2020-12-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Korrekt, men det är många fler som pendlar in/ut ur Stockholm än som pendlar mellan Sverige och Danmark, och Danmark stängde bron under vårens pandemi, vilket gjorde att man fick ett mycket mindre befolkningsunderlag och en mycket liten och avgränsad yta att ansvara för t.ex. genom smittspårning, eftersom Köpenhamn ligger på en ö.

Sen så spelar inte Danmark riktigt i Norges liga ifråga om COVID-döda, och Danmarks dödstal är på uppgång.

Det er vel underordnet at broen var lukket.
Der var heller ikke mange fra resten af Sjælland som rejste til København i foråret og det tror jeg også gør sig gældende for Stockholms opland.
Vi havde heller ikke nogen smittesporing i foråret.

Der er 37 lande i Europa med højere dødstal, så jeg troede vi stadig kunne klassificeres som lavt dødstal.
Citera
2020-12-04, 14:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Fattade du inte vad jag sa precis? Den danska studien testade inte om masken kan skydda andra från att bli smittade, bara om friska med mask kan smittas, därför är den värdelös att applicera i ett real-world scenarie eftersom man måste testa båda håll för att få något hum om masker kan minska smittspridning.

Den tyska studien som testades i verkligheten där alla bär mask visar på 45% minskning:

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117
We conclude that 20 d after becoming mandatory face masks have reduced the number of new infections by around 45%.

Den studien säger ingenting heller eftersom man inte har gjort dubbelblindtester. Det kan mycket väl vara andra faktorer som gjorde att smittan var mindre.
Citera
2020-12-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Senast på presskonferensen idag sa man att testkapaciteten är begränsad, man har slagit i taket i en mängd regioner.

Som vi sagt tusen gånger tidigare. Men du verkar ha problem med tänket.
Kan du lägga ner dina infantila påhopp på andra användare? Det ger ett väldigt lågbegåvat intryck. Likväl, testningen ökar nationellt för varje vecka som går. Och ökningen av tester är som störst i Stockholm och Skåne. Eller var åtminstone v48. Jag har själv gett dig källor angående detta men du vägrar ta till dig in det. Enligt platz registrerar förövrigt Stockholm runt 800 färre fall denna fredag.
Citera
2020-12-04, 14:42
Medlem
Citat:
TAD2 och karlkula12 sa ju att det var platå, och att det nu avtar, både vecka 46, 47 och 48 De hade gräsligt fel.

Detta kommer hålla i sig. I dagens takt ligger vi på runt 1800-2200 nya döda/månaden.

Antalet smittade ligger på platå. Gör en graf med glidande medelvärde. Peak i slutet av november.
Citera
2020-12-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, den visar ett inkonklusivt resultat. Punkt. Du behöver införa detta i en metanalys med liknande studier i en forrest plot för att få sammanvägt resultat. Samt kika på heterogitet och publikationsbias.

Du utelämnar som vanligt väsentliga fakta. Inkonklusivt i förhållande till den effektnivå som man satt. Studien testar heller inte skyddet för andra, bara skyddet för individen som bär munskydd. Studien utfördes dessutom när det var låg smittspridning i samhället. Resultatet pekar därmed snarare på att munskydd faktiskt kan ha en effekt, vilket också professorn som utfört studien menar.
Citera
2020-12-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antalet smittade ligger på platå. Gör en graf med glidande medelvärde. Peak i slutet av november.

Har du sovit under en sten senaste veckorna? Regionerna och FHM säger ju att platån till stor del beror på att testkapaciteten har slagit i taket. 16 av 21 regioner uppger att man inte hinner testa! Ökningen av nya tester sker i de övriga regionerna.

Upp på banan!

Jag vill inte ens tänka på vilka siffror vi skulle sett om allaregionerna hade kunnat testa lika stort som behovet är.

Jag har svårt att ta dig på allvar, efter att ha sett hur ofantligt fel du haft i tråden senaste månaderna.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-04 kl. 14:46.
Citera
2020-12-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du utelämnar som vanligt väsentliga fakta. Inkonklusivt i förhållande till den effektnivå som man satt. Studien testar heller inte skyddet för andra, bara skyddet för individen som bär munskydd. Studien utfördes dessutom när det var låg smittspridning i samhället. Resultatet pekar därmed snarare på att munskydd faktiskt kan ha en effekt, vilket också professorn som utfört studien menar.

Att mask kan ha effekt står inte mot att resultatet är inkonklusivt. Power var satt för utifrån en förväntat effekt, det är så det fungerar i studier.
Citera
2020-12-04, 14:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hur kan Sverige ha så höga dödstal men så många lediga IVA-platser, hård triage vilka som hamnar på IVA?
Är det så höga dödstal, egentligen? Den här tiden på året så dör ca 1500 personer över 70 varje vecka.
Citera
2020-12-04, 14:47
Medlem
Citat:
Har du sovit under en sten senaste veckorna? Regionerna och FHM säger ju att platån till stor del beror på att testkapaciteten har slagit i taket. 16 av 21 regioner uppger att man inte hinner testa! Ökningen av nya tester sker i de övriga regionerna.

Upp på banan!

Jag vill inte ens tänka på vilka siffror vi skulle sett om allaregionerna hade kunnat testa lika stort som behovet är.

Jag har svårt att ta dig på allvar, efter att ha sett hur ofantligt fel du haft i tråden senaste månaderna.

Testerna ökar och andelen positiva är på en platå. R är under 1 givet en kompensation för ökat antal tester.
Citera
2020-12-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varför räkna när det finns en handful sajter som sammanställer. Siffrorna ovan stämmer med:
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis
https://covidstatistik.se/avlidna#rapporteringsdatum-veckovis

Så det stämmer med när fall respektive dödsfall rapporterades in.
Siffrorna blir tydliga och kan lätt användas som referens, vid diskussion.

Man ser trenden.
Citera
2020-12-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag syftade på antal smittade inte antal döda. Rullande medelvärden är det inget fel på. Det är bara ett medelvärde över flera dagar så att toppar och dalar utjämnas. Det har ingenting med trender att göra.

Det ÄR en platå i antal smittade. Med obeveklighet leder det till en platå i anta döda några dagar senare.

Nog har det med trender att göra alltid...det fick i alla fall jag lära mig i skolan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glidande_medelvärde

Enligt din länk så hade vi en platå och nedgång i mitten på november också.

Därefter fortsatte det uppåt igen.

Man måste skilja på trender på kort och lång sikt.

Oavsett om det gäller döda eller antal fall.

Det var bara det jag ville påpeka.
Citera
2020-12-04, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vem har påstått det? Inte jag i alla fall. Om du tittade på kartan så ser du att det finns flera mörkröda områden på Hong Kongs karta, med en befolkningstäthet >40.000 invånare per kvadratmeter.

Du är så lågbegåvad att man smäller av. Och du tror du bevisar något genom att hävda att 4 miljoner bor inom 90 minuter pendlingsavstånd, men snälla du inte ens samtliga angränsande län tillsammans med Stockholms län (C, U, D och AB) kommer upp i detta (3.3 miljoner). För att det ska fungera med 4 miljoner får du mäta hela vägen från Gävle ner till Linköping och alltså lägga till län E och X och då ringar du in ett område lika stort som hela Holland och Belgien med 28 miljoner invånare så då är vi tillbaka i det som är obeskrivligt enkelt att förstå för alla utom du; holland och belglien är extremt mycket mer tättbefolkade än till och med Sveriges mest tättbefolkade jävla region. Sedan har du resten av Sverige som också borde ingå i jämförelsen som du gärna blundar för....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in