Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Jag skriver inte något om man ska ta eller inte ta vaccinet. Jag skriver om själva strukturen och erfarenheten kring att vaccinera många på kort tid. En del i tråden tror inte Sverige klarar av detta.
Min bedömning är dock att i princip alla i riskgrupper, vårdpersonal och över 70 kommer att ta sprutan. Vad är annars alternativet, att leva så här med kraschade ekonomier och massarbetslöshet i några år för att nämna ett par av de negativa konsekvenserna?
Visst kommer Sverige att klara av att massvaccinera på kort tid också den här gången.
2009 vaccinerades en miljon svenskar mot svininfluensa under den första månaden.
Även om vaccineringen den här gången är mycket mer komplicerad säger det ändå något om vilken mobiliseringsförmåga Sverige har när det gäller. En stor osäkerhet är tillgången på vaccin och det är tyvärr inget som vi som land kan kontrollera.
Enligt Riksbanken och Riksgälden kommer
varje månad som vaccineringen mot covid-19 försenas kosta
25 miljarder SEK i minskad BNP. Kostnaden kan både bli högre och lägre beroende på hur smittspridningen utvecklas.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP förra året var 5 021 miljarder SEK.
Som jag ser det finns det praktiskt taget inget tak för vad vaccineringen av Sveriges befolkning får kosta.
Kosta vad det kosta vill.
https://sverigesradio.se/artikel/7616857