2020-12-06, 16:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Julhandeln på ingång. Folk skiter i restriktionerna. Ingen respekt för varandra. Egoister hela bunten. Kommer bli en atombomb nu i julhandeln. Januari blir en fruktansvärd ansträngning för sjukvården.

Stackars jävla hjältar inom vården...

Ja inga problem, vi är på en platå, smittspridningen minskar i flera regioner "Anders Tegnell", och gymnasieskolorna ska stängas pga oro för smittan i tunnelbanan - som är väldigt liten att smittas i (FoHM). Jag tror FoHM skulle behöva gå en kurs i kommunikation. Som det är nu kommer julhandel fortsätta med skyhöga smittade efter jul nyår.

Det är obegripligt. Vi får se vad Anders Tegnell säger på tisdag. En platå men allvarligt skulle jag tippa så handeln och kommersen kan fortsätta som vanligt. Vi bör inte gå i köpcentrum, eller förresten det är ju ändrat nu - vi ska inte, men folk följer ju inte restriktioner. Det enda sättet kanske är en stängd dörr till ett köpcentrum? Resor är däremot tillåtna, för de har inget med smittspridning att göra.

Och beredskapen var god basunerades ut i våras. Jag undrar om alla de som miste sina anhöriga känner / tycker så?

Förresten svenskarna beräknas handla mycket mer julklappar i år också. Det är väl en effekt av covid19, eller så har de inte hört vad FoHM säger (alla kommer inte handla online uppenbarligen)?

https://www.svt.se/nyheter/svt-avslojar-kommuner-uppmanades-att-inte-forbereda-sig-for-coronaviruset?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2020-12-06, 16:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Visst kommer Sverige att klara av att massvaccinera på kort tid också den här gången.
2009 vaccinerades en miljon svenskar mot svininfluensa under den första månaden.
Även om vaccineringen den här gången är mycket mer komplicerad säger det ändå något om vilken mobiliseringsförmåga Sverige har när det gäller. En stor osäkerhet är tillgången på vaccin och det är tyvärr inget som vi som land kan kontrollera.

Enligt Riksbanken och Riksgälden kommer varje månad som vaccineringen mot covid-19 försenas kosta 25 miljarder SEK i minskad BNP. Kostnaden kan både bli högre och lägre beroende på hur smittspridningen utvecklas.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP förra året var 5 021 miljarder SEK.

Som jag ser det finns det praktiskt taget inget tak för vad vaccineringen av Sveriges befolkning får kosta.
Kosta vad det kosta vill.

https://sverigesradio.se/artikel/7616857

Efter vaccinkatastrofen 2009 tror jag att en ganska stor del av svenska folket är smarta nog att inte vaccinera sig med ett panikframtaget vaccin den här gången. Åtminstone får man hoppas det, annars är det verkligen illa.

Och nej, det får absolut inte kosta vad det kosta vill. Vad är det för ett sjukt påstående du kommer med? Tänk om folk kunde ta ansvar för sin egen hälsa istället för att ständigt förlita sig på denna symtombehandling, att samhället ska lösa allting åt dem. Detta år har verkligen exponerat hur patetisk mänskligheten år.
Citera
2020-12-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att visa att det var juice. Inget konstigt med det. Däremot kan tester som utförs på nåt annat än vad de är avsedda för kanske visa fel. Jag vet för lite om hur snabbtesterna fungerar. Vad är det de reagerar på egentligen?
Testerna kanske är helt värdelösa, det vet jag inget om.

Men det är något jättekonstigt med hans test.
Om han tycker det är viktigt att dricka av den först så kan han hälla upp i en kopp. Han kontaminerar ju flaskinnehållet med sin saliv, så oavsett ev. risk för att ev covid-19 hos honom triggar positivt test så är det ju så korkat att man får migrän och måste sluta titta på klippet.
Citera
2020-12-06, 16:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja jag hoppas också han inte är smittad, men det kan han inte veta eftersom man smittar som symptomfri. Som ambulansförare är han ju också speciellt utsatt för smitta.

Undrar varför han smakade på juicen före?
En annan möjlighet är att det finns falska tester i omlopp. Det finns säkert någon som försöker tjäna pengar på sånt. Dessutom finns tester som bedömts som så osäkra att de inte använts, tror jag. Vill minnas att UK redan i mars köpte in en stor mängd hemtester som dessvärre visade sig hålla alltför låg kvalitet och aldrig användes. När det gäller mediciner finns massor av förfalskade mediciner i omlopp eftersom det ligger stora pengar i att förfalska piller. Såg en dokumentär om det för några år sen det var skrämmande. Kanske är samma sak med tester, antingen låg kvalitet som ger missvisande resultat, eller rena förfalskningar. Det har ju varnats för förfalskningar av vaccin mot covid också. Och det har varnats for att köpa tester online eftersom dessa mycket väl kan vara fejk.
Citera
2020-12-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Kan några experter svara på dessa frågor?

1:Hur många vacciner finns det idag gällande corona?
2:är vaccinerna godkända?
3: har vaccinerna biverkningar?
4:kommer man var immun direkt efter 1 vaccin, eller måste man ta fler, i så fall hur många till?
5: ifall man tar en vaccin, och det visar sig att man livet ut måste ta booster vacciner x antal ggr per år för annars blir man sjuk, då blir det som i bourne filmen där man måste ha ett läkemedel för att leva. Allt detta gör att man inte har kontroll över sitt eget liv.
6: vad innehåller vaccinerna? jag har hört att vaccinerna kommer ej göra något, de kommer ej ge dig immunitet eller förhindra dig att du smittar andra?
7: skapar vaccinerna sterilitet hos kvinnor och män?
8: gör vaccinerna att livslängden förkortas?
9: Hur stor sannolikhet är det att man i sverige i början av året eller i följande period januari till juni eller januari till augusti 2021 kan återgå till det normala tex arbete, skola etc.
10: vad händer ifall man inte vill ta vaccinet? kommer man bli tvingad att ta det?
11: kommer folk som tar vaccinet att få vissa fördelar än andra, tex de som tar vaccinet kan slippa utegångsförbud eller få fördelar som att resa vart de vill, då de har legitimation som styrker att de är immuna?
12: kommer staten att tvinga en på ett diplomatisk sätt att själva vilja vaccinera sig pga de fördelar som vaccinet ger? vad händer ifall en arbetsplats och eller skola kräver att man är immun för att visats där och det enda sättet är att man vaccinerar sig.
13: vilka kändisar eller viktiga personer kommer ta vaccinet jag har hört att obama, george bush och pedofilen bill clinton tänker ta vaccinet, för att bevisa att det inte är farligt att vaccinera sig (PROPAGANDE LEVEL 1000).
14: Kommer ni vacciner er? i så fall om ni gör det och får biverkningar så kan ni inte stämma någon, då alla dessa företag är särskild behandlade när det gäller lagen. Sedan hur skulle ni känna ifall ni fick en biverkning som skadade er för livet, tex att ni aldrig får köra bil eller att ni inte kan fungera normalt.

Väldigt viktiga och relevanta frågor du ställer här. Jag skulle också vilja veta mer om detta om någon har svar eller länkar.
Själv kan jag svara på fråga nr 14 jag kommer att försöka avvakta minst ett till två år innan jag eventuellt vaccinerar mig för att kolla hur det blir med dels själva sjukdomens spridning och farlighet / biverkningar av vaccinet /långtidseffekter av dessa båda, sen kommer jag att försöka göra en helhetsbedömning om jag ska ta vaccinet. Så vi får se hur det går..
Senast redigerad av sentinovember 2020-12-06 kl. 17:13.
Citera
2020-12-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Väldigt viktiga ocg relevanta frågor du ställer här. Jag skulle också vilja veta mer om detta om någon har svar eller länkar.
Sjäkv kan jag svara pp fråga nr 14 jag kommer att försöka avvakta minst ett till två år innan jag eventuellt vaccinerar mig för att kolla hur det blir med dels själva sjukdomens spridning och farlighet / biverkningar av vaccinet /långtidseffekter av dessa båda, sen kommer jag att försöka göra en helhetsbedömning om jag ska ta vaccinet. Så vi får se hur det går..

precis det är väldigt viktiga frågor.
Jag läste precis att vaccinerna icke kommer att stoppa viruset eller smittspridning, så varför i helvete ska man ta den då?

alex jones tar upp en del saker från vetenskapliga artiklar kring detta.
Jag vet att han är en konspirationsteoretiker, men ändå värt att kolla på.

https://banned.video/watch?id=5fcc2f89e6fa5b6587c808dc
Citera
2020-12-06, 16:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

4:kommer man var immun direkt efter 1 vaccin, eller måste man ta fler, i så fall hur många till?
5: ifall man tar en vaccin, och det visar sig att man livet ut måste ta booster vacciner x antal ggr per år för annars blir man sjuk, då blir det som i bourne filmen där man måste ha ett läkemedel för att leva. Allt detta gör att man inte har kontroll över sitt eget liv.
6: vad innehåller vaccinerna? jag har hört att vaccinerna kommer ej göra något, de kommer ej ge dig immunitet eller förhindra dig att du smittar andra?
9: Hur stor sannolikhet är det att man i sverige i början av året eller i följande period januari till juni eller januari till augusti 2021 kan återgå till det normala tex arbete, skola etc.
10: vad händer ifall man inte vill ta vaccinet? kommer man bli tvingad att ta det?
11: kommer folk som tar vaccinet att få vissa fördelar än andra, tex de som tar vaccinet kan slippa utegångsförbud eller få fördelar som att resa vart de vill, då de har legitimation som styrker att de är immuna?
12: kommer staten att tvinga en på ett diplomatisk sätt att själva vilja vaccinera sig pga de fördelar som vaccinet ger? vad händer ifall en arbetsplats och eller skola kräver att man är immun för att visats där och det enda sättet är att man vaccinerar sig.
13: vilka kändisar eller viktiga personer kommer ta vaccinet jag har hört att obama, george bush och pedofilen bill clinton tänker ta vaccinet, för att bevisa att det inte är farligt att vaccinera sig (PROPAGANDE LEVEL 1000).
14: Kommer ni vacciner er? i så fall om ni gör det och får biverkningar så kan ni inte stämma någon, då alla dessa företag är särskild behandlade när det gäller lagen. Sedan hur skulle ni känna ifall ni fick en biverkning som skadade er för livet, tex att ni aldrig får köra bil eller att ni inte kan fungera normalt.

Du är p Flashback där allt från Corona är fake till att det skulle ha dött 30.000 i Sverige innan 2021. Experter finns det noll av
Citera
2020-12-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Väldigt viktiga ocg relevanta frågor du ställer här. Jag skulle också vilja veta mer om detta om någon har svar eller länkar.
Sjäkv kan jag svara pp fråga nr 14 jag kommer att försöka avvakta minst ett till två år innan jag eventuellt vaccinerar mig för att kolla hur det blir med dels själva sjukdomens spridning och farlighet / biverkningar av vaccinet /långtidseffekter av dessa båda, sen kommer jag att försöka göra en helhetsbedömning om jag ska ta vaccinet. Så vi får se hur det går..
Du kanske citerade+ in mig av misstag. Jag kan inte svara på frågorna men däremot tala för mig själv.

Jag kommer inte vaccinera mig i första rundan. Jag hade däremot gjort det om jag var i riskgrupp.

Du lär ju inte behöva vänta i flera år på svar. Hundratals miljoner kommer vaccinera sig omedelbart. Om ett halvår kommer alla bieffekter vara kända. Då kanske jag vaccinerar mig.

Jag kommer inte vaccinera mina barn.

Jag tror vi kommer ha ännu mer covid nästa vinter, men att bara en bråkdel så många kommer dö. Det lilla som vaccinet bromsar upp smittan lär ju vägas upp av "party like it's 2021".
Citera
2020-12-06, 17:11
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:

Väldigt många under utveckling, två är på gång att insättas i massvaccinering nu, de är så kallade mRNA vacciner, en tredje från AstraZ är baserat på mer traditionell princip, men tycks vara mindre effektiv. Det är oklart varför mRNA vaccinen är så effektiva. Ryssland och Kina kör med sina egna, Ryssland har börjat vaccinera med sputnik V.

De väntar på godkännade i USA och i EU. Pfizer vaccin har redan blivit godkänt i UK. De är inte med i EU. Ryssarna vaccinerar med sitt egna.

Ja de vanliga, feber, muskelvärk, värk vid injektionsstället, trötthet. Övergående efter ett par dagar. Men inte alla får dessa. Många märker inget. Man tror att mRNA vaccinerna ger mer tydlig sjukdomskänsla. Men man utvecklar inte allvarlig sjukdom.

Den första dosen bör ge ok skydd för alla, men en del behöver man ta en booster dos för bättre effekt (efter någon månad eller så, beror lite på vaccin). En eller två max sålunda.

Det kan vara som så att du behöver upprepa vaccineringen vart 3-5 år. Som för influensa fast lite bättre faktiskt. Men det blir nog bara aktuellt för riskgrupperna. Detta viruset även om det blir kvar endemiskt kommer inte att ge en ny pandemi. Sjukvården kommer att hantera de som blir sjuka, de blir mycket färre än nu.

Proteiner, lipider, nukleinsyra (från virus) lite beroende på vaccin. Begreppet steriliserande immunitet, har inget med att bli steril. Det betyder bara att man inte utsöndrar virus från sina slemhinnor. (man är ej sjuk, men asymtomatisk). Är man inte sjuk, hostar man inte, man sprider inte viruset bra då. TRansmissionen i samhället dämpas väldigt mycket. Men det elimineras inte totalt. Men om man är vaccinerad, blir du inte allvarligt sjuk. Så det gör inget. De som inte är vaccinerade kan dock bli sjuka.

nej

nej

Räkna med en nära nog normal återgång till sommaren någon gång i maj-juni. FHM kommer dock vara sega med att lyfta restriktioner. Men i princip kommer smittan att vara låg då. Det är jag säker på.
Under förutsättning att folk (ca 45-60%) vaccinerar sig. Om inte, kan det bli en fjärde våg till hösten, men mycket mindre än nu. En peak i februari nu kan vi också räkna med, men betydligt lägre än nu.

Nej, det vore oetiskt. Dessutom ett litet litet antal kan inte ta vaccin, de som inte kan vet om detta redan.

Det får vi verkligen inte hoppas att det blir så. Det är oetiskt medicinskt. Men en del länder företag kommer nog att introducera detta ändå....

Återigen problematiskt etiskt. Så kan man inte göra. Kommer inte att hända i Sverige.

Lena Hallengren, statsministern.

Jag är medelålders, den risken kan jag ta nu. Men barnet i familjen ska inte vaccineras.

svar under resp fråga...
Citera
2020-12-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är ju uppenbart tydligt att FoHM hade alla fel, både i sin kommunikation till kommuner regioner och till allmänheten. Vi skulle ha "små" lokala utbrott, och det skulle inte alls bli några stor utbrott av covid19. Det kommunicerades ut till allmänheten och sen idag 2020-12-06 är det vårt fel att vi inte varit bättre epidemiologer än dem på FoHM för att kunna skydda oss och inte sprida allmän smitta.

Nu ska vi - istället för bör

Det är så dåligt så det kan inte finnas någon som tycker detta kan vara en lämplig myndighet?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/insatser-vid-nya-utbrott-av-covid-19/

I princip alla andra länders motsvarigheter till FHM gjorde en likande bedömning där den 1/9. Se bara vad "fel" alla hade. Mellan- och forna östeuropa har ju drabbats fruktansvärt hårt under hösten. Sverige har klarat sig relativt bra i jämförelse om man räknar på de sista 3 månaderna.

Att hantera detta är ju en balans mellan att släppa på och bromsa. Det är också alltid lätt att vara efterklok när man har svaren.
Citera
2020-12-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Julhandeln på ingång. Folk skiter i restriktionerna. Ingen respekt för varandra. Egoister hela bunten. Kommer bli en atombomb nu i julhandeln. Januari blir en fruktansvärd ansträngning för sjukvården.

Stackars jävla hjältar inom vården...

Håller med dig, folk har ju ingen respekt över huvudtaget. Det är verkligen som att dom gör det med mening.

Till oss som faktiskt bryr oss om de med riskgrupper och som har en äldre moder eller fader vill jag tacka enormt
Citera
2020-12-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag för att det skadar bland annat kvinnors fertilitet att ta vaccinet enligt studier.

https://www.scribd.com/document/487083552/Wodarg-Yeadon-EMA-Petition-Pfizer-Trial-FINAL-01DEC2020-en-Unsigned-With-Exhibits#from_embed

Gengiv venligst de sætninger som beskriver skader på kvinders fertilitet ved Covid-19 vaccinering.

Har du nogen viden om at gennemsmitning af befolkningen med Covid-19 ikke også skulle skade kvinders fertilitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in