2020-12-05, 17:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja 30 dagar efter konstaterad infektion förefaller vara praxis, men de som avlider senare än så på sjukhus fångas nog säkerligen upp. Långtidssjuka i hemmen är ett växande problem men resulterar nog sällan i död.

Jag tror vi ser en trendvändning nu, åtminstone temporärt. Antalet inlaggda på sjukhus skvallrar i den riktningen.

Tror inte jag. Vi har inte sett följderna av Black Friday än (men de bör hamna i smittstatistiken vilken dag som helst nu, och IVA-statistiken 10-14 dagar senare). Vidare har vi inte sett följderna av glöggpartyn, julbord, luciamornar, julfirande och nyårspartyn ännu... Jag tror att det kommer att bli ren massdöd i januari, tyvärr. Sjuka kommer inte att få plats på sjukhusen, utan få dö hemma...

Sedan går det antagligen ner gradvis fram till slutet av maj, då det upphör igen över sommaren.
Vaccinet skulle kunna bryta detta tidigare, men jag tror tyvärr inte att Sverige klarar av att administrera det i den takt som skulle vara nödvändig i så fall...
Citera
2020-12-05, 17:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det kan vara Peoples Court. Under parollen stå upp för frihet och hälsa. En hel del följare, men inte så mycket kommentarer eller övrig aktivitet. Men det kan nog diskuteras i andra grupper istället. Demonstrationerna är ju i sig olagliga förutsatt att polisen kan hitta en organisatör, så det kan ju vara så att det sker i lite mer låsta grupper istället

https://www.facebook.com/peoplescourtworld

Edit: Eller kanske är det här närmare källan? Maneka JC Helleberg.

https://www.facebook.com/manekajohanna.sjostrom

JC Helleberg: "Just nu finns rapport om att alla, ca 100 personer, som har tagit Pfizers vaccin i England har dött. Men det mörkas."
(Drygt 12 min in i filmen från demon som ligger på hennes FB)

Dessa människor är farligare än viruset...
Citera
2020-12-05, 17:19
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har viruset är annorlunda. Barn klarar sig mycket bättre än mot andra virus. Dessutom finns under pandemin strikta krav att barn med förkylningssymptom, oavsett orsak, stannar hemma.

Exakt. Det är stenhårda krav på skolor nu - minsta lilla symtom, minsta nysning så rings barnen hem. Just nu är det förkylningstider och av alla de som är hemma så är säkert majoriteten smittade av ett "vanligt" virus.
Citera
2020-12-05, 17:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
JC Helleberg: "Just nu finns rapport om att alla, ca 100 personer, som har tagit Pfizers vaccin har dött. Men det mörkas."

Haha! Det låter som vaccinationsmotståndare brukar låta. Konspirationsteorier om mörkläggningar och att människor dör. Det förstår var och en att om en biverkning av ett läkemedel skulle vara att man kan dö så skulle det inte godkännas.
Citera
2020-12-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
JC Helleberg: "Just nu finns rapport om att alla, ca 100 personer, som har tagit Pfizers vaccin i England har dött. Men det mörkas."

Frågan är ifall de är farligare än vaccinet.
Citera
2020-12-05, 17:26
Medlem
Citat:
Haha! Det låter som vaccinationsmotståndare brukar låta. Konspirationsteorier om mörkläggningar och att människor dör. Det förstår var och en att om en biverkning av ett läkemedel skulle vara att man kan dö så skulle det inte godkännas.

Kan ju faktiskt vara så att det har dött folk av vaccinet , det är lite de vi får räkna med ,det finns biverkningar av alla mediciner och vaccin .. det är en risk man medvetet tar när man tar läkemedel juh.. läs på bipacksedlarna
Citera
2020-12-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Alltså det är inga volontärer som inte kan det där som vaccinerar va utan folk som kan vad kommer de ifrån

Det finns redan snabbskolade "drönare" och även sjukvårdsbiträden i covidvården. De behövs.

Vaccinationsprojektet kommer att behöva dessa kategorier också, det är jag säker på. Utbildad personal är såklart grunden.

Just nu skriker hela vårdapparaten efter folk.
Citera
2020-12-05, 17:27
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så ingen av dessa 30-tal personer som du känner till hade smittan i våras har testat sig igen positivt under hösten? Håller med om att det är märkligt att det skulle slumpa sig så, men våra urval är onekligen små.

Vet inte om det går att finna någon statistik kring det här någonstans. Dvs, hur vanligt det är med att de som blir smittade under våg2 faktiskt också var smittade i första vågen. Ett problem är förstås att väldigt få blev testade i den första vågen, men några blev ju trots allt ändå det. I de fall jag kände till hade vederbörande antikroppar (fick nog aldrig testa sig i första vändan), men sedan har alltså aktiv covid19 infektion kunnat konstateras nu under hösten. Så inga tvivel så långt från min sida i vart fall.
Vi har ju även det faktum att smittan nu sprids som en löpeld, inte minst i Stockholm, vilket också indikerar att andelen immuna bland befolkningen inte är särskilt stor. Då hade nämligen inte smittan kunnat sprida sig som den nu gör.

Jag känner också till en stor grupp människor som var bekräftade sjuka i våras, bland annat en stor grupp av vårdpersonal samt mig själv och min familj. Ingen jag känner till har blivit sjuka igen. Har faktiskt inte hört talas om någon i min egen krets eller någon annans krets som fått covid två gånger. Många testar sig inom vården, vid minsta symtom.
Citera
2020-12-05, 17:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Kan ju faktiskt vara så att det har dött folk av vaccinet , det är lite de vi får räkna med ,det finns biverkningar av alla mediciner och vaccin .. det är en risk man medvetet tar när man tar läkemedel juh.. läs på bipacksedlarna
Gå gärna in på Fass och läs på bipacksedlarna och visa en enda medicin som har biverkningen att man kan dö
Citera
2020-12-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är intressant. Astra-vaccinet bygger ju som bekant på en annan teknik än vad Pfizer och Modernas vaccin gör. Jag hade satsat på något av de senare vaccinerna. De verkar uppvisa bättre effektivitet och är väl heller inga vector-vaccin, där man löper risk att bli immun mot själva vaccinet, där man bedömer att det finns en sådan risk med Astra-vaccinet.

Carlsson sa dock på pressträffen att det inte skulle bli någon meny som man skulle få välja ifrån. Personligen kan jag ändå tycka att man borde få veta vad det är för något man trycker i sig om man väljer att vaccinera sig. För mig är det en jävla skillnad på 70% skydd och 95% skydd exempelvis.

70% vs 95% effektivitet innebär 600% sämre resultat i praktiken. 30 istället för 5 blir sjuka på 100 personer.

Sverige borde tänka sig väldigt noga för om de väljer A-Z vaccinet för riskgrupperna. Såvida man inte fixar effektivitet med lägre första dos som verkade kunna ge upp till 90% effektivitet.

Är man riskgrupp så borde man definitivt kräva det mest effektiva vaccinet.
Citera
2020-12-05, 17:31
Medlem
Citat:
Gå gärna in på Fass och läs på bipacksedlarna och visa en enda medicin som har biverkningen att man kan dö

Nu skrev jag inte att man kan dö av alla mediciner med alla ha biverkningar.. sen fattar väl du att man inte skriver att man kan dö av ett läkemedel. Kolla på p-piller där har du förhöjd risk av proppar.. och beroende vart proppen sätter sig så ja...
Citera
2020-12-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, jag har inte koll på om det är skillnader i lagg i rapportering, men Sverige hade verkligen markant fler dödsfall tidigt i pandemin än Danmark.
Det var stadigt-fem gånger högre.

Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.

I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.

Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.

All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.

Danmark stängde gränsen. Och slog ner cluster genom aggressiv smittspårning. Det gjorde inte Sverige. När Sverige hade 600 fall låg man lika med övriga Norden men Sverige hade inga förutsättningar att slå ner smittan som de andra.
Det finns olika anledningar men huvudsakligen brist på testning, ofullständig karantän för hushåll där en var smittad och ny smitta som kunde gå odekterad genom Arlanda och in på arbetsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in