Robert Gustafsson ska spela Stig Engström i Netflix-serien ”Den osannolika mördaren”.
https://www.svt.se/kultur/robert-gustafsson-ska-spela-skandiamannen
Citat:
Netflix beskriver serien som ”en fiktiv tolkning av hur Stig Engström, den grafiska designern som utpekades som den troliga gärningsmannen till mordet på statsminister Olof Palme, lyckades gäcka rättvisan ända fram till sin död genom en kombination av fräckhet, tur och polisens handfallenhet.”
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2020/12/03/den-osannolike-mordaren-netflix-robert-gustafsson/
Själv trodde jag valet skulle falla på Henrik Dorsin eftersom han är mest lik SE tycker jag
av de etablerade svenska skådisarna.
Ingen serie som anhöriga till Engström lär jubla över direkt...
Själv har jag länge väntat på en liknande serie men då från utgångspunkten med en
helt annan herre som den förmodat skyldige till det gamla statsministermordet...
Sedan detta åter igen: KP ville ju som bekant få till stånd ett möte med Lisbeth Palme,
men det hann aldrig bli av. Att det hade att göra med Engström kan man nog utgå ifrån.
Och det kan vara så illa att man aldrig brytt sig om att förhöra sig med LP om det SE
uppgett gällande ett kort samtal med henne strax efter skotten, stämde eller ej, och
det var detta man nu
sent omsider ville bringa absolut klarhet i en gång för alla.
Att man dröjde med ett möte tills det var alldeles för sent tror jag beror på att KP
ända sedan han bestämde sig för att haka fast i SE-spåret, kände ett direkt obehag inför
att ta detta spår med sig till en träff med huvudvittnet Lisbeth. Ja, rent av ängslades
inför hur hon skulle komma att reagera inför detta "nya", hon som var helt klar över
vem som mördat hennes make och även försökt ta kål på henne själv.
Och därför lät åklagare KP skjuta på ett möte så länge som möjligt. Det var ju att betrakta
som att gå emot henne om man kom dragandes med en helt annan historia än den hon
hållit fast vid som den enda möjliga under alla åren. Även om man inte sa nånting rent ut
om detta så skulle hon ju ändå förstå. Förstå att man, för att uttrycka det något brutalt,
körde över henne och hennes vittnesmål, det skulle plötsligt inte vara värt nånting längre,
och allt annat än glad lär man ju ha blivit när man fått erfara en sån sak.
De var säkert alla lite rädda för att stöta sig med den gamla statsministerfrun, KP liksom
hans föregångare på posten som förundersökningsledare. Känd som besvärlig minst sagt
var hon ju.
"
Vi har nu kommit fram till att Stig Engström är den troligaste gärningsmannen och att du
högst sannolikt såg fel den gången eller misstog dig gällande vem som sköt".
Detta skulle KP direkt eller indirekt komma med till änkan till den mördade statsministern -
och tro fanken att han av ren olust sköt på det så länge det bara gick. Och nu lät man
alltså dröja på det så änkan hann bli svårt sjuk och sen gå bort, och vissa frågor som
man velat ha svar på fick förbli obesvarade.
Så man fick hålla till godo med sånt som "
såvitt känt" angående just den där
angelägna saken om SE verkligen utbytt några fraser med Lisbeth efter skotten eller
det aldrig hänt.
"Såvitt känt" hade hon alltså inte gjort det, men det är ju inget man nu vet med någon
absolut säkerhet.
KP fick inte möta änkan. Och nånstans tror jag han är tacksam över att han slapp uppleva
ett sånt möte med allt vad det kunnat innebära av obehag.
Samtidigt besparades en gammal och sjuk kvinna säkert en del obehag hon också.