2020-12-04, 15:35
Medlem
Wajis avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-kommer-agna-manga-ar-for-att-se-vad-de-ratta-atgarderna-var

Börjar fatta Tegnells strategi nu. Aldrig FHM fel och aldrig regeringens fel. Det är alla andras fel. Regionerna, kommunerna, oturen, de unga och de olydiga, de som jobbar inom vården, chefer på äldreboenden mm.

Och nu invandrarna fick han med också Vänsterns beskyddare vet inte hur de ska tackla hans uttalande och tar man till alla knep
Kan hans trogna anhängare blunda för detta?
Senast redigerad av Waji 2020-12-04 kl. 15:40.
Citera
2020-12-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast nu är den inte publicerat i varken JAMA eller Lancet, även om Annals Internal Medicine har en hyfsad impact factor i jämförelse (21 vs Lancets 60 eller JAMA 45).

Jag har inte påstått att den är publicerad i JAMA eller Lancet. Jag förklarade bara anledningen till att den inte var det. Läs innan du skriver nästa gång.
Citera
2020-12-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
i dag kl 15:09av Elle Kari Karlsson

33 personer som jobbar på infektionsavdelningen vid Skånes universitetssjukhus har konstaterats smittade av covid-19.

Detta innebär att tio procent av personalen på Sus infektionsverksamheter är sjuka.

– På den avdelningen där vi har mest smittad personal har vi bara covidpatienter, berättar Maria Josephson, verksamhetschef på verksamhetsområde infektionssjukdomar vid Skånes universitetssjukhus.

Aftonbladet

Det var väl i Belgien som covidsjuka läkare tvingades arbeta för några veckor sedan. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt många friska.
Den sjuke kunde alltså välja mellan en sjuk doktor eller ingen alls.

Med starkt ökande smittspridning hamnar blir det ju förstås så till slut.
Citera
2020-12-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag har inte påstått att den är publicerad i JAMA eller Lancet. Jag förklarade bara anledningen till att den inte var det. Läs innan du skriver nästa gång.

Under tiden finns denna länk att läsa, där författaren uttalar sig.

https://worldhealth.net/news/why-wont-anyone-publish-danish-mask-study/
Citera
2020-12-04, 15:42
Medlem
Citat:
Om fler studier kan publiceras motsvarande prospektiva studier så är det en fördel för framtida polare resultat. Risker med studier utan "positiva" resultat är att ingen vill se och publicera dem. Läste någonstans att de hade svårt att publicera den för att den inte var "politisk korrekt". Vilket om sant är en stort bakslag för den vetenskapliga processen.

Hypotesen var ju ganska irrelvant.
Men resultaten går ju kanske att använda i en metastudie.

Sen kan ju inte artikelförfattarna ses som ansvariga för drösen av vilseledande/efterblivna artiklar Sveriges journalistkår författat om studien.
Citera
2020-12-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar som om du slirar mycket på sanningen här. Givetvis kan man hitta lokala områden som har högre befolkningstäthet 25000 per kvadratkilometer. Men det finns inget stadsdelsområde i Stockholm som har den befolkningstätheten. Högst befolkningstäthet i Stockholm har Södermalm med 16000 invånare per kvadratkilometer.

Det är möjligt att det inte finns några stadsdelsområden i länderna du räknar upp som når upp till 25000 invånare per kvadratkilometer, men det finns det som sagt inte i Sverige heller. Lokala områden med klarröd befolkningstäthet bör finnas.

Av ren nyfikenhet undersökte jag frågan lite mer i detalj. Tyskland är ju känt för sina glesa och luftiga städer så där ödslar jag ingen tid. Men UK borde ha en del tätbefolkade områden. UKs problem i de här sammanhangen verkar dock vara att de inte delar upp sina städer, utom London, i statistiska stadsdelar. Det är alltså bara för London som det finns enskilda stadsdelar redovisade, medan det för övriga UK bara handlar om hela städer med hela städers låga befolkningstäthet. För London finns det dock flera områden med befolkningstäthet i nivå med Stockholms innerstad.

För Italien tittade jag igenom Roms stadsdelar och kan konstatera att de generellt har lägre befolkningstäthet än Stockholms innerstad, kanske inte så förvånande om man betänker den stora mängden ruiner i centrala Rom. Men i områden där det bara är tät stenstad och inte så mycket bjäfs blir befolkningstätheten också hög. Högst befolkningstäthet verkar Salario ha med 18000 invånare per kvadratkilometer.

Rom är dock en rätt gles stad så jag gick vidare till Neapel, som åtminstone känns betydligt mer som tredje världen. Efter att ha tittat igenom Neapels stadsdelar en och en på Wikipedia kan jag stolt förevisa San Lorenzo i centrala Neapel med en befolkningstäthet på 34701 invånare per kvadratkilometer. I Neapel finns även stadsdelarna Montecalvario och Avvocata med över 25000 invånare per kvadratkilometer. Med det kan vi alltså konstatera att du hade fel i ditt påstående att det inte finns några klarröda områden i Italien.

För att fullfölja mitt stora verk var jag även tvungen att undersöka Nederländerna. Amsterdam är en glest befolkad stad även om stadsdelen Amsterdam-West hade en ganska hög befolkningstäthet med 15600 invånare per kvadratkilometer, jämförbart med Södermalm. Utan större hopp om bättre siffror tittade jag även på Rotterdam men den mest tätbefolkade stadsdelen där, Rotterdam-Noord, men befolkningstätheten där var bara knappt 10000 invånare per kvadratkilometer.

Sammanfattningsvis så har Stockholms innerstad en befolkningstäthet som är lika hög eller högre än de stora städerna i UK, Nederländerna och Tyskland. För Italien har vi dock Neapel som har en befolkningstäthet som utan problem utklassar allt vad Stockholm kan erbjuda och nästan kan sägas tävla i Hongkongs division (nåja). Utan att ödsla mer av mitt liv på detta vågar jag ändå gissa på att flera andra italienska städer, åtminstone i södra Italien, har befolkningstätheter som mer påminner om Neapel än om Stockholm.
Här har en person delat upp Europa i ett rutnät om 1x1 km, för att objektivt se var i Europa de tätaste befolkningskoncentrationerna finns. Sverige kommer med Stockholm på 6:e plats i Europa.

https://www.theguardian.com/cities/gallery/2018/mar/22/most-densely-populated-square-kilometres-europe-mapped

Då är de här siffrorna tio år gamla. Du kan lägga på 10% på den där siffran för Stockholm idag (hur andra städer ändrats vet jag inte). Det är inget unikt för Södermalm, det är lika tätt på de andra malmarna, om man vet var man ska titta.

Distrikten är Östra Sankt Göran (31,728), Östra Matteus (26,831), Östra Katarina (25,275), Södra Station (26,183), Roslagstull (okänd, men 30,100 för 12 år sen), och Mariatorget (med lite god vilja, 24,300 inv/km2).
Citera
2020-12-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Håll käft din lilla fjant.

Läs på regionens egna sida istället. https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/ Där kan du följa i diagram tester samt antal positiva.
Jag litar mycket mer på region Skåne än på FHM, men det är upp till varje enskild individ att avgöra det..

Andas djupt Bertil...

Smittan i Skåne minskar ju inte för att du använder invektiv...snarare tvärtom om du spottar och fräser...

Region Skånes hemsida visar precis det jag påstår, smittan ökar i Skåne.

Och som grädde på moset, ytterligare en dålig nyhet:

"33 personer som jobbar på infektionsavdelningen vid Skånes universitetssjukhus har konstaterats smittade av covid-19.
Detta innebär att tio procent av personalen på Sus infektionsverksamheter är sjuka.
– På den avdelningen där vi har mest smittad personal har vi bara covidpatienter, berättar Maria Josephson, verksamhetschef på verksamhetsområde infektionssjukdomar vid Skånes universitetssjukhus."
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 15:50.
Citera
2020-12-04, 15:50
Medlem
Citat:
Under tiden finns denna länk att läsa, där författaren uttalar sig.

https://worldhealth.net/news/why-wont-anyone-publish-danish-mask-study/

Och?
Citera
2020-12-04, 15:51
Medlem
18 patienter under 45 år
I dagsläget vårdas ingen i gymnasieåldern. Däremot är fyra stycken under 15 år.

För tredje veckan i rad är en ettårig flicka inskriven i Lund enligt uppgifter från Region Skåne. Dessutom vårdas en 14-årig flicka i Lund, en 13-årig flicka i Malmö och en 12-årig pojke i Helsingborg.

I åldersspannet mellan 16 och 30 vårdas endast en 27-åring i Helsingborg.

Totalt vårdas 18 stycken under 45 år.

Den största åldersgruppen för patienter med covid-19 på de skånska sjukhusen är i stället 76 till 90 år – där 97 stycken finns representerade.

Skillnaden mellan män och kvinnor är att fler kvinnor än män blivit bekräftat sjuka i Region Skåne, men fler män än kvinnor behöver vård.

Just nu är 87 kvinnor och 125 män inlagda för vård på de skånska sjukhusen för covid-19.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ettarig-flicka-inlagd-i-veckor-for-covid-19/

Ojdå, tredje veckan i rad för en ettåring! Är det nu det börjar sippra ut mer och mer av verkligheten?
Citera
2020-12-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Och?

Jag är tämligen säker på att de fått den publicerad direkt OM den visat positiva effekter. Därför ser jag det som en publikationsbias som är politiserad snarare än vetenskaplig.
Citera
2020-12-04, 15:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
18 patienter under 45 år
I dagsläget vårdas ingen i gymnasieåldern. Däremot är fyra stycken under 15 år.

För tredje veckan i rad är en ettårig flicka inskriven i Lund enligt uppgifter från Region Skåne. Dessutom vårdas en 14-årig flicka i Lund, en 13-årig flicka i Malmö och en 12-årig pojke i Helsingborg.

I åldersspannet mellan 16 och 30 vårdas endast en 27-åring i Helsingborg.

Totalt vårdas 18 stycken under 45 år.

Den största åldersgruppen för patienter med covid-19 på de skånska sjukhusen är i stället 76 till 90 år – där 97 stycken finns representerade.

Skillnaden mellan män och kvinnor är att fler kvinnor än män blivit bekräftat sjuka i Region Skåne, men fler män än kvinnor behöver vård.

Just nu är 87 kvinnor och 125 män inlagda för vård på de skånska sjukhusen för covid-19.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ettarig-flicka-inlagd-i-veckor-for-covid-19/

Ojdå, tredje veckan i rad för en ettåring! Är det nu det börjar sippra ut mer och mer av verkligheten?

Om det finns en (1) stycken ett-åring som vårdas på sjukhus, så är det inte frågan om att informationen sipprar fram. Det är väl då närmast en flodvåg av information gällande alla ett-åringar som vårdas för covid.
Citera
2020-12-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alasar
https://nyadagbladet.se/halsa/trots-pandemin-lagre-dodstal-under-2020-an-2018/

I usa har det alltså dött färre i år än 2018 🤔
Det var ju lite oväntat med tanke på medias rapportering

Sånt statistik fungerar inte här på flashback för här inne är corona värre än pesten och vi alla håller på att dö. Folks egna statiskt som räknas 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in