2020-12-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
1.Hur går det om ifall de inom polisens internetkunnande inte vet om alla de här varianterna ?

2.Kan det då bli så att de missar saker som kanske behövs för att förstå vem GM är ?

1.Ja alltså de kan ju inte leta in absurdum men lite mer påhittiga hade de kunnat vara. Kanske inte så påhittiga som jag hade varit och lyft undan bullerplanket för att testa om precisionsgraden (cirklarna blir mindre radie) på Google Maps tidslinje blir bättre men lite kreativitet hade inte skadat här. Och de var galet sent ute med digitala spåren som all vet.

2.Eller tvärtom, de borde kanske läst på hur han funkar för att sedan dra slutsatser om vad som ska undersökas närmare? Men antar det är åklagarens direktiv som gäller där men ändå...
Citera
2020-12-07, 17:44
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S betalade bara 1 biljett till Norweigan Air i början av feb. Nånting på 3000 tusen kostade den och samma summa förde svärmor över den dan.

H fick sin ESTA beviljad före S. Han önskade henne lycka till på resan på fredagen, tror jag det var.

S höll på med sin ansökan i sista stund och inte H som tråden trodde.

Kanske de inte fick sitta tillsammans på flygresan, men de fick tid o prata hela natten i bilen då de valde den som logi när de inte kom ihåg slutsiffrorna på S mobilnr för att komma in på hotellet.

Enligt huvudprotokollet betalade SD 3624 sek till Norweigian 7 januari och BA överförde den summan till honom 8 januari. Sen förde hon över 3524 sek 1 februari.

På SD:s Master Card Allkort ses köp 324 sek 9 februari på alienexpress.com

Något på netonnet.se för 599 sek 3 april. Vad kan det vara?

14 maj ESTA 123 sek. Valet och kvalet om han skulle åka?
Citera
2020-12-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Enligt huvudprotokollet betalade SD 3624 sek till Norweigian 7 januari och BA överförde den summan till honom 8 januari. Sen förde hon över 3524 sek 1 februari.

På SD:s Master Card Allkort ses köp 324 sek 9 februari på alienexpress.com

Något på netonnet.se för 599 sek 3 april. Vad kan det vara?

14 maj ESTA 123 sek. Valet och kvalet om han skulle åka?

Kan vara HD som betalar sin ESTA med hans kort också?

Hittar nån kvitton från Netonnet och Aliexpress ( för det du menar va?) så vore intressant att veta om det är mobil internetutrrustning.

Esta betalar man i samband med ansökan va? 14 maj är verkligen i sista minuten för att regga ansökan ESTA för drömresan med drömkvinnan. Nån mer än jag som reagerat på selfien till JG från Arlanda med HD. "Prioriterar" skriver SD till honom på Messenger... Mitt uppe i chatt om hur sorgligt det är med LW.

Innan du kan börja måste du dock bekräfta att du:

Är en medborgare eller en naturaliserad medborgare i en av de 39 Visa Waiver-programmets partnerländer.
För närvarande inte har något giltigt amerikanskt besöksvisum
Planerar att besöka USA färre än 90 dagar i följd, per besök
Har för avsikt att besöka USA för antingen affärs-eller turiständamål
Letar efter ett nytt tillstånd efter ett tidigare ESTA-godkännande utgått
När du har bekräftat att alla dessa detaljer är korrekta måste du se till att du har följande:

Ditt pass från Visa Waiver-program landet (måste vara giltigt)
Ditt betalkort för att betala $14 för ESTA-ansökan
Relevanta kontaktuppgifter och information
Information om din anställningshistorik (om detta gäller dig)

14 dollar var väl 123 kr då.

https://www.usa-esta-center.com/sv/vad-ar-en-esta-ansokan/
Senast redigerad av Avel 2020-12-07 kl. 18:06.
Citera
2020-12-07, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hoppas verkligen på att mer material blir undersökt i jakten på besudlingar från SDs benskada eller liknande. Vänder man på stenarna i skogsområdet (bokstavligt) kanske man hittar något intressant också?
Stående fråga sedan brottet begicks: hur f-n kan den jäkeln leva med det här?

I programmet Veckans Brott "NFC:s frusna hemligheter" tar man upp den kritik som NFC fått genom att man har dragit en gräns för om man analyserar DNA prover eller inte. Nu verkar det som att det gäller i första hand mindre allvarliga brott, men det framkom i programmet att gränsvärdet även använts vid allvarliga brott.

I programmet deltar en jurist (tidigare åklagare, nu försvarsadvokat), Johanna. Hon arbear just nu på en doktorsavhandling som handlar om hur domstolen ska värdera det som kommer från NFC- bevisvärdet av det.

Enligt henne finns det inget vetenskapligt stöd för att gränsvärdet som NFC använder sig av; ca 30 celler eller0,0125 mikrogam.

I en tysk studie visade det sig att det att få fram användbara DNA i minst var 3:dje DNA- spår som ligger under det svenska gränsvärdet.

Ungefär hälften av alla prover som kommer in till NFC hamnar under gränsvärdet. Hälften av dom är "tomma"; det går inte att få fram något ur dom. Men de resterande, ca 14.000-15.000 prover innehåller DNA so man kan arbetare vidare med.

Det kan vara prover som kräver merarbete, anallyseras med andra metoder, kanske inte har fullvärdiga profiler, dom behöver tolkas och förklaras. DNA:t kan vara kontaminerat/förorenat eller DNA:t kan vara nedbrutet och därför svårt att gå vidare med också.

För alla dessa "diagnoser" har NFC en sammanfattande rubrik: DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

Det verkar som att det mellan NFC har skapats en missuppfattning, där NFC verkar tro att de har kommunicerat vad rubriken står för, medan flera åklagare, förvarare och utredare menar att så inte alls är fallet. Man vet helt enkelt inte om att det i vissa fall går att gå vidare. NFC menar att de har en kommunikation med åklagare och utredare vid allvarliga brott.

Det är väl kanske det som har hänt vid analysen av Lenas ring, där man alltså skickade analysen vidare till Holland. Så vi får hoppas att ÅH och den andra åklagaren är införstådda i det här.

Intressant här är att kriminaltekiker T*ony M*öörk intervjuades också. Han ansåg att han inte får veta om det finns analyserbart DNA i provet eller inte när det ligger under gränsvärdet. Och då gäller det grova brott.
Han menar att svaret kan vara avgörande för den fortsatta utredningen. Det kan innebära att beslut tas om vad som ska undersökas och vad ska inte undersökas. Det kan vara avgörande och viktiga spår kan missas. I vissa fall kan det vara det avgörande provet.

Johanna, advokaten i programmet, menande att det är inte NFC som ska avgöra vilka prover eller inte som är av vikt för utredningen (kort sammanfattat). Det kan vara just den lilla pusselbiten som saknas i pusslet. Om NFC saknar resurser, då får de ta upp det med politikerna.

Vi vet ju att NFC har haft enorma handläggningstider i det här ärendet. Nu ska inte all skugga falla på NFC. Men man undrar ju hur det ligger till med vissa av de här proverna som fått de här svaren.

Som du säger, det finns kvistar som är avbrutna, dragkläppen till dragkedjan till fickan och andra svar som faller under den sammanfattande rubriken ovan.

Det är prover som om man kunde komma vidare, skulle kunna binda en person till brottsplatsen.

https://www.svtplay.se/video/29308796/veckans-brott/veckans-brott-nfc-s-djupfrysta-hemligheter
https://www.flashback.org/p73848703#p73848703
Citera
2020-12-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Snubblade över en grej. Nu blir det vilda breda spekulationer men kan vara nåt.

Någon minns kanske att jag spekulerat i att SD haft ett "hemligt" portabelt modem som går på batteri och som man kan t.ex ladda i biluttaget osv.

Kan se ut så här (JG äger ett exakt sånt här vet vi sedan tidigare chat i Telegram):

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mobilt-bredband/netgear-nighthawk-mobile-hotspot-router-mr1100/1004066.9516/?gclid=CjwKCAiAwrf-BRA9EiwAUWwKXttfR9h6KzgJ77Y-lihj4lnLStFruCPBHbNCQ38nLUmqMO1lyjbC6xoCbP0QAvD_Bw E

Nedan kommentar i chat med JG kan eventuellt betyda att han har koll på sådant där. De portabla modemen/routrarna sätter man i ett simkort i. Typ kontantkort med surf.

Bakgrund: SD och JG diskuterar Telegram och radering på olika enheter osv.

154/19 avlyssning SD-JG från 2018-10-19.

"Telefonsignaler
JG: Aah det hörde inget svar alls. Det blev scrambled.

SD: Aah, aah det (skrattar) det lät faktiskt scramble (skrattar) aah.

JG : (skrattar)

SD: Aah. Nej, eeh jag har inte fullständig koll på hur det blir när man börjar använda det på
olika enheter. Men, men kan du använda det alltså på både telefon, padda och dator samtidigt?

JG: Eeh, ja. Eeh, jag tror att p å chatten som vi hade eeh den var liksom inte vi .. det var
ingenting med att den ska tas bort eller nånting sådär. Eeh men .. men jag har loggat in, men ..
men jag har trott hela tiden att det liksom delar där och dela där och delar där, det.. det trodde
jag det var så men, men jag tycker det ser rätt så komplett ut i, i paddan just nu. Eeh, det står
inte, inte i paddan . . . Nej det.. mås . . . jag tror att det är så, att när man chattar med en enhet,
den chatten sparas där. Och den chatten på den andra enheten, den sparas där, för det står
ingenting här, jag raderar nu.

SD: Mmh. Eeh däremot de .. det.. det jag vet är .. jag kör ju liksom på två enheter. Jag kör ju,
eeh pi-fi och telefon."

JG: Mmh.

SD: Eeh och det, det funkar .. då .. då liksom syns allting i båda. Så skriver jag från telefonen
då dyker det upp i datorn också.

JG: Mmh.

SD: Gör det. Eeh, men försöker jag sen logga in på en till dator, då säger den ifrån och säger
att det.. nej det är för många enheter.

JG: Mhm . . .

SD: Eeh säger dan.

Se fetade begreppet pi-fi. Det kan innebära lite olika saker beroende på hur man tolkar kontexten.

Antingen är det ett portabelt, alltså bärbart, batteridrivet modem.
Exempel, observera namnet:

https://pinapol.com/product/nova-ii-pi-fi-modem-hotspot/

Det kan även vara en förstärkare till modem som kan skicka signal bortåt 800 meter med rätt tillval av antenn. Se exempel, observera namnet på produkten:

https://www.simplewifi.com/products/outdoor-wifi-extender

Long shot: Det kan vara en liten minidator som man kan programmera och bygga om till t.ex bärbart modem. Eller använda som en liten "hemlig" dator.

Minidatorn heter Raspberry Pi:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/okdo-raspberry-pi-4-kit-p88059?gclid=CjwKCAiAwrf-BRA9EiwAUWwKXkoUCgLzf4g-HsrZXwmvqp8DFJlMGEZjohhQbkz RENmzQliAnB7DMRoCxt8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Går alltså att bygga om till ett bärbart internet som drivs av batteri:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=106168

Pi-Fi kan också relatera till att man kommer åt internet "olagligt" eller att man snyltar på nån annans internet:
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=pi-fi

Vad är troligast SD menar i chatten ovan då? Han uttrycker sig rätt kryptiskt här så svårt att bekräfta. Eller har den som skriver av avlyssningen tolkat/hört fel?

Kan alltså nån form av bärbart batteridrivet internet. De enklaste modellerna tillåter bara att några enheter kopplar upp sig på dess internet.
Se exempel här från "lågpris-sajt":

https://banggood.com/sv/Wholesale-Warehouse-Portable-Mini-Wifi-3G-or-4G-Router-LTE-Wireless-Mobile-Wifi-LTE-or-HSPA+-or-3G-o r-EDGE-or-GPRS-Networks-wp-Usa-1359001.html?act_poa=SKUA35451&cur_warehouse=USA&r mmds=detail-bottom-alsolike

Därav denna kommentar då kanske någon undrar:

SD: (...)men försöker jag sen logga in på en till dator, då säger den ifrån och säger
att det.. nej det är för många enheter

Nej här tror jag han menar att en app bara kan köras på ett begränsat antal enheter. Kanske Telegram då säger ifrån om du försöker ansluta från en till dator med Telegram Web eller Telegram Desktop.

Well well, frågan är vad SD menar med pi-fi då och vad han skulle svara om polisen frågar. Jag har inte sett något om detta i förhör eller i tråden tidigare om SD:s "hemliga" (???) internet.

Kan det vara ett portabelt USB modem som använts efter förhör 1 och 2?

När det gäller pi-fi har han iaf stilat på fejjan och berättat att han snott grannens Wifi, men kanske de inte hade lösenordsskyddat?
Citera
2020-12-07, 20:15
Medlem
Citat:
Kan det vara ett portabelt USB modem som använts efter förhör 1 och 2?

När det gäller pi-fi har han iaf stilat på fejjan och berättat att han snott grannens Wifi, men kanske de inte hade lösenordsskyddat?

Inte helt insatt där vad du menar med efter förhören, då det andra är tagit i beslag menar du?

Ja vad bra, tänkte nästan det var nåt han kunde yppa även om misstänkte var avlyssnad. Då är det nog mest sannolikt pi-fi = ”pirated wifi”.
Citera
2020-12-07, 20:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
S betalade bara 1 biljett till Norweigan Air i början av feb. Nånting på 3000 tusen kostade den och samma summa förde svärmor över den dan.

H fick sin ESTA beviljad före S. Han önskade henne lycka till på resan på fredagen, tror jag det var.

S höll på med sin ansökan i sista stund och inte H som tråden trodde.

Kanske de inte fick sitta tillsammans på flygresan, men de fick tid o prata hela natten i bilen då de valde den som logi när de inte kom ihåg slutsiffrorna på S mobilnr för att komma in på hotellet.

A 147/606
Förhör SD 27 aug- 19

"FLI: Det vet du inte? 16:37 så skriver du till Hanna det ska bli så bra nu vad är det som ska
bli bra?
MT: Ja .. man kan t..kan tänka sig att jag pratade om resan ..
FLI: Det står inte det. Det ska bli så bra nu, står det.
MT: Jag kan tänka mig att det handla om resan. Jag vet inte annars vad det skulle kunna
varit.
FLI: Då har ni pratat innan ( ohörbati) och berättat att hon är vilken som är borta .. ( ohörbart)
Lena är borta och allt det här och sen ska det bli bra nu .. jag ... känns ...
MT: Ah nej det handlar inte om Lena .. nej ..
FLI: Det gör det inte?
MT: Näe .. det vet jag eftersom jag inte har med .. hennes mord att göra .. så då vet jag det...
FL I: Mm ... och så 16 ... en minut senare så svarar Lena .. eller Hanna! Förlåt.. "semester" och
så pratar ni om .. och så pratar ni om mystar fram och tillbaka .. och att ni inte har kollat
ESTA .. och kolla om du får åka utomlands .. ESTA .. så kolla om du får åka utomlands pratas
det om ..
Försvarare: Det gick lite fort .. så det ska bli så bra nu var 16:37?
FLI: Mm .. mm jag kommer återkomma till det. Exakta ..
Försvarare: Och en minut efter så svarade hon semester, var det riktigt?
"

A 165/161
8 maj-18 efter dagar av bråk om barn, SD avsäger sig föräldraskap mm, mm

SD: Jag skiter just nu i USA
SD: Åker sannolikt själv istället
SD: Jag börjar planera ikväll
SD: Jag har tillräckligt mycket motgångar (ja, efter mitt otroliga flsteg tidigar ei livet), så jag
behöver inte dina anklagelser om att jag lever med gamla tankar osv.
HD: Jag anklagar INTE dig. Släpp det
//
HD: Jag har sagt att du har förutfattade meningar, Ja. Men medvetet anklaga, Nej.
Bollen ligger hos dig hur du vill att vår relation utvecklas.
Vill veta om du avser att åka själv till USA. Tacksam om du meddelar mig snarast. Hör jag
inget utgår jag från att vi åker tillsammans och att vi planerar imorgon. KRAM
//
Nu börjar det bli bättre...
12 maj
SD: Jag får ej igenom min ansökan för ESTA
SD: Trevlig resa
HD: Varför inte? Det måste ju gå.
HD: Åker inte utan dig.
SD: Ska testa idag igen. Den sa ej vad som var fel
SD: Hur lång tid tog det att få för dig?
HD: Här ej fått än. Är under process. Skickade in i onsdags. Ska ta mindre än 72 timmar.
// s 186
SD: Skickat bild till HD
SD: Kommer ej förbi idag heller
HD: Tror jag skrev kontakt i Sverige här. Funkade bra
SD: Löst nu. Men du gjorde i så fall fel. Hoppas du inte får avslag om några dagar
//
s 194
14 maj kl 17:01 (Lena bara 5,5 h kvar att leva)
HD: Godkänd ESTA
SD: grattis

A 145/149
2018-05-15 16:46:40---------------SD till HD------Har ej kollat esta

A 147/533
Förhör SD 27 aug-18

"FL I: När ni kom till USA ..
MT: Mm?
FLI: Vad händer då?
MT: Ja då säger dom till på flygplanet att det är en extra passkontroll när man går ur planet..
så man ska ha passet redo .. ah .. det var inte så märkvärdigt.. men när vi visa upp passen då sa
dom att vi fick följa med .. åt sidan .. och så gjorde vi det.
FL I : Och vart tar ni vägen då?
MT: Ja .. jag .. jag vet inte nån slags .. imigration .. eller.. jag .. jag vet inte egentligen .. eh .. men
dom informera att våran .. våra ESTA-status hade ändrats så vi hade inte giltiga ESTA
längre ..
"

Så slutade den resan.
Citera
2020-12-07, 20:25
Medlem
Citat:
Inte helt insatt där vad du menar med efter förhören, då det andra är tagit i beslag menar du?

Ja vad bra, tänkte nästan det var nåt han kunde yppa även om misstänkte var avlyssnad. Då är det nog mest sannolikt pi-fi = ”pirated wifi”.

I nåt av IT protokollen upptäckte Honan6 att S hade använt ngt USB direkt efter första förhöret o så hade hen sett något om Encrypted Files. Sen hade det registrerats ett USB efter anhållandet och förhör nr 2, precis efter datorn blivit beslagtagen. Hen hade nån teori om att ett USB dockats in i en synkad enhet som polisen missade att ta hand om. Kanske kan stämma?

Polisen verkar senare ha blivit intresserade av USBminnen eftersom de tog hand om ett sånt vid HR på hans jobb, men det var ju alldeles försent som med mycket annat viktigt.
Citera
2020-12-07, 20:46
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas att du kan nå FUP nu? @Kusinvitamin la upp allt på filer som även (!) jag kan gå in på! Tackar h*enom för det!

Datumet för det samtalet som du refererar till är mycket intressant!
2019-08-27 20:36:30

När jag läser samtalet, så kommer fler intressanta saker fram.

Först det där med datorn. Och lite orolig blir, man. Tog de inte hennes dator? Inte för att jag misstänker T, utan för att jag misstänker SD. :

A 154/71

"HD: Mm ja .. hon är ext. .. alltså hon är ju extrem så .. du vet hon eh .. hon eh .. lyckades få med
sig sin dator ut, som hon inte skulle få ta med.
GG: Mm-hmm ..
HD: !morse ..
GG: Mm-hmm ...
HD: Mm .. Nejdu, den kan ni glömma att ni ska ha, sa hon (skrattar)
GG: (skrattar)
HD: Eh ah men jo vi ska ha alla .. alla andra datorer ska vara kvar. Det här är min
skoldator sa T***a. Jag går i nian, jag satsar på mina betyg, jag ska ha min dator.
(skrattar) "

Annat intressant:

Här läcker en polis i misstag:
s 60

"GG: Eh .. och Marko är polis och ..
HD: Ja,jag vet ju det.
GG: Han .. han har ingen .. ingen mer information om fallet men ..
HD: Nej.
GG: Det han .. han sa till mig att han försa sig och det ska jag inte säga till nån, så att säga
men ..
HD: Nej .. nej.
GG: Som han har förstått eh ... Åsa har lämnat över och eh .... han .. han vet inte men han sa det
kan mycket väl vara varför det tas om och att den nya åklagaren har lagt fram nånting på ett
annat sätt eller jag har ingen aning men han sa att .. man har sett med nya ögon kanske
och .. eh ... men det..
"

Jag får lov att säga att jag tycker att både HD och JG verkar måna om barnens väl och ve. I samtalet verkar JG oroa sig för vilken effekt stormningen och gripandet av deras far har på barnen.

"HD: Ja .. det är klart att dom .. dom vill ju inte vara elaka även om dom har betett sig som svin
tycker jag just nu ..
GG: Mm ..
HD: Eh oavsett.. om han är skyldig eller inte så ..
"

Och hur JG tänker runt utredningen med anledningen av alla beslag som gjordes i samband av stormningen:

s 63
"GG: Hade det här bara gjorts för ett år sen ... det..ah liksom .. om dom skulle göra om ..
HD: Ja men dom har ju gjort det?
GG: Ja men om dom ska göra om saker..
HO: Ja om det ska .. precis ..
GG: Det ska göras .. med ... betydligt närmare i tid så att säga ..
HD: Då skulle det ha gjorts då. Ja ....
GG: För att ja ... skull..skulle ... om man tänker rent tekniskt skulle Stefan liksom .. blivit av
med nått då har han gjort det för ett år sen liksom det..
HD: Ja ... ja ...
GG: Det har .. det har han inte gjort förrgår
"

Och JG fortsätter att våndas:

s 64
"GG: Men om .. om jag underlåter att berätta nånting och .. och så .. så att.. den har gjort mig
orolig för att det finns nått.. nått som jag inte tänkt på och .. och det har jag tagit med Stefan i
förra veckan och eh .. om min oro och sådär . .. och han verkade .. alltså det är första gången
under den här tiden att jag ställde honom mot väggen och jag tyckte han undviker och svara
på min fråga (skrattar till) liksom och .. då skrev han i stor bokstäver att han har ingenting
med .. med det här mordet och gö ... Lenas mord att göra ..
HD: Mm.
GG: Och jag har aldrig ställt den frågan,jag har aldrig ställt den frågan till dig och ... inte
ställt den frågan till Sven-Olof liksom ..
HD: Näe.
GG: Eh . .. och ... det kanske är en .. det betyder ingenting det är inte den här med underlåtenhet
jag pratar om men . .. men det finns nånting annat och .. jag vet inte .. men Marko sa att jag får
sova på saken men han .. han tyckte alltså är det nånting som du tycker du .. du har kännedom
om nånting eh ... . eh ... det bästa är att du berättar för polisen sa han.
"

Som katten runt het gröt:
s.66
"GG: Det.. det är nånting som Stefan har sagt om dig .. som är graverande .. kan vara
graverande för honom .. det kan vara besvärande för honom. Eh ... jag tänker på .. eh ... det som
har hänt så att säga ..
HO: Mm .. mm .. är det nånting som var lång .. tillbaka i tiden?
GG: Ja.
HO: Ah då kan jag säga att det mesta har kommit fram av det, för jag har berättat allting om.
GG: När du var sjuk och ..
HO: Ja ja ja ja .. oja .. det.. det är framtaget allting, precis .. eh .... Vad som är sagt av mig då
också det har jag fått läst..eh ... det har .. dom diskuterat sinsemellan så det.. det..
GG: Men .. men eh ... tror du att.. Du tror att du vet vad jag pratar om?
HO: Nej det vet jag inte?
GG: Ah ..
HO: Eh .. det.. .. jag vet bara att eh mycket då som kom fram var.. vad som sades ... vad Stefan
sa och tänkte och .. grejade om mig så .. då.
GG: Mm .. ja .. ja.
HO: Ja. det vet jag .. eh .. och det.. det är framtaget..eh .. det fanns dokumenterat och det fanns
skriftligt på ..
GG: Mm.
HO: Det var liksom .. inte nått.ah .. . så ... mmm.
GG: För att.. för att .. saken är att jag skrev den här till honom i Messenger, alltså i .. i..i ... i
Telegram och .. eh .. . och ... det klatt.jag gör kopplingar, jag gör.. jag liksom .. men det behöver
inte alls vara nån koppling men .. men det..det..det.. bara kändes så jävla otäckt för att den
sista sak jag prata med Stefan om var igår kväll och .. ehm ...
"

s 74
"GG: Mm .. nej jag .. jag ska försöka jobba imorgon jag .. jag sjukskrev mig idag alltså för
efter .. efter .. efter Sven-Olof ringde då börja jag tänka och jag börja må i ... eh .. dålig i magen
och .. så att jag ..
"

Jag får en bild av att JG har misstankar om att HD och SOA kan vara medhjälpare.
Citera
2020-12-07, 20:48
Medlem
Citat:
I nåt av IT protokollen upptäckte Honan6 att S hade använt ngt USB direkt efter första förhöret o så hade hen sett något om Encrypted Files. Sen hade det registrerats ett USB efter anhållandet och förhör nr 2, precis efter datorn blivit beslagtagen. Hen hade nån teori om att ett USB dockats in i en synkad enhet som polisen missade att ta hand om. Kanske kan stämma?

Polisen verkar senare ha blivit intresserade av USBminnen eftersom de tog hand om ett sånt vid HR på hans jobb, men det var ju alldeles försent som med mycket annat viktigt.

Tack, jag ska söka lite i tråden på USB och läsa ikapp.
Citera
2020-12-07, 21:27
Medlem
Citat:
Tack, jag ska söka lite i tråden på USB och läsa ikapp.

Jag hittade Honans inlägg.
www.flashback.org/sp72911286

Citat Honan6

Något är mycket märkligt med SD:s jobbdator.
I FUP (Aktbilaga 167) ses att ett USB kopplats till datorn (angiven som en bärbar HP BG50942-1)
kl 16.17 och kl 23.31. Vid det sista klockslaget var SD släppt från anhållandet.
Hur kan han docka in ett USB om datorn är beslagtagen? Det är ju omöjligt.
Enligt polisens protokoll för husrannsakan så avslutas den kl 23.24.
Jag tror knappast polisen har börjat mixtra med datorn och satt dit ett USB i bilen på vägen till polishuset.
www.bildtagg.se/bild/7uw6mzay3rc4z02691iqoq78

Den 27/8 -19 kl 14 beslagtar man en bärbar HP (BG92862-1) på Tyréns. Den är kvar i beslag.
www.bildtagg.se/bild/0emwa4cguoio5z7npatxrsvq
Citera
2020-12-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Efter att ha lyssnat på SVTs program Veckans brott- NFCs djupfrysta hemligheter som postaren Anetor tipsade om letade jag fram sådana svar som NFC givit utredarna i detta fall.

"DNA som kan jämföras mot person kan inte påvisas."

Kan skriva lite mer om programmet senare, men det har visat sig att detta svar (se ovan) täcker flera olika förklaringar, av vilka vissa absolut kan vid en ny mer omfattande analys går att få ett DNA svar på. Gränsvärdet som NFC har satt för att analysera prover går vid ca 30 celler, vilket gör att man diskvalificerar prover som skulle kunna analyseras. Detta gränsvärde och denna "klumpdiagnos" har kritiserats.

utan att ha granskat eller värderat vilka prover som skulle vara intressanta att kräva ny analys av, har jag bara citerat rakt av.

https://www.svtplay.se/video/29308796/veckans-brott/veckans-brott-nfc-s-djupfrysta-hemligheter
----------------------------------------------------------------------------------------------------
A 145/243
G- markering ligger nära ett av de trädstammar som ligger nära gunnebostängslet.

A160/22
"5702/23383-18/S041"
"DNA
"Torr pinne. G-markering inom inre avspärrningen
Forums materia/nr: 201801008119
Pinnen är till större delen täckt av blodlika besudlingar.
Tre blodlika besudlingar undersöktes vidare varvid blod
påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:!
konnner från Wesström ( Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Två områden (i pinnens ändar) undersöktes avseende
sekret/DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte
påvisas.
"
----------------------------------------------------------------------------------------
s.52
C-området är vid fickan på fleecen.

DNA
"2018-5000-BG52903-1 Grön tröja. Från kroppen på avlidna"
"I två undersökta besudlingar a) och b), se bild 1, påvisades blod.
Resultaten för respektive besudling talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I två undersökta områden d) och e), se bild 1, påvisades DNA.
Resultaten för respektive område talar extremt starkt för att
DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser
från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
För ett ytterligare undersökt område c), se bild 1, erhölls
indikation på blodförekomst, men DNA som kan jämföras mot
person kunde inte påvisas.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
s 107
"Resultaten har tidigare redovisats i delredovisning 4, daterad
2019-01-29. "
"För ett ytterligare undersökt område c) (på dragkläppen till
vänster ficka), se bild I, erhölls indikation på blodförekomst,
men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas."

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
s 54

C- området är på vänster sko vid tån.

"DNA
2018-5000-BG52903-4 Skor, röda av märket Salemon. Togs av kroppen

I två undersökta besudlingar a) och b), se bild 4 och 5, påvisades
blod. Resultaten för respektive besudling talar extremt starkt för
att blodet/DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.
För ytterligare en undersökt besudling c), se bild 4, erhölls
indikation på bladförekomst, men DNA som kan jämföras mot
person kunde inte påvisas.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
s 61
"DNA

5702/23383-18/S066 Besudling (synlig i UV-ljus). På höger axel, Lena Wesström

"Blod kunde inte påvisas.
DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
"
s 63
A 145/252, 262, 266
Den trädstam som hade slagskador på stammen, S106 är en kvist från denna.

"Mindre träd ---Fanns intill kroppen, skador på stammen, träd C"

"DNA

5702/23383-18/S106 En tops. Från S080 (torr gren bakom nr 1)
Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys
kunde DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
"
--------------------------------------------------------------------------------------------------
s 136

DNA

"2018-5000-BG52903-3 Kjol, beige. Togs av kroppen vid anträffandeplatsen

I ytterligare en undersökt besudling (nedtill på framstycket)
påvisades en spermie med mikroskopi, men DNA som kan
jämföras mot person kunde inte påvisas. Samma besudling
undersöktes avseende sekret/DNA men DNA som kan jämföras
mot person kunde inte påvisas
"
s 136

"DNA
5702/23383-18/S007 En tops. Besudling (märke efter panna?). På altandörrens utsida
Blod kunde inte påvisas.
Sekret/DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
"
s 138

DNA
5702/23383-18/S206 Två tops från 2 st BioPack, Nr 1 med LEUKO - nr 2
eftertorkning. Ovansida diskbänk i tvättstuga/källare

För en av topsen erhölls indikation på blodilirekomst. Resultaten
talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från någon av de
under jämförelsematerial nämnda personerna (Grad-4),
Könskromosombestämningen visar det normala för en kvinna.
DNA-resultatet arkiveras tillsvidare vid laboratoriet i awaktan
på eventuell begäran om jämilirelse mot annan person eller
registrering i dna-spårregistret (ange Knr och NFC:s dnr).
På den andra topsen kunde blod inte påvisas. Samma tops
undersöktes avseende sekret/DNA men DNA som kan jämföras
mot person kunde inte påvisas,
"
-----------------------------------------------------------------------------------------
s 21

DNA

"5702/23383-18/S024 Träpinne - torr avbruten. Markerad av BPU-hund. Slänt mot
antr.plats från motorväg

Två områden i pinnens ena ände undersöktes avseende
sekret/DNA men DNA som kan jämföras mot person kunde inte
påvisas.
För en undersökt blodlik besudling erhölls indikation på
blodforekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde
inte påvisas.
På pinnen iakttogs djurhår.
"

Har läst igenom dessa igen, lyssnat på förhör.
Det kryper i kroppen på mig.
Att det är en människa som avgör vad som ska gås vidare med, att analysera mera..
Alla människor kan ha en dålig dag, vara ofokuserad eller helt enkelt, ny på jobbet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in