Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
Stort tack för ytterligare intressant information. Jag har dock fått höra att J skall ha varit "mycket störd", och brukat våld i just den omfattningen som M och dottern vittnat om. Jag har också fått höra andra bisarra historier om denne man, som jag lovat att inte skriva ut i denna tråd. Men kanske visade han inte upp denna "sida" för alla?
Det pratades definitivt i området bland grannar om att hon var "hårt hållen" och det viskades om att hon fick stryk. De närmsta grannarna borde förmodligen ha hört om daglig misshandel skedde, och då bör det ju finnas åtminstone någon som ringt polisen, och då bör det ju finnas en och annan rapport i arkiven. Jag har aldrig hört eller sett att polisen var där en enda gång på den tiden. Jag ifrågasätter dock inte att hon blev slagen, bara eventuellt omfattningen och grovheten i våldet.
Det var inte ovanligt att folk ringde polisen på 70-talet för så kallade "lägenhetsbråk".
Ja, Johnny var en märklig man. Jag tror så här i efterhand att han försökte kompensera sitt misslyckande i vuxenvärlden, med att försöka impa på ungdomarna genom att vara ball och undervisa i karate. Det gav honom ett sammanhang där han var någon. Han var jätteschyst ibland, men fick utbrott när något inte passade. En gång störde han sig på mig när jag var ute och gick med träskor som han tyckte lät för högt, så han hotade på fullt allvar med att slå in skallen på mig med träskorna om jag inte slutade klampa.
Jag kände att han även var stolt när han fick jobbet av kommunen att riva den stora skorstenen av gult tegel vid Vikingaskolan. Han höll på ensam med det en hel sommar någon gång runt 1980 och monterade ned den sten för sten.