2020-12-04, 23:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.expressen.se/nyheter/utbrotten-okar-mest-i-landets-grundskolor/

Ska vi blunda för detta också? Dvs vad man än säger så blir det alltid fel. Eller?

Vad i helvete har det med ”hård triage” att göra?
Ni blir snurrigare och snurrigare för varje dag som går.

Jag sa nej till att det ballar ur runt jul pga skenande smitta.
Det är fortfarande en ökande smitta på vissa ställen i Sverige, men skenande på ett sätt som knäcker vården inom tre veckor är det inte.
För att siffrorna skall kunna börja gå ner så lär det behöva plana ut först.
Det går inte från exponentiell ökning som vi hade i oktober till en minskning på någon vecka. Det borde alla förstå.
Citera
2020-12-04, 23:46
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/utbrotten-okar-mest-i-landets-grundskolor/

Ska vi blunda för detta också? Dvs vad man än säger så blir det alltid fel. Eller?
Att öppna skolor i höst utan distansundervisning var ett katastrofalt misstag.
Högskolor, gymnasieskolor samt grundskolor kunde visst hålla undervisningen på distans som många andra länder gjorde.
Alla elever och skolpersonal som åker fram och tillbaka med kollektivtrafiken är drivande faktor för smittspridningen.
Att skolor är inte drivande för smittspridningen är i stort sätt lika mycket grundlös och icke vetenskaplig antagande som den påhittade flockimmuniteten.
Stänger man skolor idag sjunker smittspridningen med 50% i mina ögon.
Senast redigerad av Lars48. 2020-12-04 kl. 23:48.
Citera
2020-12-04, 23:47
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och vad betyder det? Att det är smitta på arbetsplatsen mellan lärare, mellan elever, elever och lärare eller lärare och elever? Rätt meningslös information utan att veta vad det står för. Antalet rapporterade utbrott har också minskat totalt sett.

Så försvaret blir att man stänger ner Gymnasiet men tillåter det som sprider mer. Det låter som Tegnell och svetsaren det. Max 8 personer och gå inte på restaurang. Men att köpcentrum är fulla och 23000 på Ullared är okej. Poängen är väl ändå att man stolt säger att man gör det bästa.
Som kuriosa öppnade man upp alla äldreboende för ett tag sedan. Vilken tajming va?

Det enda meningslösa är väl Regeringens miss i varje beslut.
Citera
2020-12-04, 23:54
Medlem
Citat:
Så försvaret blir att man stänger ner Gymnasiet men tillåter det som sprider mer. Det låter som Tegnell och svetsaren det. Max 8 personer och gå inte på restaurang. Men att köpcentrum är fulla och 23000 på Ullared är okej. Poängen är väl ändå att man stolt säger att man gör det bästa.
Som kuriosa öppnade man upp alla äldreboende för ett tag sedan. Vilken tajming va?

Som sagt det framgår inte vad som är vad. Om majoriteten är spridning mellan lärare så får de väl i så fall sluta med att fika tillsammans.
Citera
2020-12-04, 23:56
Medlem
Citat:

Tajmingen att öppna äldreboendena var en genial ide. Det stod säkert hundratals vetenskaplig papper bakom beslutet eftersom man jobbar ju fan evidensbaserad i högsta grad !
Citera
2020-12-04, 23:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad i helvete har det med ”hård triage” att göra?
Ni blir snurrigare och snurrigare för varje dag som går.

Jag sa nej till att det ballar ur runt jul pga skenande smitta.
Det är fortfarande en ökande smitta på vissa ställen i Sverige, men skenande på ett sätt som knäcker vården inom tre veckor är det inte.
Det går inte från exponentiell ökning som vi hade i oktober till en minskning på någon vecka. Det borde alla förstå.

Återigen så blir svaret.
Citat:
Ni blir snurrigare för varje dag.

Mer döda på fyra dagar än hela Norge totalt
Döda ökar i rask takt, mer smittade, IVA ökar.
Mer beslut från regeringen
Utländsk media hånar Sverige
Kritiska röster inom Sverige kritiserar Sverige
Experter sågar regeringen och tegnell
Journalister får inga raka svar
Varje beslut som tas blir mer ett frågetecken

Du säger
Citat:

Tegnell ord ekar tomma sedan i april när allting skulle gå ner och plana ut. Sedan undrar jag om vi är på 50 döda per dag och våra grannländer på någon enstaka. Det är ganska lång tid innan vi ens kommer ner lika. Men kurvor i all ära och Tegnell ord. hmm
Citera
2020-12-05, 00:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Ser ju ut som om grundskolan är drivande i pandemin o inte invandrarna som Tegnell påstod.

Att stänga köpcentrum vågar inte Löfvén. Blir uppror i stugorna då om folk inte får trängas o julshoppa. Förnekare är en viktig väljarbas för S ser det ut som.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Att öppna skolor i höst utan distansundervisning var ett katastrofalt misstag.
Högskolor, gymnasieskolor samt grundskolor kunde visst hålla undervisningen på distans som många andra länder gjorde.
Alla elever och skolpersonal som åker fram och tillbaka med kollektivtrafiken är drivande faktor för smittspridningen.
Att skolor är inte drivande för smittspridningen är i stort sätt lika mycket grundlös och icke vetenskaplig antagande som den påhittade flockimmuniteten.
Stänger man skolor idag sjunker smittspridningen med 50% i mina ögon.

Tror du har rätt. Samt på med munskydd i kollektivtrafiken samt allmänna platser. Då börjar man i alla fall försöka med något vettigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tajmingen att öppna äldreboendena var en genial ide. Det stod säkert hundratals vetenskaplig papper bakom beslutet eftersom man jobbar ju fan evidensbaserad i högsta grad !

Där står visserligen smittskydd mot grundlagen. Boendena är klassade som egna hem. Om du ska förbjuda besök så kan du likställa det med att stänga in folk i allmänhet. Inte så långt från att börja svetsa igen dörrar i varje eget hem.
Citera
2020-12-05, 00:02
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt det framgår inte vad som är vad. Om majoriteten är spridning mellan lärare så får de väl i så fall sluta med att fika tillsammans.

Nu vet jag sedan skolorna i närområdet att det är fler barn än lärare som är smittade. Men jag har inget underlag för att det är över lag. Men jag tror faktiskt vi inne i den sitsen att barn blir sjuka och då smittar dom lärare som i sin tur smittar andra mm. Det blir ju dominoeffekt av det hela.
Citera
2020-12-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ser ju ut som om grundskolan är drivande i pandemin o inte invandrarna som Tegnell påstod.

Att stänga köpcentrum vågar inte Löfvén. Blir uppror i stugorna då om folk inte får trängas o julshoppa. Förnekare är en viktig väljarbas för S ser det ut som.

Så hur stor del är det arbetsplatsen och smitta mellan lärarna som står för det? Jag har inget svar, men läst en hel del rapporter där det pratas om lärare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skola-stanger-efter-coronautbrott-bland-personalen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/covidsmitta-pa-tva-skolor-i-lanet
https://sverigesradio.se/artikel/7459862
https://nt.se/artikel/wjo42pqr
Citera
2020-12-05, 00:07
Medlem
Citat:
Nu vet jag sedan skolorna i närområdet att det är fler barn än lärare som är smittade. Men jag har inget underlag för att det är över lag. Men jag tror faktiskt vi inne i den sitsen att barn blir sjuka och då smittar dom lärare som i sin tur smittar andra mm. Det blir ju dominoeffekt av det hela.

Jag postade några länkar i en annan post och det pratas väldigt mycket om sjuka lärare men nästan aldrig om en stor omfattning av sjuka elever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in