2020-12-05, 13:01
Medlem
Ryssarna har nu börjat med sin vaccination "Sputnik V"..läkare, lärare, socialarbetare först ut.
Citera
2020-12-05, 13:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad?

Så snabbtesterna fungerar bättre än PCR-test eller?
Någon större fart på testningen tycker jag inte att det är o Skåne. eller?:
• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 47: 321 285 (+4 351 sedan vecka 46)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-skane
Citera
2020-12-05, 13:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ingen av dina två förslag känns tillfredställande som förklaring av den kraftiga nedgången i testning i Stockholm som skett på några dagar eller en vecka.

Ditt första förslag kanske...

Ja, utan information är det svårt att dra så långtgående slutsatser. Verkar inte som att smittspridningen avstannat i vart fall med hänsyn till sjukvårdssituationen, men det beror ju också till stor del vilka som blir sjuka.

Jag känner i alla fall personligen till individer som försökt testa sig, men som inte lyckats då det är fullt. Hur representativt det är för hela populationen har jag ingen aning om.
Citera
2020-12-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondoni
Visserligen, men med många faktorer sammantaget är känslan att Skåne har den allvarligaste utvecklingen i landet just nu. Sjukhustrycket har varit stabilt och nästan sjunkande sista tiden till följd av att smittoutveclingen lugnade ner sig ett tag för några veckor sedan men nu syns ett kraftigt hopp uppåt som vi inte ser någon annanstans trots att testerna ökar på många håll. Snabbtester som någon talade om har inte börjat användas ännu i Skåne.

När drar snabbtestningen igång då?
Men ja, region Skåne får man nog hålla ögonen på framöver.
Jag är fullständigt övertygad om att immuniteten i Stockholm och VG spelar in för att delvis stävja smittspridningen. Hade inte viruset figurerat så kraftigt och länge i våras i sagda regioner så hade nog läget idag varit ännu dystrare.
Citera
2020-12-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Någon större fart på testningen tycker jag inte att det är o Skåne. eller?:
• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 47: 321 285 (+4 351 sedan vecka 46)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-skane

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Något hände dock v48. Testerna ökade kraftigt.
Citera
2020-12-05, 13:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet är ju att dessa förbannade tester inte är pålitliga. Man kan testa positivt, sedan negativt och sedan positivt igen. Med andra ord, än stor andel av dom 4000 som testat positivt i skåne har förmodligen inte covid, utan deras test visar fel. Det är som vi har sagt, media som skrämmer upp folk genom att rapportera sånt här skit....planen är att skrämma upp folk tillräckligt och skaffa sig tillräckligt med "anledning" till att tvångsvaccinera varenda person. Vaccinet är vad vi behöver hålla ögonen på, till och med kända doktorer varnar om det. Går man efter all skum information vi nu har efter ett år och blint skjuter i sig något vaccin som man kockar ihop utan större tester och studier så är man inte smart. Vaccin, tom testade typer kan vara farliga.

Vad finns det för kända doktorer som varnar för vaccinet? Tycker främst det verkar vara de vanliga kvacksalvarna som är i farten. Man måste också väga ev risker med vaccinet mot risk att bli allvarligt sjuk i Covid19. Vad gäller vaccinet har jag inte hört talas om ett enda bekräftat allvarligt fall som med säkerhet kunnat härledas till vaccinet och vid det här laget har man ju bara i försöken vaccinerat hundratusentals världen över. I Kina har man vaccinerat 1 miljon, men där är kanske inte öppenheten särskilt stor. Vad gäller sjukdomen behöver man ju knappast fundera över hur allvarlig den är. Det är vad som fyllt tidningarna sedan februari. Alla vet att det är en allvarlig och potentiellt dödlig sjukdom. Är det något vaccin man borde ta, så är det nog detta. Om man inte tänkt att isolera sig för resten av livet vill säga, men det känns nog inte så angenämt det heller i längden.
Citera
2020-12-05, 13:10
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Antal testade vecka 47: 35399
Antal positiva resultat vecka 47: 4351
Antal testade vecka 48: 46918
Antal positiva resultat vecka 48: 5695

Andel positiva resultat vecka 47: 12,3%
Andel positiva resultat vecka 48: 12,1%

Citera
2020-12-05, 13:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Håller med. En variant kan vara att lägga ytterligare två veckors skolundervisning under sommaren, samt ha digital undervisning under december och januari. Hade munskyddstvång införts under sommaren så hade vi sluppit det här. Skolor är drivande i pandemin, problemet är att det är så skadligt att stänga dem. Men att det är skadligt att stänga ned skolor betyder inte att vi ska ljuga och säga att de inte spelar en roll för smittspridningen (vilket tycks vara FHMs metod).

Exakt. Det är precis det jag har tyckt och tänkt hela tiden. Man kan inte lite på FHM och regeringen. De säger inte som det är. Det stör mig.
Citera
2020-12-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Antal testade vecka 47: 35399
Antal positiva resultat vecka 47: 4351
Antal testade vecka 48: 46918
Antal positiva resultat vecka 48: 5695

Andel positiva resultat vecka 47: 12,3%
Andel positiva resultat vecka 48: 12,1%

Så en ökning med runt 10k tester. Man har således skalat upp testningen avsevärt. Likt jag sa.
Citera
2020-12-05, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Knappast något som kan förklara den enorma ökning av fall vi ser.
Citat:
Så en ökning med runt 10k tester. Man har således skalat upp testningen avsevärt. Likt jag sa.

Om du kallar +30% för det så.
Citera
2020-12-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Knappast något som kan förklara den enorma ökning av fall vi ser.

Jag ifrågasätter inte att det ökar. Jag tror till och med att Skåne kommer vara absolut värst drabbat i Sverige denna vända, då den partiella immunitet som råder i VG och Stockholm inte existerar på samma sätt i Skåne.
Jag ifrågasätter dock de individer på detta forum som inte ser att korrelationen ökad testning genererar fler uppnystade fall.
Jag vill invänta antalet utförda tester för v49.
Citera
2020-12-05, 13:17
Medlem
Snabbtester kommer nog i första hand användas på akut och lungmottagning eller äldreboende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in