2020-12-04, 17:03
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt att folk ska festa hemma eller sitta på krogen eller restaurangen med andra i sällskapet med munskydd på kommer inte att fungera. Där munskydd kan fungera rent praktiskt och ha en viss effekt är på arbetsplatsen. Inte i övrigt.

Nja, det är mest ett antagande. Jag tror givetvis inte att det ens vore intressant med munskydd på lokal, men rent vetenskapligt så finns det ingen bäring i påståendet.
Citera
2020-12-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Har inte sett den här grafen förut, men fortsätter vi följa Italiens kurva men med 3-4 veckors lagg så har vi en riktigt jävla mörk tid framöver.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&country=SWE~ITA&regi on=World&deathsMetric=true&interval=total&perCapit a=true&smoothing=0&pickerMetric=total_deaths&picke rSort=desc

Jo, glömde skicka med Aligne outbreaks. God Jul! NOT!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&country=SWE~ITA&regi on=World&deathsMetric=true&interval=total&aligned= true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=total _deaths&pickerSort=desc
Citera
2020-12-04, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja det är ju inte klokt, detta att folk går och blir sjuka under en pandemi! Inte för att jag önskar någon att bli allvarligt sjuk, absolut inte, men får ändå känslan att äldre generationer hanterade detta bättre. Förr i tiden var det liksom inte skandal att folk blev sjuka under en pandemi.

Jag tror inte alls att det är så lyckat att som du basunerar ut att "smittan är utom kontroll" och försöka piska upp stämningen och skapa panik, för den stressen är en form av ohälsa den med. Vad hände med Keep Calm and Carry On-mentaliteten? Skapar man inte bara onödiga folkhälsoproblem om man ska piska upp hysteri på toppen av allt annat?

Att behålla ett visst lugn är inte detsamma som att strunta i allt, tvärtom vore det ett mer professionellt förhållningssätt som jag tror man vill se hos folk som du som säger sig jobba med detta.

Därför måste du lugna ner dig. I en kris och under en katastrof måste de som jobbar med saken kunna bevara ett visst lugn för att kunna göra kloka bedömningar. Jagar du upp dig i överkant tappar man bara förtroendet för dig. Och du bör faktiskt se till alla hälsoaspekter, även detta att folk hanterar svåra situationer bättre om de kan bevara ett visst lugn och fokus. Men du vill bara sprida panik.
Nej, håller inte med. Man kan inte omyndigförklara Sveriges befolkning. Att undanhålla sanning och fakta är ingen lösning. Att högmodigt ställa sig över befolkningen och underkänna deras intellekt och inte tro att dessa inte klarar av sanningen, är beklämmande.

Här är ett livsfarligt virus som måste belysas. Här kan inte självutnämnda experter - eller ännu värre som det blivit - politiska politruker eller marionettdockor, ta över scenen och förvanska verkligheten.

Här måste fakta fram och inget annat!
Senast redigerad av Hissen100 2020-12-04 kl. 17:39.
Citera
2020-12-04, 17:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nej, det gjorde du inte, de två studierna du postade konkluderar inte alls med det.

"... we conclude that the likelihood of the ocular surface being an infection gateway is low, but SARS-CoV-2 infection or transmission through the ocular surface may be a potential infection route"

" Our analysis ... suggest that both direct infection of the ocular surface or transmission of the virus through tears down the nasolacrimal duct to infect the nasal epithelium are both plausible"

Så du tolkar det som att det inte smittar via ögonen för att vi inte kan bevisa några specifika fall? Trots att alla data pekar på att det är fullt möjligt? Newsflash, det är inte så vetenskap fungerar. Om du påstår att det inte smittar via ögonen så är det du som har bevisbördan för att så är fallet. Vi vet att det är fullt möjligt, det enda vi inte har belägg på är att det finns personer som vi vet inte blev smittade på något annat sätt.
Citera
2020-12-04, 17:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror ingen smittar med flit. Däremot tror jag att det finns personal som inte förstår så mycket eller inte bryr sig så mycket.

I samhället i stort så är det så att ingen bryr sig.

Har betjänat 314 kunder idag i min bensinstationsbutik och arbetsdagen är ännu inte slut.

För någon timme sedan hade jag en kund som var inne å handlade och snörvlade.

Det stora samtalsämnet är ju Corona och vädret.
Kunden berättade att han idag hade varit och tagit Coronatest för om han inte gjorde det så fick han inte komma till sitt jobb. Jag frågade om det var negativt... Nä det vet jag inte sa kunden, jag har ju inte fått svar ännu.

Han hade uppenbarligen ingen tanke på att han kanske just i detta nu var ute på en nedsmittningsrunda... Och så är det med dom flesta.

Har haft kunder som kommer in för att köpa cig trots att dom har feber.
-Nämen jag ska bara köpa cig sen ska jag åka hem å bädda ner mig säger dom.

Ingen bryr sig.
Citera
2020-12-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så du tolkar det som att det inte smittar via ögonen för att vi inte kan bevisa några specifika fall?

Jag skriver ju att det är möjligt, men mycket osannolikt, detsamma skriver de studier du länkar till?

När praktiskt taget ingen av de 65 miljoner som har smittats av SARS-CoV-2 så här långt, har smittats genom ögonen, så är sannolikheten så liten att den är statistiskt obetydlig.

Det är helt irrelevant om SARS-CoV-2 kan överförs genom ögonen eller röven, när 99,9999% smittas genom luftvägarna, och det är därför per definition en luftvägsinfektion.
Citera
2020-12-04, 17:30
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja det är ju inte klokt, detta att folk går och blir sjuka under en pandemi! Inte för att jag önskar någon att bli allvarligt sjuk, absolut inte, men får ändå känslan att äldre generationer hanterade detta bättre. Förr i tiden var det liksom inte skandal att folk blev sjuka under en pandemi.

Jag tror inte alls att det är så lyckat att som du basunerar ut att "smittan är utom kontroll" och försöka piska upp stämningen och skapa panik, för den stressen är en form av ohälsa den med. Vad hände med Keep Calm and Carry On-mentaliteten? Skapar man inte bara onödiga folkhälsoproblem om man ska piska upp hysteri på toppen av allt annat?

Att behålla ett visst lugn är inte detsamma som att strunta i allt, tvärtom vore det ett mer professionellt förhållningssätt som jag tror man vill se hos folk som du som säger sig jobba med detta.

Därför måste du lugna ner dig. I en kris och under en katastrof måste de som jobbar med saken kunna bevara ett visst lugn för att kunna göra kloka bedömningar. Jagar du upp dig i överkant tappar man bara förtroendet för dig. Och du bör faktiskt se till alla hälsoaspekter, även detta att folk hanterar svåra situationer bättre om de kan bevara ett visst lugn och fokus. Men du vill bara sprida panik.

Skönt och befriande att få läsa ett klokt och balanserat inlägg i tråden. Tyvärr inte varje dag det sker.

Det är fascinerande att se och höra alla dessa människor som kräver ansvar av andra, men som inte tar det själva (”Jag åkte till El-giganten och blev chockad över att det var så mycket folk där! Fattar inte folk att det pågår en pandemi och att man skall vara hemma? Ja, vi köpte ett nytt spelkonsol till ungarna och en ny dammsugare. Sen gick vi på Max. Det var lika mycket folk där. Otroligt!”). Likaså de enfrågecentrerade personerna med han Elgh i Umeå i spetsen som inte kan se helheter, och aldrig tar ett mer holistiskt perspektiv, än mindre funderar över hur man bäst bidrar till något bättre.

Det är inte kul med den här pandemin, och den prövar oss på många sätt. Inkluderande vår förmåga att ta ansvar, hantera stress och tänka logiskt.

Tack.
Citera
2020-12-04, 17:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag skriver ju att det är möjligt, men mycket osannolikt, detsamma skriver de studier du länkar till?

Fast ordvalet i diskussionen var "det smittar inte via ögonen". Vilket är fel i sammanhanget eftersom vi vet att det kan göra det. Det är som Tegnells påståenden om att det inte är luftburet, inte smittar effektivt mellan människor, inte finns någon smitta i Europa, inte kommer smitta svenskar, munnskydd inte fungerar etc. Det är fel att påstå såna där saker bara för att dataunderlaget för tillfället saknas. Om möjligheten finns ska man inte påstå att det inte är så.

Citat:
När praktiskt taget ingen av de 65 miljoner som har smittats av SARS-CoV-2 så här långt, har smittats genom ögonen, så är sannolikheten så liten att den är statistiskt obetydlig.

Fast nu vet vi ju inte om så är fallet eftersom ytterst få människor på planeten kan avgöra huruvida de blev smittade via ögonen eller inte utanför en klinisk studie där man försökt smitta folk via ögonen eller hur.

Citat:
Det är helt irrelevant om SARS-CoV-2 kan överförs genom ögonen eller röven, när 99,9999% smittas genom luftvägarna, och det är därför per definition en luftvägsinfektion.

Nej, folk blir smittade via hjärnan också och då är det inte uteslutande en luftvägsinfektion och du gör alla en otjänst precis som Tegnell när du slänger ur dig generaliseringar och avfärdar andra möjligheter som en tonåring fattar kan vara helt jävla fel.
Citera
2020-12-04, 17:42
Medlem
Apropå ögonsmitta så läste jag någonstans att glasögonbärare hade mindre smittofall än folk utan glasögon, men det är nog ingen jättevanlig smittväg.
Citera
2020-12-04, 17:47
Medlem
Haft en fundering angående butikspersonal, var på Ica nyligen och det var måttligt med folk. Då slog det mig att personalen borde vara utsatt men mig veterligen är det inte många som jobbar inom de området som blir smittade? Jag har iaf inte hört nå om det.
Citera
2020-12-04, 17:55
Medlem
Citat:
Fast ordvalet i diskussionen var "det smittar inte via ögonen". Vilket är fel i sammanhanget eftersom vi vet att det kan göra det.

Mnja, dina två studier visar att man inte vet om det är smittsamt genom ögonen, men att det är en teoretisk möjlighet.

Att prata om smitta genom ögonen, när allt hittills tyder på att det inte händer i den verkliga världen, är bara nonsens

Det är dock känt att förkylning kan spridas genom ögonen, men det är fortfarande ett respiratoriskt virus.

Citat:
Det är fel att påstå såna där saker bara för att dataunderlaget för tillfället saknas. Om möjligheten finns ska man inte påstå att det inte är så.

Men du hävdar att det är så, att det inte bara är respiratoriskt virus eftersom det kan smitta genom ögonen, hjärnan etc, utan några bevis för det.

Det finns ingen negativ bevisbörda. Du kan inte säga att en sjukdom är smittsam på alla möjliga sätt, för det har inte bevisats att den inte är det.

Jag kan till exempel hävda att HIV överförs via telefonluren, för ingen har bevis för att det inte gör det, men det kommer inte att vara sant av den anledning.

Citat:
Nej, folk blir smittade via hjärnan också och då är det inte uteslutande en luftvägsinfektion...

Hur i helvete blir man smittat via hjärnan, och var är dokumentation på detta ?
Citera
2020-12-04, 17:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alasar
https://nyadagbladet.se/halsa/trots-pandemin-lagre-dodstal-under-2020-an-2018/

I usa har det alltså dött färre i år än 2018 🤔
Det var ju lite oväntat med tanke på medias rapportering

Lockdown räddar liv alltså. Va bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera