Om jag ska försöka mig på en analys av gänget utan att förfasas av själva brottet så mycket.
Jag upplever inte alla av dem - genom att lyssna på dem i rättegångsljudet - som totalt korkade, faktiskt.
Benita och Daniel uppfattar jag som relativt verbala och mer tänkande än övriga, och att Benita är ångerfull. P-O, inte riktigt som B och D, men ändå någon som kan analysera kring sitt handlade och jag tror att han genuint mår skit över vad han medverkat i.
Dessa tre ovan ger jag bäst chanser att avhålla sig från grövre brott när de kommer ut.
Broling och Hessling är både mer dumma och sociopatiska.
En lustig detalj är att, Broling pratar precis som han ser ut, han nöffsar liksom fram talet och orden. Samtidigt som han är fåordig.
Hessling är enbart feg och har offermentalitet. Och jag tror definitivt inte att det är en slump att det var Hessling som högg ihjäl henne. Dels verkade han vilja bli beundrad av resten av gruppen, att han "offrade sig" (offermentaliteten som den också kan visa sig) och dels fanns det en djup spricka mellan honom och Madde. Han hade nog byggt upp ett stort vrede gentemot Madde under flera månader, kombinerat med sitt eget vanliga raseri/humör. Madde verkade också ogilla Hessling, och kunde tänka sig att släppa P-O och Broling från sina skulder och de fixade så att Hessling betalade tillbaka. Hessling kände sig förmodligen utpekad av Madde. Madde kallade också hans tjej för hora upprepade gånger.
Det är någonting med att ha en hemlighet inom en grupp och vara med att planera något "förbjudet", det ger ett spänningsrus, men oftast tar ju det logiska sinnet över och man tar även med "efteråt" i beräkningen liksom det mänskliga lidandet.
Men gruppen kände sig speciella i denna planering och slutnare ring som det slöt om dem.
Några tror jag bara drogs med i det hela, följde strömmen utan att protestera, medan t ex Benita sökte gemenskapen i alla lägen. Han som tog emot 5.000 kronor efter mordet, han är nog mer beräknande än vad man tror. Synd att han inte blev ordentligt dömd.
Daniel säger i ett SMS att hans telefon brukar vara avlyssnad. Varför skulle hans telefon vara avlyssnad och vem skulle avlyssna den? En kille som befinner sig längst ner på samhällsstegen och bor på en liten ort med enbart småkriminalitet som polisiär intressant merit. Dock pratar han öppet över telefon om antalet "paket" man kan hämta ut. När jag hör det tänker jag på citatet som börjar 1:25 in:
https://www.youtube.com/watch?v=sgNjdg8-Wyc&ab_channel=IlnaraNazirova
Ja, varför de inte bara struntade i att betala tillbaka eller polisanmälde Madde för olaga hot eller anstiftan till misshandel, övergår mitt förstånd. Om de nu inte kunde eller ville betala tillbaka skulderna.