Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Men jag säger ju att det är just det man inte ska behöva göra. Det är ju en kedja av individer vanligtvis som behöver kontaktas. Du kan ha rört dig på tåg, buss, lunchställen, dina vänner du har varit med kanske har symptom och då behöver det kontrolleras var de har varit och vilka de har träffat. Du kommer rätt snabbt ut utanför din egen bekantskapskrets och behöver ringa personer som är okända för dig. Detta ansvar bör samhället stå för, det är övermäktigt att lägga på den enskilda individen. (Och ja du kan ringa dina polare, bättre än inget, men inte tillräckligt för att stoppa smittspridningen, i synnerhet inte om du tänkt vänta på provsvar.. )
En annan aspekt är att samhället bör smittspåra för att samla statistik centralt om utbrott och lära sig av det samt varna för platser och situationer där det är hög risk för smittspridning.
Enligt Smittskyddslagen har alla ett eget ansvar för att förebygga smittspridning.
Vad som menas med "
rimliga försiktighetsåtgärder" och vilka åtgärder man är skyldig att vidta kan naturligtvis diskuteras. Men jag är säker på en sak: när det handlar om SARS-CoV-2, som klassas som en samhällsfarlig sjukdom, duger det inte att vi som enskilda individer inte tar vårt eget ansvar och gör vårt yttersta för att förhindra ytterligare smittspridning. Det håller inte om ens skyldighet sträcker sig till att ta prov, sanna hemma och låta någon annan ta hand om resten med motiveringen att det är för jobbigt.
Övriga Smittskyddslagen gäller naturligtvis också. Jag är medveten om att det är smittskyddsläkarna som har det formella ansvaret för smittspårning.
Citat:
2 kap. Förebyggande åtgärder och anmälan av sjukdomsfall
Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.
Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.