2020-12-04, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Men din sopa. Håll bara käften. Då hade ju mannen kunnat gå i skolan om han bara ville eller ropa på hjälp och inte gå hem igen om han varit kidnappad. Han har frivilligt gjort såhär och hon har frivilligt gjort såhär pga dom inte kunnat och orkat göra något annat/bättre. Antar att du inte arbetat med hemlösa och psykiskt traumatiserade men det har jag. Antar att Oisin Cantwell och Lena Mellin inte heller har gjort det utan att dom började jobba på någon tidning redan i tonåren efter att ha levt ett skyddat Svensson-liv och sedan fått betalt för att skriva ovetenskapliga krönikor som enbart består av deras egna fördomar och åsikter, som i sin tur baseras på deras respektive låga utbildning och dåliga allmänbildning om hur det är att leva i Sverige utanför deras bubbla.
Jag kan på rak arm tänka på 30 personer som har levt i värre misär än denna mor och son och som dessutom varit mer av ”förövare” än vad modern har varit. Hon är ingen förövare, pappan var en förövare.

Du kan ha rätt. Samtidigt vet man inte hur det var för typ 20 år sedan. Du har säkert ingen erfarenhet av Fritzl och Natalia Kampusch m fl. men de visar att sådana här kidnappare släpper på isoleringen efter hand , när de väl har brutit ned sina offer så mycket att de tappat all handlingsförmåga. Det kan vara fallet här. NU får han röra sig fritt, ja, men fick han det för 15-20 år sedan, eller satt han helt inlåst då?
Citera
2020-12-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, vi har lärt oss att narcissister slipper undan ansvar. De skyller till och med på döda för sina onda handlingar eller icke-handlingar.

Precis. Det är inte för att försvara kvinnor före männen, det beror ju på vad faktan är. Tyvärr kan man inte göra så mycket om det inte finns direkt tvång eller våld inblandad. Och det är DET som gör att män oftare blir straffade - de använder då våld. Och jag tycker absolut att såna här handlingar - folk som psykar sina barn - borde bestraffas hårdare.
Citera
2020-12-04, 12:43
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, nu är det plötsligt synd om mamman.

Snart kommer det väl inlägg om att det är sonen som är förövaren!
Det finns INGEN förövare i den här historien! FATTA DET!
Citera
2020-12-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det finns INGEN förövare i den här historien! FATTA DET!

Trots vad systern burit vittnesmål om?
Citera
2020-12-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezuu
Jo vi har lärt oss att kvinnor blir beskyddade till intet. Om detta hade vart en pappa och en dotter så hade inte denna tråden varit ett argument, och media hade sett detta på ett helt annat sätt.
Ska du säga att jag har fel? Du vet att det är så.

Det där är inte sant. Däremot är det svårt att ha någon konkret bevis om det inte har använts fysiskt våld. Försök bevisa psykisk våld! Det är ju det som kvinnor då ofta använder.
Citera
2020-12-04, 12:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Jag förstår att du tror att detta är påhitt, men förstår dock inte logiken bakom denna konklusion.

1. Vad i vittnesmålen gör att du kommer fram till att hans skick (särskilt extremiteterna) inte var värre än att han bara kunde "flyga upp ur stolen"?

2. Hur kommer du fram till at systern var hämndlysten? Hur menar du att hon har lagt ansvar på sjukvården? Om ambulanssyrrorna som kom till lägenheten hade gjort bedömningen att någon akuttransport till sjukhuset inte krävdes (vilket du verkar anse, iom att du reducerar hans skador till att vara normala efter fotbollsspel), hade de inte tagit med honom. Likaledes hade han inte blivit inskriven på sjukhus om läkare inte hade gjort bedömningen att han var i behov av vård.

3. På vilket sätt överdriver jag? Varför i detta fall är det inte i stället du som underdriver?

4. Varför är du så övertygad om att modern är oskyldig när hon underlåtit sig att skaffa sjukvård åt sonen som fysiskt brutits ned under en längre tid med tanke på hans skador inklusive avsaknad av tänder, faktum att han sov på en filt på golvet, er cetera? Hur får man vätskande sår av att ha spelat fotboll en vecka tidigare?

På fråga 1 svarar jag omvittnat fotbollsspel i närtid. Vid flera tillfällen.

På fråga två svarar jag i någon av de 2 första intervjuerna med systern, d v s hennes egna ord

På fråga 3 svarar jag att du återberättar bara vad systern sagt.

Det finns flera svar på den sista frågan. Dels stödjer jag mej på polisförhöret med sonen. Dels upprepar du systerns osanna påståenden. Dels har ingen svensk pensionär vårdnadsansvar över några som helst vuxna män. Ändå har gamgumman lagat god mat åt honom och därmed hållit honom vid liv i alla dessa år.

Vanvård?
Senast redigerad av Starback 2020-12-04 kl. 12:51.
Citera
2020-12-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ingen har tagit någon ur skolan. Han blev en typisk hemmasittare i 12-årsålder. Gemensamt för denna kategori ungdomar är att de omöjligen går att få tillbaks till skolan. Inte ens tortyr skulle få iväg dom.

Jag jobbar med såna och har själv en son som varit hemmasittare (dock på gymnasiet, det räknas kanske inte). Det stämmer inte, det du säger. Vi har fått varenda ungdom förutom kanske en eller två som sedan blev för gamla att komma till skolan. Det kan ta lite tid, men det går.
Citera
2020-12-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Det verkar som att du är för dum för att förstå mitt inlägg. Så jag ska förklara för dig.

Jag håller med dig. Det är uppenbarligen hennes historia jag syftar på.

Jag vet inte om det är din läsförståelse eller ditt svaga intellekt jag ska kritisera. Dum i huvudet är du i alla fall.

Men skärp dig, du är verkligen otrevlig! Jag bara läste lite slarvigt och var trött.
Citera
2020-12-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Men din sopa. Håll bara käften. Då hade ju mannen kunnat gå i skolan om han bara ville eller ropa på hjälp och inte gå hem igen om han varit kidnappad. Han har frivilligt gjort såhär och hon har frivilligt gjort såhär pga dom inte kunnat och orkat göra något annat/bättre. Antar att du inte arbetat med hemlösa och psykiskt traumatiserade men det har jag. Antar att Oisin Cantwell och Lena Mellin inte heller har gjort det utan att dom började jobba på någon tidning redan i tonåren efter att ha levt ett skyddat Svensson-liv och sedan fått betalt för att skriva ovetenskapliga krönikor som enbart består av deras egna fördomar och åsikter, som i sin tur baseras på deras respektive låga utbildning och dåliga allmänbildning om hur det är att leva i Sverige utanför deras bubbla.
Jag kan på rak arm tänka på 30 personer som har levt i värre misär än denna mor och son och som dessutom varit mer av ”förövare” än vad modern har varit. Hon är ingen förövare, pappan var en förövare.
Du ska hålla käften! Förskräckligt att du skriver att du jobbat med hemlösa och psykiskt traumatiserade. Du har inte förmågan att se något annat! Och det är såna som dig man inte litar på i systemet. Hoppas verkligen du inte jobbar på socialtjänsten eller andra enheter för att hjälpa utsatta idagsläget!
Citera
2020-12-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ärligt talat så tror jag det rör sig om någon sorts hoardermamma med OCD och skit, samt en autistisk kille.

Så kan det vara. Personligen tror jag dock även på en personlighetsstörning hos mamman. Borderline eller narcisst.
Citera
2020-12-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Japp.
Vart kan man få tillgång till intervjun?
Citera
2020-12-04, 12:58
Medlem
[quote=cece123|73831146]
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64

Nej, jag tror att mamman liksom sonen ligger inom autismspektrat.
Mamman verkar inte ha förmåga att se till sonens behov, sonen är till för hennes skull.
Jag har sett sådana föräldra/barn relationer många gånger om bland autister. Dock ej så pass graverade.
Och jag vill poängtera att det finns föräldrar som kan hjälpa sina barn under sådana omständigheter.
Både sonen och mamman är förmodligen traumatiserade på det och har utvecklat PTSD, vilket inte underlättar förmågan att få ett hälsosammare liv, depressioner, hoarding och annat på det.
Även depressioner gör ju att människor blir väldigt självfokuserande.

Det är också möjligt, men det ena utesluter inte heller det andra. Det kan vara flera saker. Jag har också sett liknande hos autister, men just inte så graverande. Precis som du säger. Och just för att det är värre, är jag mer inne på en personlighetsstörning också. Mest också för beteendet mot sina döttrar och att hon verkar ha så stark behov att styra och ställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in