Citat:
Såg att du tidigare länkade till en uppgift om att varje dag pendlar ungefär 700 000 personer över kommungränserna i de sju län som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen. Runt 200 000 av dem åker över länsgränserna. Länen som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen är Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Örebro, Sörmlands, Östergötlands och Gotlands län. Visst, jag har inte koll på om det är skillnader i lagg i rapportering, men Sverige hade verkligen markant fler dödsfall tidigt i pandemin än Danmark.
Det var stadigt-fem gånger högre.
Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.
I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.
Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.
All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.
Det var stadigt-fem gånger högre.
Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.
I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.
Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.
All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.
Jag har ingen anledning att betvivla de siffrorna men de säger egentligen ingenting om hur många som dagspendlar till Stockholm från de sju länen. Dock är det orimligt att så många som 200 000 pendlare varje dag reser in i Stockholms län utan siffran måste med tanke på restider vara väsentligt lägre.
Stockholm-Mälardalsregionen är inte så sammanlänkad som Mälardalsrådet vill ge sken av.
Den som är intresserad kan fördjupa sig i de analyser av pendling som gjorts i olika rapporter.