Citat:
Ursprungligen postat av
Birdogirl
Låt säga att sonen efter denna cirkus, tillfälligt får eget boende och hålls ifrån mamman. Han träffar en kvinna, lite yngre än han själv o snart blir hon gravid. Tyvärr dör flickvännen/barnets mamma kort därpå. Mannen är utom sig av sorg, mediebevakningen har avtagit och inom ett år är han tillbaka hos sin mor.
Han beslutar sig för att skydda sin dotter från den hemska, onda världen där ute. Hans mor hade ju rätt hela tiden!
Redan från start intalas dottern att hon är en Guds gåva till honom, en himmelsk hälsning från hans högt älskade flickvän (barnets mor). Inget ska få skilja dem åt! Om så världen brinner, ska de vara tillsammans. Dottern hjärntvättas från start om hur änglar närvarade vid hennes födsel och den onda världen är ute efter dem.
Fyrtio år senare hittas dottern i lägenheten. Utmärglad. Utan hår och handikappad. Hon tar sig fram med en kontorsstol i den smutsiga lägenheten. Rädd för omvärlden.
Vem blir nu den skyldige? Vem eller vilka har orsakat detta lidande? Kanske hennes bästa vän från skolan (som hon hoppade av i årskurs 6) och som under alla år undrar hur hon mår och en dag kommer på oanmält besök?
Kan det vara hennes far? Eller var han ett offer och därmed fri från all skuld? 🤔
Vad sjuk du är. Och gränslös. Här sitter du och kastar ur dig synopsis till socialporr. Skriv en (dålig) novell istället som du får ge ut på eget förlag men fingera namnen så kan du fantisera fritt så mycket du vill.
Varför antar du, Lena Mellin och Oisin Cantwell att just
mamman har på nåt sätt ”låst in” honom och ”intalat” honom att ”världen är ond”?
Jag har träffat massor av hemmasittare, som varit det förr och som är det nu. Det har 100% av gångerna handlar om att dom mobbats i skolan eller varit utfrysta. Att dom inte alls känt sig trygga eller omtyckta där.
Den här mannen blev enligt hans fd skolkamrater också mobbad/utfryst i skolan.
Hans pappa var psykopat. Du verkar ju inte ens kunna sätta dig in i andras situation som inte ser exakt likadan ut som din (precis som Mellin och Cantwell tycks fungera, sök jobb på Aftonbladet, du kanske kan bli krönikör där och få spåna fritt och gränslöst om olika mammor).
Hans värld
var ond. Om man i högstadiet känner sig helt utstött och osynlig och lärarna tillåter att det är så är det väldigt svårt att stå ut, mitt i puberteten. Det är svårt att härda ut att även gå igenom tre år av gymnasiet på samma sätt. Och går man inte it skolan är man automatiskt utesluten ur samhället. Notera
utesluten. Att det är samhället som stöter ut dessa personer. Jag har pratat med fd hemmasittare som inte ens fått jobb som
städare för att dom inte haft gymnasiekompetens.
Du kan säkert inte tänka dig in i det här men denna man som 20-åring har inte haft något socialt nätverk PGA HAN HOPPADE AV HÖGSTADIET DÄR HAN INTE HELLER HADE ETT NÄTVERK, HAN VAR UTSTÖTT.
Då hade han ju för helvete inget nätverk som 20,30 eller 40-åring heller!
Skulle han tränga sig in på en hemmafest och börja mingla eller? Eller joina en bokklubb med akademiker för att ”träffa folk”, där han direkt hade blivit utstött som inte ens gått ut grundskolan pga social fobi.
Igen, mamman har inte tvingat eller intalat honom till ett skit. Det är såhär hemmasittare får det, ingen vill umgås med dom i dagens extremt statusfixerade samhälle. Dom har inget socialt nätverk om dom inte hamnar på gatan och hittar missbrukare att umgås med.
Hade han inte haft sin mamma som lät honom bo hos henne gratis och hade inte pappan varit död så hade han varit hemlös eller inte levt nu.
Han får ju inte hyra lägenhet utan inkomst och han får ingen inkomst när ingen anställer folk med 7 års grundskola. Det är inte så lockande heller att läsa in 5 år av högstadie+gymnasium kan jag tänka mig.
Suck.