2020-12-04, 14:49
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Undrar över en sak.

Kvinnan var inte gift med ungraren, som hon fick 4 barn med.
Om han nu var ett så stort svin på hemmaplan och hon hade föräldrar i livet och syskon, varför tog hon inte hjälp av dem i första hand för att bli fri från sin plågoande? Någon borde väl ha känt till vilka livlinor som man kan söka i samhället.
Det är lätt för en utomstående att säga och det är ju mycket bra om utomstående säger det. Men tyvärr håller många kvinnor det hemligt och tror på bättring. Kanske ibland för barnens skull. Det är säkert inte alls lika lätt för dem själva att göra slag i saken och bryta sig loss. Det är nog mycket förknippat med skam också. När han avled borde hon ju dock kunnat söka hjälp...
Citera
2020-12-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack för sammanfattningen.
Det är nog flera som är skadade i denna tragedi.
Jag tror systern fick en chock när hon träffade brodern efter så många år och upptäckte hans ickeliv, som om tiden hade stått stilla.
Det var bra att hon slog på stora trumman trots allt och hoppas att det kan leda till en bättre tillvaro för alla inblandade.
Finns säkert fler människor som lever under liknande förhållanden.

Ja, på ett sätt är det här kanske det bästa för samtliga inblandade. Min egen tolkning är att modern verkade vara ångestfylld, men samtidigt väldigt lättad för sonen. Så dubbel som bara en mor kan vara, kanske.

Min förhoppning är att de fortfarande kommer att kunna ses och umgås, det ultimata vore ju om även systrarna kunde vara med där på ett hörn.

Att läsa om hur mamman kastade sig framför dottern när pappan tog fram en kniv och sedan själv lät sig bli misshandlad, är en hårresande bild av vad dessa syskon måste ha fått se som små. Kanske kan de nu finna styrka i varann.
Citera
2020-12-04, 15:16
Medlem
yessyys avatar
Hela familjen har haft det mycket tufft pga pappan som tydligen misshandlat både mamman och barnen. Däremot är mammans beteende fortfarande extremt märkligt. Mamman tyckte alltså att döttrarna skulle flyttas till fosterfamilj, men sonen skulle minsann bo kvar hos henne.

https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/ Några citat:
Citat:
Även systern bekräftar att socialen var inkopplade. Hon minns att de var i bostaden, men säger att mamman lyckades förhala och manipulera dem.

– Hon sa bland annat att han mådde för dåligt och att han hade social fobi, men jag förstår än i dag inte hur de kunde släppa taget.

I takt med att sonens värld krympte till hemmet ska mamman enligt systern successivt ha förskjutit syskonen.

– Hon fick mig att frivilligt gå med på att bo i en fosterfamilj och därefter blev även min syster placerad.

Citat:
En vinterdag när systern är ute och går med hunden Nalla.

– Jag möter dem utanför Ica och försöker att prata med min bror, men mamma vägrar låta honom prata med mig.

Systern berättar hur modern vänder henne ryggen och drar med sig hennes bror. Hon släpper sin hund Nalla och låter henne springa efter den bortskyndande modern och brodern.

– Jag tänker att jag ska låta henne följa efter för att se vad som händer. Jag går efter först när de försvunnit runt hörnet och då är min hund helt borta.

Systern säger att hon till sist hittar sin hund instängd i ett trapphus.

– Hon har stängt in hunden och själv försvunnit. Efter det har jag inte träffat min bror förrän i söndags kväll.
Senast redigerad av yessyy 2020-12-04 kl. 15:48.
Citera
2020-12-04, 15:21
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ganska säker på att det var ett brott redan då. Men om du tittar på föräldrarna i ystad t ex, så har de väl inte fått fängelse utan socialen har omhändertagit barnen. Vet inte om de är dömda och isåfall vad straffskalan är. Jag tror de är på fri fot.

Så min poäng är att jag inte tror att hon kommer få någon påföljd av vad som hände innan han blev myndig.

Finns ju en hel del liknande fall. För inte så längesedan var det väl några systrar som varit inlåsta i många år med.

Självklart är det ett övergrepp i mina ögon. Men tyvärr har barn ingen direkt rättsäkerhet. I detta fall har dessutom myndigheterna fallerat genom att inte följa upp varför barnet inte gått i skolan.

Ska rätta mig, verkar inte vara något brott, men kan få vite som påföljd: https://juridiktillalla.se/fraga/2019-01-13-pafoljd-om-ett-barns-skolplikt-inte-fullgors

När det kommer till det övriga, dvs att som förälder/vårdnadshavare tillgodose barnets behov av adekvat omvårdnad, sjukvård samt grundläggande behov som mat, hygien, tandhälsa, vaccination rekommenderas följande uppsats från 2015. Jag tycker att den förklarar rätt bra vad som gäller utifrån föräldrabalken och barnkonventionen.

Det saknas ett datum när sonen började vanvårdas, gå hungrig och luktade. Den exakta tidpunkten behövs för att kunna se vilka lagar som gällde. Först då kan man fastställa om det handlar om preskriberade brott, eller om det ännu inte hade blivit brottsligt.

JURIDISKA FAKULTETEN
vid Lunds universitet
Frida Runeson
Vårdnadshavares straffrättsliga ansvar vid
underlåtenhet att vaccinera sina barn
Citera
2020-12-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Undrar över en sak.

Kvinnan var inte gift med ungraren, som hon fick 4 barn med.
Om han nu var ett så stort svin på hemmaplan och hon hade föräldrar i livet och syskon, varför tog hon inte hjälp av dem i första hand för att bli fri från sin plågoande? Någon borde väl ha känt till vilka livlinor som man kan söka i samhället.
Jag tror flickorna fick hjälp av släkt eller soc de bodde ju inte där så länge!
Citera
2020-12-04, 15:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Man får ju hoppas att det var något allvarligt kvinnan behövde behandlas för på sjukhus,
så att hon snart kollar vippen, kärringjäveln?
Endast då kanske sonen får en glimt av ett bra liv?

Tyvärr är det ju så att det är först efter hennes bortgång som sonen kan bli fri. Han är såpass medberoende att han aldrig kommer separera från henne för egen maskin.
Citera
2020-12-04, 15:25
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det finns INGEN förövare i den här historien! FATTA DET!

Jo, du! Det är du och andra som låter situationen fortgå som är de verkliga förövarna! Det må låta otroligt men det är sant!
Citera
2020-12-04, 15:25
Avstängd
hrjn1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tyvärr är det ju så att det är först efter hennes bortgång som sonen kan bli fri. Han är såpass medberoende att han aldrig kommer separera från henne för egen maskin.
Risken finns nog att han också kilar vidare när modern dör. Hur ska han kunna leva ett liv utan henne? Tragiskt så det skriker om det.
Citera
2020-12-04, 15:28
Avstängd
hrjn1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det finns INGEN förövare i den här historien! FATTA DET!
Jo! Media och många utav oss FB’are.
Citera
2020-12-04, 15:34
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Till alla er som så hatiskt kritiserat denna kvinna:
Läs Expressens web-sida idag....

Jag säger återigen:
'Oh, så humble you should be....'

Förstår ni nu att allt kan vara på ett sätt som man först inte ser..?
Citera
2020-12-04, 15:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Hela familjen har haft det mycket tufft pga pappan som tydligen misshandlat både mamman och barnen. Däremot är mammans beteende fortfarande extremt märkligt. Mamman tyckte alltså att systrarna skulle flyttas till fosterfamilj, men sonen skulle minsann bo kvar hos henne.
Ur expressen:

Har du länk till artikeln? Om det är sant att det har publicerats, så är det YTTERLIGARE bevis för att det är som vissa av oss här säger.

Mamman lider med största möjliga sannolikhet av narcissistisk personlighetsstörning, möjligen antisocial personlighetsstörning iblandat och möjligen paranoid också. Men jag vill påpeka att den paranoida biten precis likväl kan vara simulerad (skådespeleri) för att fritt kunna flytta sina spelpjäser på spelplanet som hon önskar.

Om man läser systerns beskrivningar, och publiceringen är sann, så är ju saken biff. Punkt. End of diskussion.

Alla som motsäger sig detta, kan enbart ha rätt när de:

1. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför det har blivit som det har blivit, en helt tandlös undernärd människa hittad liggandes på filt på golvet i en soptipp till lägenhet, fullt med sår på kroppen, icke talför. Som en zombie kan jag tänka. osv.

2. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför systern redan för 20 år sedan har kämpat med allt detta och varför hon kommer med så LOGISKA förklaringar som TILL PUNKT OCH PRICKA stämmer in på vad VI säger är orsaken (narcissistisk personlighetsstörning hos mamman).

Jag vill påstå att ni kommer få det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta LOGISKA förklaringar till det nämnda.

Och jag hoppas att ni har intelligens nog att förstå att ni MÅSTE ha en logisk förklaring till detta, för att kunna avfärda vår kristallklara teori. Sen kan ni snacka så mycket ni vill om omvänd bevisprövning men även det visar ju att ni rent intelligensmässigt på detta plan kombinerat med er analytiska förmåga ligger långt under oss andra som kristallklart ser problematiken.

Tråkigt va?
Citera
2020-12-04, 15:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn1989
Risken finns nog att han också kilar vidare när modern dör. Hur ska han kunna leva ett liv utan henne? Tragiskt så det skriker om det.

Jodå, det fixar han nog om han kommer under annan förvaltning. Jag är säker på att systern skulle ge det ett försök. Hon är ju uppenbarligen hjälpsam och har nu fått allt detta uppdagat.

Och lättmanipulerad som sonen är så tar det nog inte lång tid innan han är på systerns sida, men detta först UTAN sin mamma. Med sin mamma vid sin sida är ju detta fullständigt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in