2020-12-03, 01:57
Medlem
-nickname-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Att hitta honom i ungerska arkiv lär också vara synnerligen knepigt.

Vet vi ens var i Ungern han var född?

En kvalificerad gissning är Baranya provinsen i södra Ungern med tanke på hans efternamn.
Citera
2020-12-03, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vi vet att skolan inte brydde sig om att han inte var i skolan. De hade kunnat göra något åt situationen men de gjorde inte det. Är det rätt att mamman anklagas för att ha skött sin son illa, av människor som har skött honom ännu sämre och som har brytt sig ännu mindre om honom, tex du?

Mamman är dessutom 70 år, så hon kan ha varit både psykiskt och fysiskt sjuk själv sen när han blev vuxen, och därför kunde hon inte förstå att han behövde vård. Och brydde sig han om henne som vuxen?
Varför ska bara mamman bry sig om sin vuxne son, och han inte behöva bry sig om henne?

Nej, vi vet inte hela historien och vad som försigick hemma. Och därför vet vi inte hur detta fall skiljer sig från andra fall där män bor kvar hos sin mamma och isolerar sig och får hälsoproblem, tex blir överviktiga. Övervikt kan vara minst lika illa som tandlöshet, och bensår kan uppkomma pga övervikt. Så varför reagerar ingen på andra sådana män, när det kryllar av dem i Sverige?
Vad är så speciellt med just den här mannen?

Jag välkomnar självklart att man hjälper alla sådana här män och kvinnor att ta sig ur sin situation. Men om det inte finns någon som har gjort något tydligt brottsligt, då ser jag ingen anledning till att någon ska straffas, lika lite som mamman ska straffas för att hennes första son dog.

Det råder ingen tvekan om att mamman är mentalt instabil. Men räcker inte hävda som ett brott om inte hennes son anklagar henne, vilket han inte gjorde under förhören med honom.
Citera
2020-12-03, 02:02
Bannlyst
Det blir väldigt intressant när FUP är klar och man kan se bilder hur det såg ut i bostaden.
Citera
2020-12-03, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag orkar inte läsa tråden.

https://news.sky.com/story/swedish-woman-in-her-70s-arrested-on-suspicion-of-holding-son-captive-for-28-years-12148039
She is accused of holding him prisoner at an apartment block south of Stockholm, prosecutors say.
The man was found inside the flat by a relative on Sunday after they discovered his mother had been admitted to hospital.
On hearing the news, he went to the apartment and found the door unlocked.
The relative told the newspaper there was "urine, dirt and dust" everywhere and the man was sitting on a blanket with no teeth and sores on his legs.
Kvinnan har bara dels varit psykiskt sjuk och dels påverkat sin son, som säkert också är psykiskt sjuk. Systern med samma genpool tycks av många i tråden vara något slags sanningsvittne?

Enligt grannarna gick mannen ut ibland. Dörren var olåst. Mamman låg på sjukhus och sonen fick skörbjugg. Förutom att förlora tänderna och få sår som läker dåligt så har skörbjugg som symptom att den sjuka blir deprimerad, apatisk och loj.

Att ha ostädat hemma är inget brott och att sonen fick skörbjugg när mamman blev inlagd på sjukhus är knappast en nyhet som borde kablas ut över hela världen.

Den här historien handlar om psykisk ohälsa i hela familjen. Vad är den störda systerns försvar att hon väntat 20 år på att myndigheterna skulle ingripa utan att påminna dem? Har hon inget eget ansvar?

Detta är en familj med stora psykologiska problem, men knappast någon nyhet.

Ingen var inlåst och lägenheten blev stökig, och c-vitaminintaget sämre då mamman blev intagen. Det enda som saknades för att den perfekta stormen skulle uppstå var en dålig journalist.

Skörbjugg och dålig psykisk hälsa var den triviala förklaringen. Hoppas han får vitamintillskott på sjukhuset nu och att läkaren inte har samma kompetensprofil som journalisten.

Din text kan tolkas som att du menar att sonen fått skörbjugg under tiden Modern låg på sjukhus. Har du läst det någonstans, eller är det något du gissar på? Moderns frånvaro p.g.a. sjukhusvistelse lär knappast vara orsaken till skörbjuggen iallfall. Det tar lång tid innan tänder lossnar av skörbjugg. Processen är långsam.
Citera
2020-12-03, 02:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakfelet
Har inte läst hela tråden men jag läste namnet Karlsson. När jag kollar i Sveriges befolkning 1980 har han och systern namnet Larsson, 1990 heter dom båda Baranyai i efternamn. Vet inte om detta redan framkommit.

Det är fel adress på CD-skivorna.
Familjen är uppdelad i två delar där den ena adressen saknar uppgift om våningsplan i övrigt samma.

Söker man på Joie så delar han adress med den yngre systern född 1976. Båda heter Karlsson.
Söker man på Joycie så delar hon adress med modern. båda heter Karlsson.

Gör man dessa två sökningar 1990 så är familjen likadant splittad men där har barnen pappans namn.
Någon Larsson finns inte med i sammanhanget. Du har kollat på fel person eller det är ytterligare fel på skivan.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-12-03 kl. 02:18.
Citera
2020-12-03, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vi vet att skolan inte brydde sig om att han inte var i skolan. De hade kunnat göra något åt situationen men de gjorde inte det. Är det rätt att mamman anklagas för att ha skött sin son illa, av människor som har skött honom ännu sämre och som har brytt sig ännu mindre om honom, tex du?

Mamman är dessutom 70 år, så hon kan ha varit både psykiskt och fysiskt sjuk själv sen när han blev vuxen, och därför kunde hon inte förstå att han behövde vård. Och brydde sig han om henne som vuxen?
Varför ska bara mamman bry sig om sin vuxne son, och han inte behöva bry sig om henne?

Nej, vi vet inte hela historien och vad som försigick hemma. Och därför vet vi inte hur detta fall skiljer sig från andra fall där män bor kvar hos sin mamma och isolerar sig och får hälsoproblem, tex blir överviktiga. Övervikt kan vara minst lika illa som tandlöshet, och bensår kan uppkomma pga övervikt. Så varför reagerar ingen på andra sådana män, när det kryllar av dem i Sverige?
Vad är så speciellt med just den här mannen?

Jag välkomnar självklart att man hjälper alla sådana här män och kvinnor att ta sig ur sin situation. Men om det inte finns någon som har gjort något tydligt brottsligt, då ser jag ingen anledning till att någon ska straffas, lika lite som mamman ska straffas för att hennes första son dog.
Det är inte försvarbart av mamman hur du än vrider och vänder på det. Snälla kastrera dig själv så att du inte skaffar barn. Du är psykisk sjuk eller ett mycket imponerande troll må jag säga
Senast redigerad av afs123 2020-12-03 kl. 02:17.
Citera
2020-12-03, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Det är inte försvarbart av mamman hur du än vrider och vänder på det. Snälla kastrera dig själv så att du inte skaffar barn. Du är psykisk sjuk eller ett mycket imponerande troll må jag säga

Vad har mamman gjort som inte är försvarbart?
Citera
2020-12-03, 02:36
Medlem
Som jag har förstått det är allt detta bara ett stort missförstånd som media spär på.

Som jag förstår det handlar det om två psykisk sjuka människor som levt tillsammans. Det finns tydligen vittnen som sett sonen handla i butiken och vara ute och promenera. Eftersom han inte har något fysiskt handikapp finns det inget som säger att hans mamma gjort det omöjligt för honom att fly och eftersom han varit ute och promenerat själv finns de heller inget som säger att hon typ tvingat honom med ord att vara hemma.

De sjuka är väl att samhället inte hjälpt familjen. Skolan har inte agerat när han plötsligt inte dyker upp och sjukvården har heller inte reagerat.

Sveriges myndigheter är ett stort skämt, som kostar oss multum.
Citera
2020-12-03, 02:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Killen satt undernärd, apatisk och tandlös i sin stol, i en grotesk lägenhet när han hittades. Jag tror knappast att det var av fri vilja. Efter 30 år så tror jag att han var så pass nedbruten att han ej kunde ta sig ut.
Ja det är helt otroligt hur vissa här i tråden anser att han helt frivilligt, haft tandvärk och smärtande bensår.
Bensår är väldigt smärtsamt.
Vem vill frivilligt leva med ständig smärta?
Citera
2020-12-03, 02:40
Medlem
rubin22s avatar
Jag får en obehaglig känsla att vissa i tråden vill smutsa ner systern så mycket det bara går.
Kan det vara den övriga släkten som vägrade inse att sonen behövde komma ifrån modern?
Skulle inte förvåna mig alls, de har väl dåligt samvete kanske och försöker förringa vad den stackars pojken/mannen varit med om.
Dessa borde faktiskt skämmas rejält nu!
Citera
2020-12-03, 02:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det är nog i alla fall bra att behandla infektion i såren med antibiotika så det inte senare utvecklas till sepsis, annars skulle de ha lyckats haffa honom med pågående sepsis och då vete fan om han skulle varken varit talbar eller rest på sig.

Syrran har dragit till med rejäla överdrifter under de senaste dagarna. Hon är inte särskilt begåvad vad jag förstår. Journalisterna i kvällspressen har också gjort sitt. Att åklagaren nämnt just operation måste väl ändå bero på ett missförstånd eller kanske att ambulanssköterskan mumlat något, som syrran hört, som hon sagt till polisen, som... ja, du fattar.
Men nu är det ju inte systern utan läkaren som anmält hans tillstånd till polisen.
Citera
2020-12-03, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetPotatoo
Haha, där fick du allt till det!
Nu är det så att i grannfastigheten ett par hus ifrån mig bor en man som är i 50 års åldern Han har aldrig flyttat hemifrån och håller sig för sig själv, han har långt ovårdat fett hår. Sen en tid tillbaka så ser tomten ut som skit, ingen klippning, utkastat skräp på tomten m.m. Tror att mamman dött men vet inte. Vet iaf att han inte skulle uppskatta att få detta kändisskap som den här familjen fått. tror att journalisterna blivit trötta på allt coronaskrivande och såg detta som ett jättetillfälle och fått systern att babbla på mer än hon borde.
ja börjar man tänka efter och rannsaka sin egen omgivning, så finns faktiskt söner som förblivit kvar hos mamma, hur allt detta startat är ju knorren, men när väl åren går så ser omgivningen på det hela som praktisk lösning eftersom sonen saknar kraft att skaffa sig ett vanligt självständigt liv, och mamman får sällskap och kan dessutom ha kvar mammarollen, båda har fördelar, men så klart är det dålig lösning om någon av parterna är olycklig, efter så många år tillsammans med sin mamma så kan man ju tänka sig att sonen uppskattar det livet
och inte inser om det är fel sorts liv
omgivningen kan ju tycka annorlunda, men om han är nöjd med nuvarande liv så vad kan systern göra då?
Han är ju inte omyndigförklarad.
Nu blir väl sociala inkopplad, och de kommer ju erbjuda sin kontakt, det är frivilligt förståss.
Vill sonen ha en egen bostad så lär han få detta.
Hur mamman påverkat eller inverkat att situationen blivit så här, är svårt att veta i efterhand.
Systern ser på sitt sätt, och hennes bror ser sin situation på annat sätt.
Ska systern bli den nya personen som ska styra broderns tillvaro.
Systern pekar ut sin mamma som orsaken till att brodern blivit kvar hos mamman
jag tycker mig ana att systern vill själv styra och ställa över huvudet på sin bror. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in