Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Tre problem här:
1. Vem skulle i så fall gömma dessa röster och varför? Det verkar djäääävligt fishy att just dessa röster förvarats separat i RESVÄSKOR och att de fyra aktörerna vetat EXAKT var de skulle ligga och plockade fram dem precis som om de visste vad som fanns i och vart de "hörde hemma".
2. Det skulle absolut bryta mot bestämmelserna att valövervakarna måste vara på plats under rösträkningen. Det är liksom vitsen med att de ens finns där. De tidigare spörsmålen om just dessa "poll watchers" har rört huruvida de fick komma tillräckligt nära för att se och vad som skulle betecknas som ett "rimligt avstånd" med hänvisnign till coronaregler och annat. I det här fallet är situationen drastiskt annolunda, eftersom nu var dessa "poll watchers" evakuerade ut byggnaden. De fanns alltså över huvudtaget inte i närheten och då är det ställt bortom allt rimligt tvivel att rösträkning INTE får pågå överhuvudtaget, åtminstone inte utan att man fått ok först från de bägge partiernas övervakare.
3. Om det nu mot all förmodan visar sig att dessa fyra personer INTE agerat olagligt så finns det nu fog för att anse att dessa röster blivit "kontaminerade", och det således finns en unnenbar risk att de kan ha påverkat valet i stort.
1. I min spekulative teori så har då behållarna inte varit gömda. Det har under kvällen stått massvis med behållare överallt i rummet och man har betat av dem undan för undan. Några stycken behållare har av någon anledning glidit in under ett oanvänt bord, exakt hur vet jag inte. Det är inga resväskor utan precis samma behållare som alla andra röster funnits i.
2. Bestämmelserna säger inte att valövervakarna måste vara på plats, bara att de har rätt till att vara det. Om det inte är någon som vill övervaka så är det bara att köra på. Exakt på vilket sätt folk skickades ut och om de hade tillåtits komma tillbaka är fortfarande lite oklart, men det är såklart möjligt att någon brutit mot lagen där.
3. För min del kan vi gärna exkludera dessa röster från totalen. Då det var valdagsröster så fick säkert Trump de flesta av dem =)