2020-12-05, 18:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Högre frekvens på antal testade kanske påverkar att det blir fler smittade?

En vecka sen black Friday. Så kan ju vara en effekt av shoppingträngsel förra helgen
Citera
2020-12-05, 18:24
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En vecka sen black Friday. Så kan ju vara en effekt av shoppingträngsel förra helgen
Ja precis, skulle jag också tro.
Citera
2020-12-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Såg att du tidigare länkade till en uppgift om att varje dag pendlar ungefär 700 000 personer över kommungränserna i de sju län som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen. Runt 200 000 av dem åker över länsgränserna. Länen som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen är Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Örebro, Sörmlands, Östergötlands och Gotlands län.

Jag har ingen anledning att betvivla de siffrorna men de säger egentligen ingenting om hur många som dagspendlar till Stockholm från de sju länen. Dock är det orimligt att så många som 200 000 pendlare varje dag reser in i Stockholms län utan siffran måste med tanke på restider vara väsentligt lägre.
Stockholm-Mälardalsregionen är inte så sammanlänkad som Mälardalsrådet vill ge sken av.
Den som är intresserad kan fördjupa sig i de analyser av pendling som gjorts i olika rapporter.
Det är inte det exakta antalet pendlare som är problemet, utan befolkningsunderlaget i pendlingsstäderna.

Det är 1,500-15,000 som pendlar från vardera stad till Stockholm. Sen är det ett tusental Stockholmare per stad som pendlar ut också.

Så när covid-prevalensen i Stockholm är 5% under våren, är det i snitt 50 utpendlare som har covid, varje dag, till vardera stad.

Det betyder att alla de här städerna får smittan planterad, sannolikt på flera oberoende arbetsplatser på samma gång, och sen är utbrottet ett faktum.

Sverige är ett spindelnät av städer som är sammankopplade från alla håll. I Danmark finns det som regel bara ett håll att ta sig till en stad. Norge är ännu mer endimensionellt. Det är ett land med en väg (om du förstår var jag menar).

En 2D-spridning går exponentiellt snabbare än en 1D-spridning, rent matematiskt. Nu har jag inte det i huvudet exakt, men jag tror det förhåller sig som N^2 för 2D vs. NlogN för 1D.
Citera
2020-12-05, 18:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
70% vs 95% effektivitet innebär 600% sämre resultat i praktiken. 30 istället för 5 blir sjuka på 100 personer.

Sverige borde tänka sig väldigt noga för om de väljer A-Z vaccinet för riskgrupperna. Såvida man inte fixar effektivitet med lägre första dos som verkade kunna ge upp till 90% effektivitet.

Är man riskgrupp så borde man definitivt kräva det mest effektiva vaccinet.

Jo, jag håller med. Det är en jätteskillnad. I praktiken skulle jag vilja säga att skillnaden är ännu större än den du anger.

Det hela blir ju sedan en matematisk funktion som även beror på R-talet, dvs hur smittsamt viruset är.

Det blir stor skillnad att multiplicera R-talet med 0,3 istället för 0,05 när man höjer upp denna faktor med något som kan liknas vid oändligheten.

Räcker med att höja upp med 10 för att se hur stor skillnad det blir.

Säg att R-talet är 3.

Med Astra vaccinet (3*0,3)^10=0,35
Med Pfizers vaccin (3*0,05)^10=0,00000000576650390625

Och då har jag bara räknat på 10 cykler, dvs smitta till smitta. I verkligheten är ju kedjorna långt större. Skillnaden mellan dess två vaccin är därför som natt och dag om man pumpar ut dem i samhället. Med Pfizers vaccin kommer sjukdomen utrotas om en mycket stor andel av befolkningen tar vaccinet. Med Astras vaccin kommer sjukdomen högst sannolikt att leva kvar, men i mindre omfattning. Det är en jätteskillnad som nästan inte ens går att uttrycka matematiskt. Tror de flesta tänker att det handlar om 30% risk att bli sjuk jämfört med 5% risk, men det gäller bara vid första smittoöverföringstillfället. I praktiken är som sagt skillnaden enormt mycket större än så, eftersom man måste sätta in det i en matematisk funktion. Det är ungefär som när man singlar slant. Att få krona/klave är 50% chans. Att däremot slå klave 10 gånger i följd blir 0,5^10= 0,0009765625 chans. Dvs, nästan helt omöjligt. Detsamma gäller för viruset.
Citera
2020-12-05, 18:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Eller också kan man välja att se verkligheten så som den är. De tester som används ger inte alltid korrekt svar.

T ex skrev Läkartidningen om en kvinna i Stockholm som fått olika svar på sina antikroppstest:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/privatperson-fick-olika-besked-i-olika-antikroppstest/

I somras visade det sig att 3700 personer fått falskt positiva provsvar på sina PCR-prover.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/nara-4-000-coronatest-felaktiga/

Så vitt jag vet är det endast möjligt att bekräfta en återinfektion om man kan visa att virusets genetiska sammansättning skiljde sig åt mellan de två tillfällena. I annat fall kan det handla om detekterade virusrester vid den andra provtagningen.

Ja, det är illa förstås om testerna visar falskt. Frågan som då inställer sig är hur pass vanligt det är att de visar falskt. Man skulle alltså behöva testa en person flera gånger vid samma tillfälle. Blir nog svårt då vi inte ens idag hinner med att testa enligt behov. Hur många tester har genomförts och hur många har konstaterats falska?
Citera
2020-12-05, 18:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast egentligen inte. I USA så var det olika stater som drabbades vid olika tid, och det ser bara ut som en dubbelvåg när man lägger ihop staterna.

New York är på väldigt låg nivå nu. Färre dör än i Sverige. I alla fall än så länge.

Den hårdast drabbade staten i USA New Jersey hade igår 5500 nya positiva och 45 döda på 8.9 miljoner invånare. Så den värst drabbade staten ligger ungefär på Sveriges nivå i nya smittade o döda nu.

Staterna har drabbats olika hårt av de tre vågorna men det är ju inte så att det är helt olika stater som drabbas.

New York o New Jersey var värst ute i våg 1 men även andra fick en släng. Våg 2 o 3 är mer jämt utspritt över landet även om våg 3 initialt drabbat norra inlandet hårdast.
Citera
2020-12-05, 18:33
Medlem
Citat:
Visst, jag har inte koll på om det är skillnader i lagg i rapportering, men Sverige hade verkligen markant fler dödsfall tidigt i pandemin än Danmark.
Det var stadigt fyra-fem gånger högre.

Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.

I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.

Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.

All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.

Återigen: Du jämför rapportdatum med dödsdatum.
Danmark "ledde" i rapporterade dödsfall fram till 30:e Mars, då Sverige gick om.
Ungefär när åtgärder som tidigast kunde få ett genomslag på dödstalen.

Det viktiga är oavsett inte exakta relationer mellan dödstalen, utan förloppet på pandemin - R tycks ha gått en bra bit under 1 i Danmark direkt när åtgärderna infördes. I Sverige gick R knappt under 1 när alla åtgärder rullats ut kring 23:e Mars. Sedan infördes inga större åtgärder och R låg kvar strax under 1. Dock med regionala variationer, som säkert delvis beror på immunitet, men troligen också på att folk i hårdare drabbade områden (Läs: Stockholm.) blir mer lyhörda.

Öresundsbron har aldrig varit stängd. Men ja, resandet var/är begränsat.
Vi har drygt 3 miljoner människor i Södermanland och Uppland. Utöver det så är det väl ungefär Västerås som ligger på det avståndet? 2,3 mot 3,2 miljoner är någorlunda nära. Särskilt med reservation för de Odense/Fyn och "Stormalmö".
Citera
2020-12-05, 18:34
Medlem
Citat:
Det är inte det exakta antalet pendlare som är problemet, utan befolkningsunderlaget i pendlingsstäderna.

Det är 1,500-15,000 som pendlar från vardera stad till Stockholm. Sen är det ett tusental Stockholmare per stad som pendlar ut också.

Så när covid-prevalensen i Stockholm är 5% under våren, är det i snitt 50 utpendlare som har covid, varje dag, till vardera stad.

Det betyder att alla de här städerna får smittan planterad, sannolikt på flera oberoende arbetsplatser på samma gång, och sen är utbrottet ett faktum.

Sverige är ett spindelnät av städer som är sammankopplade från alla håll. I Danmark finns det som regel bara ett håll att ta sig till en stad. Norge är ännu mer endimensionellt. Det är ett land med en väg (om du förstår var jag menar).

En 2D-spridning går exponentiellt snabbare än en 1D-spridning, rent matematiskt. Nu har jag inte det i huvudet exakt, men jag tror det förhåller sig som N^2 för 2D vs. NlogN för 1D.

Man behöver nog inte göra det så komplicerat, anledningen till att Stockholm drabbats hårt är inställningen man haft till pandemin och hur Tegnell FHM + politiker reagerat och agerat.
Citera
2020-12-05, 18:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror inte jag. Vi har inte sett följderna av Black Friday än (men de bör hamna i smittstatistiken vilken dag som helst nu, och IVA-statistiken 10-14 dagar senare). Vidare har vi inte sett följderna av glöggpartyn, julbord, luciamornar, julfirande och nyårspartyn ännu... Jag tror att det kommer att bli ren massdöd i januari, tyvärr. Sjuka kommer inte att få plats på sjukhusen, utan få dö hemma...

Sedan går det antagligen ner gradvis fram till slutet av maj, då det upphör igen över sommaren.
Vaccinet skulle kunna bryta detta tidigare, men jag tror tyvärr inte att Sverige klarar av att administrera det i den takt som skulle vara nödvändig i så fall...

Ja det kan mycket väl bli så, men det har blivit ett större krismedvetande i befolkningen. Vi får se.

Vaccin är ju väldigt posetivt, men Sverige behöver ett vaccin som som sett till hantering / logistik är "barnsäkert" annars kommer det som kan gå fel, gå fel.

Vaccinering av riskgrupperna kommer nog inte att påverka samhällsspridningen i någon större omfattning så det är nog våren vi får lyfta blicken mot.

Dock kommer ju vården att avlastas.
Citera
2020-12-05, 18:36
Medlem
Covid-19 ökar bland ungdomar i Norrbotten
UPPDATERAD IDAG 14:35PUBLICERAD IDAG 13:40
Även i Norrbotten ökar smittspridningen bland ungdomar, men flest fall hittas fortfarande bland personer födda 1960-1979.

Regeringen beslutade i torsdags att undervisningen vid landets gymnasieskolor ska ske på distans på grund av ökad smittspridning i yngre åldersgrupper.

-- Smittökningen bland unga visar svart på vitt att regeringens beslut är rimligt, även uppe hos oss i Norrbotten, säger smittskyddsläkaren Anders Nystedt.

Stor ökning
I november ökade andelen fall i de yngre åldersgrupperna jämfört med oktober och även tidigare i pandemin. Under förra månaden stod personer födda 2000-2019 för hela 28 procent av de konstaterade fallen. Det är en stor ökning från oktober då motsvarande siffra bara var 7 procent.

Flest fall hittas dock fortfarande bland personer födda 1960-1979. De står för en tredjedel av de konstaterade fallen i november.
Citera
2020-12-05, 18:36
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Gå gärna in på Fass och läs på bipacksedlarna och visa en enda medicin som har biverkningen att man kan dö

Det finns massor. Ta till exempel Lamotrigin, ett vanligt läkemedel vid både epilepsi och bipolär sjukdom. Det kan i sällsynta fall orsaka Stevens-Johnsons, som ger omfattande brännskadeliknande förändringar i huden och slemhinnorna. Om man inte genast avslutar medicineringen och får vård är risken mycket stor att man dör. Information om detta står naturligtvis att finna i Fass.

Det finns risker med allt. Själv är jag övertygad om att nyttan av vaccin är större än risken, men det betyder inte att man rakt av kan påstå att ett nyutvecklat vaccin absolut inte skulle kunna leda till något enstaka dödsfall. Det är i dagsläget helt omöjligt att veta.
Citera
2020-12-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ifall vårdapparaten effektiviseras kommer det nog att lösa sig.

Det är ju redan gjort. Vård pausas, personal flyttas och flera avdelningar avlastar Infektion och IVA. Det finns inte folk som räcker till normal vård, covidvård, vårdskulden och vaccination. Dessutom har vården slimmats i åratal. Finns inte mer att ta av. Jag kan försäkra dig om att personalen jobbar arslet av sig. Och personalen ska ju hålla också. Människor går sönder. Utbrända läkare och sjuksköterskor har vi inte råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in