2020-12-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om den danska studien är inkonklusiv så förstår jag inte varför du hänvisar till den?

Eller har du trasslat in dig i ord du inte förstår själv i dina försök till härskartekniken att låta bildad?

Därför att studien har ett bra upplägg, prospektiv randomiserad studie. Jena-studien var en retrospektiv studie. Idealt skulle 10 städer ha fått masktvång och jämfört med 10 andra matchade städer utan masktvång prospektivt.
Citera
2020-12-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Testerna ökar och andelen positiva är på en platå. R är under 1 givet en kompensation för ökat antal tester.
Varför skulle man kompensera för antalet tester? Andelen positiva är oberoende av antalet testade.
Citera
2020-12-04, 15:13
Medlem
Citat:
Därför att studien har ett bra upplägg, prospektiv randomiserad studie. Jena-studien var en retrospektiv studie. Idealt skulle 10 städer ha fått masktvång och jämfört med 10 andra matchade städer utan masktvång prospektivt.

Ok, jag tror jag föredrar studier som är konklusiv.
Citera
2020-12-04, 15:15
Medlem
Citat:
Att mask kan ha effekt står inte mot att resultatet är inkonklusivt. Power var satt för utifrån en förväntat effekt, det är så det fungerar i studier.

Men ändå drar du slutsatsen i tidigare inlägg:

"Masker på stan eller i köpcentrum är lönlöst."

Frågan är snarare hur många människoliv man kunde ha räddat genom att rekommendera munskydd i Sverige. Måtte nu FHM inte lyckas förhala vaccineringen av det svenska folket också efter att ha förhalat ansiktsmask i 10 månader.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 15:17.
Citera
2020-12-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vilket är en helt annan sak än ett visat "noll-resultat".
Har dock för mig att studien faktiskt visade att masker inte ger ett 50%-igt skydd. Vilket var en ganska långsökt hypotes.

Men istället kan man fråga om masker ger något skydd - det ger studien svagt stöd åt.
Men studien är inte designad för att ge stöd åt den hypotesen, det skulle behövas betydligt fler smittade för att uppnå vettig statistisk säkerhet

Sedan är ju huvudfrågan om masker skyddar andra.

Om fler studier kan publiceras motsvarande prospektiva studier så är det en fördel för framtida polare resultat. Risker med studier utan "positiva" resultat är att ingen vill se och publicera dem. Läste någonstans att de hade svårt att publicera den för att den inte var "politisk korrekt". Vilket om sant är en stort bakslag för den vetenskapliga processen.
Citera
2020-12-04, 15:18
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Titta på den här kartan över Hong Kong:

https://en.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Hong_Kong#/media/Fileensity_of_Hong_Kong_by_Districts.svg

Tjugo procent av Stockholms inre stad är som de klarröda områdena som det står 10, 12 och 16 på. Resten är som de orangea områdena som det står 2, 15 och 18 på.

Det finns inte ett enda klarrött (10, 12, 16) område i hela Storbritannien, Tyskland, Italien eller Holland. Med det finns i Stockholm. Det är fakta. Jag tror inte ni har klart för er hur trångbott Stockholm faktiskt är nuförtiden.

Det verkar som om du slirar mycket på sanningen här. Givetvis kan man hitta lokala områden som har högre befolkningstäthet 25000 per kvadratkilometer. Men det finns inget stadsdelsområde i Stockholm som har den befolkningstätheten. Högst befolkningstäthet i Stockholm har Södermalm med 16000 invånare per kvadratkilometer.

Det är möjligt att det inte finns några stadsdelsområden i länderna du räknar upp som når upp till 25000 invånare per kvadratkilometer, men det finns det som sagt inte i Sverige heller. Lokala områden med klarröd befolkningstäthet bör finnas.

Av ren nyfikenhet undersökte jag frågan lite mer i detalj. Tyskland är ju känt för sina glesa och luftiga städer så där ödslar jag ingen tid. Men UK borde ha en del tätbefolkade områden. UKs problem i de här sammanhangen verkar dock vara att de inte delar upp sina städer, utom London, i statistiska stadsdelar. Det är alltså bara för London som det finns enskilda stadsdelar redovisade, medan det för övriga UK bara handlar om hela städer med hela städers låga befolkningstäthet. För London finns det dock flera områden med befolkningstäthet i nivå med Stockholms innerstad.

För Italien tittade jag igenom Roms stadsdelar och kan konstatera att de generellt har lägre befolkningstäthet än Stockholms innerstad, kanske inte så förvånande om man betänker den stora mängden ruiner i centrala Rom. Men i områden där det bara är tät stenstad och inte så mycket bjäfs blir befolkningstätheten också hög. Högst befolkningstäthet verkar Salario ha med 18000 invånare per kvadratkilometer.

Rom är dock en rätt gles stad så jag gick vidare till Neapel, som åtminstone känns betydligt mer som tredje världen. Efter att ha tittat igenom Neapels stadsdelar en och en på Wikipedia kan jag stolt förevisa San Lorenzo i centrala Neapel med en befolkningstäthet på 34701 invånare per kvadratkilometer. I Neapel finns även stadsdelarna Montecalvario och Avvocata med över 25000 invånare per kvadratkilometer. Med det kan vi alltså konstatera att du hade fel i ditt påstående att det inte finns några klarröda områden i Italien.

För att fullfölja mitt stora verk var jag även tvungen att undersöka Nederländerna. Amsterdam är en glest befolkad stad även om stadsdelen Amsterdam-West hade en ganska hög befolkningstäthet med 15600 invånare per kvadratkilometer, jämförbart med Södermalm. Utan större hopp om bättre siffror tittade jag även på Rotterdam men den mest tätbefolkade stadsdelen där, Rotterdam-Noord, men befolkningstätheten där var bara knappt 10000 invånare per kvadratkilometer.

Sammanfattningsvis så har Stockholms innerstad en befolkningstäthet som är lika hög eller högre än de stora städerna i UK, Nederländerna och Tyskland. För Italien har vi dock Neapel som har en befolkningstäthet som utan problem utklassar allt vad Stockholm kan erbjuda och nästan kan sägas tävla i Hongkongs division (nåja). Utan att ödsla mer av mitt liv på detta vågar jag ändå gissa på att flera andra italienska städer, åtminstone i södra Italien, har befolkningstätheter som mer påminner om Neapel än om Stockholm.
Citera
2020-12-04, 15:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar som om du slirar mycket på sanningen här. Givetvis kan man hitta lokala områden som har högre befolkningstäthet 25000 per kvadratkilometer. Men det finns inget stadsdelsområde i Stockholm som har den befolkningstätheten. Högst befolkningstäthet i Stockholm har Södermalm med 16000 invånare per kvadratkilometer.

Det är möjligt att det inte finns några stadsdelsområden i länderna du räknar upp som når upp till 25000 invånare per kvadratkilometer, men det finns det som sagt inte i Sverige heller. Lokala områden med klarröd befolkningstäthet bör finnas.

Av ren nyfikenhet undersökte jag frågan lite mer i detalj. Tyskland är ju känt för sina glesa och luftiga städer så där ödslar jag ingen tid. Men UK borde ha en del tätbefolkade områden. UKs problem i de här sammanhangen verkar dock vara att de inte delar upp sina städer, utom London, i statistiska stadsdelar. Det är alltså bara för London som det finns enskilda stadsdelar redovisade, medan det för övriga UK bara handlar om hela städer med hela städers låga befolkningstäthet. För London finns det dock flera områden med befolkningstäthet i nivå med Stockholms innerstad.

För Italien tittade jag igenom Roms stadsdelar och kan konstatera att de generellt har lägre befolkningstäthet än Stockholms innerstad, kanske inte så förvånande om man betänker den stora mängden ruiner i centrala Rom. Men i områden där det bara är tät stenstad och inte så mycket bjäfs blir befolkningstätheten också hög. Högst befolkningstäthet verkar Salario ha med 18000 invånare per kvadratkilometer.

Rom är dock en rätt gles stad så jag gick vidare till Neapel, som åtminstone känns betydligt mer som tredje världen. Efter att ha tittat igenom Neapels stadsdelar en och en på Wikipedia kan jag stolt förevisa San Lorenzo i centrala Neapel med en befolkningstäthet på 34701 invånare per kvadratkilometer. I Neapel finns även stadsdelarna Montecalvario och Avvocata med över 25000 invånare per kvadratkilometer. Med det kan vi alltså konstatera att du hade fel i ditt påstående att det inte finns några klarröda områden i Italien.

För att fullfölja mitt stora verk var jag även tvungen att undersöka Nederländerna. Amsterdam är en glest befolkad stad även om stadsdelen Amsterdam-West hade en ganska hög befolkningstäthet med 15600 invånare per kvadratkilometer, jämförbart med Södermalm. Utan större hopp om bättre siffror tittade jag även på Rotterdam men den mest tätbefolkade stadsdelen där, Rotterdam-Noord, men befolkningstätheten där var bara knappt 10000 invånare per kvadratkilometer.

Sammanfattningsvis så har Stockholms innerstad en befolkningstäthet som är lika hög eller högre än de stora städerna i UK, Nederländerna och Tyskland. För Italien har vi dock Neapel som har en befolkningstäthet som utan problem utklassar allt vad Stockholm kan erbjuda och nästan kan sägas tävla i Hongkongs division (nåja). Utan att ödsla mer av mitt liv på detta vågar jag ändå gissa på att flera andra italienska städer, åtminstone i södra Italien, har befolkningstätheter som mer påminner om Neapel än om Stockholm.

Hongkongs mest tätbefolkade stadsdelar ligger på 60000 per km2.

Kowloon med 2 miljoner invånare har 43000 invånare per km2.

Så Hongkong utklassar det mesta skulle jag säga.
Citera
2020-12-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Varför skulle man kompensera för antalet tester? Andelen positiva är oberoende av antalet testade.

När man beräknar R är det idealt att följa en specifik kohort/grupp. När gruppen förändras över tid för att fler vill testa sig blir det svårt att räkna på. Om prevalensen av sjukdomen är 300 av 1000 förkylda och 100 av den testar sig får du 30 positiva i genomsnitt. Går 200 och testar sig får du i genomsnitt 60 positiva.

Man räknar inte R på andelen positiva utan på antalet fall. Vilket i ovan ger en ökad R (R>1) om ökningen av testningen skulle ske från en vecka till en annan, trots att det är precis lika många smittade.

Andelen positiva är dock samma vilket tyder på en platå.
Senast redigerad av TAD2 2020-12-04 kl. 15:30.
Citera
2020-12-04, 15:28
Medlem
Citat:
Om fler studier kan publiceras motsvarande prospektiva studier så är det en fördel för framtida polare resultat. Risker med studier utan "positiva" resultat är att ingen vill se och publicera dem. Läste någonstans att de hade svårt att publicera den för att den inte var "politisk korrekt". Vilket om sant är en stort bakslag för den vetenskapliga processen.

Ren BS och spekulation att studien inte skulle vara "politisk korrekt". Konkurrensen i JAMA, Lancet etc är stenhård, det är kanske 1% av bidragen som publiceras.

De studier man bör vara mest skeptiskt till är för övrigt de som är konklusiva. Att rigga studier med det syftet är vardagsmat inom medicinforskningen.
Citera
2020-12-04, 15:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Räkna själv...i så fall är det fel i FHM:s data. Har du någon annan källa som bevisar ditt påstående så ange den. Annars stäng kakhålet.

Kod:
Vecka, tester, positiva
V47	35 493	3 333
V48  46 373	6 343

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/tidigare-data/vecka-47/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Håll käft din lilla fjant.

Läs på regionens egna sida istället. https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/ Där kan du följa i diagram tester samt antal positiva.
Jag litar mycket mer på region Skåne än på FHM, men det är upp till varje enskild individ att avgöra det..
Citera
2020-12-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ren BS och spekulation att studien inte skulle vara "politisk korrekt". Konkurrensen i JAMA, Lancet etc är stenhård, det är kanske 1% av bidragen som publiceras.

De studier man bör vara mest skeptiskt till är för övrigt de som är konklusiva. Att rigga studier med det syftet är vardagsmat inom medicinforskningen.

Fast nu är den inte publicerat i varken JAMA eller Lancet, även om Annals Internal Medicine har en hyfsad impact factor i jämförelse (21 vs Lancets 60 eller JAMA 45).
Citera
2020-12-04, 15:33
Medlem
i dag kl 15:09av Elle Kari Karlsson

33 personer som jobbar på infektionsavdelningen vid Skånes universitetssjukhus har konstaterats smittade av covid-19.

Detta innebär att tio procent av personalen på Sus infektionsverksamheter är sjuka.

– På den avdelningen där vi har mest smittad personal har vi bara covidpatienter, berättar Maria Josephson, verksamhetschef på verksamhetsområde infektionssjukdomar vid Skånes universitetssjukhus.

Aftonbladet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in