2020-12-04, 21:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vad är vitsen med denna alarmism?

I värsta fall kommer många, främst äldre, dö hemma utan möjlighet till vård; det är ett fruktansvärt scenario.
Men någon superhård lockdown som helt slår ut försörjning och infrastruktur finns inte på kartan.

Behövs ingen lockdown för det, räcker att få in viruset på Ringhals kärnkraftverk om det slår ut halva personalstyrkan. Då blir det nödstoppsknappen.
Citera
2020-12-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Det finns ingen vits med munskydd på lokal. Då är det bättre med nerstängning eller maxantal i lokalen.

Som sagt. Umgås inte med andra än de i ditt hushåll.
Citera
2020-12-04, 21:29
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har en vän som fått covid-19 konstaterat, det är feber, täppt näsa som rinner konstant, tappat lukt och smak. Så visst finns det.

Okej, då kanske jag är felinformerad. Jag sitter i det just nu prekära läget att jag har en näsa som rinner av och till (det kan rinna till speciellt mycket när jag äter varm mat, även om den inte är kryddstark). Det har inget med covid att göra, för det har jag haft i många år. Så jag kanske har skrämt en och annan medmänniska.

Det är inte säsongsbundet, möjligen kan det vara dammallergi.
Citera
2020-12-04, 21:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men tänk om resultatet av granskningen i Region Östergötland är representativt för hela landet...
Det skulle betyda att statistiken över döda i covid-19 skulle förändras dramatiskt. Man kan undra om det kommer att bli politiskt möjligt inom rimlig tid. Låt vara att den statistik som finns redan talar sitt tydliga språk, men det får en helt annan valör om det från myndighetshåll slås fast att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 (utanför sjukhus) hade förväntad kort överlevnad. Även om det inte på något sätt betyder att dödsfallet är mindre sorgligt eller att de efterlevande förväntas sörja mindre.
Hur man än vrider och vänder på saken är covid-19 ett fruktansvärt sätt att dö på och det är inte acceptabelt att så många av de allra äldsta och sköraste av oss fick och får sluta sina liv på det sättet.

Jag är mer orolig för andra långtidseffekter av covid19 än risken för att dö. Att viruset kan ta sig in i hjärnan via luktnerven tex. Eller få nedsatt lungfunktion/hjärtfunktion.
Citera
2020-12-04, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ca. 10% av Sveriges vårdplatser är upptagna med covid19-patienter, ser ganska lugnt ut men man borde uppmana befolkningen att vara extra försiktiga nu i vinter.

Hur i jösse namn orkar du förminska problemet!
Citera
2020-12-04, 21:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Okej, då kanske jag är felinformerad. Jag sitter i det just nu prekära läget att jag har en näsa som rinner av och till (det kan rinna till speciellt mycket när jag äter varm mat, även om den inte är kryddstark). Det har inget med covid att göra, för det har jag haft i många år. Så jag kanske har skrämt en och annan medmänniska.

Det är inte säsongsbundet, möjligen kan det vara dammallergi.

Det blev lite lustigt syftningsfel där. Har du uppnått gubbålder? Då är det vanligt med rinnande näsa pga torra slemhinnor, finns nässpray att köpa på apoteket för det. Kanske bättre än att folk ska tro du har corona?
Citera
2020-12-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vad är vitsen med denna alarmism?

I värsta fall kommer många, främst äldre, dö hemma utan möjlighet till vård; det är ett fruktansvärt scenario.
Men någon superhård lockdown som helt slår ut försörjning och infrastruktur finns inte på kartan.

Ska vi hinna få 50 000 döda så måste Tegnell börja anordna dagliga Covid-partyn snarast.
Totalt 15 000 dödsoffer är kanske möjligt, men osannolikt. Då behöver vi 70 döda per dag ända till slutet av Mars. Därefter lär riskgrupperna vara immuniserade.

Om du med "äldre" menar 50+ så ja. Det är ungefär i den åldern majoriteten får behov av syrgas.
Citera
2020-12-04, 21:38
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blev lite lustigt syftningsfel där. Har du uppnått gubbålder? Då är det vanligt med rinnande näsa pga torra slemhinnor, finns nässpray att köpa på apoteket för det. Kanske bättre än att folk ska tro du har corona?

Jo, syftningen blev lite fel ja. Definiera gubbålder? Jag är 40, men har nog haft det så här i säkert tio år. Nässprayen är definitivt en tanke ja, kanske ska kolla in det nästa gång jag är på apoteket.
Citera
2020-12-04, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hardcore-alarmist, nej ditt scenario kommer inte inträffa, du behöver inte vara orolig för det.
smittan är enorm i Sverige. Det är slår hårt i alla åldersgrupper. Lagom till jul blir det hård triage.
Citera
2020-12-04, 21:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
smittan är enorm i Sverige. Det är slår hårt i alla åldersgrupper. Lagom till jul blir det hård triage.

Nej
Citera
2020-12-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller för att förtydliga lite, Lipiderna som omsluter mRNA är känsliga. Modernas Lipider är stabilare än Pfizers diton.

Så tolkar inte jag den begränsade information som finns ute om detta. M och P-vaccinen har olika lipid-nano-partiklar men i grunden handlar det om att inte mRNA:t skall förstöras.

Moderna verkar ha lite mer erfarenhet av mRNA vaccin så de kanske vågar sätta en högre temperatur helt enkelt. Eller så har de mer våghalsiga affärsjurister, Moderna är ju uppstickare dessutom.

"Because the specific formulations are secret, Liu says, it's not clear exactly why these two mRNA vaccines have different temperature requirements.

"It just comes down to what their data is," she says of Moderna's vaccine. "If their data shows that it's more stable at a certain temperature, that's it.""

"Moderna spokesperson Colleen Hussey explained to NPR in an email that its vaccine doesn't need to be kept so cold because of its particular "lipid nanoparticle properties and structure," and because the company has learned from experience — it's developed ten mRNA vaccine candidates already. "Now we don't need [ultra-cold conditions] as the quality of product has improved and [it] doesn't need to be highly frozen to avoid mRNA degradation," Hussey explained."

https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/11/17/935563377/why-does-pfizers-covid-19-vaccine-need-to-be-kept-colder-than-antarctica?t=1607113585520
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 21:45.
Citera
2020-12-04, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Jo, syftningen blev lite fel ja. Definiera gubbålder? Jag är 40, men har nog haft det så här i säkert tio år. Nässprayen är definitivt en tanke ja, kanske ska kolla in det nästa gång jag är på apoteket.

Uppåt 60 och över skulle jag tro. Bättre beställa hem så slipper du åka på corona för att du går på apoteket, alternativt att du skrämmer livet ur någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in