2020-12-05, 02:52
Medlem
Sverige: Johanna Skottheim, Mona Brorsson, Elvira Öberg och Hanna Öberg
Norge: KNOTTEN Karoline Offigstad, ECKHOFF Tiril, TANDREVOLD Ingrid Landmark, ROEISELAND Marte Olsbu
Frankrike: BESCOND Anais, CHEVALIER-BOUCHET Anais, CHEVALIER Chloe, BRAISAZ-BOUCHET Justine
Belarus: ALIMBEKAVA Dzinara, KRUCHINKINA Irina, SOLA Hanna, KRUCHINKINA Elena
Citera
2020-12-05, 12:32
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sverige: Johanna Skottheim, Mona Brorsson, Elvira Öberg och Hanna Öberg
Norge: KNOTTEN Karoline Offigstad, ECKHOFF Tiril, TANDREVOLD Ingrid Landmark, ROEISELAND Marte Olsbu
Frankrike: BESCOND Anais, CHEVALIER-BOUCHET Anais, CHEVALIER Chloe, BRAISAZ-BOUCHET Justine
Belarus: ALIMBEKAVA Dzinara, KRUCHINKINA Irina, SOLA Hanna, KRUCHINKINA Elena
Jaaa.. Även om det hade varit lite kul att se hur det hade artat sig med mitt förslag om att köra Elvira på förstasträckan så ser man här att Belarus i stort sett vänder på sitt lag, Alimbekava har varit den klart snabbaste i starten och Kruchinkina-systrarna har varit klart långsammast. Väldigt konstig uppställning.. Undrar hur dom tänkte.
Även fransyskorna har en lite konstig uppställning med den hittills långsammaste på tredjesträckan.

Möjligt att årets 3 lopp är lite för få för att få en helt perfekt bild men å andra sidan kanske den visar "dagsformen" lite bättre.

Summa summarum: Johanna kan gott lägga sig i Alimbekavas/Besconds rygg och få en bra resa, några av dom andra lagen kan få det jobbigt att hänga med om Alimbekava sätter fart. Om hon nu har kvar den farten hon visat hittills.
Citera
2020-12-05, 12:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jaaa.. Även om det hade varit lite kul att se hur det hade artat sig med mitt förslag om att köra Elvira på förstasträckan så ser man här att Belarus i stort sett vänder på sitt lag, Alimbekava har varit den klart snabbaste i starten och Kruchinkina-systrarna har varit klart långsammast. Väldigt konstig uppställning.. Undrar hur dom tänkte.
Även fransyskorna har en lite konstig uppställning med den hittills långsammaste på tredjesträckan.

Möjligt att årets 3 lopp är lite för få för att få en helt perfekt bild men å andra sidan kanske den visar "dagsformen" lite bättre.

Summa summarum: Johanna kan gott lägga sig i Alimbekavas/Besconds rygg och få en bra resa, några av dom andra lagen kan få det jobbigt att hänga med om Alimbekava sätter fart. Om hon nu har kvar den farten hon visat hittills.

De kör väl med en rysk uppställning.
Citera
2020-12-05, 15:16
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Lagstafetten i Finland med den bedrövliga arenamusiken: Skottheim kör iväg som en missil direkt i starten. Bara hon inte kör för hårt så skyttet blir lidande. Norge faller med Knotten, massor med extraskott, snö i geväret, osv. De är borta.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-12-05 kl. 15:33.
Citera
2020-12-05, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
De kör väl med en rysk uppställning.

Hur ofta händer det som inträffade för Knotten egentligen? (situationen som inträffar 0.16 i klippet) Kan man utgå från att fallet var huvudorsak eller låg något annat bakom?

https://www.youtube.com/watch?v=Fx2kgKhv2KY&ab_channel=IBUTV
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-12-05 kl. 23:27.
Citera
2020-12-06, 11:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ja, det var ju en trevlig gårdag.

Det första jag tänkte när jag såg Samuelsson gå ifatt Böe där inför sista skyttet var att det var dumt, att han hade gått för hårt, men sen rätt så snabbt ändrade jag mig till att det kanske var smart. Som dom pratade om en del, Böe är van vid det läget. Ja, han är van vid att komma in i ledning, men han är inte van vid att en guling snabbt kör ikapp honom, speciellt inte två dagar efter att en annan guling har kört ifatt och blåst förbi honom på spurtvarvet.

Och damerna. Snyggt hela vägen som man har blivit van vid den sista tiden.
Mitt frågetecken om Belarus uttagning visade sig ju vara rätt korrekt. Kruchinkina blev krossad av Mona så att dom tappade allt. Hade hon åkt första sträckan så hade hon kunnat hitta trevligare ryggar än hennes.
Men jag tänker ändå sätta ett litet frågetecken på Hannas sista skytte. Det räckte, men behövde det verkligen ta sån tid? Allting som avviker från det normala är obra, dröjer man extra mycket för att man är på sista skyttet och har vinstchans så betyder det att man tänker på att man står på sista skyttet och har vinstchans...

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Hur ofta händer det som inträffade för Knotten egentligen? (situationen som inträffar 0.16 i klippet) Kan man utgå från att fallet var huvudorsak eller låg något annat bakom?

https://www.youtube.com/watch?v=Fx2kgKhv2KY&ab_channel=IBUTV
Stress skapar stress, händer lite då och då, men det är ju inte allt för ofta man ser det så tydligt.
Men det kan ju också ha hänt något mer vid vurpan, typ snö in i bössan på fel ställe så att omladdningen blev extra knepig, det kanske inte bara var stress som gjorde det.

TILLÄGG: Och så kan man ju säga att jag är jävligt glad att jag inte behöver titta på en sändning med dom kommentatorerna. Oj vad kassa dom var.
Citera
2020-12-06, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, det var ju en trevlig gårdag.

Det första jag tänkte när jag såg Samuelsson gå ifatt Böe där inför sista skyttet var att det var dumt, att han hade gått för hårt, men sen rätt så snabbt ändrade jag mig till att det kanske var smart. Som dom pratade om en del, Böe är van vid det läget. Ja, han är van vid att komma in i ledning, men han är inte van vid att en guling snabbt kör ikapp honom, speciellt inte två dagar efter att en annan guling har kört ifatt och blåst förbi honom på spurtvarvet.

Och damerna. Snyggt hela vägen som man har blivit van vid den sista tiden.
Mitt frågetecken om Belarus uttagning visade sig ju vara rätt korrekt. Kruchinkina blev krossad av Mona så att dom tappade allt. Hade hon åkt första sträckan så hade hon kunnat hitta trevligare ryggar än hennes.
Men jag tänker ändå sätta ett litet frågetecken på Hannas sista skytte. Det räckte, men behövde det verkligen ta sån tid? Allting som avviker från det normala är obra, dröjer man extra mycket för att man är på sista skyttet och har vinstchans så betyder det att man tänker på att man står på sista skyttet och har vinstchans...

Stress skapar stress, händer lite då och då, men det är ju inte allt för ofta man ser det så tydligt.
Men det kan ju också ha hänt något mer vid vurpan, typ snö in i bössan på fel ställe så att omladdningen blev extra knepig, det kanske inte bara var stress som gjorde det.

TILLÄGG: Och så kan man ju säga att jag är jävligt glad att jag inte behöver titta på en sändning med dom kommentatorerna. Oj vad kassa dom var.

Om vi ponerar att landslagsledningen vilat Öberg (tänkt på Öbergs chanser i totalcupen och istället låtit Persson ta Öbergs plats) och Öberg fokuserad och utvilad fått vinna återigen idag. Visst vi hade kanske inte vunnit stafetten men iallafall kört med en fullt utvilad Öberg idag. Frågan är; exakt hur mycket hade hon dragit iväg i totalen jämfört med nu? Dvs vad är det för skillnad poängmässigt mellan att vinna och komma trea?
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-12-06 kl. 16:27.
Citera
2020-12-06, 17:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Om vi ponerar att landslagsledningen vilat Öberg (tänkt på Öbergs chanser i totalcupen och istället låtit Persson ta Öbergs plats) och Öberg fokuserad och utvilad fått vinna återigen idag. Visst vi hade kanske inte vunnit stafetten men iallafall kört med en fullt utvilad Öberg idag. Frågan är; exakt hur mycket hade hon dragit iväg i totalen jämfört med nu? Dvs vad är det för skillnad poängmässigt mellan att vinna och komma trea?

12 poäng, alltså inte så mycket.

Man kan inte börja säsongen med att stå över lopp, särskilt inte som man får stryka fyra lopp.
Citera
2020-12-06, 17:09
Medlem
Riktigt bra resultat av flera av de svenska åkarna. Att Hanna åker som gör är kanske inte så överraskande. Men otroligt kul med Sebbe, Elvira, Skottheim och flera andra. Hoppas att formen håller i sig.
Citera
2020-12-06, 17:54
Medlem
Stefan4s avatar
Ställningen i den Totala Världscupen efter 4 deltävlingar. Håller vi fyra tjejer topp-8 säsongen ut är jag faktiskt mer än nöjd. Två killar topp-12 är även det helt ok. Man ska ju inte gapa efter för mycket sägs det.

DAMER
1. Hanna Öberg, SWE 204
2. Marte Olsbu Röiseland, NOR 168
3. Johanna Skottheim, SWE 152
4. Dzinara Alimbekava, BLR 151
5. Elvira Öberg, SWE 142
6. Anaïs Chevalier-Bouchet, FRA 135
7. Denise Herrmann, GER 127
8. Mona Brorsson, SWE 115
9. Dorothea Wierer, ITA 113
10. Franziska Preuss, GER 102
---
17. Linn Persson, SWE 80
31. Anna Magnusson, SWE 43

HERRAR
1. Johannes Thingnes Bö, NOR 210
2. Sebastian Samuelsson, SWE 175
3. Jakov Fak, SLO 152
4. Sturla Holm Laegreid, NOR 145
5. Tarjei Bö, NOR 144
6. Arnd Peiffer, GER 137
7. Erik Lesser, GER 127
8. Quentin Fillon-Maillet, NOR 123
9. Erlend Bjöntegaard, NOR 115
10. Johannes Dale, NOR 114
11. Vetle Sjåstad Christiansen, NOR 108
12. Martin Ponsiluoma, SWE 107
---
35. Jesper Nelin, SWE 34
39. Peppe Femling, SWE 25
Citera
2020-12-06, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ställningen i den Totala Världscupen efter 4 deltävlingar. Håller vi fyra tjejer topp-8 säsongen ut är jag faktiskt mer än nöjd. Två killar topp-12 är även det helt ok. Man ska ju inte gapa efter för mycket sägs det.

DAMER
1. Hanna Öberg, SWE 204
5. Elvira Öberg, SWE 142
---
17. Linn Persson, SWE 80

HERRAR
3. Jakov Fak, SLO 152
5. Tarjei Bö, NOR 144
6. Arnd Peiffer, GER 137
7. Erik Lesser, GER 127
---
35. Jesper Nelin, SWE 34

Hur ser förutsättningarna nu för Öberg när det gäller nästa helg och framåt? Om vi kikar på Wierer ifjol drog hon ju tidigt ifrån innan Eckhoff smög sig på. Känslan säger väl att Eckhoff och Wierer inte bör äta ikapp även om det är otroligt mycket kvar? Wierer känns ju inte alls i slag om man säger så. Hur mycket är egentligen nästan 100 poäng i skillnad som det är mellan Öberg och Wierer just nu?
Citera
2020-12-06, 18:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

DAMER
1. Hanna Öberg, SWE 204
5. Elvira Öberg, SWE 142
---
17. Linn Persson, SWE 80

HERRAR
3. Jakov Fak, SLO 152
5. Tarjei Bö, NOR 144
6. Arnd Peiffer, GER 137
7. Erik Lesser, GER 127
---
35. Jesper Nelin, SWE 34
Linn och Jesper har ju lite mer att ge tycker jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in