2020-12-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Hur det än är, vilken tragisk situation som ligger bakom med pappan etc så fråntar det inte mammans ansvar över sonen. Misshandlar min man mig och/eller min son så brister jag i mitt föräldraansvar om jag inte gör något åt det.

Även om man själv är ett offer så ger det inte en rätten att själv begå övergrepp. För hur det än är, så har man brustit i att uppfylla skolplikten och andra vitala omvårdnadsbehov för pojken.

Men det är säkerligen inte åtalbart utan preskiberat numera.

Ja, exakt. Den vuxne har ett ansvar.

Juridiskt är det ju svårt, har hon varit psykiskt sjukt så finns det ju inget uppsåt och precis som du säger så är allt preskiberat för länge sedan.

Sen är det inte så mycket man kan göra, utan välfungerande föräldrar så ligger barnet illa till oavsett. Samhället kan försöka kompensera föräldrarnas oförmåga på många sätt, men det är inte samma sak, många barn ramlar mellan stolarna. Men det är slutligen föräldrarna som brustit i sitt ansvar ansvaret ligger på dem.
Citera
2020-12-04, 07:50
Avslutad
Har intervjun sänts ännu? Började lyssna nu och orkar inte lyssna igenom hela om det redan sänts.
Citera
2020-12-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReverendBizarre
Har intervjun sänts ännu? Började lyssna nu och orkar inte lyssna igenom hela om det redan sänts.

Nä, det är ett evigt jävla gaggande om sex, faktiskt, just nu. Lyssnar med ett öra. Trodde det var en något mer seriös podd men det är sjukt flamsigt. De sparar väl intervjun till sist. Ber om ursäkt om jag lockade till något slags Västgötaklimax
Citera
2020-12-04, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Det blir väldigt intressant när FUP är klar och man kan se bilder hur det såg ut i bostaden.
Kommer det någon FUP när det inte blir något åtal? Jag vet inte.
Citera
2020-12-04, 08:06
Medlem
Expressen har belagt intervjun med mamman med premium. Någon som har screenat text och video innefrån lägenheten?
Citera
2020-12-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kommer det någon FUP när det inte blir något åtal? Jag vet inte.

Nej, det kommer inte att komma något fup eftersom detta inte lett till åtal.
Citera
2020-12-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Ett hembesök från soc borde ha visat att allt inte stod rätt till. Dottern/systern har ju larmat och kämpat.

Men NÄR gjordes detta?

Om soc gjorde ett hembesök och mannen var under 18 så kanske det hade funkat men inget tyder ju på att det var vid denna tid dottern försökte larma.

Inget tyder ju heller på att mannen legat med bortruttna tänder och såriga ben i 28 år.

Gör Soc ens något om de får larm om att två vuxna lever i en stökig lägenhet och själva väljer att isolera sig?
Citera
2020-12-04, 08:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men NÄR gjordes detta?

Om soc gjorde ett hembesök och mannen var under 18 så kanske det hade funkat men inget tyder ju på att det var vid denna tid dottern försökte larma.

Inget tyder ju heller på att mannen legat med bortruttna tänder och såriga ben i 28 år.

Gör Soc ens något om de får larm om att två vuxna lever i en stökig lägenhet och själva väljer att isolera sig?
Nej, de kan erbjuda stöd -- men det är ju knappast något som sker bara för att de uppmärksammats på ett problem. Tvärtom brukar människor få ansöka om hjälp och hoppas på att det beviljas - vilket ofta inte sker.
Citera
2020-12-04, 08:20
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Och du försvarar människor som misshandlar barn så länge de inte blir upptäkta?

Det hon gjort är förkastligt, oavsett omständigheterna. Det är inget som går att skylla på något eller någon annan och allra minst på sonen.

Nu när saker har kommit fram i ljuset är det dock hans liv hans eget ansvar som vuxen - sen är det väl frågan om han klarar av det pga den psykiska tortyren han utsattes för för 25+ år sedan.

Coco - coco - coco

Det fanns ingen inlåsning. Det fanns ingen elak mamma. Det fanns ingen misshandel. Det fanns aldrig tortyr. Det fanns bara en modern vandringssägen som en elak styvsyster planterade för en presskår av fågelholkar.

Råttan i pizzan, typ.
Senast redigerad av Starback 2020-12-04 kl. 08:25.
Citera
2020-12-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de kan erbjuda stöd -- men det är ju knappast något som sker bara för att de uppmärksammats på ett problem. Tvärtom brukar människor få ansöka om hjälp och hoppas på att det beviljas - vilket ofta inte sker.

Mm, det är det jag menar.

Från det att pojken var 12 till han blev 18 så kunde ju soc säkert göra något med det var ju så länge sedan. Sen är det ju osäkert hur situationen var dessa år men jag är övertygad om att det var ganska normalt bortsett från att han inte gick i skolan.

Det är ett tragiskt fall där två personer med psykiska problem valt att isolera sig men samtidigt så finns det ju ögonvittnen som sett mannen spela fotboll i området senast i somras.

Jag är övertygad om att det kommer fler vittnen som genom åren sett och umgåtts med mannen och att misären i lägenheten tillkommit senaste månaderna då mamman blev sjuk och/eller de valt att isolera sig totalt när mamman blev sämre.
Citera
2020-12-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja börjar man tänka efter och rannsaka sin egen omgivning, så finns faktiskt söner som förblivit kvar hos mamma, hur allt detta startat är ju knorren, men när väl åren går så ser omgivningen på det hela som praktisk lösning eftersom sonen saknar kraft att skaffa sig ett vanligt självständigt liv, och mamman får sällskap och kan dessutom ha kvar mammarollen, båda har fördelar, men så klart är det dålig lösning om någon av parterna är olycklig, efter så många år tillsammans med sin mamma så kan man ju tänka sig att sonen uppskattar det livet
och inte inser om det är fel sorts liv
omgivningen kan ju tycka annorlunda, men om han är nöjd med nuvarande liv så vad kan systern göra då?
Han är ju inte omyndigförklarad.
Nu blir väl sociala inkopplad, och de kommer ju erbjuda sin kontakt, det är frivilligt förståss.
Vill sonen ha en egen bostad så lär han få detta.
Hur mamman påverkat eller inverkat att situationen blivit så här, är svårt att veta i efterhand.
Systern ser på sitt sätt, och hennes bror ser sin situation på annat sätt.
Ska systern bli den nya personen som ska styra broderns tillvaro.
Systern pekar ut sin mamma som orsaken till att brodern blivit kvar hos mamman
jag tycker mig ana att systern vill själv styra och ställa över huvudet på sin bror. Tyvärr.
Jag tror inte att systern har något behov av att styra över någonting. Hon var nog bara chockad när hon fick se i vilket tillstånd brodern var och reagerade därefter. Att hon fick se det berodde ju på att sjukhuset kontaktade henne när mamman låg på sjukhuset. Då blev systern indragen i detta och blev chockad.
Citera
2020-12-04, 08:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Mm, det är det jag menar.

Från det att pojken var 12 till han blev 18 så kunde ju soc säkert göra något med det var ju så länge sedan. Sen är det ju osäkert hur situationen var dessa år men jag är övertygad om att det var ganska normalt bortsett från att han inte gick i skolan.

Det är ett tragiskt fall där två personer med psykiska problem valt att isolera sig men samtidigt så finns det ju ögonvittnen som sett mannen spela fotboll i området senast i somras.

Jag är övertygad om att det kommer fler vittnen som genom åren sett och umgåtts med mannen och att misären i lägenheten tillkommit senaste månaderna då mamman blev sjuk och/eller de valt att isolera sig totalt när mamman blev sämre.

Barnvakten har ju haft kontakt med familjen under många år och vittnar ju om en utveckling som ligger nära det du säger.

Ur Aftongbladet
Vad hade mamman för roll i isoleringen enligt dig?
– Hon var också ett offer. Hon gjorde som pappan sa till henne. Han bröt ner båda två. Sedan fortsatte hon isoleringen från samhället, säger hon.

Han har inte varit inspärrad
Varför upphörde hon inte med det när pappan dog?
– Jag tror inte att hon förmådde det helt enkelt.

Kvinnan tycker att bilden av att mannen skulle ha varit inspärrad är felaktig.
– Han har varit ute. I somras såg jag honom spela fotboll på fotbollsplanen på kvällarna. Vi sa hej till varandra, men inte mer.
Hon fortsätter:
– Han kunde komma och gå från lägenheten. Men jag är övertygad att han varit väldigt beroende av mamman.

Hon har också försökt få hjälp till dem:
Kvinna drar sig till minnes att mamman och sonen besökte henne 2006. Mamman ville då att hon skulle hjälpa henne med att intyga för myndigheter att sonen var i fortsatt behov av sjukpensionering.

Jag ringde då till psykiatrin här i kommunen och berättade att jag var orolig för familjen. De svarade att eftersom han är myndig kan de inte göra så mycket. Men jag minns det som att de sa att de skulle följa upp det. Jag har också ringt till socialen och berättat att jag varit orolig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKz13Q/det-finns-fler-offer-an-sonen-i-det-har

Det handlar om två utsatta människor - där isoleringen började när pojken föddes och skedde p g a pappan/maken. Hon förmådde sedan inte skaka av sig och bli "vanlig" när maken dog, utan har levt kvar i den tillvaro han skapade och likadant har det blivit för sonen.

Skall man söka syndabockar i detta så är det inte kvinnan, utan samhällets ovilja och oförmåga att kliva in i situationer liknande denna.

Tänker också på Ystadsbarnen - där barnen flyttar hem till isoleringen igen så fort de blir myndiga. Att leva i en situation som är onormal för andra innebär inte att den inte normaliseras för dem som befinner sig i den.

Jag hoppas både mamman och sonen får adekvat hjälp nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in