2020-12-04, 16:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och flera fick med den stickade mössan, några fick med en blå jacka, några fick med det barhuvade, någon fick med att GM var 25.

Det där betyder liksom ingenting.
Klart det gör.
Citera
2020-12-04, 16:53
Medlem
Citat:
Det finns andra vittnen som inte har observerats av vittnen. SE är inte unik.

Han vill vara en av de först framme vid denna historiska händelse. Men utstämplingstiden och väktarna, samt SEs egna ord om vad som händer på mordplatsen när han anländer, tyder på att han kom senare än 6-7 sekunder.

Jo men är det dina egna spekulationer att han ville vara först på plats ?

Isåfall så spekulerar du lika löst som oss andra
Citera
2020-12-04, 17:19
Medlem
Citat:
Så då lägger man ut en bombmatta av lögner som går att motbevisa, som i sig blir en enorm risk?

Tja du menar en bombmatta om t.ex när man dyker upp på brottsplatsen o att man lagt Palme I sidoläge trots att man inte gjort det ?

Tja du verkar ju strunta i vilket så den bombmatta blev inget speciellt...
Citera
2020-12-04, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tja du menar en bombmatta om t.ex när man dyker upp på brottsplatsen o att man lagt Palme I sidoläge trots att man inte gjort det ?

Tja du verkar ju strunta i vilket så den bombmatta blev inget speciellt...

Skillnad på att lägga ut en bombmatta av lögner om man är GM och om man är ett vittne.
Citera
2020-12-04, 17:33
Medlem
Citat:
Skillnad på att lägga ut en bombmatta av lögner om man är GM och om man är ett vittne.

Ja större anledning som GM...
Citera
2020-12-04, 17:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, men då så. Vad dum jag är. Engströms förklaringar är helt vattentäta och föranleder noll vidare utredningsinsatser. Han hade släppts på stört och kurdjakten hade fortsatt.

"Vi har vittnen som har sett dig höja ett vapen mot Palme." Haha. Här blir det riktigt meta. Förhörsledarna faller alltså in i Larssons och Petterssons resonemang 30 år för tidigt och formulerar mordhandlingen som att en arm höjs. Stor komik.
Jag vet inte vad du har för problem med just Larsson och Pettersson. Själv har jag läst förhören, och det är min egen tolkning att det här med armen pekande "i militärisk stil" mycket väl kan ha handlat om ett försök att förekomma eventuella vittnesmål från någon som hade sett honom skjuta:
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/BtvxRt9R3_ED2AEb7AItJdWrbFKeoKi1XhxiWHtlpufFmxL-BD0ft62l1XVvm4aWbxukBq7d0WyrsPsEMhCR40YdLtqidNVJRw Dq zk7EHdq_xSlUfTPk9omDi8z41ajWqg-euxbhIa_kzaPRfo0KmrsewxCUqMX0XiGfqVGGYa6yBKUoJuDoe R0ir7gRPDgpHEN0WCqm

Det är mycket möjligt att författarna du tar upp har varit inne på samma tanke där, men det är ingenting jag känner till. Sedan när det gäller att kunna lägga pussel så är det väl flera som har gjort det före Larsson och Pettersson. T.ex. var ju Per Häggström på Skandia tidigt ute, redan 1986:
Senast redigerad av Draifos 2020-12-04 kl. 18:30.
Citera
2020-12-04, 17:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja större anledning som GM...

Är det verkligen sant?

Alla lögner är en risk, är han vittne så utgör risken inget farligt. Är han GM innebär varje lögn en risk att bli påkommen.
Citera
2020-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Är det verkligen sant?

Alla lögner är en risk, är han vittne så utgör risken inget farligt. Är han GM innebär varje lögn en risk att bli påkommen.

Enligt poliser så ljuger en GM ofta om väldigt mkt o försöker lägga till eller dra ifrån saker...Ofta säger också GM motstridiga saker samt talar emot sig själva...

Att vittne gör detta är ytterst sällsynt..
Citera
2020-12-04, 17:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt poliser så ljuger en GM ofta om väldigt mkt o försöker lägga till eller dra ifrån saker...Ofta säger också GM motstridiga saker samt talar emot sig själva...

Att vittne gör detta är ytterst sällsynt..

Jaså, vilka poliser? Låter mer som ett antagande av dig.

Jag har däremot sett att skribenter här sagt att vittnen brukar säga motstridiga saker och säga emot sig själva, men att SE inte gör det vilket de tycker pekar på att han är GM.
Citera
2020-12-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte vad du har för problem med just Larsson och Pettersson. Själv har jag läst förhören, och det är min egen tolkning att just poserandet med armen pekande "i militärisk stil" mycket väl kan ha handlat om ett försök att förekomma eventuella vittnesmål från någon som hade sett honom skjuta:
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/BtvxRt9R3_ED2AEb7AItJdWrbFKeoKi1XhxiWHtlpufFmxL-BD0ft62l1XVvm4aWbxukBq7d0WyrsPsEMhCR40YdLtqidNVJRw Dq zk7EHdq_xSlUfTPk9omDi8z41ajWqg-euxbhIa_kzaPRfo0KmrsewxCUqMX0XiGfqVGGYa6yBKUoJuDoe R0ir7gRPDgpHEN0WCqm

Det är mycket möjligt att författarna du tar upp har varit inne på samma tanke där, men det är ingenting jag känner till. Sedan när det gäller att kunna lägga pussel så är det väl flera som har gjort det före Larsson och Pettersson. T.ex. var ju Per Häggström på Skandia tidigt ute, redan 1986:

Irvell har inte ens frågat vittnen som stod omkring om de sett SE, och kan inte uttala sig om saken, det vi vet är ett ingen förutom LL på eget initiativ sagt sig se SE, och jag vill helst undvika en diskussion om LL:s trovärdighet. Även jag ser att det kan finnas problem där, men det finns även relevanta invändningar.
Dokumentet är skrivet av Häggström som kanske inte ordagrant återger Irvells ord, utan mer konstaterat att det inte går att styrka att SE varit på platsen.
För att belysa hur svårt det är att memorera människor i en folksamling, så kan man ta exemplet: Kommer du ihåg alla som stod i matkön på snabbköpet i dag?
Kommer du ens ihåg kassörskan, vet du ens om det var en man eller kvinna?
Antag också att det var en mer tumultartad situation på Sveavägen den 28/2-1986 än det var i snabbköpskön i dag?
Citera
2020-12-04, 18:05
Medlem
Citat:
Jaså, vilka poliser? Låter mer som ett antagande av dig.

Jag har däremot sett att skribenter här sagt att vittnen brukar säga motstridiga saker och säga emot sig själva, men att SE inte gör det vilket de tycker pekar på att han är GM.

Så du tror att GM inte försöker ljuga ?

Okej hur många andra vittnen ljög på brottsplatsen eftersom du menar att det är vanligt...Eller du menar att man ibland kanske minns fel ?

Men SE påstår ju att han var där 6-7 sekunder efter skotten...Skulle han ta så fel ?

Påstår att han vände på Palme...pratade med Lisbeth..Påstod att han försökte jaga ifatt poliser...

Är något av detta sant ?

Ena stunden tycker ni att vi spekulerar om allt ang SE...

Men det gör ni andra också...!

Säg som det är du har inte en aning om vad SE gjorde i 20min o kan inte heller säga att SE inte är GM ..

Vi vet inte heller men vi tror på SE som GM

Vem tror du själv på som GM ?
Citera
2020-12-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nej, hon anser sig ha sett CP .
Tycker du att man lätt kan förväxla SE med CP?
LP har vad jag vet aldrig pekat ut SE som gm
MEN om du läser vad LP sa i de första förhören så påminner det betydligt mer om SE än om CP.
Senare gled hon över till CP varför får vi aldrig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in