Citat:
Nej, du pratar om försäljningsvärdet, marknadsvärdet har med det kollektiva försäljningsvärdet i området/regionen att göra.
I en marknadsekonomi bestäms priset av det säljare och köpare kommer överens om. Vi en försäljning/ett köp får du en ögonblicksbild av
marknadsvärdet på den vara som det är fråga om.
Före en försäljning/ett köp kan värdet uppskattas med hjälp av olika parametrar. Det man då får är ett
uppskattat marknadsvärde, en hypotes, en kvalificerad gissning.
Vi har i vårt land, tack och lov, inga planekonomiska myndigheter som sätter priser utifrån "kollektiva försäljningsvärden".
Citat:
Denna informationen har jag inte sett någon stans annat än att det är några på Flashback som skrivit det, finns det en trovärdig källa på detta?
Om man har följt tråden och läst de länkar till tidningsartiklar som bifogats så borde det inte vara någon nyhet att det också funnits andra spekulanter. I den senaste Expressenartikeln t.ex. fanns uppgiften med. Nu ligger den bakom betalvägg. Du kunde ha läst den medan den var öppen.
Citat:
Försäljningsvärdet är inget som Esbjörn har uppe som kritik.
Försäljningsvärdet är lågt, tar du fastigheten och kör den i boolis snurra så ser du att motsvarande pris för en fallfärdig bostad som denna skulle ligga på 4,5-5,7 miljoner baserat på andra försäljningar i området.
Det märkliga ombudet har (enligt senaste Expressenartikeln) anfört att EB köpt till underpris. Jag har för mig att han t.o.m. ansåg att det var fråga om "ocker". Han kan inte vara riktigt klok.
Jag gör mina egna bedömningar utifrån det jag nu vet om fastigheten och vad jag själv skulle varit beredd att betala. Jag har rätt stor erfarenhet av att köpa, sälja, bygga och renovera fastigheter.
Citat:
Det är ju precis det här som Booli gör men återigen är försäljningspriset inte Esbjörns problem, det är mer en sak som ifrågasatts här och som visar mycket på Ebba Buschs gnidenhet.
Återigen - antalet gånger detta varit uppe i tråden är legio - det framgår av artiklarna i massmedia att det lär ha gjorts två olika värderingar innan Esb och EB kom överens om priset.
Citat:
Ebba kan mycket väl jämna huset med marken om hon får tillgång till det och bygga nytt. Anledningen till att Ebba ligger i så mycket är att det säljs jäkligt få sjötomter i området och de andra har inte utsatta svaga senila gubbar som ägare som går att blåsa på familjegården.
Och vad har du för erfarenhet av vilka kostnader ett sådant byggprojekt för med sig? Det har jag. Det skulle med all sannolikhet bli bra mycket dyrare än att renovera det befintliga huset.
Citat:
Det är ganska komiskt att prata om miljösanering, det har inte legat en blyfabrik i 140 år på tomten.
Även detta har diskuterats om och om igen i tråden. Gamla bilvrak läcker olja, diesel och bensin. Tunnorna på tomten kan vara fyllda med miljöfarliga substanser. Innan man vet hur stor skada som bilkyrkogården och tunnorna fört med sig går det inte att uppskatta kostnaden för saneringen.
Citat:
I centrala innerstan i STHLM får du 1,5 parkeringsplatser för 4 miljoner och då sitter du även på en månadshyra om ett par tusen. En sjötomt i ett av Uppsalas finare områden kostar.
Vilken underlig jämförelse! Vad skulle EB och hennes barn ha för glädje av en och en halv parkeringsplats i Stockholms innerstad?
Citat:
Sen är det så här, Ebba har några faktorer som driver henne nu. Den största är att hon har bestämt sig för att bo i Marielund, kosta va det kosta vill. En annan faktor är att hon inte kan se sig själv böja sig för en usel gammal gubbe utan gasar för att köra rakt över han.
Som jag har uppfattat det ville EB köpa fastigheten för att hon och barnen ska ha en bostad. Att den tidigare makens och dennes familjs bostäder ligger nära verkar ha varit en viktig orsak till hennes intresse för att få köpa just denna fastighet.