2020-12-04, 00:10
  #8257
Medlem
Finns det någon som suttit av HELA sitt straff, alltså inte släppts ut villkorligt? Får känslan av att det är väldigt ovanligt.
Citera
2020-12-05, 13:57
  #8258
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Finns det någon som suttit av HELA sitt straff, alltså inte släppts ut villkorligt? Får känslan av att det är väldigt ovanligt.

Det är praxis att gå efter 2/3 vilket alla inblandade känner till, både de som dömer och de som röstar om lagförslag. Tror inte att du får sitta kvar om du ens vill det, i alla fall om man ska tro gamla anekdoter.

Det handlar om att frivården ska ha en hållhake på dig när du kommer ut, inte att du får gå i förtid för gott uppförande som tolk brukar tro. (Kanske har de blandat ihop Sverige med amerikanska filmer?)

EDIT: Finns ett icke försumbart, men få, fall där folk suttit av hela straffet. Däremot finns det många fall där de fått sitta en del av den sista tredjedelen för att se har fått så kallade rapporter.

Dessa rapporter fungerade tidigare som varningar för att få fångarna att bete sig, men ska idag (tydligen) hemlighållas för fången till dess att denne ska släppas varpå denne får veta att straffet har förlängts.

Någon som jobbar inom kriminalvården idag får gärna bekräfta det sista stycket här ovan.
__________________
Senast redigerad av Bluehead 2020-12-05 kl. 14:03.
Citera
2020-12-05, 13:58
  #8259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Det är praxis att gå efter 2/3 vilket alla inblandade känner till, både de som dömer och de som röstar om lagförslag. Tror inte att du får sitta kvar om du ens vill det, i alla fall om man ska tro gamla anekdoter.

Det handlar om att frivården ska ha en hållhake på dig när du kommer ut, inte att du får gå i förtid för gott uppförande som tolk brukar tro. (Kanske har de blandat ihop Sverige med amerikanska filmer?)
Jo jag vet, men det är väl så att om man missköter sig så kan man få sitta av hela straffet? Ändå har jag aldrig ens hört om någon som gjort det? Det verkar vara ovanligt.
Citera
2020-12-05, 14:05
  #8260
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Jo jag vet, men det är väl så att om man missköter sig så kan man få sitta av hela straffet? Ändå har jag aldrig ens hört om någon som gjort det? Det verkar vara ovanligt.

Jodå, det händer att folk får sitta av hela straffet, men som du säger är det ovanligt. Desto vanligare är det med en mindre påbackning.

Hann visst inte redigera mitt tidigare inlägg snabbt nog.
Citera
2020-12-06, 11:36
  #8261
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Jodå, det händer att folk får sitta av hela straffet, men som du säger är det ovanligt. Desto vanligare är det med en mindre påbackning.

Hann visst inte redigera mitt tidigare inlägg snabbt nog.

Då handlar de om korta straff på 2 mån för de ska till jävligt mycket om man ska sitta av hela straffet för de får bara förlänga de med 14 dagar i stöten ( anstalt ) likaså om man missköter sig på utsidan typ skiter i möten med frivården så kan man få krypa in i 14 dagar för de ska ha hållhaken på en ☝️

Med tanke på de är brist på platser så vill de ha ut folk .
Citera
2020-12-06, 11:40
  #8262
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Jag har aldrig suttit och har en liten fråga angående "kvinnoboxare".
Det här är en rent hypotetisk fråga , jag planerar inget brott. Det är en novellsamling jag jobbar på. När jag skriver "jag" är det huvudpersonen i en novell som skriver.

Säg att jag är 90% säker på att jag har en kompistjuv i min närhet. Den det handlar om har stulit droger ifrån mig iaf 4ggr.
Inga jättesummor sammanlagt , kanske 4 lax.
Jag är dock arbetslös och inte särskilt driftig , dessutom beroende av drogerna i fråga.
Den jag misstänker är en kvinna.
Hon har betett sig som att vi är supertighta och hon har betett sig schysst , ställt upp och gjort tjänster etc. Är hon tjuven är allt detta manipulationer.

Nåväl , säg att jag skulle rigga en fälla där jag kommer kunna komma på tjuven på bar gärning. Det finns viss risk att hon har pojkvännen med sig (mesig kille) , så jag tänker vara beväpnad med både kniv och ett metallrör.
Om detta slutar med att jag spöar henne antar jag att det blir kåken för grov misshandel.

Kommer jag behöva sitta med våldtäktsmän och dyligt eller kommer mina medfångar acceptera mitt brott?

Rent hypotetiskt . Varför inte spetsa de med råttgift istället ? Eller annat typ 98% så de blir en överdos

Man vill inte ha sånt folk som snor ens saker ...
Citera
2020-12-06, 11:57
  #8263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Då handlar de om korta straff på 2 mån för de ska till jävligt mycket om man ska sitta av hela straffet för de får bara förlänga de med 14 dagar i stöten ( anstalt ) likaså om man missköter sig på utsidan typ skiter i möten med frivården så kan man få krypa in i 14 dagar för de ska ha hållhaken på en ☝️

Med tanke på de är brist på platser så vill de ha ut folk .
Så det är väldigt ovanligt och ska mycket till för att en person dömd till låt oss säga 6 år sitter ALLA 6 år?

Edit: Svartenbrandt satt väl hela sitt straff någon gång? Dömdes 2009 till fem års fängelse för ett rån och släpptes 2014.
__________________
Senast redigerad av E.R. 2020-12-06 kl. 12:00.
Citera
2020-12-06, 12:28
  #8264
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Så det är väldigt ovanligt och ska mycket till för att en person dömd till låt oss säga 6 år sitter ALLA 6 år?

Edit: Svartenbrandt satt väl hela sitt straff någon gång? Dömdes 2009 till fem års fängelse för ett rån och släpptes 2014.

Lär ha haft en del 1/3 att göra .

Ja det är extremt ovanligt . Får man 6 år sitter man 4 år
Citera
2020-12-07, 03:16
  #8265
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Då handlar de om korta straff på 2 mån för de ska till jävligt mycket om man ska sitta av hela straffet för de får bara förlänga de med 14 dagar i stöten ( anstalt ) likaså om man missköter sig på utsidan typ skiter i möten med frivården så kan man få krypa in i 14 dagar för de ska ha hållhaken på en ☝️

Med tanke på de är brist på platser så vill de ha ut folk .

Precis, jag trodde faktiskt att jag hade skrivit ut detta själv, men gick tillbaka nu och såg att jag hade missat det. Tack!
.
Citera
2020-12-07, 08:13
  #8266
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Precis, jag trodde faktiskt att jag hade skrivit ut detta själv, men gick tillbaka nu och såg att jag hade missat det. Tack!
.

Yes ingen fara . Har man varit i kriminalvårdens ägo så lär man sig fort

Strax under 40 dagar sitter man av hela straffet ej 2/3

Men får man 2 månader sitter man 40 dagar och har 20 dagar i del

Åker man fast på nåt skit så blir de delen plus straffet man åker dit på
Citera
2020-12-07, 08:18
  #8267
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Yes ingen fara . Har man varit i kriminalvårdens ägo så lär man sig fort

Strax under 40 dagar sitter man av hela straffet ej 2/3

Men får man 2 månader sitter man 40 dagar och har 20 dagar i del

Åker man fast på nåt skit så blir de delen plus straffet man åker dit på

Det värsta med den där hållhaken är ju att de tycks vägra att anpassa tider för möten efter folks arbete.

Frivården är väl tänkt som ett stöd, inte något som håller kvar straffade människor i kriminalitet.

Desto mer man lär sig om den så kallade vården, desto lättare är det att förstå varför så många återfaller i Sverige.
Citera
2020-12-07, 08:40
  #8268
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Det värsta med den där hållhaken är ju att de tycks vägra att anpassa tider för möten efter folks arbete.

Frivården är väl tänkt som ett stöd, inte något som håller kvar straffade människor i kriminalitet.

Desto mer man lär sig om den så kallade vården, desto lättare är det att förstå varför så många återfaller i Sverige.

Jag va så pass jävlig att jag sket i mötena när jag hade me dem o göra . Förklara att dom gärna fick åka ut dit där jag jobbade eller ha möten efter 17. Fick viljan igenom efter några månader eller så fick de ordna en plats anstalt så kryper jag in i 14 dagar och sen samma sak igen för delen skulle avklaras .

Dom kan bara dom vill men är man arbetslös så gnäller dom inte om tider utan anpassar gärna 😂

Frivården har inget med vård att göra . Mina möten tog typ 5-10 min

Vad gör du om dagarna . Jobbar och sliter arslet av mig . Vi bokar in ny tid om 3 veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in