2020-12-05, 13:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är inte just Skåne först ut i ledet med snabbtester ?

Så är det, men frågan är om dessa är med i dessa siffror. Verkar ju inte jämförbara i ”säkerhet” med pcr.
Vi kan ju dock hoppas att det är snabbtesterna som påverkat denna hysteriska ökning.

Det märkliga i Skåne är dock att många kommuner hade minskande smitta förra veckan, medans Helsingborg och några till stod för hela ökningen.
Citera
2020-12-05, 13:18
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Uppåt 60 och över skulle jag tro. Bättre beställa hem så slipper du åka på corona för att du går på apoteket, alternativt att du skrämmer livet ur någon.

Antagligen får jag ändå gå till ICA och hämta ut paketet, det går nog inte in i lägenhetens brevlucka, om posten ens bryr sig om att försöka.
Citera
2020-12-05, 13:19
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så en ökning med runt 10k tester. Man har således skalat upp testningen avsevärt. Likt jag sa.
Ja, och andelen positiva resultat förblev densamma. När du sade "något hände dock vecka 48" insinsuerade du motsatsen, även om du försöker spela dum nu.
Citera
2020-12-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Eller så är det politiskt väldigt mycket lättare att hålla kvar vid åtgärder några månaderän att införa dem.

Immunitet spelar tveklöst roll, men det är ju för att smittspridningen redan tryckts ner. Vid R=1 så är 10% immunitet ett stort bidrag. Men då har ju R redan sänkts från 2-3 genom åtgärder. Immunitet från i våras syns ju ganska tydligt när du kollar på de största befolkningsansamlingarna i olika länder.
Städer som Stockholm, London och New York har nu en spridning som är betydligt närmare landet i stort.
I jämförelse har du städer med låg immunitet som Helsingfors, Oslo och Köpenhamn där spridningen är mycket högre än landet i stort.

Danmark är ju annars ett exempel på bruten nedgång. Går långsamt uppåt igen sedan mitten av November.
Givetvis har båda betydelse, men hur mycket som är immunitet vs. åtgärder är oklart. Det finns många här som verkar tro att det enbart är politik som styr det här viruset.
Citera
2020-12-05, 13:22
Medlem
Här är ett förslag för att både gynna handeln och minskade på trängseln i affärer. Ställ ett krav på att alla som går inte i en affär måste handla för minst 1000 kronor. Gör man inte det måste man betala 100 kronor även om man inte handlar något (att vägra göra det ska klassas som butiksstöld). Livsmedelsaffärer kanske skulle kunna ha en lägre summa, ex. 20 kronor. På så sätt skulle antal kunder minska, och man skulle tänka sig för innan man går in i en affär. Handeln skulle samtidigt gynnas av att kunder storhandlar istället för att bara gå omkring och småshoppa.
Citera
2020-12-05, 13:22
Medlem
Förstår inte varför skolor och förskolor skulle vara icke smittspridare när de alltid har mycket virus oavsett Corona eller ej. På ex förskolor jobbar all personal och personal kring mathantering, föräldrar osv det är ju inte bara barn som träffas eller hur och personal och föräldrar åker väldigt mycket kommunalt osv som de sedan sprider till arbetsplatser och hemmet vad är egentligen svårt att fatta här ? Regeringen tycker att det kostar för mycket att stänga ned så är det och det borde verkligen diskuteras...
Citera
2020-12-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ja, och andelen positiva resultat förblev densamma. När du sade "något hände dock vecka 48" insinsuerade du motsatsen, även om du försöker spela dum nu.

Va? Du övertolkar mitt inlägg.
Allt jag försökte få sagt var att kring testningen hände någonting v48 i Region Skåne, vilket även kan komma att återspegla sig kring siffrorna som nystas upp denna vecka, dvs, v49.
Så jag väljer att ha lite is i magen kring dessa siffror.
Citera
2020-12-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Förstår inte varför skolor och förskolor skulle vara icke smittspridare när de alltid har mycket virus oavsett Corona eller ej. På ex förskolor jobbar all personal och personal kring mathantering, föräldrar osv det är ju inte bara barn som träffas eller hur och personal och föräldrar åker väldigt mycket kommunalt osv som de sedan sprider till arbetsplatser och hemmet vad är egentligen svårt att fatta här ? Regeringen tycker att det kostar för mycket att stänga ned så är det och det borde verkligen diskuteras...
Du övertolkar. Givetvis sker en del smitta både genom skolor och förskolor, men så länge folk också får gå till jobbet så är det poänglöst att stänga skolan, eftersom vuxna är så bra på att smitta varandra själva.

Så är det inte med gamla förkylningar och influensa. Vuxna har så bra immunförsvar mot dessa, att de smittar mycket mindre.
Citera
2020-12-05, 13:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Skånes rapport idag. Oväntat högt antal positiva tycker jag. Vad händer? Är det ett trendbrott eller den beryktade proppen?

Nya konstaterade covid-19-fall: 2522
Citera
2020-12-05, 13:33
Medlem
Här är ett förslag för att minska trängseln i kollektivtrafiken (förutom munskyddskrav) i Stockholm. Alla får hemskickat ett gult kort där man måste skriva under på heder och samvete att man inte göra några onödiga nöjesresor. Man ska intyga att om man jobbar som har man diskuterat möjlighet av hemarbete med sin chef. De som inte har ett påskrivet gult kort med sig i tunnelbanan får böter (samma som att inte ha biljett). De som gör onödiga nöjesresor vid kontroll och det kan påvisas att de bryter mot sitt eget intygande får också böter.
Citera
2020-12-05, 13:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Har hört talas om flera fall av återinsjuknande denna vecka. Dvs, människor som varit konstaterat smittade i våras, men som nu är konstaterat sjuka igen. Personer jag känner.

För bara någon månad sedan betraktades ju dessa fall som snudd på världsunika, men många av de som nu är sjuka var sjuka även i våras. Det gör ju att det reses vissa frågetecken kring hur långvarigt skydd de vacciner som nu är aktuella egentligen ger. Varar skyddet i 6 månader eller i 12 månader? Är vaccinen på något sätt boostade jämfört med genomgången infektion, vad gäller förmågan att bilda antikroppar? Kommer Sverige ens ha kapacitet att vaccinera hela befolkningen två gånger om året, då varje tillfälle dessutom kräver två sprutor med någon veckas mellanrum? Vi pratar alltså cirka 40 miljoner doser per år. 40 miljoner nålstick. Går det att hantera utan ett rejält resurstillskott?
Citera
2020-12-05, 13:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast nu plockar du upp mitt inlägg i fel ände.

Min poäng var att ingen nedgång brutits någonstans. Inte att distansering är verkningslöst.

Flockimmunitet är ett vitt begrepp, som bara antyder att man har färre mottagliga omkring sig. Det går att diskutera, utan att prata om Anders Tegnell. Det är inte hans uppfinning.

Alltid, du säger fel, ger svar fel, fel ände etc. Skriver precis vad jag vill du kan inte dirigera hur saker diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in