2020-12-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Om Mattias blivit påkörd av en bil när han sprungit runt i sin drogpsykos och avlidit till följd av krocken, och föraren inte velat ha något med polisen att göra, så borde man som polis den närmaste tiden kolla alla bilverkstäder.

Lite långsökt kanske men inte mer långsökt än andra förslag i denna tråd.

Personligen misstänker jag att en hel del försvinnanden kan bero på just det du skriver. Kan hända att föraren är onykter eller har något annat dölja och väljer att ta med sig den förmodade avlidna personen, och dumpa denne på ett mer lämpligt ställe.
Jag hoppas absolut att det inte är fallet här. Men det känns mest spontant att M blivit rejält skrämd på något vis på grabbfesten och lämnat allt han har och kutat iväg. Även om man är självmordsbenägen så tror jag ändå att man tar mobilen med sig? Vore intressant med statistik på det. Speciellt att det lär sitta i ryggmärgen hos ungdomar att alltid ha med sig mobilen.

Sen finns ju teorin att de skulle ha käkat svamp, inte omöjligt, det har nyss varit säsong för dem. Men det känns fortfarande som att något/någon skrämt iväg honom, det kan förklara det långa tidsspannet mellan försvinnandet och de olika iaktagningarna, att han fortfarande är påverkad av svamp och alkohol och därför kanske rör sig mellan bilar och hus för att gömma sig.
Citera
2020-12-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Sen finns ju teorin att de skulle ha käkat svamp, inte omöjligt, det har nyss varit säsong för dem. Men det känns fortfarande som att något/någon skrämt iväg honom, det kan förklara det långa tidsspannet mellan försvinnandet och de olika iaktagningarna, att han fortfarande är påverkad av svamp och alkohol och därför kanske rör sig mellan bilar och hus för att gömma sig.

Av egna (och andras) erfarenheter kan jag ju säga att om man är hög på LSD eller liknande så kan det bli väldigt överväldigande att vara i de mest enkla av situationer. T.ex kan man tycka att en grupp pratande människor är en alldeles för intensiv upplevelse, och därför kan man avvika för att komma till en lugnare plats. Sedan kan det ju ha varit så att snedtändningen kom på riktigt när han kände att han inte kunde kontrollera oron längre, trots att han lämnade den för honom oroliga situationen. Dvs att han gick därifrån på "uppvägen" av ruset när han fortfarande var ganska nykter men började känna stark oro, för att sedan snedtrippa totalt när ruset blev ännu kraftigare.

Men detta är givetvis bara spekulationer. Ville bara ge en inblick i hur LSD-snedtändningar kan vara, och hur det i så fall skulle kunna förklara hans beteende. Men självmord är ju minst lika troligt egentligen.
Senast redigerad av dronesoul 2020-12-08 kl. 00:21.
Citera
2020-12-08, 00:21
Medlem
Personer på Smalspåret f*m kan vara dem sista som såg Mathias? Hört att dem öppnade dörren och allvarligt hotade honom att gå därifrån?...

Dem skall ha haft inbrott veckan tidigare och vart säkert rädda för det igen? Tillhygge innanför dörren?

Några säger att han har dåligt samvete nu??! Eller hände något mer?..

Mannen är lokal företagare med perioder av "alkoh*lpr*blem/nark*tika"? kallas för "spöket".

Finns det kameror på huset eller omkring liggande hus där? Körde bil/bilar på smalspåret under natten?

Smalspåret känns som det hetaste tipset med senaste iakttagelserna!
Citera
2020-12-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Av egna (och andras) erfarenheter kan jag ju säga att om man hög är på LSD eller liknande så kan det bli väldigt överväldigande att vara i de mest enkla av situationer. T.ex kan man tycka att en grupp pratande människor är en alldeles för intensiv upplevelse, och därför kan man avvika för att komma till en lugnare plats. Sedan kan det ju ha varit så att snedtändningen kom på riktigt när han kände att han inte kunde kontrollera oron längre, trots att han lämnade den för honom oroliga situationen. Eller att han gick därifrån på "uppvägen" av ruset när han fortfarande var ganska nykter, men började känna stark oro, för att sedan snedtrippa totalt när ruset blev ännu kraftigare.

Men detta är givetvis bara spekulationer. Ville bara ge en inblick i hur LSD-snedtändningar kan vara, och hur det i så fall skulle kunna förklara hans beteende. Men självmord är ju minst lika troligt egentligen.

Tack för input, det är möjligt att det kan ha gått till så. Men då borde brodern samt de andra deltagarna ha märkt något tycker jag. För mig känns det orimligt att ett helt grabbgäng klarar av att hålla tyst om en sådan sak under så lång tid (flera dagar), samvetet borde kommit ikapp i alla fall någon av dem och berätta vad som hänt, i hopp om att kunna hitta M vid liv. Det är lite där jag tvekar vid teorin om att de skulle tagit svamp eller något liknande. Det utesluter ju inte att M och en av de andra deltagarna tagit svamp, när de andra deltagarna märkt av att de blivit påverkade så börjar de "skoja" lite med M, skrämmer honom, M uppfattar det väldigt fel och blir livrädd.
Än så länge är allt spekulationer, jag lider med familjen och trots tiden som gått så hoppas jag att han återfinns vid liv.
Citera
2020-12-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 32aringen
4. Om han tog sig ut till rv25 och blev påkörd av någon som gömt kroppen eller upplockad av en bil och bortförd mot sin vilja.

Om han varit runt och knackat på i villorna kan det ju tänkas att han försökt stoppa någon bil.
Mycket möjligt , skumt hela grejen men känns som det borde finnas mer info från fest deltagarna för hur väck man än är så har jag svårt att tro på att han traska ut utan skor och alla sina saker i denna årstiden.
Citera
2020-12-08, 00:32
Medlem
Citat:
Personligen misstänker jag att en hel del försvinnanden kan bero på just det du skriver. Kan hända att föraren är onykter eller har något annat dölja och väljer att ta med sig den förmodade avlidna personen, och dumpa denne på ett mer lämpligt ställe.
Jag hoppas absolut att det inte är fallet här. Men det känns mest spontant att M blivit rejält skrämd på något vis på grabbfesten och lämnat allt han har och kutat iväg. Även om man är självmordsbenägen så tror jag ändå att man tar mobilen med sig? Vore intressant med statistik på det. Speciellt att det lär sitta i ryggmärgen hos ungdomar att alltid ha med sig mobilen.

Om de nu har tagit svamp så varför har ingen av fest deltagarna berättat det? sedan är svamp ingen fest drog direkt men ungdomar kör väl på hur som helst , ruset håller i max 5 timmar och han kan absolut sneat men lite koll har man endå och någon borde stött på han utomhus isåfall
Citera
2020-12-08, 00:37
Medlem
Det känns inte som att man reser sig upp från en fest, går ut i vinterlag utan skor eller jacka för att ta livet av sig.

Att en förare kör på ett offer - och sedan tar med sig kroppen för att man inte vill ha med Polisen att göra - det tror jag är synnerligen sällsynt. Att du som förövare skulle ha både den empatistörningen och dessutom den kylan avseende det vidare exponeringsfönstret (tiden det tar att stanna och lyfta in en tung och svårhanterlig kropp). Och den dag kroppen hittas har han förarens DNA på sig, och din bil är full av hans DNA..
- Nej. Då lägger man plattan i mattan och smiter bara.

Han har en tvillingbror? Tvillingar borde stå nära varandra, brodern borde vara en nyckel för att lägga pusslet här..

Kan han ha stämt träff med en lokal langare för att köpa partydrog och något har gått snett i mötet? Drogskuld?

Svartsjukedrama? Kan han stått i onåd hos någon p g a en tjej det bråkats om, där han skulle ut för att möta sin rival?

Om man far ut i frispel p g a drogutlöst psykos, borde han inte agera med någon större plan. D v s han borde inte tagit sig särskilt långt. Borde således hittas levande eller död rätt snabbt.

En ung 17-åring mitt i natten ute på landsbygd. Kommer inte långt. Jämför t ex med yrkessoldaten Deniz Arda, försvunnen i Storstockholmsområdet - ett helt annat läge..
Citera
2020-12-08, 00:42
Medlem
Citat:
Tack för input, det är möjligt att det kan ha gått till så. Men då borde brodern samt de andra deltagarna ha märkt något tycker jag.

Jag håller med. Om de andra visste att han tagit en sådan drog så är det väldigt troligt att åtminstone någon skulle blivit orolig och hållit koll på honom mer än de gjorde. Förutsatt att inte alla var helt tvärväcka förstås, vilket är en möjlighet även om den känns liten.
Citera
2020-12-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Det känns inte som att man reser sig upp från en fest, går ut i vinterlag utan skor eller jacka för att ta livet av sig.

Helt osannolikt är det inte. Om man är kraftig upprörd och, påverkad av berusningsmedel, avviker i affekt för att sikta på ett självmord av mer impulsiv natur till exempel.

Samtidigt verkar han ha gått lugnt och sansat därifrån, om vittnesuppgifterna nu stämmer, så i just detta fallet låter det som en osannolik förklaring.
Senast redigerad av dronesoul 2020-12-08 kl. 00:51.
Citera
2020-12-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Detta går fetbort. Givetvis gömmer han sig inte i flera dygn på grund av rädsla för "sökpådraget".
Sådant sker med småbarn och då kan det handla om ett par timmar max.
Eller om man är tex psykotisk
Citera
2020-12-08, 00:56
Medlem
BlameItOnAcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Finns 3 alternativ här.
1. Han var helt väck i huvet på både alkohol och droger så när han vandrade ut utan skor och alla saker så trilla han i den där ån det snackas om.
2. Han var helt väck i huvet på både alkohol och droger så när han traskade runt utomhus utan allt så fick någon våldtäktsman eller dylikt syn på han och tog han.
3. Han blev mördad på festen.

Och alt.2 är det mest troliga scenariot efter snart 4 nätter på vift.

För alt.1 hur jävla väck man är glömmer man inte både skor och jacka. Visst att man kan få på sig fel jacka, en sko eller två olika skor. Det har dom väckaste lyckats med flera gånger men att man dumpar både jackan o dojjor när det är plaskigt och kallt ute han borde vänt ganska snabbt och hämtat iallafall en doja.

Alt3. Det är tydligen bevisat att han lämnat festen vid liv då han fastnat på någon kamera så att 5 grabbar(?) skulle jagat ikapp stackaren och sen knäpptyst bragt livet av han i ett område med både hus och lägenheter i närheten är inte heller så troligt.

Polisen borde söka efter någon instabil psykiskt sjuk person i närområdet som fått syn på bambi helt väck utan dojjor och tagit tillfället i akt.
Citera
2020-12-08, 01:05
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Vilken bra sammanfattning! Tack! Jag tänker mer o mer att han tagit MDMA för första gången, mådde dåligt men ingen märkte så mycket pga de var också påverkade. Teorin om MDMA förklarar också att han knackade på och vad om vatten.

Nej, teorin förklarar inget... Även om man är hög som ett hus är det få som knackar på och ber om vatten.. Möjligtvis om man rökt sitt livs första joint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in