• 1
  • 2
2020-12-04, 22:19
Medlem
Tjena!
Jag skriver här eftersom jag vet det finns folk som är bättre än mig på träning och schema och därför vill jag veta om jag gör rätt.

Jag tränar ca 4-5 ggr i veckan väger 80kg och har som mål att först gå ner i vikt och sen bygga muskler (vill gå ner till 70-75). Ligger i dagsläget på underskott ca 2000 kalorier per dag. Äter en pizza på helgen för unna mig, men till saken. Så ser mitt schema ut:

Pass #1: Rygg & biceps
* Marklyft: 4 set, 6-8 reps, 2–3 min vila
* Skivstångsrodd: 4 set, 8-10 reps, 2–3 min vila
* Stångcurl: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min
* Latsdrag: 3 set, 10–12 reps,
* Omvända flyes: 3 set, 10 reps, 1 min
* Roddmaskin 3 set, 8 reps vila 2 min
* Hantelrodd med hantel 3x8 1-2 min vila

Pass 2: Bröst & triceps
* Bänkpress: 4 set, 6-8 reps,
* Triceps press stående med hantel 4 set, 8–10 reps, 1-2 min vila
* Liggande Hantelpress: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
* Pushdowns: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min
* Flyes: 3 set, 12–15 reps , 1 min vila
* Bröstpress maskin 3 det 8 reps vila 2 min

Pass #3: Axlar & mage
* Militärpress: 5 set, 8-10 reps, 2–3 min
* Crunches/sit-ups 4 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
* Axelpress: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min
* Sidolyft: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
* Benlyft: 4set , 12-15, 1–2 min vila
* Schrugs med hantel 3x12

Pass #4: Lår & vader
* Knäböj: 5 set, 6-8 reps, 2–3 min vila
* Lårcurl: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
* Benspark: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min
* Vadpress: 5 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
* Benpress: 3set, 10 reps, 2–3 min vila

Jag har som sagt kört detta i ca 1 månad nu och tycker jag sakta sakta ser små resultat. Men vill gärna träna på rätt sätt och därför kollar jag med er här.
Havde gött!
Citera
2020-12-04, 22:37
Medlem
Ser då inget fel på det.

När det gäller reps och vila så är det helt å hållet upp till var och en vad dom känner att dom klarar utav..
Om det var det du som mest undra efter.

Det största felet jag ser är bara din kost, varför i helvete ligga underskott och träna styrketräning?
Du kastar bort mycket genom det. Hade du ätit ordentligt så hade du ökat betydligt mer i styrka jämfört än du gör om du ligger på underskott.
Citera
2020-12-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ser då inget fel på det.

När det gäller reps och vila så är det helt å hållet upp till var och en vad dom känner att dom klarar utav..
Om det var det du som mest undra efter.

Det största felet jag ser är bara din kost, varför i helvete ligga underskott och träna styrketräning?
Du kastar bort mycket genom det. Hade du ätit ordentligt så hade du ökat betydligt mer i styrka jämfört än du gör om du ligger på underskott.

Alltså jag tänker att jag går ner mig lite till 75-70 kg utvärderar min kropp och isåfall där efter börja ”bulka”. Ligger på ca 2,2 gram protein dagligen trots mina ynka 2000.

Alltså är passet ok trots att man tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan och inte 2-3 som jag läst man man ”borde”?
Citera
2020-12-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepdub213
Alltså är passet ok trots att man tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan och inte 2-3 som jag läst man man ”borde”?

Det är absolut världens mest vanliga tränings metod, att exempelvis köra bröst en gång i veckan, istället för 2-3 gånger i veckan.
Så vette fan vars du läst "borde". Bara folk som kör på höga nivåer som kör en muskelgrupp 2 gånger i veckan.

Av dom bodybuilders och strongman snubbar jag känner så har ingen av dem tränat en muskelgrupp 2 gånger i veckan..

Vilan och återhämtningen är lika viktig som träningen.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-12-04 kl. 23:02.
Citera
2020-12-04, 23:09
Medlem
Citat:
Det är absolut världens mest vanliga tränings metod, att exempelvis köra bröst en gång i veckan, istället för 2-3 gånger i veckan.
Så vette fan vars du läst "borde". Bara folk som kör på höga nivåer som kör en muskelgrupp 2 gånger i veckan.

Av dom bodybuilders och strongman snubbar jag känner så har ingen av dem tränat en muskelgrupp 2 gånger i veckan..

Vilan och återhämtningen är lika viktig som träningen.

Alltså om du läser här till exempel.
https://tyngre.se/artikel/det-ar-bat...-veckan-an-en/

Jag har som sagt inte så stor kunskap så försöker läsa på nätet. Och skaffa en PT känner jag inte för ännu iallafall. Har inte pengarna som student heller.
Citera
2020-12-04, 23:15
]Hej! Det är bortkastad tid och ansträngning att först gå ner i vikt och sedan bygga muskler.

80 kilo på 175 cm är ingenting, sikta på att träna hårt och gå upp i vikt i stället. Du kommer så småningom att få en större andel muskler och benmassa jämfört med fettmassa vilket kommer få dig se slank och atletisk ut.
Citera
2020-12-04, 23:18
Citat:
Som jag nämnde tidigare har jag inte så stor kunskap men vet att jag i dagläget har några kilo för mycket..

Så vill gå ner mkt lite sen bygga upp mig igen. Varför ska jag ”äta förfan”?

Nej är inte så intressant. bara en 25 årig student som nyligen börjat träna.

Du behöver äta kopiösa mängder om du vill träna hårt!
Citera
2020-12-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
]Hej! Det är bortkastad tid och ansträngning att först gå ner i vikt och sedan bygga muskler.

80 kilo på 175 cm är ingenting, sikta på att träna hårt och gå upp i vikt i stället. Du kommer så småningom att få en större andel muskler och benmassa jämfört med fettmassa vilket kommer få dig se slank och atletisk ut.

Okej, jag har dock läst att Sålänge man läget protein intaget och dessutom är ny som i mitt fall så ska de gå att bränna fett och bygga muskler samtidigt ? Alltså jag vet att de kommer ta stopp förr eller senare (kanske när jag mår målvikt 70-75).

Därefter tänker jag ”äta” upp mig och träna tyngre. Är de helt fel eller? Vad tycker du jag borde göra? Om du har lust får du gärna nämna intag alltså, ska jag ligga på överskott på 500kcal istället ? Så typ 3000?
Citera
2020-12-04, 23:23
Citat:
Okej, jag har dock läst att Sålänge man läget protein intaget och dessutom är ny som i mitt fall så ska de gå att bränna fett och bygga muskler samtidigt ? Alltså jag vet att de kommer ta stopp förr eller senare (kanske när jag mår målvikt 70-75).

Därefter tänker jag ”äta” upp mig och träna tyngre. Är de helt fel eller? Vad tycker du jag borde göra? Om du har lust får du gärna nämna intag alltså, ska jag ligga på överskott på 500kcal istället ? Så typ 3000?

Det är helt fel! Teoretiskt är det möjligt att bränna fett och bygga muskler samtidigt men i verkligheten - nej! TRO MIG du är ungefär den femtusende 25-årige studenten som haft exakt samma frågor under mina 20 års erfarenhet.

Om du vill gå upp i muskelvikt måste du äta mycket. Mer än du tror är möjligt!

Du måste också ha en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater. Annars orkar du inte träna, du går in i väggen.
Citera
2020-12-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är helt fel! Teoretiskt är det möjligt att bränna fett och bygga muskler samtidigt men i verkligheten - nej! TRO MIG du är ungefär den femtusende 25-årige studenten som haft exakt samma frågor under mina 20 års erfarenhet.

Om du vill gå upp i muskelvikt måste du äta mycket. Mer än du tror är möjligt!

Du måste också ha en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater. Annars orkar du inte träna, du går in i väggen.

Haha nu blir jag förvirrad. Kanske får skramla ihop några kronor efter jul och kolla med en PT eller kanske se om jag har någon kunnig bekant. Detta var iallafall upplysande även om jag blev lite förvirrad för trodde jag var någorlunda påläst..

Men om du ska förutspå hur min kroppp kommer påverkar om jag fortsätter såhär? Tränar 4-5 ggr i veckan och äter ca 2000 per dag? Finns risk för skador osv eller komme jag bara bli slank men inga muskler?
Citera
2020-12-04, 23:31
Medlem
Citat:
Men om du ska förutspå hur min kroppp kommer påverkar om jag fortsätter såhär? Tränar 4-5 ggr i veckan och äter ca 2000 per dag? Finns risk för skador osv eller komme jag bara bli slank men inga muskler?

Det är risk för skador ja, musklerna behöver energi för att återhämta sig. Energi får du genom maten, inte av protein. Men klart protein är nödvändigt också. Men det är inte allt vad musklerna behöver.

Sen är det otroligt bortkastad tid.
Citera
2020-12-04, 23:35
Medlem
Citat:
Det är risk för skador ja, musklerna behöver energi för att återhämta sig. Energi får du genom maten, inte av protein. Men klart protein är nödvändigt också. Men det är inte allt vad musklerna behöver.

Sen är det otroligt bortkastad tid.

Okej, får nog kolla över vad jag gör så jag når mina mål..

Men ska jag vara helt ärligt blir jag nojig att jag om jag börjar äta mycket så blir jag fetare liksom för jag kommer ju gå upp i vikt. Kan jag köra samma upplägg på träning bara att jag äter mer ? Vad kommer hända då? Måste jag sen efter ett tag börja ”deffa” eller hur blir jag av med fettet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in