2020-12-05, 09:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Var får du allt skit ifrån?? Aftonbladet? Folk smittas på hemmafester, syrianska bröllop och på jobbet. Vad är det för fel på dig egentligen? Helt frisk kan du inte vara iaf

Kan inte se att de källorna som du anger är vanligt särskilt vanligt förekommande. Numera är såväl hemmafester som bröllop inställda. De som arbetar på kontor jobbar vanligen hemma. De som jobbar ute på fältet försöker hålla avstånd. I skolan går det inte att hålla avstånd så därför är det där smittan sprids. Du kan själv läsa om det här.

https://www.expressen.se/nyheter/utbrotten-okar-mest-i-landets-grundskolor/

Apropå barn rapporteras det nu om alltfler fall där barn inte tycks bli fria från smittan. Dessa stackars tvillingar har varit sjuka sedan i mars. De har fått sina liv förstörda. Vad har du att säga till dem? Att barn inte kan smitta, smittas, eller bli allvarligt sjuka? Vad har du att säga till ditt försvar?

https://www.aftonbladet.se/family/a/PRgAP7/tvillingarna-undersoks-for-langtidscovid
Citera
2020-12-05, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Inte heller förvånad det där sa jag redan i mars. Självklart att alla förskolor och grundskolor driver all form av smitta har alltid gjort. förskolor är smitthärdar och personalen åker kollektivt. Munskydd och obligatorisk munskydd bland folk borde vara en åtgärd att införa om Sverige på allvar vill få stopp på eländet. Sveriges strategi är att medvetet inte stänga för det kostar för mycket pengar så är det bara.

Det är precis så det ligger till. Enda anledningen till att skolorna är öppna är för att man anser det skada samhällsekonomin för mycket att hålla de stängda. Denna smitta skiter dock i samhällsekonomin. Det sprids på alla platser där folk interagerar med varandra socialt.
Citera
2020-12-05, 09:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Stockholm har en annan lösning på att få ner fallen. Man slutar testa.
Denna vecka har man hittills analyserat 9868 tester vid karolinska. Förra veckan hade man analyserat 14890 tester vid samma tidpunkt. Går inte positiva ner så får man se till att testa mindre.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Det ser oroväckande ut.

Det varierar en del dock. Och din observation är för endast två dagars rapportering av tester. Vi får titta till imorgon igen.
Ja testningen i Stockholm (åtminstone på labbet på KI) har kraftigt gått ner. På fyra dagar denna vecka har de testat 20 000. Motsvarande 4 dagar förra veckan var det drygt 30 000.

Är det någon som kan förklara den här minskningen? Var är flaskhalsen? Eller har de helt enkelt beslutat sig för att testa mindre i Stockholm?

(Andelen positiva har ökat fast bara litegrann. Förra veckan 17.2% och den här veckan (hittills) 18.2%.)

https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-05 kl. 09:47.
Citera
2020-12-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så hur stor del är det arbetsplatsen och smitta mellan lärarna som står för det? Jag har inget svar, men läst en hel del rapporter där det pratas om lärare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skola-stanger-efter-coronautbrott-bland-personalen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/covidsmitta-pa-tva-skolor-i-lanet
https://sverigesradio.se/artikel/7459862
https://nt.se/artikel/wjo42pqr

Ja, att det sprids mer på skolor än andra arbetsplatser skulle ju kunna förklaras av att lärare är sämre än andra på att tvätta händerna och hålla distans i lärarrummen. Där dom tillbringar en bråkdel av sin arbetsdag.
Dom kanske har orgier i lärarrummen?

Det är en teoretisk möjlighet men man ska nog vara betald av fhm för att verkligen tro på att det är orsaken. De flesta och närmaste kontakterna sker rimligtvis i klassrummen.
Citera
2020-12-05, 09:48
Medlem
Citat:
Jag postade några länkar i en annan post och det pratas väldigt mycket om sjuka lärare men nästan aldrig om en stor omfattning av sjuka elever.

Har du helt missat att barn vanligtvis inte blir sjuka och oftast har väldigt lindriga symptom när dom är smittade?
Citera
2020-12-05, 09:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att stänga köpcentrum vågar inte Löfvén. Blir uppror i stugorna då om folk inte får trängas o julshoppa. Förnekare är en viktig väljarbas för S ser det ut som.
Jag förstår inte poängen med att kategoriskt stänga alla köpcentrum? När jag varit ute och shoppat har det många gånger varit väldigt lite folk och ingen risk för trängsel. Jag har vid några tillfällen varit på Stadium Outlet och det kanske är max ett tiotal i butiken samtidigt på ganska stor yta. Skulle det vara lite mer trångt så funkar det ändå med avståndsmarkeringar på golvet mot kassorna. Är det risk för trängsel går jag helt enkelt inte in. Sist jag var på Rusta tyckte jag det var lite väl mycket folk och då gick jag därifrån i outrättat ärende.

Det måste vara en poäng med att helt stänga butiker för att det ska vara motiverat. Man kan inte vinna billiga politiska poänger på att framstå som resolut och stänga allt. Det är inte värt det när konkurserna haglar och folk blir arbetslösa, trots att det inte ger någon effekt. Det borde snarare vara möjligt att stänga enskilda verksamheter och butiker som inte kan se till att det går att hålla avstånd, precis som man kan stänga krogar. Varje bedömning bör vara individuell och inte bara konsekvent stänga allt. Då kommer folk att trängas vid paketutlämningarna istället.
Citera
2020-12-05, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja testningen i Stockholm (åtminstone på labbet på KI) har kraftigt gått ner. På fyra dagar denna vecka har de testat 20 000. Motsvarande 4 dagar förra veckan var det drygt 30 000.

Är det någon som kan förklara den här minskningen? Var är flaskhalsen? Eller har de helt enkelt beslutat sig för att testa mindre i Stockholm?

(Andelen positiva har ökat fast bara litegrann. Förra veckan 17.2% och den här veckan (hittills) 18.2%.)

https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/

Jag tror man arbetar av bulken och därför inte gör så många nya test. Kan också vara så att folk avstår från att testa sig då man hört att det är fullt.
Citera
2020-12-05, 09:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, att det sprids mer på skolor än andra arbetsplatser skulle ju kunna förklaras av att lärare är sämre än andra på att tvätta händerna och hålla distans i lärarrummen. Där dom tillbringar en bråkdel av sin arbetsdag.
Dom kanske har orgier i lärarrummen?

Det är en teoretisk möjlighet men man ska nog vara betald av fhm för att verkligen tro på att det är orsaken. De flesta och närmaste kontakterna sker rimligtvis i klassrummen.

Utan tvekan är det på det viset. Lärarfacken borde protestera. Arbetsmiljöverket likaså, men de har garanterat intressen av att hålla tyst.
Citera
2020-12-05, 10:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror man arbetar av bulken och därför inte gör så många nya test. Kan också vara så att folk avstår från att testa sig då man hört att det är fullt.
Ingen av dina två förslag känns tillfredställande som förklaring av den kraftiga nedgången i testning i Stockholm som skett på några dagar eller en vecka.

Ditt första förslag kanske...
Citera
2020-12-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Haha. Dom säger att det NÄRMAR sig överdödlighet. Och det är inte nått ovanligt. Förra året hade vi underdödlighet. Det går upp och ner. Detta året får vi säkert överdödlighet men inte speciellt mycket. Snittet är 90000 per år och det kan flukturera med +/- ett par tusen från år till år. Inget har ändrats.
Men du erkände ju att dina svärföräldrar var isolerade med mera.
Vrf isolerar du dina släktingar då om de dör folk som vanligt?
Citera
2020-12-05, 10:12
Medlem
Citat:
Jag har påtalat trenden en tag nu och det är enligt mig en kombination av slutfestat och en ökad immunitet. Andra länder har haft hårda nedstängningar. Att fest på krog och klubb bidragit till utbrott och ”cross-spread” tidigare är klart. Nu minskar de utbrotten och kvar är nu i princip arbetsplats , gym/sport och hem.

Skillnaden mellan länder är i stort beroende på hur stor smittan varit vid introduktion och timingen av åtgärderna i förhållande till antalet smittade. Sverige kunde ha haft mycket lägre under hösten om åtgärderna som gjorts seriellt påbörjades ett par veckor tidigare. Detta förutsätter dock att de slår igenom i praktiken. Eftersom folket agerar på läget är det inte säkert att tidigare åtgärder ändå räckt
Jag menade givetvis inte att distanseringen var overksam. Bara att det nog är ett större element av immunitet än man vill erkänna. Man vill gärna ta åt sig äran när det går bra.

Och för att förtydliga (för andra). När jag skriver "lokal flockimmunitet runt den som är smittad" så menar jag inte på nivån av en stad eller ett land. Utan jag menar att många redan är/har varit smittade på den personens arbetsplats, i kompisgänget, eller i den egna familjen.
Citera
2020-12-05, 10:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menade givetvis inte att distanseringen var overksam. Bara att det nog är ett större element av immunitet än man vill erkänna. Man vill gärna ta åt sig äran när det går bra.

Och för att förtydliga (för andra). När jag skriver "lokal flockimmunitet runt den som är smittad" så menar jag inte på nivån av en stad eller ett land. Utan jag menar att många redan är/har varit smittade på den personens arbetsplats, i kompisgänget, eller i den egna familjen.
Möjligtvis om "kompisgänget" isolerar sig från det övriga samhället.

Nej, någon praktisk flockimmunitet verkar vi inte se någonstans i något land. Här en pre-print som säger så här:
We re-evaluate these findings and correct a flawed assumption leading to COVID-19 HIT estimates of 60-80%.
The COVID-19 herd immunity threshold is not low: A re-analysis of European data from spring of 2020

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.01.20242289v1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in