2020-12-06, 14:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du som har koll på forskningen: Finns det några studier om hur människor utan mask beter sig runt människor med mask? Håller de större avstånd eller känner de sig kanske så trygga att de går närmare?

Jag har svaret 😊.
Det ska gå 28 dagar mellan första och andra dosen både för Pfizer Biontech:s vaccin och Modernas vaccin.

För den som är intresserad har Ny teknik en bra och uppdaterad sida om vaccin mot covid-19. Rekommenderas!
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317

Perfekt! Tack för länken.

Vet någon om det möjligtvis går att vaccinera mot dumhet? Eller är det nackskott som är enda medicinen?
Förstår inte vad folk håller på med?! Det är ju så jävla nära vaccin nu, folk kan väl bita ihop någon månad till, iaf tills vi får lite säsongseffekt..
Citera
2020-12-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tyvärr handlar det inte om fel strategi i grunden.
Det handlar om att folk är jävla idioter. Jag märker t.o.m. att folk runt mig har någon märklig inställning där råden/rekommendationerna gäller alla andra, men inte de själva.

På det sättet kan man ju säga att strategin är fel, men menar ända att om folk följt detta så hade det funkat bra.
Fortsätter det så här i Skåne, så blir det ju tvingande åtgärder. Ingen kommer låta sjukvården bli överbelastad utan att göra något.
Jag börjar faktiskt hoppas på det. Då måste alla leva som jag och min familj gör. Inte speciellt kul, men inte så svårt att hitta motivation när man vet att man skyddar andra.
För i världen fick man utegångsförbud som barn om man uppförde sig som en idiot.
Samma sak nu fast på vuxen nivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
JA, vad är det i detta som är förvånande? Det här har ju varit klart en lång tid tillbaka, så det är märkligt att det ifrågasätts.
Det tycker även jag.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det handlar om att folk är jävla idioter. Jag märker t.o.m. att folk runt mig har någon märklig inställning där råden/rekommendationerna gäller alla andra, men inte de själva.

På det sättet kan man ju säga att strategin är fel, men menar ända att om folk följt detta så hade det funkat bra.
Fortsätter det så här i Skåne, så blir det ju tvingande åtgärder. Ingen kommer låta sjukvården bli överbelastad utan att göra något.
Jag börjar faktiskt hoppas på det. Då måste alla leva som jag och min familj gör. Inte speciellt kul, men inte så svårt att hitta motivation när man vet att man skyddar andra.
Om man ska leda ett gäng idioter så är det en i grunden felaktig strategi att lägga ett ansvar på dessa som dom inte kan klara av.

Man borde heller inte ge vilseledande information till samma idioter. Det är också dålig strategi.

T ex så borde alla ha förstått att det var en dålig idé att åka till uppenbara riskzoner. Folk rekommenderades dock att inte bry sig om det.
Alla som varit i riskzoner borde ha isolerats vid hemkomst. Rekommendationen var tvärtom och dessutom oftast kombinerad med tvång.
Alla borde ha förstått att det var en dålig idé att köra melodifestival i början av en pandemi. Rekommendationen var tvärtom.

Det är inte folkets fel att dom är idioter. Däremot kan folket lastas för att dom genom valt utsett idioter att leda dom.
Citera
2020-12-06, 14:58
Medlem
Citat:
Visst kommer Sverige att klara av att massvaccinera på kort tid också den här gången.
2009 vaccinerades en miljon svenskar mot svininfluensa under den första månaden.
Även om vaccineringen den här gången är mycket mer komplicerad säger det ändå något om vilken mobiliseringsförmåga Sverige har när det gäller. En stor osäkerhet är tillgången på vaccin och det är tyvärr inget som vi som land kan kontrollera.

Enligt Riksbanken och Riksgälden kommer varje månad som vaccineringen mot covid-19 försenas kosta 25 miljarder SEK i minskad BNP. Kostnaden kan både bli högre och lägre beroende på hur smittspridningen utvecklas.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP förra året var 5 021 miljarder SEK.

Som jag ser det finns det praktiskt taget inget tak för vad vaccineringen av Sveriges befolkning får kosta.
Kosta vad det kosta vill.

https://sverigesradio.se/artikel/7616857

Ja, och 60% av befolkningen vaccinerades på 4 månader, ca 6 miljoner.

Visst handlar det om ekonomi och total folkhälsa i grunden, dessa faktorer hänger ihop. Vården kommer heller inte att orka med hur länge som helst och uppskjutna operationer och diagnoser kostar människoliv.
Citera
2020-12-06, 15:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Visst kommer Sverige att klara av att massvaccinera på kort tid också den här gången.
2009 vaccinerades en miljon svenskar mot svininfluensa under den första månaden.
Även om vaccineringen den här gången är mycket mer komplicerad säger det ändå något om vilken mobiliseringsförmåga Sverige har när det gäller. En stor osäkerhet är tillgången på vaccin och det är tyvärr inget som vi som land kan kontrollera.

Enligt Riksbanken och Riksgälden kommer varje månad som vaccineringen mot covid-19 försenas kosta 25 miljarder SEK i minskad BNP. Kostnaden kan både bli högre och lägre beroende på hur smittspridningen utvecklas.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP förra året var 5 021 miljarder SEK.

Som jag ser det finns det praktiskt taget inget tak för vad vaccineringen av Sveriges befolkning får kosta.
Kosta vad det kosta vill.

https://sverigesradio.se/artikel/7616857

Är det något som Sverige borde kunna lösa snabbt och bra, så är det just vaccinationerna.
Detta kan regionerna, där får jag nog ge Tegnell rätt.
Citera
2020-12-06, 15:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:

No shit (fetade)
Svårt att förstå hur en strategi, som inte fungerar i verkligheten, kan anses vara "bra".
Citera
2020-12-06, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
"I en dansk rapport pekades blodgrupp A ut som en riskfaktor för att drabbas av covid-19-infektion.

En ny studie visar att det istället är blodgrupperna B och AB som mest utsatta.

Den nya studien tyder också på att en Rh-blodgrupp kan skydda mot infektion."

Då får vi se Hur länge denna studie håller innan dom ändrar sig igen
Citera
2020-12-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ok, undra hur pass många som då är asymtomatiska, man ser ju folk som typ alltid är sjuka och tvärtom, de som aldrig är sjuka.
Så kan det vara. Man kan ju också tänka sig att någon får väldigt lite symptom. Till exempel lite nästäppa bara, som man knappt tänker på.

Man lär ju också smittas oftare som barn än vuxen. Det finns inga förskolebarn som aldrig blir sjuka.
Citera
2020-12-06, 15:13
Medlem
sannes avatar
Citat:

Insatser inom regeringsuppdraget ”Plan inför eventuella nya utbrott av covid-19”

Den troligaste utvecklingen i spridningen av covid-19 i Sverige under det närmaste året är en relativt låg allmän spridning kombinerat med lokala utbrott.

Utgångspunkten i förslagen på insatser är därför att Folkhälsomyndighetens nationella rekommendationer motsvarar en lägsta nivå, och att det blir möjligt att skärpa rekommendationerna på regional nivå vid eventuella lokala utbrott. Det är därför viktigt att det finns regionala och lokala strukturer för att snabbt kunna agera på signaler om utbrott. En effektiv övervakning kombinerad med en god test- och smittspårningskapacitet kommer fortsatt att vara centrala verktyg för att tidigt upptäcka utbrott och minska smittspridningen. För allmänheten är vikten av distansering, att stanna hemma vid sjukdom och god handhygien de grundläggande insatserna mot smittspridning.

I rapporten beskrivs insatser för att minska smittspridning av covid-19 fram till den 1 september 2021. Rapporten är en del i regeringsuppdraget att ta fram en plan inför eventuella nya utbrott av covid-19.

Läs mer
Scenarier – Tre smittspridningsscenarier inom regeringsuppdraget ”Plan inför eventuella nya utbrott av covid-19”

Författare: Folkhälsomyndigheten
Utgivningsdatum: 2020-09-01
Antal sidor: 27
Artikelnummer: 20120

Det är ju uppenbart tydligt att FoHM hade alla fel, både i sin kommunikation till kommuner regioner och till allmänheten. Vi skulle ha "små" lokala utbrott, och det skulle inte alls bli några stor utbrott av covid19. Det kommunicerades ut till allmänheten och sen idag 2020-12-06 är det vårt fel att vi inte varit bättre epidemiologer än dem på FoHM för att kunna skydda oss och inte sprida allmän smitta.

Nu ska vi - istället för bör

Det är så dåligt så det kan inte finnas någon som tycker detta kan vara en lämplig myndighet?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/insatser-vid-nya-utbrott-av-covid-19/
Citera
2020-12-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Den andra "vågen" är nu betydligt värre än den första i en majoritet av i-länderna. Hur är detta möjligt, nu när vi faktiskt vet hur viruset fungerar, hur det sprider sig (och inte sprider sig) och dessutom haft tid att förstärka sjukvården? Stort underbetyg till Europa och Nordamerika.

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Oct 5-Dec 5) per million inhabitants
and % share of total

747.7 Czechia 90.8%
613.5 Bosnia & Hercegovina 69.9%
601.5 Belgium 40.4%
563.0 Bulgaria 82.2%
522.9 Hungary 86.0%
452.0 Poland 86.5%
442.4 Croatia 86.3%
385.9 Switzerland 63.1%
374.1 Romania 59.0%
367.0 Italy 37.0%
327.1 Austria 78.4%
319.7 France 38.0%
281.5 Portugal 58.9%
273.3 United Kingdom 30.2%
272.4 Spain 27.6%
239.9 Greece 86.0%
221.9 USA 25.3%
210.8 Ukraine 67.6%
186.5 Netherlands 33.2%
174.4 Albania 55.9%
169.3 Slovakia 94.4%
164.8 Serbia 60.1%
138.8 Russia 50.5%
112.3 Germany 49.4%
104.9 Sweden 15.5%
37.9 Denmark 25.1%
14.6 Norway 22.3%
11.8 Finland 15.9%
--------------------------------
297.6 average 54.8%

Source: Worldometers.info
Det beror på den exponetiella kurvan. Det är en exponetiell smittspridning. Vet inte varför folk i Sverige inte kan ta till sig eller förstå vad det begreppet innebär?

Här är en överskådlig förklaring , riset och shackspelet, exponentiell tillväxt :
https://m.youtube.com/watch?v=eJmWu18pWtI
Citera
2020-12-06, 15:24
Medlem
sannes avatar
Samma små utbrott kommunicerade FoHM ut i DN också 2020-09-01. Ingen panik, vi har kontroll, små utbrott och vi påminner regionerna att ha koll på dessa. Pressträff. Och sen den eviga immuniteten som han totalt missbedömt. Jag tror hans felbedömning av asymptomatisk & presymptomatisk smitta har gjort att han haft totalt fel.

Citat:

Statsepidemiolog Anders Tegnell beskriver den nya hanteringen som ett tydligt system för restriktioner på lokal nivå, med testning och smittspårning som grund.

Detta system passar för hösten, men hade inte varit lämpligt under vårens utbrott, menar han. Även i våras skedde lokala utbrott, till exempel i Stockholmsregionen. Men dessa var inte likadana som de Folkhälsomyndigheten räknar med framöver.

– Under hösten kommer vi nog inte ha den breda samhällsspridningen som vi hade tidigare. De här utbrotten var trots allt en ganska liten del av det totala antalet fall i Sverige. Nu kommer det nog kunna vara väldigt lokala utbrott, sade Anders Tegnell på tisdagens presskonferens.

– Immuniteten tror jag helt säkert har en roll i detta, men hur stor del av rollen den har är svårt att bedöma i dagsläget. Det behöver nog gå lite längre tid för att kunna analysera.

Han säger att nedgången visar på att den svenska strategin fungerar, och kan hjälpa oss framöver.

– Framför allt visar det tydligt att en långsiktig strategi som den svenska kan få ned smittspridningen på ett rätt dramatiskt sätt. Vi hoppas också att den här modellen, eftersom den här så hållbar, ska hjälpa oss igenom hösten, sade han på tisdagen.

https://www.dn.se/sverige/tegnell-valdigt-lokala-utbrott-i-host/

Vi måste försöka sprida detta till så många vi kan i vårt nätverk så de kan ta till lämpliga åtgärder som är baserade på vetenskap och evidens. Oavsett nivå på % man kan skydda. Just nu är allt som kan skydda elementärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in