2020-12-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Om Lisbeth säger detta högt och tydligt är frågan varför inte Glantz hör detta som var i absoluta centrum!

Men till sak:
Betvivlar du att Lisbeth sa "mörkblå täckjacka" till Rimborn på Sabb... eller minns han fel?
Han skrev sitt PM ganska så kort tid efter detta samtal... säkerligen utifrån sina anteckningar.

Om inte så kan du ju börja fundera på varför ingen annan av vittnena då nämner mörkblå täckjacka då du nu försöker hävda att folk snackade runt...

Nej uppgifterna spreds inte på det sätt du spekulerar...

Samtal mellan personer ekade inte över hela mordplatsen...det finns inga uppgifter om sånt..

Men du kan väl inte förneka att chansen att många pratade kring brottsplatsen...iallfall kan du inte utesluta det...

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om SE snappat upp lite om han kom dit...

Sen är det ju självklart att det är en spekulation att SE är GM o kom tillbaka till brottsplatsen...

Låt säg att vi leker med tanken att SE är GM då skulle väl även du tänka att han snappat upp en del saker o då blir det logiskt att det pratades kring brottsplatsen !
Citera
2020-12-06, 00:47
Medlem
Ograsts avatar
Tror jag såg på Palmerumme på FB att polisutredningen under Krister P, att de lyckats identifiera två samtal som ringdes ifrån den stuga i Idre som SE och fru besökte. Ett samtal som ska ha gått till 90000 eller Stockholms polisen och ett samtal som ska ha gått till jourhavande präst. Någon som kan bekräfta?
Citera
2020-12-06, 07:12
Medlem
Citat:
Ja precis.. det "får han för sig" senare som är en annan benämning på detta...och rätt vanligt med vittnen..

Nej, vi vet inte om det är YN, men samtidigt är det den enkla förklaringen...
GM-förklaringen blir rätt invecklad...

Visst kan det vara som du säger. Tänker att SE kanske skulle nämnt att det är en kvinna som lämnar uppgifterna, han var ju ganska noga med detaljer.
Citera
2020-12-06, 08:12
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Tror jag såg på Palmerumme på FB att polisutredningen under Krister P, att de lyckats identifiera två samtal som ringdes ifrån den stuga i Idre som SE och fru besökte. Ett samtal som ska ha gått till 90000 eller Stockholms polisen och ett samtal som ska ha gått till jourhavande präst. Någon som kan bekräfta?
Vad vet vi egentligen om dessa samtal? Och om KP hade vetskap om dessa före pressträffen, hur kommer det sig då att det aldrig nämndes på denna?
Citera
2020-12-06, 08:30
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Bra inlägg med relevanta och vettiga argument.
Helt rätt.
Sannolikt var det så det förhöll sig.
Det är betydligt svårare att förklara de tre saker som nästan bevisar att Stig inte var på platsen strax efter mordet när han säger sig ha varit där.
Jag har en liten nätt fundering på om inte SE tog sig via DBG in på någon sidogata norrut (dvs vänstersväng) till Kammakargatan och sedan därifrån (till fots eller med bil) tillbaka till mordplatsen via ny vänstersväng, denna gång söderut in på Luntmakargatan. Gående just till den korsning till Tunnelgatan där han påstod sig ha slutat springa efter poliserna och sedan gåëndes på Tunnelgatan längs barackerna invid husväggen som vätter söderut mot Kungsgatan, fram till mordplatsen.
Senast redigerad av den-kristne 2020-12-06 kl. 08:33.
Citera
2020-12-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag har en liten nätt fundering på om inte SE tog sig via DBG in på någon sidogata norrut (dvs vänstersväng) till Kammakargatan och sedan därifrån (till fots eller med bil) tillbaka till mordplatsen via ny vänstersväng, denna gång söderut in på Luntmakargatan. Gående just till den korsning till Tunnelgatan där han påstod sig ha slutat springa efter poliserna och sedan gåëndes på Tunnelgatan längs barackerna invid husväggen som vätter söderut mot Kungsgatan, fram till mordplatsen.

Är det realistiskt att tro? Hur lång tid skulle det ta?
Citera
2020-12-06, 09:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du kan väl inte förneka att chansen att många pratade kring brottsplatsen...iallfall kan du inte utesluta det...

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om SE snappat upp lite om han kom dit...

Sen är det ju självklart att det är en spekulation att SE är GM o kom tillbaka till brottsplatsen...

Låt säg att vi leker med tanken att SE är GM då skulle väl även du tänka att han snappat upp en del saker o då blir det logiskt att det pratades kring brottsplatsen !

Om du läst vad jag skriver så har jag inte förnekat detta alls.

Ang. fetstilta:
Ja, det är så jag skulle vilja förklara några av de uppgifter han kommer med, men som sagt.
Vi behöver titta på uppgift för uppgift innan vi spekulerar för långt kring saker som omöjligt går ihop, eller blir svåra att få ihop..

Lisbeth är borta från mordplatsen redan efter ca 7 minuter...
Gärningsmannen SE är efter ca. 2,5 minut på Regeringsgatan efter DB-gata... Hur långt sprang han innan han vände?
Skulle han ha hunnit tillbaka för att höra Lisbeth säga "mörkblå täckjacka" ut i tomma luften? Något som ingen annan uppfattade?
Tillbaka som GM rakt på mordplatsen mitt i vimlet?
Citera
2020-12-06, 09:32
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Är det realistiskt att tro? Hur lång tid skulle det ta?
Det har jag ännu ej räknat på. Jag utgår ju inte heller ifrån att SE är helt ensam som GM. Med exempelvis bilassistans kan det ha gått på nolltid. Förr har jag tänkt att han kommit tillbaka via Apelbergsgatan eller Kungsgatan, Kammakargatan är ju ett alternativ det med. Då går ju också storyn om hur han gick tillbaka till mordplatsen efter "polisrushen" ihop. Lägga pussel, du vet.
Citera
2020-12-06, 09:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Visst kan det vara som du säger. Tänker att SE kanske skulle nämnt att det är en kvinna som lämnar uppgifterna, han var ju ganska noga med detaljer.

Vi bör nog dra öronen åt oss i det fall ett vittne har 100% rätt i alla sina uppgifter år ut och år in...
Citera
2020-12-06, 10:17
Medlem
Citat:
Vi bör nog dra öronen åt oss i det fall ett vittne har 100% rätt i alla sina uppgifter år ut och år in...

Det håller jag med om. Ser du ingenting som får dig att fatta misstankar kring SE? Du avskriver honom som potentiell gärningsman?
Citera
2020-12-06, 10:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast om Lisbeth säger detta högt o tydligt när massa folk är på mordplatsen så behöver ju inte SE vara där då....

Men när SE kommer dit 10min senare så är det väl inte så konstigt att dom som är kvar på platsen ff pratar om Lisbeths iakttagelser om GM..

Låt säg att det sker ett mord på din arbetsplats o någon av dina kollegor ser lite av mördare...Polisen kommer till din arbetsplats o tar uppgifter av den som såg GM

Din kollega som sett GM o polisen åker iväg. ..

Du kommer till jobbet en timme senare o hör o ser chockade kollegor som pratar om mordet...Är det då så konstigt att du får ta del av att det var en kille med röd jacka som troligen var GM ?

Dina övriga kollegor pratar ju såklart ff om mordet o vad den kollega som hade sett hade berättat ....!!

O detta är ju dessutom stadsminister o jag tror vittnen pratade om hela händelsen i säkert någon timme efter mordet ..o det är inte ett dugg konstigt att dom även pratade om det Lisbeths hade sagt !!
Jag säger såhär: det är väldigt svårt att få SE till MGM om man bara tänker sig att han vore helt ensam om det han gjorde. Då går det nog inte alls. Det är denna dikeskörning som PU gjorde fr o m CP och framåt att det främst och prompt måste vara "en ensam galning som handlat på impuls" som utförde mordet.

Tänk in SE som havandes medhjälpare tillhanda och det finns många sätt som han kan ha informerats om allt möjligt nästan närsomhelst. Han kan givetvis också ha rört sig väldigt fort. Det går inte att bara tänka att han prompt måste varit ensam och hur varje minut skall gå ihop för den egna "logiken" för att få en realistisk överblick.

Utgås det från att han hade medhjälpare så var sitsen något annorlunda. Det finns många obesvarade frågor även i ett sådant scenario. Därför måste man hela tiden skära ned händelserna just till mordtillfället och mordplatsen. SE går därvidlag inte att helt komma runt.
Citera
2020-12-06, 11:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det håller jag med om. Ser du ingenting som får dig att fatta misstankar kring SE? Du avskriver honom som potentiell gärningsman?

Faktiskt så ser jag inte mycket alls och rätt fascinerad över hela detta fenomen.
En bok som påverkar så många och så mycket. Första boken i ämnet från Lars Larsson fick ingen genomslagskraft, men när Filter gick in i samarbetet med TP och blåste på stort så slog det igenom.
Självfallet inte utan en del nya uppgifter och en kanske bättre story/säljande teori... Med uttryck som "hålla upp handen i militärisk stil", ute och "druckit middag"..

Men som svar på din fråga.
Nej, jag har ju också raljerat lite om SE inte ljuger alls och ingen har här med säkerhet kunnat bevisat detta heller. Och jag bara hoppas att man inte lika lätt beskyller sina nära och köra för lögner på det sättet.
Nu ser jag ju också att vissa uppgifter inte riktigt stämmer, men ser här antingen att det är en kryddning av den egna berättelsen eller i vissa fall att han likt andra vittnen uppfattat saker på "sitt sätt" och även fel...

De uppgifter jag velat peka på är så många till antalet "lögner från GM" att de faller på sin egen orimlighet i princip... I en del fall rena gissningar (som inte kunnat läsas om i media) och är rätt osannolika men ändå korrekta gissningar...

Det är uppgifter som endast vittnen bör kunna känna till.
Det är uppgifter som sett ur ett GM-perspektiv är märkliga att ljuga om.
Ex. att polisen var brysk mot Lisbeth.
Man kan förklara denna(enstaka) lögn med att att han vill göra sig själv till vittne på mordplatsen, men här bör man då lyfta blicken och räkna det totala antalet lögner som "placerar honom som vittne på mordplatsen". Det är ett 20-tal.... om man även räknar in "enkla lögner" som han kunnat läsa sig till.
Varje lögn är en risk... och att påstå att polisen var brysk mot Lisbeth är en märklig lögn..ett av många exempel.

Ja, så tillsvidare är SE avskriven för min del, men hade sett framför mig att man haft ordentliga bevis den 10/6...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in