2020-12-06, 22:46
Medlem
Hur kommer det sig att Sverige återigen tvingats in i soft-lockdown?

Kan det möjligen bero på svagheterna med den svenska grundstrategin:

1. Inga evidens för kontaktsmitta
2. Högst smittsamhet två dagar före symptom.
3. Svårt att hålla avstånd där många smittas (hemmet, jobbet, kollektivtrafik?)
4. Superspridare (presymptomatiska smitta) där 10% står för 80% av smittan.
5. Endast 15-30%? kan jobba hemifrån.

Punkt 1-5 medför att:

Tvätta händerna verkningslöst. (1)
Räcker inte med att de med symptom testas. (2, 4)
Hålla avstånd ger dålig effekt i praktiken. (3)
Stanna hemma vid symptom ger låg effekt. (2,4)
Distansarbete marginell effekt. (5)

https://urplay.se/program/219310-ur-samtiden-temadag-om-covid-19-diagnostik-och-antikroppar
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-06 kl. 22:53.
Citera
2020-12-06, 22:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Uj uj
Rudy Giuliani 76 år gammal är positivt testad.

Min magkänsla är att han stryker med..
Han är i sämre form än trumpen
Citera
2020-12-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
No offense, men man kommer aldrig under några omständigheter stänga grundskolan, annat än vid en komplett lockdown där du också måste vara hemma.

Att miljontals obevakade skolbarn ska vara ensamma hemma samtidigt som de vuxna jobbar, är ett smörgåsbord för den som vill utnyttja ungdomar på olika sätt. Sexuellt, kriminell rekrytering, eller traumatiska inbrott-/rånsituationer där man enkelt manipulerar barnet att öppna dörren.

Så den här kombinationen att grundskolan skulle vara stängd, samtidigt som du får röra dig i samhället och dessutom åka kollektivt. Det kommer inte hända.
Vad är det fel på en komplett Lockdown?!
Norge stängde tom förskolor oxå.
Om det behövs och om smittspridningen håller i sig (vilket jag är övertygad om) då kan det likväl bli aktuellt med grundskolor och förskolor oxå.
Vänta inte på att toppen ska hamna mitt i December. Den där prognosen är lika mycket trams som andra prognoser som gjordes i våras.
Citera
2020-12-06, 22:51
Avslutad
Citat:
Nederländerna har inte alls klarat sig bättre än vi. De beräknas ha missat rapportera 3,600 dödsfall. Källa:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Givetvis hade Belgien och Nederländerna en svårare situation att hantera än Sverige. Jag har inte påstått något annat.

Men att jämföra Oslo med Stockholm är på fullaste allvar som att jämföra Stockholm med Paris, om man känner till stadens omgivning och placering. Oslo är en geografiskt avskärmad stad med färre personer på pendlingsavstånd än Göteborg. Det är en orättvis jämförelse mot Stockholm, som är mitt i smeten av ett befolkningsunderlag som är nästan som hela Norge.

Sverige hade/har varken resurserna eller förutsättningarna för att "göra en Norge", så man gör bara sig själv en otjänst att fortsätta jämföra sig.

Att Jämtland har höga dödstal är för att de har fri rörlighet till Stockholm och resten av Sverige. Om Oslo hade fri rörlighet till Stockholm så hade Oslo också haft mycket covid.

Exakt Jämtland var öppet, Oslo var stängt mot omvärlden, där har vi det. Det var alltså inte befolkningstäthet utan policy som avgjorde största delen av spridningen. Bra att du förkunnar det. Befolkningstäthet kan spela viss roll men är fullständigt underordnat policy vilket Hong Kong, Tokyo, Seoul och flera enorma städer i Kina (samt nedsmittade skogsområdet Jämtland) visar.

Nu låter på dig som att det var en resursfråga. Finner det en smula osannolikt, Sverige har nästan lägst statsskuld i Europa, massor med skog och industri. Vi borde haft muskler att skala upp testkapacitet, köpa in eller tillverka inhemsk skyddsutrustning. I minsta fall borde vi kunnat avråda från resor till riskområden och sätta individer på inkommande flyg från dessa i en veckas karantän.

Problemet var nog snarare att vi hade en undermålig styrning med en folkhälsomyndighet som medvetet gick för alternativ 3: flockimmunitet. Det saknades motivation att göra allting någonting över huvud taget från politiskt håll. Till och med arbete hemifrån avråddes med motivationen att det kunde vara ojämlikt.
Citera
2020-12-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det finns det men Sveriges PCR-tester ger en god bild av situationen, varken mer eller mindre! Jag anser att Sverige lagt sig på en bra nivå vad gäller CT. Det är det enda jag kan ge Tegnell, tyvärr.

Problemet är bara att när man får svaret är man i princip redan frisk och smittar inte längre eller så ligger man på sjukhus.

Som jag fattat det så smittspårar man heller inte före symtomdebut fast man är som mest smittsam 2 dagar före.

PCR-testerna verkar mest vara övervakning men någon effekt på smittspridningen tvivlar jag på att de har.
Citera
2020-12-06, 23:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Exakt Jämtland var öppet, Oslo var stängt mot omvärlden, där har vi det. Det var alltså inte befolkningstäthet utan policy som avgjorde största delen av spridningen. Bra att du förkunnar det. Befolkningstäthet kan spela viss roll men är fullständigt underordnat policy vilket Hong Kong, Tokyo, Seoul och flera enorma städer i Kina (samt nedsmittade skogsområdet Jämtland) visar.

Nu låter på dig som att det var en resursfråga. Finner det en smula osannolikt, Sverige har nästan lägst statsskuld i Europa, massor med skog och industri. Vi borde haft muskler att skala upp testkapacitet, köpa in eller tillverka inhemsk skyddsutrustning. I minsta fall borde vi kunnat avråda från resor till riskområden och sätta individer på inkommande flyg från dessa i en veckas karantän.

Problemet var nog snarare att vi hade en undermålig styrning med en folkhälsomyndighet som medvetet gick för alternativ 3: flockimmunitet. Det saknades motivation att göra allting någonting över huvud taget från politiskt håll. Till och med arbete hemifrån avråddes med motivationen att det kunde vara ojämlikt.
När avråddes det från arbete hemifrån med motivationen att det kunde vara ojämlikt?
Jag minns det inte, så jag undrar om du har någon källa?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Problemet är bara att när man får svaret är man i princip redan frisk och smittar inte längre eller så ligger man på sjukhus.

Som jag fattat det så smittspårar man heller inte före symtomdebut fast man är som mest smittsam 2 dagar före.

PCR-testerna verkar mest vara övervakning men någon effekt på smittspridningen tvivlar jag på att de har.
Det varierar nog beroende på var man bor i landet.
I region Stockholm tog det 1,5 dygn att få hem provsvaret och sedan ett dygn att få svar i veckan, så om man beställer provet snarast möjligt och enligt råden har man nog inte slutat vara smittsam när provsvaret kommer.

Den som vill kan ju alltid smittspåra på egen hand så snart man får tydliga covid-19symptom.
Senast redigerad av DoraF 2020-12-06 kl. 23:10.
Citera
2020-12-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Det som har effekt på smittspridningen är att folk inte träffas nära och längre stunder (hem, jobb, fest etc). Om man testar sig för att veta om man kan gå på fest eller inte, som många uppenbarligen gör, får ju testingen ett omvänd effekt - fler går på fest.
Citera
2020-12-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Min magkänsla är att han stryker med..
Han är i sämre form än trumpen

Nja, nu målar du nog fan på väggen för tidigt. Finns det siffror som gör gällande hur många bekräftat smittade som faktiskt avlider av eller med inom äldreomsorgen i Sverige? D.vs i procent?
Citera
2020-12-06, 23:11
Medlem
Citat:
Men att jämföra Oslo med Stockholm är på fullaste allvar som att jämföra Stockholm med Paris, om man känner till stadens omgivning och placering. Oslo är en geografiskt avskärmad stad med färre personer på pendlingsavstånd än Göteborg. Det är en orättvis jämförelse mot Stockholm, som är mitt i smeten av ett befolkningsunderlag som är nästan som hela Norge.

Oslo är inte geografiskt avskärmad, det ligger mitt i Oslofjorden, med tåg, bussar och motorvägar ut till de mest folkrika områdena i Norge. Har du någonsin varit i Oslo?

Oslo kommun är liten och har 680 000 invånare, men omges av Viken län, som har 1,2 miljoner invånare, varav många pendlar till Oslo, från städer som Drammen, Bærum, Modum, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, alla städer som har drabbats hårt av pandemin.

Den andra vägen, på västsidan av fjorden, är Vestfold, där mer än 400 000 människor bor, och pendlar med tåg, bil etc. från Skien, Tønsberg, Sandefjord, Holmestrand etc. till Oslo.

Då finns det 2,3 miljoner människor inom pendlingsavstånd från Oslo, hälften av Norges befolkning.

De kan nog pendla lite längre än de som bor runt Stockholm, cirka 1 till 1,5 timmar för dem som bor längst bort, men det är inte ovanligt i Norge.

Naturligtvis finns det skillnader mellan Sverige och Norge, men den enda skillnaden som har någon större betydelse i samband med pandemin, är strategin. Alt annat är bara svammel, som snabbt kan motbevisas genom att titta på andra länder i världen, inte bara Norge.

Citat:
Sverige hade/har varken resurserna eller förutsättningarna för att "göra en Norge", så man gör bara sig själv en otjänst att fortsätta jämföra sig.

varför inte?

Bananrepubliker i Sydamerika och mikronationer i Afrika har klarat att införa åtgärder, tillsammans med alla länder i Europa.

Utöver låg intelligens bland Sveriges epidemiologer, vad är det som skiljer Sverige från alla andra länder i världen? Vad är så unikt att man inte kan införa åtgärder eller stänga ner något för att rädda liv i Sverige?
Citera
2020-12-06, 23:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nja, nu målar du nog fan på väggen för tidigt. Finns det siffror som gör gällande hur många bekräftat smittade som faktiskt avlider av eller med inom äldreomsorgen i Sverige? D.vs i procent?
Dessutom kan väl Rudy Guiliani räkna med att få vård på Walter Reedsjukhuset precis som presidenten och då också få tillgång till de allra bästa behandlingarna vanliga amerikaner bara kan drömma om.
Citera
2020-12-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som har effekt på smittspridningen är att folk inte träffas nära och längre stunder (hem, jobb, fest etc). Om man testar sig för att veta om man kan gå på fest eller inte, som många uppenbarligen gör, får ju testingen ett omvänd effekt - fler går på fest.

Det där låter mer som en skröna eller enstaka fall. Tar ju en evighet att få svar dessutom.

Vill man hindra smittspridning så är snabbtester man gör hemma en bättre lösning:

https://www.youtube.com/watch?v=AZWuyvBAWWQ
Citera
2020-12-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vaccin lådor landar i ett sjukhus i södra London. I min vårdcentral kommer det att finnas förhoppningsvis till nästa julafton.
Om inte utgångsdatumet har passerats.

https://news.sky.com/story/covid-19-batches-of-coronavirus-vaccine-seen-arriving-at-london-hospital-ahead-of-uk-wide-rollout-12 153535

Vi ska inte överdriva, men när det gäller vaccineringen i Sverige finns det definitivt frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in