Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Har provat både och.
Hemma i stan kan det bli en kruka i köksfönstret och vid fritidshuset stoppar jag ofta ned lite fröer i kökslandet.
Men plantorna skjuter relativt snabbt iväg de höga blomstänglarna och därmed glesnar bladverket.
Man får vara snabb med att skörda.
Min fundering var om det var inne och för dåligt ljus, så har en hel del växter en tendens att växa på längden och bli rangliga och konstiga.
Men en sak att tänka på helt klart, men använder rätt mycket koriander så kan nog hålla efter den
Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Tycker faktiskt att en hel del kryddväxter - de köldtåliga sorterna då förstås - blir finare under vinterhalvåret än på högsommaren. Saftigare och mer aromatiska. Dansk körvel har jag t.ex. aldrig lyckats med sommartid (blir torr och trist och går i blom direkt), men den jag har ute nu är helt otroligt fin. Även den koriander jag har nu är mycket finare än den jag hade i somras (den gick i blom jättefort). Eftersom man skördar lite i taget från plantan uppstår inte heller problemet med tråkiga, förvuxna blad. Det är mer ett sommarfenomen. Man får förstås vara beredd på att ha flera plantor eftersom tillväxttakten är lägre så här års, men å andra sidan håller sig bladen fina mycket längre.
Det hinner nog bli sommar innan jag får tummen ur, men tänkte sätta igång odling på några kryddväxter jag använder flitigt.
Men bra och veta, min gräslök den växer på just nu efter omskolning.