Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Jag håller med om dina invändningar. Fullt rimliga.
Dock: Nyhlén må vara värsta sortens skvallerjournalist. Jag tror inte han skulle förneka det själv. Men! Just den sortens journalister gissar jag besitter extra mycket fingertoppskänsla för vad de kan skriva eller inte. De balanserar hela tiden på ytterligt tunn is när det kommer till risken att åka dit för förtal. På ett sätt gör det Nyhlén extra trovärdig, lustigt nog. Han skulle sannolikt inte publicera saker ur tomma luften. Formulera sig sensationslystet och överdrivet? Ja, absolut. Ljuga rakt av? Nej, det skulle han inte våga med en person på den här nivån.
Visst skulle vi önska fler detaljer. Men i dagsläget håller jag uppgifterna som trovärdiga tills annat framkommer.
Som jag skrivit tidigare är det en ynkedom och skam att våra mer etablerade journalister inte rotat djupare i detta. Det handlar ju om barnvåldtäkter för fan!
Det går inte att krypa bort från faktumet att det skaver. Hade besöket hos Bergwall varit en isolerad händelse och inget av det andra dykt upp hade jag tyckas att det var en märklig och lätt excentrisk sak att göra för en politiker, men jag hade inte tänkt längre än så.
Men det är just i ljuset av allt annat som även detta börjar lukta illa nu.
Som vi säger i det här landet: "många bäckar små" och "ingen rök utan eld".
Jag håller med i dina två kommentarer.
När det gäller Nyhlén och Stoppa pressarna så tror jag också att han kan ha fog för det han skriver. Om jag försöker vara Nyhlén själv, skulle jag nog portionera ut småbitar av flera skäl. Ett är att få ut så mycket som möjligt förstås av storyn och locka nya läsare, ganska avgörande.
Ett skulle också kunna vara att "utmana" MSM. Nu kan de inte köra ett klassiskt drev för ingen av dem själva har släppt det stora scoopet. Nu måste de själva gräva, och framför allt avgöra om de "kan" skriva det de eventuellt har. Ju längre tystnad det mer eller mindre råder i MSM, desto hårdare slår det mot dem- om t.ex. Nyhlén släpper fler konkreta saker.
Ett annat skäl- ihop med "reklamskälet"- är att hålla grytan kokande så länge som möjligt och hålla FF på halstret. Fler tips kan ju också komma när grytan kokar. Allt för att FF inte ska kunna sjukskriva bort sig ihop om att det faller i massmedial glömska.