2020-12-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Erbarmligt dåligt intervjuat, om inte den långa versionen innehåller något mer matnyttigt. De lägger ord i munnen på henne och missar självklara frågor. Amatörer. Det mest uppseendeväckande var väl att hon sitter klistrad framför den tecknade tv-serien "Shimmer and Shine" (som verkar vara riktad till 0-6-åringar) för att "det är mest positivt". Creepy verklighetsflykt bland spindelnät och dammråttor...

Kanske spelade hon teater? Jag menar att hon spelade psykiskt sjuk? Även om hon visserligen har psykiska problem så verkar det inte så sannolikt att de yttrar sig på det sättet, men hon tyckte väl att det var bättre att spela knäpp, men harmlös, så att hon inte kan anklagas för något allvarligt.
Citera
2020-12-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley

4. Nu skrivs det igen om LSS i tråden och det är bara ännu fler sätt i samma mönster som normen i samhället försöker stöta ut och förminska hemmasittare. LSS är inget man får om man är hemlös, inte går till tandläkaren eller saknar utbildning osv. Det får man om man har en intellektuell funktionsnedsättning eller en neuropsykiatrisk sådan och sedan en biståndshandläggare bedömt att man är berättigad till LSS.
Jag tycker det är obehagligt hur vissa vill tvinga alla människor att se ut och bete sig likadant och få in ensamma kufar på institutioner. Bara lägg av.

Precis, man får LSS om man har en intellektuell funktionsnedsättning (och det hade han inte) eller om man får en autismspektrum-diagnos. Det är inte säkert att han har en sån diagnos.

Dessutom får man inte pengar genom LSS, vad jag vet, utan främst insatser så som en kontaktperson, avlastning, boendestöd och liknande.
Citera
2020-12-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag menar att båda naturligtvis, liksom systrarna, troligtvis fått men av uppväxtmiljön (otrygghet+bråk). Jag tror inte alls mamman varit likgiltig för sonen, men kanske misslyckats att själv få honom till läkare. Att hon ringer ena dottern och ber henne åka dit är ett "rop på hjälp". Det fungerade över förväntan ...

Var kommer det ifrån att hon skulle ha ringt dottern? Jag känner inte alls igen det?
Citera
2020-12-06, 11:52
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Senaste åren pension tidigare ev. sjukpenning eller förtidspension.
Avundsjuk?

Avundsjuk? Varför skulle jag vara avundsjuk? Du har inte riktigt alla hästarna i stallet va?
Citera
2020-12-06, 12:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Precis, man får LSS om man har en intellektuell funktionsnedsättning (och det hade han inte) eller om man får en autismspektrum-diagnos. Det är inte säkert att han har en sån diagnos.

Dessutom får man inte pengar genom LSS, vad jag vet, utan främst insatser så som en kontaktperson, avlastning, boendestöd och liknande.
Påfallande ofta hänger allt detta ihop dock. Personer kan faktiskt bedömas behöva hjälp ändå. Det är inte riktigt så svart eller vitt. Och dessa diagnoser inte minst. Om ni visste hur lätt det är att få det om man bara vill hitta...Det är en djungel.
Citera
2020-12-06, 12:55
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Detta är ju en ekonomisk jackpot för dessa två. Det lär garanterat bli nån slags kompensation för att de "hängts ut" i media. Sen lär de få mer i bidrag bara att hjälpa dem ännu mer. De lär även få en finare och sanerad lägenhet betald av staten.

Fan vad gött att få 120.000:- av staten per år genom att bara sitta hemma. Hur fan lyckas vissa? Själv sliter jag ut min kropp för 300.000:- per år och inte en krona från staten. Känns som en sämre deal.

Det är väl förfan inte sonens och mammans fel att dem har hängts ut i pressen, eller att mamman suttit häktad på grund av dotterns utsago!
Hur fan kan man vara avundsjuk på två psykiskt instabila människor som du inte har en aning om vad dem varit med om eller hur dem mår? Du vet ju inte ens vad deras pengar kommer ifrån och har dem bidrag så är det någon annan som bestämt det pga omständigheter eller sjukdom som DU inte har att göra med.
Tycker att du ska säga upp dig från ditt jobb och leva på socialbidrag eftersom du tror att man kan leva rena lyxlivet på det!
Och så gör du dina kollegor en tjänst också, dem slipper höra på ditt gnäll hela dagarna om hur mycket du sliter..🙏
Citera
2020-12-06, 13:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det är väl förfan inte sonens och mammans fel att dem har hängts ut i pressen, eller att mamman suttit häktad på grund av dotterns utsago!
Hur fan kan man vara avundsjuk på två psykiskt instabila människor som du inte har en aning om vad dem varit med om eller hur dem mår? Du vet ju inte ens vad deras pengar kommer ifrån och har dem bidrag så är det någon annan som bestämt det pga omständigheter eller sjukdom som DU inte har att göra med.
Tycker att du ska säga upp dig från ditt jobb och leva på socialbidrag eftersom du tror att man kan leva rena lyxlivet på det!
Och så gör du dina kollegor en tjänst också, dem slipper höra på ditt gnäll hela dagarna om hur mycket du sliter..🙏
Amen på det!
Citera
2020-12-06, 13:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Nej. Där måste jag säga att jag inte alls håller med. Jag har två barn med NPF som är vuxna nu. Dessutom hade deras pappa en jobbig depression, vilket krånglade till en hel del också. Visst, det VAR en ständig kamp. Och det är lite olika hur bra folk klarar av det. Men man har ju ett ansvar för att skapa en vettig uppväxtsituation för sina barn. Har man en destruktiv partner, så får man nog göra sig av med hen, för att barnen ska kunna må bra. Och det fick jag också göra, två gånger. Jag hade ingen bekymmerfri situation heller. Men man är tvungen att ta såna beslut när man har barn, för att se till att de har det bra.

Det finns många saker där som hon borde ha gjort - eller om hon inte orkat sökt hjälp för. Hon hade tre barn, men orkade knappt ta hand om ett av dem. Varför skaffar man då tre barn? Dessutom med en våldsam man? När skolgången inte fungerar, övergången till vuxenlivet inte fungerar (avsluta skola, jobb, egen lägenhet), hälsa/tandhälsa inte fungerar - det är redan tre saker som hon definitivt borde ha sökt hjälp för. Om man inte klarar av det själv så MÅSTE man söka hjälp, så att barnet får hjälp. Att inte göra det är ganska oförlåtligt. Det är en sak att inte orka, men en annan sak att envisas krångla själv istället för att söka hjälp.

Och tro inte att jag inte vet hur det är. Jag har haft det mesta med mina två NPF-are - skolvägran, alltså "hemmasittare", och flera år av ätstörningar också. Vi har haft det väldigt tungt. Men mina två har ett vanligt vuxenliv med jobb, en har t.o.m. högskolutbildning och partner. Och jag vet att jag kanske också borde ha sökt mer hjälp. Men det har då inte drabbat barnen att jag inte gjort det, utan snarare gjort att jag blivit lite utbränd.

Om du vet hur det är så borde du också förstå att situationer kan upplevas olika i olika familjer.
Ni som har erfarenhet av svårigheter, ge varandra stöd och tips istället för att tillrättavisa.
Citera
2020-12-06, 14:56
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Avundsjuk? Varför skulle jag vara avundsjuk? Du har inte riktigt alla hästarna i stallet va?
Du klagade ju på att pengar bara pumpades in hos dessa pensionärer.
Skit på dig.
Citera
2020-12-06, 15:12
Medlem
Ur dagens Svd:

"... Det var när mamman var på sjukhus som systern fick kontakt med en släkting som hade nyckel till hemmet. ”Det här är din chans. Åk dit nu”, sa släktingen. Systern gick in i den mörka lägenheten. Tv:n stod på. Där inne i ett rum satt brodern på en fåtölj.

– Jag ropade ”hallå, är du här”. Sen såg han mig och viskade mitt namn. Jag gick sönder totalt.

Kort efter kom ambulansen och hämtade honom. Nu plågas hon av att hon inte kan vara med honom på grund av pandemin.... "

https://www.svd.se/12-aring-forsvann--varfor-slappte-samhallet-taget
Citera
2020-12-06, 15:36
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Greta
Ska vi göra något slags bokslut över ärendet och tråden hittills, så kan man konstatera följande:

Labil svensk underklass-kvinna skaffade sig kriminell arbetslös invandrare och bajsade ut 4 ungar varav 1 dog i cancer. De övriga 3 ungarna klarade ingen av dem av att ta hand om.

Dotter med psykiska problem och uppmärksamhetsbehov samt med en neger som sexleksak, fläker ut sig i media som hakar på för fullt, eftersom de inser att man kan vrida perspektivet till att bli "elaka män" och "utsatta kvinnor".

Ingen inlåsning har öht skett, utan det rör sig om en psyksjuk kärring med frisyr som ser ut som att någon kört 10000 volt genom henne. Hon hade noll auktoritet att uppfostra barn, och har lämnat döttrarna vind för våg medan hon inbillat sonen att han är en reinkarnerad kopia av den första som dog.

Omgivningen vittnar om brända möbler, våld och vidskepelse som gått överstyr.

Betänk vad liberaliseringen på 60-talet förstörde samhället.

Låter som ett riktigt bra filmmanus. Spännande karaktärer här.

Bra sammanfattning annars, tack för den!
Citera
2020-12-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ur dagens Svd:

"... Det var när mamman var på sjukhus som systern fick kontakt med en släkting som hade nyckel till hemmet. ”Det här är din chans. Åk dit nu”, sa släktingen. Systern gick in i den mörka lägenheten. Tv:n stod på. Där inne i ett rum satt brodern på en fåtölj.

– Jag ropade ”hallå, är du här”. Sen såg han mig och viskade mitt namn. Jag gick sönder totalt.

Kort efter kom ambulansen och hämtade honom. Nu plågas hon av att hon inte kan vara med honom på grund av pandemin.... "

https://www.svd.se/12-aring-forsvann--varfor-slappte-samhallet-taget

OK då var det släktingen som ringde dottern. Kan konstatera att Dottern lämnar olika versioner vid olika tidpunkter och media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in