2020-12-08, 04:00
Medlem
partykings avatar
Du kan inte ta ett snack med grannen istället då? jag vet att jag och grabbarna kan vara väldigt högljudda på nätterna men hade grannen knackat på och klagat hade jag självklart bett om ursäkt och gått ut någonstans och rökt.

Uppskattar hellre att man vågar knacka på än o ringer polisen osv, sedan förstår jag om man inte vågar då man aldrig vet hur dessa mänskor är men tro mig dom flesta är trevliga och respekterar sina grannar men har svårt att avgöra ljudnivån själva fast man ber polarna vara lite tystare så är det som en nattklubb.
Citera
2020-12-08, 04:23
Medlem
Grisbrottarens avatar
Polisen lämnar inte ut uppgifter på vem det är som kontaktar dem och tipsar, så du kan ringa från din egen telefon eller använda din egen dator rätt upp och ner. (Det är förstås en annan sak om du är målsägare i ärendet.) Risken är förstås att grannen ändå förstår vem som kontaktat polisen genom de uppgifter du lämnar eller om du sagt ifrån öga mot öga tidigare.

Jag har själv ringt polisen på grannar och vet att det går till så, dvs även att grannarna förstår ändå och hämnas. En gång sade polisen också att någon andra ringt tidigare och klagat på samma granne, men att de inte kunde berätta vem så att vi kunde samarbeta.
Citera
2020-12-08, 05:02
Bannlyst
Om du snackar med honom på ett trevligt sätt och förklarar situationen med dottern kommer han med största sannolikhet vara förstående och försöka hålla det mer städat.
Citera
2020-12-08, 06:27
Medlem
LemPicas avatar
Har inte bolaget du bor hos någon störningsjour du kan ringa?
Dom uppger aldrig vem som ringt.
Citera
2020-12-08, 06:55
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Gå dit och prata med grannen din fegis som ingen kommer minnas.
Citera
2020-12-08, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitpenna
dom kan ju då spåra mitt Ip nummer? vill ej ha en förhandling om detta utan bara bli av med problemet. dvs grannen

IP Numret får dom bara spåra om det finns ett brott begånget. Problemet är väl snarare att polisen att inte gör något, att dom inte kommer bry sej om ditt tips. Det du måste göra att dels få din granne lagförd och dels få din granne uppsagd ifrån hyreskontraktet.

Om det är hasch rök i trapphuset, skulle nog ringa störningsjouren eller liknade, så dom kan komma och dokumentar.
Citera
2020-12-08, 09:26
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Har inte bolaget du bor hos någon störningsjour du kan ringa?
Dom uppger aldrig vem som ringt.

Det ger inget många gånger. Vi åker flertal gånger till samma adresser, har t.o.m. fast bevakning, alltså att vi åker under säg två veckor till samma adress under en viss bestämd tid för att kolla av läget.

Ett tag höll vi på under ett helt kvartal, grannarna klagade till oss att pundarna höll låda oavsett om klockan var 1 på natten eller på dagen.

Vi kan bara anteckna och eventuellt få någon att öppna dörren vid påringning, tyvärr blir det hela bara en tidsödande fars efter en tid.

Flytta är mitt tips, i många fall. Vid ett exempel höll ett par på och förde liv under två 2 år, 4 av 8 grannar flyttade iväg under denna period, och det var inget "lodis" hyresrättsbolag så heller.

Ännu bättre är när det bor afrikaner och kör sitt race med sina ungar halva nätterna, det kanske TS skulle uppleva så skulle dessa ses som ett mindre problem.
Citera
2020-12-08, 11:18
Medlem
Aspings avatar
Det i särklass enklaste sättet att tipsa polisen anonymt, är naturligtvis via polisens hemsida och webbläsaren Tor. Det är mycket enklare än de mer eller mindre krångliga/dyra/arbetskrävande råd som har getts tidigare här i tråden.

Om du tvivlar på enkelheten, tänk då på alla dessa drogmissbrukare som beställer narkotika via Flugsvamp. De klarar att både installera och använda Tor, trots sina knarkupplösta hjärnor.

Webbläsaren Tor kan du hämta hem gratis här: https://www.torproject.org/download/languages/

Det är enklare att installera Tor än ett vanligt Windows-program. Du kan lägga filerna var som helst, även på en USB-sticka. Avinstallering är inte svårare än att bara helt enkelt ta bort katalogen som Tor installerats i. Inget krångel med Windows avinstallering, där man aldrig kan vara säker på att allt tagits bort. Om du är riktigt paranoid, kan du ta bort katalogen på USB-stickan, skriva över minnet flera gånger och sedan slänga USB-stickan i Östersjön. Det kan garanterat ingen IT-forensiker någonsin spåra.

Polisen kan inte se din IP-adress om du använder Tor, till skillnad från Firefox, Safari, Edge eller Chrome. För ett tag sedan var det någon här på Flashback som hade tipsat polisen anonymt via deras hemsida, och använt en vanlig webbläsare. Trots att han inte hade angett några kontaktuppgifter, ringde polisen ändå upp honom ett tag senare för kompletterande uppgifter. Naturligtvis hade man spårat tipsaren via IP-adressen.

Sedan är det naturligtvis en helt annan sak om anmälan/tipset någonsin kommer att leda till något, men det är ju inte riktigt vad tråden handlar om.
Citera
2020-12-08, 14:29
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Lägg in vpn direkt i routern, då är alla datorerna skyddade.

Se bara till det är en betaltjänst om det görs så, annars lär det bli jobbigt när något tungt ska streamas eller laddas hem..eller spelas online. Gratistjänster har sällan stabila och snabba hastigheter och även begränsad mängd data man får tanka genom den.
Citera
2020-12-08, 14:33
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asping
Sedan är det naturligtvis en helt annan sak om anmälan/tipset någonsin kommer att leda till något, men det är ju inte riktigt vad tråden handlar om.

Det kanske även påverkar hur pålitlig anmälan anses om det kommer från en källa som är ordentligt skyddad och anonymiserad än från en "svensk ort" med operatören Telia och en "riktig" IP adress. Det är ju betydligt lättare att skicka massa bullshit om man räknar med att inte kunna bli spårad men det är ju hela poängen enligt TS.
Citera
2020-12-08, 14:43
Medlem
skitpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn1989
Byt avatar!

lol. detta har inget med klubben o göra utan mitt privatliv.

jag vill ej bli målsägande för en utredning. m tanke på att jag vet att han inte sitter me lite gräs hemma utan ett stort parti av olika saker. dvs de blir en utredning. skulle klubben ens få reda på denna tråd e d kört. tänker ej ringa polisen på grannen. sveriges system är åt helvete. så synd att lillan får stå ut med detta. hon är bara 8.
ännu en gång tack fb. får väl ta på mig västen o plinga på? vet ej riktig hur jag ska göra... borde ej blanda in klubben i detta.
Citera
2020-12-08, 14:47
Medlem
skitpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asping
Det i särklass enklaste sättet att tipsa polisen anonymt, är naturligtvis via polisens hemsida och webbläsaren Tor. Det är mycket enklare än de mer eller mindre krångliga/dyra/arbetskrävande råd som har getts tidigare här i tråden.

Om du tvivlar på enkelheten, tänk då på alla dessa drogmissbrukare som beställer narkotika via Flugsvamp. De klarar att både installera och använda Tor, trots sina knarkupplösta hjärnor.

Webbläsaren Tor kan du hämta hem gratis här: https://www.torproject.org/download/languages/

Det är enklare att installera Tor än ett vanligt Windows-program. Du kan lägga filerna var som helst, även på en USB-sticka. Avinstallering är inte svårare än att bara helt enkelt ta bort katalogen som Tor installerats i. Inget krångel med Windows avinstallering, där man aldrig kan vara säker på att allt tagits bort. Om du är riktigt paranoid, kan du ta bort katalogen på USB-stickan, skriva över minnet flera gånger och sedan slänga USB-stickan i Östersjön. Det kan garanterat ingen IT-forensiker någonsin spåra.

Polisen kan inte se din IP-adress om du använder Tor, till skillnad från Firefox, Safari, Edge eller Chrome. För ett tag sedan var det någon här på Flashback som hade tipsat polisen anonymt via deras hemsida, och använt en vanlig webbläsare. Trots att han inte hade angett några kontaktuppgifter, ringde polisen ändå upp honom ett tag senare för kompletterande uppgifter. Naturligtvis hade man spårat tipsaren via IP-adressen.

jag vet att anmälan kommer leda till en utredning och inte bara nåt innehav och ringa. så du menar att tor är ett säkert kort? att jag fyller i en anmälan som vanligt på deras sida i tors webläsare. är det så simpelt? låter för enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in