Det verkar som om du slirar mycket på sanningen här. Givetvis kan man hitta lokala områden som har högre befolkningstäthet 25000 per kvadratkilometer. Men det finns inget stadsdelsområde i Stockholm som har den befolkningstätheten. Högst befolkningstäthet i Stockholm har Södermalm med
16000 invånare per kvadratkilometer.
Det är möjligt att det inte finns några stadsdelsområden i länderna du räknar upp som når upp till 25000 invånare per kvadratkilometer, men det finns det som sagt inte i Sverige heller. Lokala områden med klarröd befolkningstäthet bör finnas.
Av ren nyfikenhet undersökte jag frågan lite mer i detalj. Tyskland är ju känt för sina glesa och luftiga städer så där ödslar jag ingen tid. Men UK borde ha en del tätbefolkade områden. UKs problem i de här sammanhangen verkar dock vara att de inte delar upp sina städer, utom London, i statistiska stadsdelar. Det är alltså bara för London som det finns enskilda stadsdelar redovisade, medan det för övriga UK bara handlar om hela städer med hela städers låga befolkningstäthet. För London finns det dock flera områden med
befolkningstäthet i nivå med Stockholms innerstad.
För Italien tittade jag igenom Roms stadsdelar och kan konstatera att de generellt har lägre befolkningstäthet än Stockholms innerstad, kanske inte så förvånande om man betänker den stora mängden ruiner i centrala Rom. Men i områden där det bara är tät stenstad och inte så mycket bjäfs blir befolkningstätheten också hög. Högst befolkningstäthet verkar
Salario ha med 18000 invånare per kvadratkilometer.
Rom är dock en rätt gles stad så jag gick vidare till Neapel, som åtminstone känns betydligt mer som tredje världen. Efter att ha tittat igenom Neapels stadsdelar en och en på Wikipedia kan jag stolt förevisa
San Lorenzo i centrala Neapel med en befolkningstäthet på 34701 invånare per kvadratkilometer. I Neapel finns även stadsdelarna
Montecalvario och
Avvocata med över 25000 invånare per kvadratkilometer. Med det kan vi alltså konstatera att du hade fel i ditt påstående att det inte finns några klarröda områden i Italien.
För att fullfölja mitt stora verk var jag även tvungen att undersöka Nederländerna. Amsterdam är en glest befolkad stad även om stadsdelen
Amsterdam-West hade en ganska hög befolkningstäthet med 15600 invånare per kvadratkilometer, jämförbart med Södermalm. Utan större hopp om bättre siffror tittade jag även på Rotterdam men den mest tätbefolkade stadsdelen där,
Rotterdam-Noord, men befolkningstätheten där var bara knappt 10000 invånare per kvadratkilometer.
Sammanfattningsvis så har Stockholms innerstad en befolkningstäthet som är lika hög eller högre än de stora städerna i UK, Nederländerna och Tyskland. För Italien har vi dock Neapel som har en befolkningstäthet som utan problem utklassar allt vad Stockholm kan erbjuda och nästan kan sägas tävla i Hongkongs division (nåja). Utan att ödsla mer av mitt liv på detta vågar jag ändå gissa på att flera andra italienska städer, åtminstone i södra Italien, har befolkningstätheter som mer påminner om Neapel än om Stockholm.