2020-12-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inkonklusiva studier i en ganska het fråga är dock en annan sak.

För övrigt är antalet välgjorda studier som visar att munskydd "fungerar" är inte särskilt stor alls. Inte många RCTs eller kohortstudier för allmän samhällsanvändning att tala om. Det har redan konstaterats i de systematiska översikterna.

"Robust randomised trials are needed to better inform the evidence for these interventions" som skrevs i Lancet-översikten.

Du föredrar alltså att sitta och rulla tummarna medan folk dör som flugor?

Låter som en lite udda variant av läkareden...
Citera
2020-12-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du föredrar alltså att sitta och rulla tummarna medan folk dör som flugor?

Låter som en lite udda variant av läkareden...

Jag vet inte vad du menar med att rulla tummarna. Att folk inte ska träffas annat än de i närmaste hushållet är det som gäller.
Citera
2020-12-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte bara en droppsmitta, och det smittar definitivt via ögonen (postade precis flera studier som visade det).

Nej, det gjorde du inte, de två studierna du postade konkluderar inte alls med det.

"... we conclude that the likelihood of the ocular surface being an infection gateway is low, but SARS-CoV-2 infection or transmission through the ocular surface may be a potential infection route"

" Our analysis ... suggest that both direct infection of the ocular surface or transmission of the virus through tears down the nasolacrimal duct to infect the nasal epithelium are both plausible"

De kommer fram till att det kan vara möjligt att smittas genom ögonen, men att de inte vet med säkerhet, i teorin kan det vara smittsamt via ögonen, men sannolikheten för det är mycket liten.

Det finns nu 65 miljoner kända smittfall i världen, hittills finns det inga fall där det kan sägas med säkerhet att någon har smittats genom ögonen, det finns faktiskt knappast några fall som kan hänföras till kontaktsmitta alls.
Citera
2020-12-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Sånt statistik fungerar inte här på flashback för här inne är corona värre än pesten och vi alla håller på att dö. Folks egna statiskt som räknas 😂

Jag har märkt det också 😀
Citera
2020-12-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet inte vad du menar med att rulla tummarna. Att folk inte ska träffas annat än de i närmaste hushållet är det som gäller.

Vilket inte sker eller kommer att ske.
Därför måste man agera på annat sätt.

Läkare vill inte att folk röker eller blir feta. Men du, det sker ändå. Därför
får man arbeta på flera sätt.

Finland hade en forskare som uttalade sig om munskydd häromveckan, och sa att Sverige och Tegnell har en störd syn i sitt förhållningssätt till munskydd. Vi är mitt i en brännande pandemi - då är det inte läge att "chansa" eller invänta 100% säkra svar. 70% säkra svar och sunt förnuft får helt enkelt räcka! Ta det säkra före det osäkra. Inte sitta i 5 år och vänta på data, samtidigt som tiotusentals fler tvingas dö.

Vi har 45+ studier som nu visar positiva effekten av munskydd. Att sitta och tjafsa emot i detta läge är vanvett. Sverige presterar sämst av alla grannländer. Vi ska inte sitta på några höga hästar. Att Hong Kong med enorm befolkningstäthet och kollektivtrafik deluxe har låga 18 döda/miljon medan Sverige har nära 700 döda/miljon säger allt. Munskydd fungerar. Speciellt med andra hårda restriktioner.
Sverige har velat vara annorlunda. Haft hybris. Men det har gått åt skogen. Tegnell och förnekarna måste klia ner från sina höga hästar, se sanningen, bli mer ödmjuka - och helt enkelt inse att Sverige fuckade upp detta. Totalt.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-04 kl. 16:34.
Citera
2020-12-04, 16:39
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Det tog SL 8 månader att sätta upp plexiglas vid förarplatsen på bussen men nu är den på plats!
https://www.dn.se/sthlm/nu-borjar-de-coronasakrade-bussarna-rulla-i-sl-trafiken/

Det där har jag undrat ganska mycket om. De bussar jag åkt senaste åren har haft flera blippstationer. Varför inte bara låta folk gå på i de bakre öppningarna och blippa där? På de bussar jag åkt så går folk ändå inte enbart på längst fram.
Citera
2020-12-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Region Stockholm rapporterar faktiskt hela 34 färre inlagda än i tisdags. Knapp märkbar uppgång av fall gentemot v48. Det blir intressant att se antalet utförda tester v49.
Det är ju bra, men ökad smitta, fler avlidna här i Stockholm.
Antal nya fall sedan senaste rapport

5212 nya fall av covid-19, varav 124 är provtagna på ett särskilt boende för äldre, har konstaterats genom provtagning under perioden 1–3 december. Motsvarande period förra veckan konstaterades 5088 fall.

Under hela vecka 48 konstaterades 11 124 nya fall (+ 17 procent).

94 ytterligare avlidna har rapporterats sedan 1 december.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/4-december-lagesrapport-om-covid-19/

Nya smittade blir lätt till nya och sannolikt fler inlagda närmaste framtiden
Citera
2020-12-04, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
18 patienter under 45 år
I dagsläget vårdas ingen i gymnasieåldern. Däremot är fyra stycken under 15 år.

För tredje veckan i rad är en ettårig flicka inskriven i Lund enligt uppgifter från Region Skåne. Dessutom vårdas en 14-årig flicka i Lund, en 13-årig flicka i Malmö och en 12-årig pojke i Helsingborg.

I åldersspannet mellan 16 och 30 vårdas endast en 27-åring i Helsingborg.

Totalt vårdas 18 stycken under 45 år.

Den största åldersgruppen för patienter med covid-19 på de skånska sjukhusen är i stället 76 till 90 år – där 97 stycken finns representerade.

Skillnaden mellan män och kvinnor är att fler kvinnor än män blivit bekräftat sjuka i Region Skåne, men fler män än kvinnor behöver vård.

Just nu är 87 kvinnor och 125 män inlagda för vård på de skånska sjukhusen för covid-19.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ettarig-flicka-inlagd-i-veckor-for-covid-19/

Ojdå, tredje veckan i rad för en ettåring! Är det nu det börjar sippra ut mer och mer av verkligheten?
Vi kommer få många fler i gruppen 10-18 år på IVA. På sjukhusen - med förstärkt vård - kommer ökningen öka ännu mer.

Mängder med barn är sjuka, vet det eftersom jag jobbar med det. Då menar jag från förskola och uppåt. Det är en skandal att detta har fått fortsätta. Att mörka går till en viss gräns men sen spricker det när gränsen och och periferin är nådd.

Smittan är utom kontroll och svensken tittar på med öppen min och förvånad blick.
Något har blivit fel i grunden!
Citera
2020-12-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är ju bra, men ökad smitta, fler avlidna här i Stockholm.
Antal nya fall sedan senaste rapport

5212 nya fall av covid-19, varav 124 är provtagna på ett särskilt boende för äldre, har konstaterats genom provtagning under perioden 1–3 december. Motsvarande period förra veckan konstaterades 5088 fall.

Under hela vecka 48 konstaterades 11 124 nya fall (+ 17 procent).

94 ytterligare avlidna har rapporterats sedan 1 december.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/4-december-lagesrapport-om-covid-19/

Nya smittade blir lätt till nya och sannolikt fler inlagda närmaste framtiden

Japp självklart. Det intressanta är dock om uppgången av testade fortsätter. v48 ökade antal utförda tester med 20% gentemot v47. Förhoppningsvis fortsätter detta även v49. Nu går det faktiskt att testa sig i Stockholm vilket inte var fallet tidigare.
Angående dödsfallen så handlar det återigen om det monumentala fiaskot inom äldreomsorgen.
Citera
2020-12-04, 16:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Inrapporterade döda senaste 7 dagarna:

Sverige: 415
Norge:25
Danmark:39
Finland: 15
Island: 1
Citat:
I nuvarande takt ligger Sverige på 1600-2300 nya döda/månad

Låter otroligt mycket. Men om antal döda ligger på 400 per vecka, och trenden är ökande, så har du faktiskt rätt.

Frågan är hur det kommer att utveckla sig under december?

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
På 4 dagar i december så har vi 387 döda. Nu är vi förbi Norges 354 totalt för hela pandemin. Någon säger mig att det inte kommer minska i Sverige och något säger mig att det inte kommer öka i Norge.

Tänk vilken skillnad.

Ja. Det är otroligt egentligen. På 4 dagar så överträffar vi Norges totala siffror för hela året.

(ok, det är rapporterade siffror, men ändå.)

Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldsw66
Ung tjej om sin covid-19.

https://instagram.com/matildwa

Ingen trevlig läsning. Hon verkar ha drabbats hårt av covid-19:

Citat:
Matilda:

"This virus isn't like a "bad flu", it has long-lasting effects. I for example lost all my hair and I'm still (seven months since recovery) struggling with my breathing."

Nu beror kanske inte håravfallet på coronan i sig, men situationen sammantaget fick henne att tappa mycket av sitt hår. Säkert jobbigt för en så ung tjej.

Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Men nu finns det fanken inga kvar på äldreboenden. Alltså hur kommer smittan in det om det är besöksförbud. smittar nån personalen där med flit eller?

Jag tror ingen smittar med flit. Däremot tror jag att det finns personal som inte förstår så mycket eller inte bryr sig så mycket. Andra är bara slarviga.

Sedan kan situationen på vissa boenden vara väldigt stressande. Så man kan göra misstag pga stress och tidsbrist.

- - -

Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Tegnell tycks ha många fotsoldater på flashback. Märkligt då den gemene flashbackaren vanligtvis är arbetslös och isolerad till vardags.

Tur att arbetslöshetsersättningen är så generös i Sverige:

Citat:
"Användningen samvarierar med hushållsinkomst. Det är vanligare att använda Flashback bland de med den högsta hushållsinkomsten på över 750 000 kr per år (45 %) än bland de med de lägsta inkomsterna på upp till 150 000 kr per år (27 %)."

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/sociala-medier/en-tredjedel-anvander-flashback/
Senast redigerad av -Info- 2020-12-04 kl. 16:53.
Citera
2020-12-04, 16:54
Medlem
Citat:
Vilket inte sker eller kommer att ske.
Därför måste man agera på annat sätt.

Läkare vill inte att folk röker eller blir feta. Men du, det sker ändå. Därför
får man arbeta på flera sätt.

Finland hade en forskare som uttalade sig om munskydd häromveckan, och sa att Sverige och Tegnell har en störd syn i sitt förhållningssätt till munskydd. Vi är mitt i en brännande pandemi - då är det inte läge att "chansa" eller invänta 100% säkra svar. 70% säkra svar och sunt förnuft får helt enkelt räcka! Ta det säkra före det osäkra. Inte sitta i 5 år och vänta på data, samtidigt som tiotusentals fler tvingas dö.

Vi har 45+ studier som nu visar positiva effekten av munskydd. Att sitta och tjafsa emot i detta läge är vanvett. Sverige presterar sämst av alla grannländer. Vi ska inte sitta på några höga hästar. Att Hong Kong med enorm befolkningstäthet och kollektivtrafik deluxe har låga 18 döda/miljon medan Sverige har nära 700 döda/miljon säger allt. Munskydd fungerar. Speciellt med andra hårda restriktioner.
Sverige har velat vara annorlunda. Haft hybris. Men det har gått åt skogen. Tegnell och förnekarna måste klia ner från sina höga hästar, se sanningen, bli mer ödmjuka - och helt enkelt inse att Sverige fuckade upp detta. Totalt.

Som sagt att folk ska festa hemma eller sitta på krogen eller restaurangen med andra i sällskapet med munskydd på kommer inte att fungera. Där munskydd kan fungera rent praktiskt och ha en viss effekt är på arbetsplatsen. Inte i övrigt.
Citera
2020-12-04, 16:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Vi kommer få många fler i gruppen 10-18 år på IVA. På sjukhusen - med förstärkt vård - kommer ökningen öka ännu mer.

Mängder med barn är sjuka, vet det eftersom jag jobbar med det. Då menar jag från förskola och uppåt. Det är en skandal att detta har fått fortsätta. Att mörka går till en viss gräns men sen spricker det när gränsen och och periferin är nådd.

Smittan är utom kontroll och svensken tittar på med öppen min och förvånad blick.
Något har blivit fel i grunden!
Ja det är ju inte klokt, detta att folk går och blir sjuka under en pandemi! Inte för att jag önskar någon att bli allvarligt sjuk, absolut inte, men får ändå känslan att äldre generationer hanterade detta bättre. Förr i tiden var det liksom inte skandal att folk blev sjuka under en pandemi.

Jag tror inte alls att det är så lyckat att som du basunerar ut att "smittan är utom kontroll" och försöka piska upp stämningen och skapa panik, för den stressen är en form av ohälsa den med. Vad hände med Keep Calm and Carry On-mentaliteten? Skapar man inte bara onödiga folkhälsoproblem om man ska piska upp hysteri på toppen av allt annat?

Att behålla ett visst lugn är inte detsamma som att strunta i allt, tvärtom vore det ett mer professionellt förhållningssätt som jag tror man vill se hos folk som du som säger sig jobba med detta.

Därför måste du lugna ner dig. I en kris och under en katastrof måste de som jobbar med saken kunna bevara ett visst lugn för att kunna göra kloka bedömningar. Jagar du upp dig i överkant tappar man bara förtroendet för dig. Och du bör faktiskt se till alla hälsoaspekter, även detta att folk hanterar svåra situationer bättre om de kan bevara ett visst lugn och fokus. Men du vill bara sprida panik.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-04 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in