Citat:
Ursprungligen postat av
catzizfantazticz
Jag är ledsen. Men redan efter några stycken så börjar man hitta faktafel/halvsanningar. Läste den mindre versionen av Filters artikel när den kom ut. Jag personligen lägger ingen vikt vid det dom skriver alls. När man säger "sedan länge avfärdade skrönor" så blir jag påmind om hur kollegor försöker använda sig av härskarteknik för att få sin åsikt fram i en diskussion. Majoriteten av dom teorier som cirkulerar är inte nåt som ens kan kallas för skrönor. Enda dom har gemensamt är att man använder sig utav fantasin för att försöka lista ut vad som verkligen hände. En skröna är en påhittad historia kort sammanfattat. Kan absolut inte appliceras på dom flesta teorier. Särskilt eftersom ett hål i Estonia var en av dessa "avfärdade skrönor", men titt på fasen. Nu har vi ett hål.
Kommer tyvärr inte läsa igenom alla 38 sidor. Får mer känslan av att Filter önskar det var dom själva som upptäckte hålet.
Hallå! Jag förstår hu du tänker, och ordvalet är kanske inte det bästa. Men jag tycker att artikeln ger en trovärdig förklaring på hur hålet uppkommit och varför hon sjönk, och jag tycker inte att tonen är så tråkig när man väl kommit in i artikeln.
Nu är det här scenariot saxat från artikeln och baseras enbart på det från filmen, så den som anser att något saknas är välkommen att påpeka det.
"Någon, sannolikt svenskar men eventuellt någon annan, har kommit över rysk försvarsmateriel som ska fraktas med Estonia. Detta får ryssarna veta, därtill så långt i förväg att de hinner planera en motoperation. Att stoppa transporten bedöms som så viktigt att nästan tusen människoliv anses irrelevanta. Istället för att stoppa bilen – eller om det nu är två lastbilar – på land sänker man fartyget på Östersjön, med sprängmedel eller en ubåt. Detta är så pikant för Sverige att en enorm mörkläggningsoperation dras igång, som först inbegriper Finlands och Estlands regeringar, sedan medlemmarna i den multinationella haverikommissionen och slutligen även fartygsexperter från Nederländerna och Skottland."
Jag tycker personligen att ett bogvisir som lossnat och att hålen, som ska vara över vattenytan uppkommit då skeppet landat.
Jag rekommenderar faktiskt att läsa artikeln, det är 38 väl spenderade sidor.
Trevlig fredag!