2020-12-03, 23:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Tack för insiktsfullt inlägg. Det är mycket som inte stämmer, ja. Johnny verkar ha varit en jävla idiot men är inte ensam rot till allt ont, hon är sjuk.

Har du lyssnat på detta? Lägg märke till hur hon talar och hur de andra bemöter henne. Jag tror att hon har en hyfsat långt gången demens, t ex alzheimers. https://www.instagram.com/p/CIWWwktJFCQ/?hl=sv

Se nu till att posta tio inlägg till så du kan ta emot PM.

Jag arbetar med dementa men det är svårt att avgöra om mamman skulle vara dement genom att lyssna på denna inspelning. Håller med om att hon låter något svävande vilket många dementa kan göra men det kan ju även beror på att hon är påverkad av all uppståndelse.
En del insjuknar tidigt i demenssjukdomar.
Något som är typiskt dementa är att de kan ha väldigt stökigt och rörigt omkring sej.
Citera
2020-12-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag arbetar med dementa men det är svårt att avgöra om mamman skulle vara dement genom att lyssna på denna inspelning. Håller med om att hon låter något svävande vilket många dementa kan göra men det kan ju även beror på att hon är påverkad av all uppståndelse.
Något som är typiskt dementa är att de kan ha väldigt stökigt och rörigt omkring sej.

Visst och därför stank pojken då han gick i skolan för 33 år sedan. Så hon var väl dement redan då.
Kärringen vet precis vad hon säger och hon vet precis vad hon vill ha.
Citera
2020-12-03, 23:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
1. Vad talar för att den rimligaste förklaringen till systern berättelse är att hon vill få mamman omyndigförklarad och hur skulle detta gå till i praktiken?

Systern är helt enkelt trött på hela skiten och har förmodligen varit dåligt behandlat hela sin uppväxt. Jag misstänker att sonen har varit guldbarnet och dottern svarta fåret, men snarare rebellen vill jag påstå. Pappan hade möjligen rollen som svarta fåret, vilket är högst troligt.

Citat:
2. Om mamman nu skulle bli omyndigförklarad av vilken anledning som helst, hur skulle systern "kunna ta över pengar från lägenheten"?

Nej, det kan hon givetvis inte göra. Något som gärna många i mammans sits vill ge sken av att det är så. Jag skulle nästan kunna svära på att mamman försöker intala myndigheter att dottern vill åt arvet. Det där är ett klassiskt försvar från NPS föräldrar.
Citera
2020-12-03, 23:32
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för ytterligare intressant information. Jag har dock fått höra att J skall ha varit "mycket störd", och brukat våld i just den omfattningen som M och dottern vittnat om. Jag har också fått höra andra bisarra historier om denne man, som jag lovat att inte skriva ut i denna tråd. Men kanske visade han inte upp denna "sida" för alla?

Det pratades definitivt i området bland grannar om att hon var "hårt hållen" och det viskades om att hon fick stryk. De närmsta grannarna borde förmodligen ha hört om daglig misshandel skedde, och då bör det ju finnas åtminstone någon som ringt polisen, och då bör det ju finnas en och annan rapport i arkiven. Jag har aldrig hört eller sett att polisen var där en enda gång på den tiden. Jag ifrågasätter dock inte att hon blev slagen, bara eventuellt omfattningen och grovheten i våldet.

Det var inte ovanligt att folk ringde polisen på 70-talet för så kallade "lägenhetsbråk".

Ja, Johnny var en märklig man. Jag tror så här i efterhand att han försökte kompensera sitt misslyckande i vuxenvärlden, med att försöka impa på ungdomarna genom att vara ball och undervisa i karate. Det gav honom ett sammanhang där han var någon. Han var jätteschyst ibland, men fick utbrott när något inte passade. En gång störde han sig på mig när jag var ute och gick med träskor som han tyckte lät för högt, så han hotade på fullt allvar med att slå in skallen på mig med träskorna om jag inte slutade klampa.

Jag kände att han även var stolt när han fick jobbet av kommunen att riva den stora skorstenen av gult tegel vid Vikingaskolan. Han höll på ensam med det en hel sommar någon gång runt 1980 och monterade ned den sten för sten.
Citera
2020-12-03, 23:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
1. Hon är ju knappast den enda bröstarvingen, och vet vi något om mamman ens har några tillgångar att prata om? Hur kommer du fram till att hon skitit i brodern? Det var väl hon som vid upprepade tillfällen till olika personer försökte slå larm?

2. Om nu ett omyndigförklarande mot förmodan hade kunnat komma till stånd, finns det ju inga garantier att just den systern blivit god man, om någon familjemedlem öht, eller?
Man kan inte omyndigförklara människor i Sverige.
Citera
2020-12-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Ja, eller hur. Får åtminstone en känsla av det. In that case kan det ha gått fort utför på slutet, vilket har satt den medberoende sonen i en riktigt stökig sits. Kan också förklara varför hon frågade Expressen om de trodde att hon fick bo kvar.

Det som talar emot är att personer som är lite eljest innan sin demens ofta blir ännu mer obstinata när demensen utvecklas. I intervjun med expressen verkar hon ha sjukdomsinsikt och villig att ta emot hjälp.
Citera
2020-12-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man kan inte omyndigförklara människor i Sverige.

Exakt min poäng.
Citera
2020-12-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
En sak måste man ju säga: Att mamman nu bjöd in journalister och gav en intervju, och även vad hon berättade - den kvinnan måste vara jäkligt smart. Det var det smartaste hon kunde göra. Vad har hon åstadkommit med det?

1. Hon verkar då inte ha något att dölja.

2. Hon säger att de behöver hjälp (jag slår vad om att hon hade kunnat få det för länge sen, men inte ville)

3. Hon skyller på sin ex-man, som ju helt uppenbarligen inte har med saken att göra. Han dog ju precis när det började. Eller innan.

4. Hon skyller på sonens påstådda psykiska problem (som enligt henne den döde maken är ansvarig för, inte hon)

5. Hon låtsas ha en normal relation till sina döttrar (som hon har hindrat från att ha kontakt med sin bror, och som hon ju ha gett bort till släktingar som fick ta hand om dem).

6. Hon ger intrycket att det bara har varit under dem senaste sex månaderna som det har blivit så här (trots att pojken redan i skolan var hungrig och smutsig).

Jag skulle tro att hon så fort som det här har blåst över lite och folk inte tror på systern längre, så kommer mamman fortsätta att isolera dem både, inte ta emot någon hjälp, inte släppa någon i närheten av sonen.

Kolla historien om Victoria Spry och hennes belsebub till morsa, den kärringen var lika beräknande
Citera
2020-12-03, 23:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Man hör att det är en snäll dam.

Du är nog en av historiens mest naiva människor

Nu skall jag berätta en sak för dig, lite sådär frågande.

Vet du varför narcissistiskt personlighetsstörda, för att inte nämna antisocialt personlighetsstörda personer kan livnära sig på andra personer och förstöra andras liv?

Jo, för att det finns naiva människor som dig, som inte begriper bättre, som låter er fullständigt utnyttjas av dessa störda människor.

Vilka tror du är de som utnyttjas? Det är inte personer som jag, som har ett normalt logiskt tänkande och ser verkligheten för vad den är. Utan det är personer som du som är fullkomligt blinda för verkligheten, personer som är hur lätt manipulerbara som helst!

Grattis!
Citera
2020-12-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Jag har stor personlig erfarenhet av demenssjuka jag också, menade inte att det går att diagnostisera genom att lyssna till någons röst. Självklart kan hon också vara medtagen av allt kaos.

Men, en demenssjukdom på tanten skulle knyta upp en del grejer som verkar ha skett i närtid. En nyligt ställd diagnos skulle också kunna utlösa systerns plötsliga och känsloladdade närvaro, om hon fått reda på att modern har en slags, ja, dödsdom över sig. Somliga anhöriga har mycket svårt att tackla en förälders demensdiagnos. Hypotetiskt, alltså...

Jag funderade lite över moderns sjukhusvistelse nu i helgen. Kan den ha berott på något så enkelt som uttorkning, och kanske att hon svimmat i butiken eller så? Om hon inte riktigt längre kan sköta sin och sonens mathållning för att hon är förvirrad, menar jag. Klappar hon ihop nere på byn där hon är känd, så kan ju någon ha både ringt ambulans åt henne och sedan fått tag i systern för att fråga hur mamman har klarat sig?
Citera
2020-12-03, 23:37
Medlem
Hemskt. Lider med sonen... Skadad för hela livet
Citera
2020-12-03, 23:38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
MAMMAN ÄR INTE EN FÖRÖVARE!VAD ÄR DET SOM DU HAR SVÅRT ATT FÖRSTÅ? SKRIV DINA TEORIER I EN ANNAN TRÅD!!!

Kan du utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in