2020-12-03, 13:21
Medlem
Tips till dem som gillar att odla: koriander hör till de mest köldtåliga kryddorna (i likhet med salvia, dansk körvel, persilja m.fl.). I södra Sverige kan man ofta skörda dem utomhus hela vintern.
Citera
2020-12-03, 16:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tips till dem som gillar att odla: koriander hör till de mest köldtåliga kryddorna (i likhet med salvia, dansk körvel, persilja m.fl.). I södra Sverige kan man ofta skörda dem utomhus hela vintern.
Kan man sätta ned roten i jorden bara och man köpt med rot.
Eller för uttorkad?
Citera
2020-12-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan man sätta ned roten i jorden bara och man köpt med rot.
Eller för uttorkad?
Jag har aldrig testat att vare sig plantera eller så kryddväxter ute så här pass sent på året, så tyvärr kan jag inte svara på det. Brukar göra det i omgångar under sensommar och höst och sedan skörda lite i taget från de uppvuxna plantorna under höst och vinter. En klar fördel med att så/plantera efter midsommar är att man slipper att plantorna går i blom så snabbt.

Men testa och rapportera gärna hur det gick! Kanske är det dock för mörkt och kallt för att de ska vilja etablera sig just nu. Om du har fröer och vill chansa skulle du kunna prova att vinterså också för en tidigare skörd till våren.
Citera
2020-12-04, 11:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har aldrig testat att vare sig plantera eller så kryddväxter ute så här pass sent på året, så tyvärr kan jag inte svara på det. Brukar göra det i omgångar under sensommar och höst och sedan skörda lite i taget från de uppvuxna plantorna under höst och vinter. En klar fördel med att så/plantera efter midsommar är att man slipper att plantorna går i blom så snabbt.

Men testa och rapportera gärna hur det gick! Kanske är det dock för mörkt och kallt för att de ska vilja etablera sig just nu. Om du har fröer och vill chansa skulle du kunna prova att vinterså också för en tidigare skörd till våren.
Jag ska testa nästa gång jag köper med rot, men risken att roten är "död" är nog stor.

Faktiskt planerat att så lite asiatiska kryddor, söt basilika är en.
Får slänga på koriander.

Hur blir koriandern som äldre, det vill säga blir bladen hårda och kraftiga?
Och påverkar det i så fall känslan på den?
Smaken tror jag dock är alldeles utmärkt ändå.
Citera
2020-12-04, 13:16
Medlem
Vad är cilantro för något?

Kan någon förklara för mig vad cilantro är?
Citera
2020-12-04, 13:20
Medlem
Koriander
Citera
2020-12-04, 13:20
Medlem
ministryofdrugss avatar
Koriander (bladen) på amerikansk engelska.
Citera
2020-12-04, 13:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag ska testa nästa gång jag köper med rot, men risken att roten är "död" är nog stor.

Får slänga på koriander.

Du vet väl att man kan använda roten i matlagning? Mycket smak i dem och de ingår ofta i t.ex Thai Curry Paste.

Jag tycker koriander är lite knepigt att odla, de blir gärna lite långa och glesa med tiden. Långa plantor med få blad är inte riktigt det man vill ha.
Citera
2020-12-04, 13:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du vet väl att man kan använda roten i matlagning? Mycket smak i dem och de ingår ofta i t.ex Thai Curry Paste.

Jag tycker koriander är lite knepigt att odla, de blir gärna lite långa och glesa med tiden. Långa plantor med få blad är inte riktigt det man vill ha.
Jo, den äter jag nästan alltid.

Odlar du inne eller ute?
Citera
2020-12-04, 14:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo, den äter jag nästan alltid.

Odlar du inne eller ute?

Har provat både och.
Hemma i stan kan det bli en kruka i köksfönstret och vid fritidshuset stoppar jag ofta ned lite fröer i kökslandet.

Men plantorna skjuter relativt snabbt iväg de höga blomstänglarna och därmed glesnar bladverket.
Man får vara snabb med att skörda.
Citera
2020-12-04, 14:05
Medlem
Citat:

Får slänga på koriander.

Tycker faktiskt att en hel del kryddväxter - de köldtåliga sorterna då förstås - blir finare under vinterhalvåret än på högsommaren. Saftigare och mer aromatiska. Dansk körvel har jag t.ex. aldrig lyckats med sommartid (blir torr och trist och går i blom direkt), men den jag har ute nu är helt otroligt fin. Även den koriander jag har nu är mycket finare än den jag hade i somras (den gick i blom jättefort). Eftersom man skördar lite i taget från plantan uppstår inte heller problemet med tråkiga, förvuxna blad. Det är mer ett sommarfenomen. Man får förstås vara beredd på att ha flera plantor eftersom tillväxttakten är lägre så här års, men å andra sidan håller sig bladen fina mycket längre.
Citera
2020-12-04, 14:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har provat både och.
Hemma i stan kan det bli en kruka i köksfönstret och vid fritidshuset stoppar jag ofta ned lite fröer i kökslandet.

Men plantorna skjuter relativt snabbt iväg de höga blomstänglarna och därmed glesnar bladverket.
Man får vara snabb med att skörda.
Min fundering var om det var inne och för dåligt ljus, så har en hel del växter en tendens att växa på längden och bli rangliga och konstiga.

Men en sak att tänka på helt klart, men använder rätt mycket koriander så kan nog hålla efter den
Citat:
Tycker faktiskt att en hel del kryddväxter - de köldtåliga sorterna då förstås - blir finare under vinterhalvåret än på högsommaren. Saftigare och mer aromatiska. Dansk körvel har jag t.ex. aldrig lyckats med sommartid (blir torr och trist och går i blom direkt), men den jag har ute nu är helt otroligt fin. Även den koriander jag har nu är mycket finare än den jag hade i somras (den gick i blom jättefort). Eftersom man skördar lite i taget från plantan uppstår inte heller problemet med tråkiga, förvuxna blad. Det är mer ett sommarfenomen. Man får förstås vara beredd på att ha flera plantor eftersom tillväxttakten är lägre så här års, men å andra sidan håller sig bladen fina mycket längre.
Det hinner nog bli sommar innan jag får tummen ur, men tänkte sätta igång odling på några kryddväxter jag använder flitigt.
Men bra och veta, min gräslök den växer på just nu efter omskolning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in