Citat:
Ursprungligen postat av
Hissen100
Vi kommer få många fler i gruppen 10-18 år på IVA. På sjukhusen - med förstärkt vård - kommer ökningen öka ännu mer.
Mängder med barn är sjuka, vet det eftersom jag jobbar med det. Då menar jag från förskola och uppåt. Det är en skandal att detta har fått fortsätta. Att mörka går till en viss gräns men sen spricker det när gränsen och och periferin är nådd.
Smittan är utom kontroll och svensken tittar på med öppen min och förvånad blick.
Något har blivit fel i grunden!
Ja det är ju inte klokt, detta att folk går och blir sjuka under en pandemi! Inte för att jag önskar någon att bli allvarligt sjuk, absolut inte, men får ändå känslan att äldre generationer hanterade detta bättre. Förr i tiden var det liksom inte
skandal att folk blev sjuka under en pandemi.
Jag tror inte alls att det är så lyckat att som du basunerar ut att
"smittan är utom kontroll" och försöka piska upp stämningen och skapa panik, för den stressen är en form av ohälsa den med. Vad hände med
Keep Calm and Carry On-mentaliteten? Skapar man inte bara
onödiga folkhälsoproblem om man ska piska upp hysteri på toppen av allt annat?
Att behålla ett visst lugn är inte detsamma som att strunta i allt, tvärtom vore det ett mer professionellt förhållningssätt som jag tror man vill se hos folk som du som säger sig jobba med detta.
Därför måste du lugna ner dig. I en kris och under en katastrof måste de som jobbar med saken kunna bevara ett visst lugn för att kunna göra kloka bedömningar. Jagar du upp dig i överkant tappar man bara förtroendet för dig. Och du bör faktiskt se till
alla hälsoaspekter, även detta att folk hanterar svåra situationer bättre om de kan bevara ett visst lugn och fokus. Men du vill bara sprida panik.