2020-12-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Går litt fort i svingene her i nå i ettermiddag.

Nå har jeg lest den igjen, flere ganger. Jeg forstår den SMS som at avreisen ikke er spikret.

Ifølge Dagbladets kilder skal de to ha planlagt en hyttetur til Kvitfjell første helga i november. De hadde imidlertid ikke avklart alle detaljene, får Dagbladet opplyst. Ekteparet skulle ta de endelige avgjørelsene i løpet av formiddagen den 31. oktober.

Slik ble det aldri.

Link

https://www.dagbladet.no/nyheter/planla-hyttetur-dagen-hun-forsvant/72470886
Citera
2020-12-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Ja, må nesten ha hatt en medhjelper. Den samtalen til datteren ble brutt etter 3 sekunder, og det er usikkert om det begynte å ringe, eller om hun svarte. Men hvis det ringte, så er det rart at hun ikke ringte tilbake, hvis hun hørte telefonen da. Kan det være at datteren er medhjelperen? Eller sønnen? Hvis det er sønnen, så forutsetter det at han har dratt hjem først, og så koblet til handsfree og satt på autosvarfunksjonen, og så dratt tilbake til S4, og så ringt til seg selv, og lagt på etter 92 sekunder. Tror alle telefoner har autosvarfunksjon man kan aktivere hvis man kobler til handsfree, så man slipper å trykke på noen knapp når man kjører bil.
jeg forstår det som at det ikke ringte i mere enn 3 sek fordi oppringer la på. det kan ta både tiomer og dager før jeg svarer på et anrop, ikke alle kan, vil eller gidder å svare med en gang noen ringer, helt normalt. forøvrig fint om man ser etter motiv til den man kaster fem som delaktig, hva skulle datterens motiv være?
Citera
2020-12-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Ja, må nesten ha hatt en medhjelper. Den samtalen til datteren ble brutt etter 3 sekunder, og det er usikkert om det begynte å ringe, eller om hun svarte. Men hvis det ringte, så er det rart at hun ikke ringte tilbake, hvis hun hørte telefonen da. Kan det være at datteren er medhjelperen? Eller sønnen? Hvis det er sønnen, så forutsetter det at han har dratt hjem først, og så koblet til handsfree og satt på autosvarfunksjonen, og så dratt tilbake til S4, og så ringt til seg selv, og lagt på etter 92 sekunder. Tror alle telefoner har autosvarfunksjon man kan aktivere hvis man kobler til handsfree, så man slipper å trykke på noen knapp når man kjører bil.

Jeg greier ikke å tro at en eller flere av de voksne barna har vært bevisste medhjelpere.

Da tror jeg heller at TEH har hatt autosvar-funksjon på. TEH ringte AE 09:50, fikk ikke svar, og sendte henne en sms i stedet, som muligens ble åpnet og lest. Innholdet i denne sms'en er ikke kjent. Kanskje TEH ringte AE fordi han oppdaget at hun hadde ringt ham 09:14.

Vi vet heller ikke om MB kan ha forsøkt å ringe TEH direkte, og eventuelt kan ha lagt igjen beskjed til ham, før MB ringte AE 08:44. Det ville jo vært det mest naturlige. Om MB hadde behov for å gi TEH en beskjed, burde hun ha henvendt seg til ham direkte.

Men jeg tror all denne ringingen og telefonaktiviteten er falske beviser på at AEH var i live på morgenen. Pluss tåkelegging. Det blir for mange detaljer, på så kort tid.

Fra 08:44, da MB ringte AE, og til siste utgående oppringing, eller siste sikre livbevis, på AEs telefon 09:14-09:16, gikk det bare 32 minutter, vel en halv time. Fra MB ringte og til siste bevegelse på telefonen hennes 10.07 gikk det bare halvannen time, eller nøyaktig en time og 23 minutter.

Men en medhjelper må ha vært i huset 10:07 og flyttet på mobilen. Eventuelt at TH har tatt seg hjem igjen og ordnet den detaljen selv også.

Har mer tro på ukjent russisk elskerinne, eventuelt VO, eventuelt hvem-som-helst fremfor de voksne barna.
Citera
2020-12-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er mye som skurrer med telefonaktivitetene på forsvinningsdagen. Blant annet at de åtte oppringningene fra THs mobil alle skal ha gått til AEHs mobil. At fasttelefonen ikke ble forsøkt.

Vitneprovene fra lønningsansvarlig og TEH, er de eneste "bevisene" på at AEH var i live på morgenen forsvinningsdagen. En manipulator vil ofte bruke forskjellige løgner tilpasset de forskjellige ofrene for å presse de til å si og eller gjøre som manipulatoren vil.

Brevet til riksadvokaten fra HHB2, viser at HHB2 ble vettskremt fordi hun var blitt manipulert til å tro at selv det å følge kommunikasjons-anvisningene i trusselbrevet ville sette henne selv og familien hennes, i den aller største fare. Frykten for at hun selv og familien hennes kunne bli utsatt for nye anslag fra "kidnapperne" var så stor at ektefellen lånte en pistol og satt våken og holdt vakt om nettene.

Det synes helt irrasjonelt. Og peker mot at frykten er blitt fremkalt av bevisst manipulasjon fra TH.

Eksempelvis, MB kan lyve om å ha snakket med AEH, kanskje fordi hun ble lurt. At hun var sikker på at hun hørte AEH i bakgrunnen mens hun snakket med TH.

TEH kan lyve fordi han har blitt presset til det. TEH kan tro at han risikerer å bli mistenkt selv. Pga To Kill a Mockinbird på Facebook. Hans tilknytning til RU. TEH kan bli manipulert til å tro at RU har sladret til kriminelle bekjente, som igjen har planlagt "kidnapping" slik at TEH ble direkte mistenkt, eller mistenkt for medvirkning. Kan hende TEH tror at eneste mulighet for å slippe unna mistanke selv, er å lyve om å ha snakket direkte med AEH 09:14.

Nå er det ikke sikkert at det er akkurat slik det har skjedd. Men jeg tror det har skjedd noe lignende.

TH har ikke vært i avhør etter at hypotesen ble endret fra kidnapping til drap samt at siktelsen ble tatt ut. Kan det samme være gjeldende for TEH, MB og VE at de nekter avhør. Jeg tenker at løgnene kan ha vært små når hovedhypotesen var kidnapping, men nå er MB og TEH for alvor viklet inn. Hvis det stemmer at VE har forklart seg usant i avhør så tror jeg han er medskyldig.
Citera
2020-12-05, 21:00
Medlem
"Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig og et møte i Lillehammer ca kl 11. Da kan jeg jo være barnepike i kveld/natt."

"09:10" her: https://www.vg.no/spesial/2020/lorenskog-tidslinje/?utm_source=vgfront&utm_content=row-15

Jeg forstår heller ikke hvordan journalister tidligere har kommet frem til at AE skal ha skrevet dette? :"turen var blitt utsatt til neste dag som følge av et planlagt møte i Lillehammer."

Politiet sitter imidlertid på en SMS som Anne-Elisabeth Hagen sendte til et annet familiemedlem klokken 09.10, like før det siste sikre livstegnet.
Der skriver hun at turen var blitt utsatt til neste dag som følge av et planlagt møte i Lillehammer.

https://www.tv2.no/nyheter/11535844/

Kan det hende at politiet og/eller en journalist tidligere tolket det slik at der det sto "og" skulle det stå "pga"?

Journalister i denne diskusjonen kan kanskje svare på dette spørsmålet?

VG har jo til og med feilaktig hevdet at AE avlyste hytteturen. Men det som fremkommer av sms-en er at AE skrev om at hytteturen eventuelt ble utsatt til neste dag (hvis jeg har forstått rett).

May 18, 2020 — Ifølge VG avlyste Anne-Elisabeth Hagen en planlagt hyttetur til Kvitfjell, samme dag som hun forsvant.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/18/195678446/hagen-saken-avlyste-hyttetur-pa-forsvinningsdagen
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-05 kl. 21:29.
Citera
2020-12-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Allerede etter lunsj skal TH ha uttrykt bekymring til kollegaer og fortalt at han fryktet noe kunne ha skjedd AE.

På det tidspunktet hadde TH hatt to telefonrunder til AE sin mobiltelefon, først i 10-tiden og så 11-tiden.
Deretter går det 2 timer før neste og siste runde med telefonoppringninger før han drar hjem nærmere kl. 13:30.

I mellomtiden skal TH ha gått inn på et rom med en massasjestol, en rutine han har etter lunsjtider.
På den tiden kunne han ha kjørt en tur hjem og sjekket. Det ville tatt 10-20 minutter tur-retur.

Gode poeng her👍
I intervjuet med NRK sier han vel at han er bekymret en time etter han ankommer Futurum og ikke får tak i henne på mobil.

En meget bekymret mann som bruker 4 timer på å reagere... Derimot så virker jo ringe historikken til barna genuin for noen som bekymret seg for sin mor.
Citera
2020-12-05, 21:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
TH har ikke vært i avhør etter at hypotesen ble endret fra kidnapping til drap samt at siktelsen ble tatt ut. Kan det samme være gjeldende for TEH, MB og VE at de nekter avhør. Jeg tenker at løgnene kan ha vært små når hovedhypotesen var kidnapping, men nå er MB og TEH for alvor viklet inn. Hvis det stemmer at VE har forklart seg usant i avhør så tror jeg han er medskyldig.

detta gäller jo TH och barnen så varför inte MB och VE...
Citera
2020-12-05, 22:07
Medlem
Citat:
Takk for informasjon.

Synd at vi ikke vet nøyaktig når kommunen flyttet vekk sperresteinene.

300 Kg veier den og det går lett å vri på den med et spett.

https://www.pervaco.no/varsling-sperring-sikring/sperrestein/sperrestein-300-kg
Citera
2020-12-05, 22:16
Bannlyst
Citat:
Jeg greier ikke å tro at en eller flere av de voksne barna har vært bevisste medhjelpere.

Da tror jeg heller at TEH har hatt autosvar-funksjon på. TEH ringte AE 09:50, fikk ikke svar, og sendte henne en sms i stedet, som muligens ble åpnet og lest. Innholdet i denne sms'en er ikke kjent. Kanskje TEH ringte AE fordi han oppdaget at hun hadde ringt ham 09:14.

Vi vet heller ikke om MB kan ha forsøkt å ringe TEH direkte, og eventuelt kan ha lagt igjen beskjed til ham, før MB ringte AE 08:44. Det ville jo vært det mest naturlige. Om MB hadde behov for å gi TEH en beskjed, burde hun ha henvendt seg til ham direkte.

Men jeg tror all denne ringingen og telefonaktiviteten er falske beviser på at AEH var i live på morgenen. Pluss tåkelegging. Det blir for mange detaljer, på så kort tid.

Fra 08:44, da MB ringte AE, og til siste utgående oppringing, eller siste sikre livbevis, på AEs telefon 09:14-09:16, gikk det bare 32 minutter, vel en halv time. Fra MB ringte og til siste bevegelse på telefonen hennes 10.07 gikk det bare halvannen time, eller nøyaktig en time og 23 minutter.

Men en medhjelper må ha vært i huset 10:07 og flyttet på mobilen. Eventuelt at TH har tatt seg hjem igjen og ordnet den detaljen selv også.

Har mer tro på ukjent russisk elskerinne, eventuelt VO, eventuelt hvem-som-helst fremfor de voksne barna.

Ja, det er ikke lett å tenke seg at noen av barna skal ha vært med på noen tåkelegging, ihvertfall ikke at de bevisst har gjordt dette og har visst om at det har skjedd et drap. På et tidspunkt må denne personen ha kommet inn i huset.
Citera
2020-12-05, 22:34
Medlem
Det var ikke så voldsomt mye nye opplysninger i den VG-spesialen som kom i dag. Noen små detaljer bare. Det kan se ut som at VG liker å koke suppe på gammel spiker som de har drysset noen milligram nye detaljer i...

De prøver å gjøre det så interessant. "Nye detaljer fra forsvinningsdagen: Leste ikke tekstmelding".
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-05 kl. 22:37.
Citera
2020-12-05, 22:37
Medlem
... skriver vedkommende som gjentar seg selv hele tiden.
Citera
2020-12-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det var ikke så voldsomt mye nye opplysninger i den VG-spesialen som kom i dag. Noen små detaljer bare. Det kan se ut som at VG liker å koke suppe på gammel spiker som de har drysset noen milligram nye detaljer i...

De prøver å gjøre det så interessant. "Nye detaljer fra forsvinningsdagen: Leste ikke tekstmelding".

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
... skriver vedkommende som gjentar seg selv hele tiden.
Ble du og VG fornermet av det jeg skrev?

Førstesiden på VG eavis lørdag 5. desember er bare tragisk laget:

"Lørenskog-tidslinje: Nye detaljer fra dagen hun forsvant". Rett under står følgende: "BITT AV KAMEL- I FINNMARK".

Var det noe av interesse i krimpodden i dag? ("Milli stusser over trusselbrevet"). Jeg tror ikke at jeg ønsker å bruke tid på gammelt "nytt", hvis det er tingen med den siste podden.

Hadde det vært et navn på den podden som hadde bidratt til å vekke interesse, så hadde kanskje flere hørt på den. Du kan jo tipse ØM om det? MEN selvfølgelig bør innholdet på podden være særdeles interessant - det hjelper ikke med et fengende navn på podden hvis innholdet svikter.

Generelt er det mange som holder seg unna VGs skriverier - med GOD grunn.
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-05 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in