2020-12-05, 17:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, jag har inte koll på om det är skillnader i lagg i rapportering, men Sverige hade verkligen markant fler dödsfall tidigt i pandemin än Danmark.
Det var stadigt-fem gånger högre.

Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.

I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.

Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.

All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.
Såg att du tidigare länkade till en uppgift om att varje dag pendlar ungefär 700 000 personer över kommungränserna i de sju län som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen. Runt 200 000 av dem åker över länsgränserna. Länen som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen är Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Örebro, Sörmlands, Östergötlands och Gotlands län.

Jag har ingen anledning att betvivla de siffrorna men de säger egentligen ingenting om hur många som dagspendlar till Stockholm från de sju länen. Dock är det orimligt att så många som 200 000 pendlare varje dag reser in i Stockholms län utan siffran måste med tanke på restider vara väsentligt lägre.
Stockholm-Mälardalsregionen är inte så sammanlänkad som Mälardalsrådet vill ge sken av.
Den som är intresserad kan fördjupa sig i de analyser av pendling som gjorts i olika rapporter.
Citera
2020-12-05, 17:51
Medlem
Nu har Our World in Data ändrat hur döda räknas för Sverige, så att siffror äntligen kan vara jämförbara:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&minPopulatio nFilter=1000000&country=~SWE&region=Europe&deathsM etric=true&interval=smoothed&hideControls=true&per Capita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pick erSort=asc

De skriver följande:

"As of November 30, 2020, due to our switch to Johns Hopkins University as our main data source for COVID-19 cases and deaths, the contents of this post no longer apply to the data presented on Our World in Data. Unlike our previous source the European CDC, Johns Hopkins University collects and publishes COVID-19 deaths in Sweden by date of report.
The analysis below, however, remains relevant for people who look at the official Swedish government dashboard, where deaths are presented by date of death."

Internationellt har man börjat inse vilket konstigt land Sverige är och att det inte går att använda data från det här landet utan korrigeringar, ungefär som att det inte går att använda data rakt av som publiceras av länder som Nordkorea.
Citera
2020-12-05, 17:52
Medlem
Vårdpersonalens oro i andra vågen: ”De som kommer in nu är mycket sjukare”
Sjuksköterskorna på akuten fruktar en vinter med både influensa och svårt sjuka covid-patienter. Iva-undersköterskan har redan sett kollegor svimma i full skyddsutrustning. På labbet hanterar biomedicinska analytiker lika många virusprover per vecka som under hela 2019.

(TYvärr betalsida)

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-05/vardpersonalens-oro-i-andra-vagen-de-som-kommer-in-nu-ar
Citera
2020-12-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns redan snabbskolade "drönare" och även sjukvårdsbiträden i covidvården. De behövs.

Vaccinationsprojektet kommer att behöva dessa kategorier också, det är jag säker på. Utbildad personal är såklart grunden.

Just nu skriker hela vårdapparaten efter folk.

Ifall vårdapparaten effektiviseras kommer det nog att lösa sig.
Citera
2020-12-05, 17:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Va? Du övertolkar mitt inlägg.
Allt jag försökte få sagt var att kring testningen hände någonting v48 i Region Skåne, vilket även kan komma att återspegla sig kring siffrorna som nystas upp denna vecka, dvs, v49.
Så jag väljer att ha lite is i magen kring dessa siffror.
Hade andelen positiva svar (märk väl: inte antalet) sjunkit samtidigt som antalet tester, både det totala antalet och antalet postiva, ökade markant hade man kunnat resonera att det som ändrats är att en större del av mörkertalet fångas in, och att siffrorna kanske egentligen inte reflekterar någon verklig ökning. Men nu var andelen positiva svar konstant strax över 12%.

Har man en från en vecka till en annan en kraftig ökning av antalet som utvecklar symptom, och därmed en kraftig ökning av antalet människor som går och testar sig, då är resultatet i statistiken en ökning av det totala antalet tester tillsammans med antalet positiva utfall. Man kan inte registreras som ett positivt testfall utan att registreras bland det totala antalet tester. Det är fullständigt självklart och inte en anledning att ha "is i magen". Men nu är det ju så, vilket alla vakna människor begriper, att du driver en agenda.
Senast redigerad av Tjackmoster 2020-12-05 kl. 17:56.
Citera
2020-12-05, 17:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som kan förklara den här minskningen? Var är flaskhalsen? Eller har de helt enkelt beslutat sig för att testa mindre i Stockholm?
[/url]

Jag har anhöriga till smittade som inte fått testa sig.
Citera
2020-12-05, 17:58
Medlem
Danmarks statsminister överväger att skärpa restriktionerna
Danmarks statsminister Mette Frederiksen skriver på Facebook att hon vill ha hårdare restriktioner fram till jul för att bekämpa smittan av coronaviruset.
”Smittan är hög. Alldeles för hög”, skriver hon.

Frederiksen la ut inlägget på lördagseftermiddagen. Hon hoppas nu på ”uppbackning” från det danska folket.
Hon skriver att det är viktigt att nu göra en ytterligare ansträngning efter ökad spridning av viruset de senaste dagarna. Hon uppmanar danska folket att träffa färre personer, och meddelar att regeringen kan skärpa restriktionerna.
”Vi överväger kraftigt, om där finns behov för att skärpa restriktionerna nu mera. Vi vill ha bättre kontroll över smittan före jul”, skriver statsministern.
På lördagen rapporterade Statens Serum Institut 2 115 nya konstaterade covidfall i Danmark. Bara i Skåne rapporterades samma dag 2 225 nya fall, ett nytt rekord.

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-05/danmarks-statsminister-overvager-att-skarpa-restriktionerna
Citera
2020-12-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
70% vs 95% effektivitet innebär 600% sämre resultat i praktiken. 30 istället för 5 blir sjuka på 100 personer.

Sverige borde tänka sig väldigt noga för om de väljer A-Z vaccinet för riskgrupperna. Såvida man inte fixar effektivitet med lägre första dos som verkade kunna ge upp till 90% effektivitet.

Är man riskgrupp så borde man definitivt kräva det mest effektiva vaccinet.

Ja men jag tror dock inte man får sitta och välja vilket vaccin man helst vill få inkört i kroppen av de 3-4 olika vacciner vi kommer ha.
Citera
2020-12-05, 18:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Det finns flera felkällor. T ex.
De som återinfekterats hade inte någon laboratoriebekräftad infektion i våras. Då kan det ju handla om att de har kvar virus från det första sjukdomstillfället. För att kunna säga att det säkert handlar om en återinfektion måste man kunna jämföra virus.
Antikroppstestet kan ha varit falskt positivt.

Med andra ord är det väldigt svårt för oss att veta något helt säkert.

Ja, har man som utgångspunkt att alla tester både vad gäller pågående infektion och påvisade antikroppar visar falskt kan man förstås inte veta någonting om någonting.

Om en person har symtom och vid ett senare tillfälle (kanske en månad senare) får göra ett antikroppstest som visar positivt drar i alla fall jag slutsatsen att det högst sannolikt handlade om Covid19.

När vederbörande nu på hösten på nytt insjuknar och gör test rörande pågående smitta och det också visar positivt drar jag också slutsatsen att det handlar om Covid19.
Därvidlag drar jag slutsatsen att det handlar om återinfektion. Inte att testen visar fel, även om det förstås i alla fall är en teoretisk möjlighet.
Citera
2020-12-05, 18:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag känner också till en stor grupp människor som var bekräftade sjuka i våras, bland annat en stor grupp av vårdpersonal samt mig själv och min familj. Ingen jag känner till har blivit sjuka igen. Har faktiskt inte hört talas om någon i min egen krets eller någon annans krets som fått covid två gånger. Många testar sig inom vården, vid minsta symtom.

Det hade behövts ingående studier på det här. Att bland de jag känner (eller i alla fall vet vilka de är), då vi jobbar på samma ställe finns folk som drabbats två gånger och att bland de du känner inte vet några sådana fall säger ju egentligen inte jättemycket.

Intressant hade ju varit att testa de som testade positivt för antikroppar i maj och se vilka som fortfarande hade det i november. Intressant hade också varit att de som testade positivt för Covid19 i våras och nu testar positivt för Covid19 igen och jämföra. Annars är det ju jättesvårt att veta hur pass vanligt det egentligen är, och vad ett positivt resultat för antikroppar egentligen betyder. Har man det fripass som en del tycks tro, eller hur ligger det till med den saken egentligen? Borde ju även ha en viss betydelse för hur effektivt ett vaccin är, samt hur ofta man behöver fylla på för att ha ett skydd.
Citera
2020-12-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja men jag tror dock inte man får sitta och välja vilket vaccin man helst vill få inkört i kroppen av de 3-4 olika vacciner vi kommer ha.

Misstänker tyvärr att du kan ha rätt i det, jämlikhet går ju i allmänhet före sunt förnuft och att rädda liv i detta avlånga land. Det är väl bara att lyckönska de äldre i det stundande svenska vaccin-lotteriet.
Citera
2020-12-05, 18:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, har man som utgångspunkt att alla tester både vad gäller pågående infektion och påvisade antikroppar visar falskt kan man förstås inte veta någonting om någonting.

Om en person har symtom och vid ett senare tillfälle (kanske en månad senare) får göra ett antikroppstest som visar positivt drar i alla fall jag slutsatsen att det högst sannolikt handlade om Covid19.

När vederbörande nu på hösten på nytt insjuknar och gör test rörande pågående smitta och det också visar positivt drar jag också slutsatsen att det handlar om Covid19.
Därvidlag drar jag slutsatsen att det handlar om återinfektion. Inte att testen visar fel, även om det förstås i alla fall är en teoretisk möjlighet.
Eller också kan man välja att se verkligheten så som den är. De tester som används ger inte alltid korrekt svar.

T ex skrev Läkartidningen om en kvinna i Stockholm som fått olika svar på sina antikroppstest:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/privatperson-fick-olika-besked-i-olika-antikroppstest/

I somras visade det sig att 3700 personer fått falskt positiva provsvar på sina PCR-prover.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/nara-4-000-coronatest-felaktiga/

Så vitt jag vet är det endast möjligt att bekräfta en återinfektion om man kan visa att virusets genetiska sammansättning skiljde sig åt mellan de två tillfällena. I annat fall kan det handla om detekterade virusrester vid den andra provtagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in