2020-12-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är det väl inte frågan om.
Hon har ju köpt huset i god tro och båda har skrivit på avtalet.
Varför skall inte ett avtal gälla ?

Ebba har tjatat sig till huset
och till slut skrev han på för
att slippa hennes påstridighet.

Antagligen är avtalet korrekt
i juridisk mening men knappast
sett i ett moraliskt perspektiv.
2020-12-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Nej, Ebba får inte riva huset, k-klassat + gällande detaljplan, hon ville flytta in i dec, vilket är nu...
Att huset skulle vara K-märkt uppfattar jag som en trådsanning.

Däremot är huset enligt kommunen kulturhistoriskt intressant men detta betyder inte att det skyddas av K-, Q- eller q-bestämmelser.
2020-12-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Det här var uppe i tråden för flera dagar sen, Esbjörn har att välja på att delvis uppgradera tills VA har dragit fram, eller göra full ombyggnad oavsett om VA kommer senare, men föreläggandet är gällande !

Du sitter alltså och slänger upp gamla länkar som redan är avklarade i något vrickat försök att Esbjörn skulle slippa detta då han inte bor där. Hans hus har även en skorsten t.ex, där kan sotaren avkräva inspektion vart 10 år även om Esbjörn inte eldar. Hans el är urgammal, börjar det blixtra i en anslutning kan f-bolaget vid kännedom omedelbart säga upp försäkringen på kåken pga eftersatt underhåll, samma gäller om Esbjörn skulle elda i sin ej besiktigad skorsten osv.

Kan vi få fakta på att det gäller som du skriver angående skorstenar. Har själv 3 st som inte eldas i o har aldrig under dessa 20 år hört av sotaren. Nä, bluff o båg tills du kan visa på fakta, gärna m fungerande länk ;-)
2020-12-07, 15:28
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan vi få fakta på att det gäller som du skriver angående skorstenar. Har själv 3 st som inte eldas i o har aldrig under dessa 20 år hört av sotaren. Nä, bluff o båg tills du kan visa på fakta, gärna m fungerande länk ;-)

Om du är en sådan usel fastighetsägare, att du inte ens kollar dina egna skorstenar/säkerhet och sen tjafsar om bluff, har jag svårt att tro att du verkligen äger ett hus. Då lär du inte heller få ett öre från f-bolaget ifall det skulle ta fyr i kåken.

Detta gäller för Marielund, om man inte eldar pluggar man högst upp för att skydda skorstensstocken, men det finns en del idioter som inte gör något, och skorstenen vittrar sönder, du kan ju kolla på vad det kostar att renovera en söndervittrad skorstensstock, när du ändå letar bluffar.

Jävla stolpskott:
https://www.uppsalabrandforsvar.se/privatperson/din-bostad/sotning-och-brandskyddskontroll/

Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Att huset skulle vara K-märkt uppfattar jag som en trådsanning.

Däremot är huset enligt kommunen kulturhistoriskt intressant men detta betyder inte att det skyddas av K-, Q- eller q-bestämmelser.

Låst detaljplan, inga nybyggnationer tillåts, nämnts hundra ggr i tråden.
Kåken finns med i en k-inventering från 2009 där ägaren (ESB) höll sig undan enl protokollet, finns tidigt i tråden. Oavsett detta så var Ebbas plan renovering + inflyttning i dec enl ursprungsplanen, det har aldrig varit tal om riva-bygga nytt just nu. Vad som sker i framtiden är en annan femma men då är det även strandskyddet som ska räknas in.
https://www.mittbygge.se/tomt-och-hus/om-fastighet/skyddade-fastigheter.html
Senast redigerad av room6527 2020-12-07 kl. 15:40.
2020-12-07, 15:49
Medlem
Citat:
Frågan är vad som är komiskt här...:
Det var ju Esbjörn som höll i anbuden, Ebba toppade de andra anbuden - och då är hon gniden...
Nej, Ebba får inte riva huset, k-klassat + gällande detaljplan, hon ville flytta in i dec, vilket är nu...
Miljösanering, räcker med oljor i mark för problem, dessutom skärpta EU-regler (urlakningsprocessen).
Det här är ju en Flashback villfarelse, Esbjörn höll inte i några anbud, det som är skrivet är att han haft tidigare intressenter, inget om vad dom erbjudet eller om det ens kommit till ett konkret bud.

Citat:
Sen börjar du jämföra med parkeringsplatser i Sth....liknar drapan Oscar Properties snart...
Mitt svar var till Tjelovek som konstaterade att han inte hade betalat dessa pengar för objektet. Jag hade inte heller betalat dryga 2 millar för en parkeringsplats eller 35 mille för en villa på Solsidan heller för den delen, men det betyder inte att de inte är värda det.

Citat:
Och slutligen vill hon då köra över gubben enl dig, du har inte ens tänkt så långt att hon vill röka ut personerna som gömmer sig bakom Esbjörn som är anledningen till att denna tråd finns.
Helt ärligt, Ebba vill ha kåken för att den ligger där den ligger, det är otroligt sällan ute objekt till försäljning i Marielund, ännu mer sällan med ett sådant läge som den här tomten. Jag tror Ebba skiter högaktningsfullt i Esbjörn, hans släkt och bekanta. När du köper en fastighet är det enda du inte kan ändra på just läget.
2020-12-07, 15:52
Medlem
Citat:
Oavsett detta så var Ebbas plan renovering + inflyttning i dec enl ursprungsplanen, det har aldrig varit tal om riva-bygga nytt just nu. Vad som sker i framtiden är en annan femma men då är det även strandskyddet som ska räknas in.
Strandskydd gäller som känt inte för politiker och välbärgade så en sådan sak kan du ju glömma, Ebba gör vad hon vill när hon fått kontraktet ska du se. Kan hon plöja ner en gammal svag man i graven så stoppar inte något strandskydd henne.
2020-12-07, 16:04
Medlem
Citat:
Nej, du pratar om försäljningsvärdet, marknadsvärdet har med det kollektiva försäljningsvärdet i området/regionen att göra.

I en marknadsekonomi bestäms priset av det säljare och köpare kommer överens om. Vi en försäljning/ett köp får du en ögonblicksbild av marknadsvärdet på den vara som det är fråga om.

Före en försäljning/ett köp kan värdet uppskattas med hjälp av olika parametrar. Det man då får är ett uppskattat marknadsvärde, en hypotes, en kvalificerad gissning.

Vi har i vårt land, tack och lov, inga planekonomiska myndigheter som sätter priser utifrån "kollektiva försäljningsvärden".

Citat:
Denna informationen har jag inte sett någon stans annat än att det är några på Flashback som skrivit det, finns det en trovärdig källa på detta?

Om man har följt tråden och läst de länkar till tidningsartiklar som bifogats så borde det inte vara någon nyhet att det också funnits andra spekulanter. I den senaste Expressenartikeln t.ex. fanns uppgiften med. Nu ligger den bakom betalvägg. Du kunde ha läst den medan den var öppen.

Citat:
Försäljningsvärdet är inget som Esbjörn har uppe som kritik.
Försäljningsvärdet är lågt, tar du fastigheten och kör den i boolis snurra så ser du att motsvarande pris för en fallfärdig bostad som denna skulle ligga på 4,5-5,7 miljoner baserat på andra försäljningar i området.

Det märkliga ombudet har (enligt senaste Expressenartikeln) anfört att EB köpt till underpris. Jag har för mig att han t.o.m. ansåg att det var fråga om "ocker". Han kan inte vara riktigt klok.

Jag gör mina egna bedömningar utifrån det jag nu vet om fastigheten och vad jag själv skulle varit beredd att betala. Jag har rätt stor erfarenhet av att köpa, sälja, bygga och renovera fastigheter.

Citat:
Det är ju precis det här som Booli gör men återigen är försäljningspriset inte Esbjörns problem, det är mer en sak som ifrågasatts här och som visar mycket på Ebba Buschs gnidenhet.

Återigen - antalet gånger detta varit uppe i tråden är legio - det framgår av artiklarna i massmedia att det lär ha gjorts två olika värderingar innan Esb och EB kom överens om priset.

Citat:
Ebba kan mycket väl jämna huset med marken om hon får tillgång till det och bygga nytt. Anledningen till att Ebba ligger i så mycket är att det säljs jäkligt få sjötomter i området och de andra har inte utsatta svaga senila gubbar som ägare som går att blåsa på familjegården.

Och vad har du för erfarenhet av vilka kostnader ett sådant byggprojekt för med sig? Det har jag. Det skulle med all sannolikhet bli bra mycket dyrare än att renovera det befintliga huset.

Citat:
Det är ganska komiskt att prata om miljösanering, det har inte legat en blyfabrik i 140 år på tomten.

Även detta har diskuterats om och om igen i tråden. Gamla bilvrak läcker olja, diesel och bensin. Tunnorna på tomten kan vara fyllda med miljöfarliga substanser. Innan man vet hur stor skada som bilkyrkogården och tunnorna fört med sig går det inte att uppskatta kostnaden för saneringen.

Citat:
I centrala innerstan i STHLM får du 1,5 parkeringsplatser för 4 miljoner och då sitter du även på en månadshyra om ett par tusen. En sjötomt i ett av Uppsalas finare områden kostar.

Vilken underlig jämförelse! Vad skulle EB och hennes barn ha för glädje av en och en halv parkeringsplats i Stockholms innerstad?

Citat:
Sen är det så här, Ebba har några faktorer som driver henne nu. Den största är att hon har bestämt sig för att bo i Marielund, kosta va det kosta vill. En annan faktor är att hon inte kan se sig själv böja sig för en usel gammal gubbe utan gasar för att köra rakt över han.

Som jag har uppfattat det ville EB köpa fastigheten för att hon och barnen ska ha en bostad. Att den tidigare makens och dennes familjs bostäder ligger nära verkar ha varit en viktig orsak till hennes intresse för att få köpa just denna fastighet.
2020-12-07, 16:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Blir ditt väderstreckssvar samma om jag upplyser om att en fastighet inte är en byggnad?

Fastighet är väl lite underförstått i detta sammanhanget eller måste vi skriva ut fastighetsbeteckningen var gång?
2020-12-07, 16:34
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
För att komplicera denna soppa av anmälningar och beskyllningar kan parterna förutom civilrätten även krydda anrättningen med lite straffrätt.

Esbjörn har (genom sitt juridiska ombud?) polisanmält Ebba för att hon olovligen har låtit fälla träd på tomten. Men han hade enligt vissa uppgifter godkänt det och var på plats när det hände. Många menar att fastigheten blev Ebbas redan när köpekontraktet undertecknades. Hon fällde då träd på sin egen fastighet.

Ebba skulle kunna polisanmäla Esbjörn för falsk angivelse enligt 15 kap. 6 § brottsbalken .

Hon skulle kanske även kunna polisanmäla den person (Matz?) som ringde henne och hotade att skandalisera henne om hon inte lät köpet gå tillbaka.
Brottet kan kanske rubriceras som utpressning enligt 9 kap 4 § brottsbalken .

Även olaga hot enligt 4 kap. 5 § kan bli aktuellt.

Tror att även denna brottsrubricering skulle kunna användas gentemot brorsonen Matz:

1. Ofredande enl. 4 kap. 7 §

Kanske även dessa.

2. Förtal enl. 5 kap. 1 §

3. Grovt förtal enl. 5 kap. 2 §
Senast redigerad av Devons 2020-12-07 kl. 16:38.
2020-12-07, 16:43
Medlem
Citat:
Om du är en sådan usel fastighetsägare, att du inte ens kollar dina egna skorstenar/säkerhet och sen tjafsar om bluff, har jag svårt att tro att du verkligen äger ett hus. Då lär du inte heller få ett öre från f-bolaget ifall det skulle ta fyr i kåken.

Detta gäller för Marielund, om man inte eldar pluggar man högst upp för att skydda skorstensstocken, men det finns en del idioter som inte gör något, och skorstenen vittrar sönder, du kan ju kolla på vad det kostar att renovera en söndervittrad skorstensstock, när du ändå letar bluffar.

Jävla stolpskott:
https://www.uppsalabrandforsvar.se/privatperson/din-bostad/sotning-och-brandskyddskontroll/

Tackar, tackar! Jag må vara usel, jävla stolpskott o idiot enligt dig, Har du fakta på det då?

Din länk till brandförsvaret handlar ju bara om sotning. Inget om man bara har en skorsten.
Var har du fått det ifrån att man ska plugga skorstenen?
Angående att renovera en skorsten kostar inte så mycket om man är lite händig. En winsch, lite bräder att montera winschen på, göra en plugg att dra i rökgången samt ett antal säckar c-bruk totalt ca 2000sek. Såklart fogar man om den när man ändå är där.
2020-12-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Fastighet är väl lite underförstått i detta sammanhanget eller måste vi skriva ut fastighetsbeteckningen var gång?
I detta fall var det av vikt om det var en byggnad eller fastighet som skribenten avsåg.
”Väderstrecket blir nordost” om det är byggnaden på fastigheten Uppsala Marielund 7:1 som är utgångspunkt. Om det är fastigheten Uppsala Marielund 7:1 som avses blir ”väderstrecket sydost”. En viss betydelse har detta nu när du själv bedömer en fastighets attraktivitet utifrån väderstreck.
Senast redigerad av Clyo 2020-12-07 kl. 17:16.
2020-12-07, 17:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ebba har tjatat sig till huset
och till slut skrev han på för
att slippa hennes påstridighet.

Antagligen är avtalet korrekt
i juridisk mening men knappast
sett i ett moraliskt perspektiv.
Att tjata sig till något är för mig att hon bearbetat Esbjörn flera månader och han har sagt nej, nej, nej och åter nej hela tiden, ända tills han inte orkar mer och skriver på avtalet. Anser du att det gått till så? Jag får uppfattningen att de varit överens under sommaren att han vill sälja. Ebba har t.ex. gjort en besiktning av huset och det gör man knappast mot ägarens vilja och om inte ambitionen är att sälja. Att hon har tjatat tills han inte kunde säga nej längre verkar vara en efterhandskonstruktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in