Citat:
Ursprungligen postat av
E.R.
Finns det någon som suttit av HELA sitt straff, alltså inte släppts ut villkorligt? Får känslan av att det är väldigt ovanligt.
Det är praxis att gå efter 2/3 vilket alla inblandade känner till, både de som dömer och de som röstar om lagförslag. Tror inte att du får sitta kvar om du ens vill det, i alla fall om man ska tro gamla anekdoter.
Det handlar om att frivården ska ha en hållhake på dig när du kommer ut, inte att du får gå i förtid för gott uppförande som tolk brukar tro. (Kanske har de blandat ihop Sverige med amerikanska filmer?)
EDIT: Finns ett icke försumbart, men få, fall där folk suttit av hela straffet. Däremot finns det många fall där de fått sitta en del av den sista tredjedelen för att se har fått så kallade rapporter.
Dessa rapporter fungerade tidigare som varningar för att få fångarna att bete sig, men ska idag (tydligen) hemlighållas för fången till dess att denne ska släppas varpå denne får veta att straffet har förlängts.
Någon som jobbar inom kriminalvården idag får gärna bekräfta det sista stycket här ovan.