2020-12-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Testerna ökar och andelen positiva är på en platå. R är under 1 givet en kompensation för ökat antal tester.

För att testkapaciteten slagit i taket i 16 av 21 regioner. Och nej, R är inte under 1 enligt FHM idag.

Sluta med din desinformation.
Citera
2020-12-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det så höga dödstal, egentligen? Den här tiden på året så dör ca 1500 personer över 70 varje vecka.

Man lägger knappt in 70plussare på IVA då, är det fortfarande morfin som gäller?
Citera
2020-12-04, 14:51
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
...og du tror befolkningen i Norge, Finnland og Danmark bor spredt jevnt over landet, dvs "magiskt jämnt fördelade över all tillgänglig landyta"? Vi bor jo faktisk stort sett på tettsteder og i byer vi også.
Ursäkta? Jag förstår inte vem du argumenterar med, du har citerat mig men din invändning har ingenting med det jag skrev att göra. Jag har inte påstått någonting om hur tätt befolkningen bor i Norge, Finland och Danmark. Mitt inlägg som knappast var så svårtytt gick ut på att det är fullständigt efterblivet att sitta och gapa om att Sverige är så väldigt glesbefolkat om man räknar invånare/total landyta. Det relevanta är givetvis hur tätt folk lever utifrån faktiska förhållanden.

Varför du börjar gaffla om att jag (eller?) skulle tro att befolkningen i övriga nordiska länder är magiskt jämnt fördelad över all tillgänglig landyta är helt obegripligt.
Citera
2020-12-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er vel underordnet at broen var lukket.
Der var heller ikke mange fra resten af Sjælland som rejste til København i foråret og det tror jeg også gør sig gældende for Stockholms opland.
Vi havde heller ikke nogen smittesporing i foråret.

Der er 37 lande i Europa med højere dødstal, så jeg troede vi stadig kunne klassificeres som lavt dødstal.
Att bron är stängd har väldigt stor betydelse, eftersom Köpenhamn ligger på en ö.

När Öresundsbron är stängd, så finns det bara en väg in i Köpenhamn. Den vägen leder dessutom till en annan ö, som det också bara finns en väg in i.

Om Stockholm hade legat på en ö, som det fanns en väg in i, som ledde till en annan ö, så hade vi precis som Danmark haft ganska bra förutsättningar att smittspåra och på andra sätt begränsa spridningen.
Citera
Bannlyst
Ung tjej om sin covid-19.

https://instagram.com/matildwa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
För att testkapaciteten slagit i taket i 16 av 21 regioner. Och nej, R är inte under 1 enligt FHM idag.

Sluta med din desinformation.

Är du helt bakom? R har pendlat 0,95-1,14 okompenserat för den ökade antalet tester de senaste två veckorna:

vecka 48 275 712
vecka 47 260 710
Citera
2020-12-04, 15:02
Medlem
Citat:
Nej, den visar ett inkonklusivt resultat. Punkt. Du behöver införa detta i en metanalys med liknande studier i en forrest plot för att få sammanvägt resultat. Samt kika på heterogitet och publikationsbias.

Om den danska studien är inkonklusiv så förstår jag inte varför du hänvisar till den?

Eller har du trasslat in dig i ord du inte förstår själv i dina försök till härskartekniken att låta bildad?
Senast redigerad av L.D. 2020-12-04 kl. 15:05.
Citera
2020-12-04, 15:04
Medlem
Citat:
Den visade ett inkonklusivt resultat.

Vilket är en helt annan sak än ett visat "noll-resultat".
Har dock för mig att studien faktiskt visade att masker inte ger ett 50%-igt skydd. Vilket var en ganska långsökt hypotes.

Men istället kan man fråga om masker ger något skydd - det ger studien svagt stöd åt.
Men studien är inte designad för att ge stöd åt den hypotesen, det skulle behövas betydligt fler smittade för att uppnå vettig statistisk säkerhet

Sedan är ju huvudfrågan om masker skyddar andra.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-04 kl. 15:08.
Citera
2020-12-04, 15:05
Medlem
Citat:
Är du helt bakom? R har pendlat 0,95-1,14 okompenserat för den ökade antalet tester de senaste två veckorna:

vecka 48 275 712
vecka 47 260 710

Att det pendlar beror ju snarare på FHM:s brusiga metodik.

Hur många tester vi har den här veckan vet vi ännu inte.

Att det sedan ser väldigt olika ut i olika regioner gör inte saken bättre.

Smittan ökar i fler regioner än den minskar mellan v47 och v48.

Referensen för R-talen i Europa från Institute of Global Health, Faculty of Medicine och University of Geneva.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_dd599a64/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 15:15.
Citera
2020-12-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Du är så lågbegåvad att man smäller av. Och du tror du bevisar något genom att hävda att 4 miljoner bor inom 90 minuter pendlingsavstånd, men snälla du inte ens samtliga angränsande län tillsammans med Stockholms län (C, U, D och AB) kommer upp i detta (3.3 miljoner). För att det ska fungera med 4 miljoner får du mäta hela vägen från Gävle ner till Linköping och alltså lägga till län E och X och då ringar du in ett område lika stort som hela Holland och Belgien med 28 miljoner invånare så då är vi tillbaka i det som är obeskrivligt enkelt att förstå för alla utom du; holland och belglien är extremt mycket mer tättbefolkade än till och med Sveriges mest tättbefolkade jävla region. Sedan har du resten av Sverige som också borde ingå i jämförelsen som du gärna blundar för....
Belgien och Holland drabbats hårdare av covid än Sverige, så att jämföra med dem bekräftar bara min poäng.

Stockholm-Mälardalen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-malardalen-ar-sveriges-ekonomiska-nav
Stockholm-Mälardalsregionen är ett ekonomiskt nav. Här bor 40 procent av Sveriges befolkning och härifrån exporteras varje år varor för 530 miljarder kronor.

Regionen står för nästan hälften av Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) – summan av alla varor och tjänster som produceras i ett land. Man brukar säga att varannan skattekrona kommer härifrån.

– Det är en grund för hela Sveriges utveckling att det går bra för den här regionen, säger Johan Hjelm som är infrastrukturansvarig på Mälardalsrådet.

Sveriges största konsumentmarknad
Regionen är också Sveriges största konsumentmarknad, vilket gör att det transporteras mycket varor både ut och in till området.

– Godstransporterna kommer att öka med 65 procent de kommande 20 åren, inte minst när den nya godshamnen Norvik i Nynäshamn står klar om drygt två år, säger Johan Hjelm.

Många pendlar
Varje dag pendlar ungefär 700 000 personer över kommungränserna i de sju län som ingår i Stockholm-Mälardalsregionen. Runt 200 000 av dem åker över länsgränserna.

– Resorna ökar hela tiden. Allt fler väljer att bo och arbeta i Stockholm-Mälardalsregionen och då ökar också antalet resor, säger Johan Hjelm.
Citera
2020-12-04, 15:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag syftade på antal smittade inte antal döda. Rullande medelvärden är det inget fel på. Det är bara ett medelvärde över flera dagar så att toppar och dalar utjämnas. Det har ingenting med trender att göra.

Det ÄR en platå i antal smittade. Med obeveklighet leder det till en platå i anta döda några dagar senare.

Jag tror att platån beror på att man helt enkelt inte hinner testa fler. Jag tror det kommer dröja till nästa år, innan vi på allvar kan se en minskning av antalet smittade, sårade och döda.
Citera
2020-12-04, 15:09
Medlem
https://nyadagbladet.se/halsa/trots-pandemin-lagre-dodstal-under-2020-an-2018/

I usa har det alltså dött färre i år än 2018 🤔
Det var ju lite oväntat med tanke på medias rapportering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem