Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Tack. Du beskriver bra hur människor (barn och vuxna) med AST/NPF har det. Hur det är att leva med dem varje dag. Ständig kamp om allt i det vardagliga livet. Mamman hade ett tungt ansvar med sonen. Människor med AST/NPF kan ibland få personliga assistenter men denna mamma tog hand om sonen själv vad jag förstått. Ingen kan faktiskt klandra henne för att hon misslyckades. I synnerhet inte när hon själv mådde dåligt och behövde hjälp.
Nej. Där måste jag säga att jag inte alls håller med. Jag har två barn med NPF som är vuxna nu. Dessutom hade deras pappa en jobbig depression, vilket krånglade till en hel del också. Visst, det VAR en ständig kamp. Och det är lite olika hur bra folk klarar av det. Men man har ju ett ansvar för att skapa en vettig uppväxtsituation för sina barn. Har man en destruktiv partner, så får man nog göra sig av med hen, för att barnen ska kunna må bra. Och det fick jag också göra, två gånger. Jag hade ingen bekymmerfri situation heller. Men man är tvungen att ta såna beslut när man har barn, för att se till att de har det bra.
Det finns många saker där som hon borde ha gjort - eller om hon inte orkat sökt hjälp för. Hon hade tre barn, men orkade knappt ta hand om ett av dem. Varför skaffar man då tre barn? Dessutom med en våldsam man? När skolgången inte fungerar, övergången till vuxenlivet inte fungerar (avsluta skola, jobb, egen lägenhet), hälsa/tandhälsa inte fungerar - det är redan tre saker som hon definitivt borde ha sökt hjälp för. Om man inte klarar av det själv så MÅSTE man söka hjälp, så att barnet får hjälp. Att inte göra det är ganska oförlåtligt. Det är en sak att inte orka, men en annan sak att envisas krångla själv istället för att söka hjälp.
Och tro inte att jag inte vet hur det är. Jag har haft det mesta med mina två NPF-are - skolvägran, alltså "hemmasittare", och flera år av ätstörningar också. Vi har haft det väldigt tungt. Men mina två har ett vanligt vuxenliv med jobb, en har t.o.m. högskolutbildning och partner. Och jag vet att jag kanske också borde ha sökt mer hjälp. Men det har då inte drabbat barnen att jag inte gjort det, utan snarare gjort att jag blivit lite utbränd.