2020-12-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror du äldre brukar få sina vaccinationer hemkörda eller? Hur tror du äldre brukar göra när de blir sjuka, stanna hemma?

Pfizers vaccin var känsligt för transport, det är 975 doser i en batch och britterna hävdar att detta gör att det är svårt att få ut till ålderdomshem och liknande. Jag är väl medveten om hur det fungerar normalt sett, men om Pfizers vaccin är så känsligt som vissa hävdar, då fungerar det inte för de äldre som bor på särskilda boenden.
Citera
2020-12-03, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är som sagt bara att analysera listan jag länkade och jämföra de officiella talen med hur många som avlidit i jämförelse med tidigare år. I flera fall stämmer siffrorna hyfsat, i andra fall är det gigantiska skillnader. Ryssland är ett lysande sådant exempel.

Jag är snarare kritisk till officiella dödstal då det redan står klart att länderna räknar olika, och ibland väldigt olika.

Och jag är väldigt kritisk till att jämföra med tidigare år eftersom det inte förflutit ett år av pandemin ännu samt att det är svårt att jämföra med ett vanligt influensaår då restriktioner inte stoppade dödsfall i samma utsträckning som nu. Självklart kan det vara oklarheter med hur vissa länder rapporterar men i stort så tror jag trenderna vi ser blir hyfsat rätt. Vi får nog nöja oss med att vi tycker olika helt enkelt.
Citera
2020-12-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Eller inte. EU ökar fortfarande snabbare än Sverige:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-22..latest&country=SWE~EuropeanUnion&region=World& deathsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true &smoothing=7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort= desc

7% skillnad i dödstal är en obetydlig skillnad i en pandemi. Ska man ha lockdowns och militärpoliser på gatan för 7% färre döda? Det kan inte ens du tycka.

You mean that clear plateau-looking line for the EU is worse than the clear 90 degree upwards line for Sweden?

Time, as always, will tell.
Citera
2020-12-03, 22:57
Medlem
kanske passar inte frågan in här, eller så har jag ställt den innan.
Men här kommer den igen,

Hur riskigt är det att dra till gymmet?
Citera
2020-12-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Pfizers vaccin var känsligt för transport, det är 975 doser i en batch och britterna hävdar att detta gör att det är svårt att få ut till ålderdomshem och liknande. Jag är väl medveten om hur det fungerar normalt sett, men om Pfizers vaccin är så känsligt som vissa hävdar, då fungerar det inte för de äldre som bor på särskilda boenden.

Kolsyreis i en frigolitkartong. Man behöver inte överdriva problemen.

Eller står vi inför världens största vaccin-fiasko?

Redan försenat tydligen skriver AB, pga bristande råvarukvalitet.
Citera
2020-12-03, 23:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kolsyreis i en frigolitkartong. Man behöver inte överdriva problemen.

Eller står vi inför världens största vaccin-fiasko?

Redan försenat tydligen skriver AB, pga bristande råvarukvalitet.
Pfizer Biontech:s vaccin får inte flyttas fler än fyra gånger, enligt NHS, eftersom det riskerar att bli instabilt och ineffektivt vid transport. Så det är inte bara en fråga om att hålla vaccinet tillräckligt kallt.
Citera
2020-12-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Visst kan allt ändras på några veckor men detta gäller självklart även för Sverige som inte har en obetydlig uppgång av dödsfall just nu. Faktum kvarstår dock att många länder har färre dödstal än Sverige och inte bara på grund av storlek och densitet utan även på grund av vald strategi i respektive land.
Det finns norr korrelation med strategi. Länderna framför oss på listan hade hårdare åtgärder än de som är efter oss.

Korrelationen är att små länder som enkelt kan sluta sig mot omvärlden har klarat sig bäst.
Citera
2020-12-03, 23:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och jag är väldigt kritisk till att jämföra med tidigare år eftersom det inte förflutit ett år av pandemin ännu samt att det är svårt att jämföra med ett vanligt influensaår då restriktioner inte stoppade dödsfall i samma utsträckning som nu. Självklart kan det vara oklarheter med hur vissa länder rapporterar men i stort så tror jag trenderna vi ser blir hyfsat rätt. Vi får nog nöja oss med att vi tycker olika helt enkelt.
Det stämmer att det inte var restriktioner vid säsongsinfluensan, men å andra sidan har vi sedan länge vaccin mot sjukdomen.
Citera
2020-12-03, 23:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns norr korrelation med strategi. Länderna framför oss på listan hade hårdare åtgärder än de som är efter oss.

Korrelationen är att små länder som enkelt kan sluta sig mot omvärlden har klarat sig bäst.

Jag håller inte med som du säkert anar. Det finns många länder med färre dödsfall än Sverige som hade just hårdare restriktioner. Därmed kan man inte döma ut strategi som en viktig faktor.
Citera
2020-12-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering that deaths here are going to accelerate while other EU countries are slowing down after lockdowns, this isn’t going to be the final results. Second wave is just starting here and was delayed in comparison to most of Europe, that we’re still 7% ahead is a failure.
Nej nu får du fan ta och ge dig. Hur länge ska vi egentligen vara i startgroparna menar du? Att vi är enbart i början av andra vågen har kastats runt i denna tråd sedan början av oktober. Titta på region Uppsala. Lokala råd 20:e Oktober. Detta efter veckor av hög smittspridning. Vid detta lag borde IVA redan vara fullständigt sprängd nationellt. Eller åtminstone på samma nivå som på våren. Det börjar bli allt svårare att ta er domedagsprofeter seriöst. Det tragiska är fortsatt äldreomsorgen.
Senast redigerad av karlkula12 2020-12-03 kl. 23:12.
Citera
2020-12-03, 23:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
kanske passar inte frågan in här, eller så har jag ställt den innan.
Men här kommer den igen,

Hur riskigt är det att dra till gymmet?
Det beror på vilket gym, vilken tid på dygnet, vilka andra som är där, om dessa är smittade och vad du tänker göra och dela med andra när du är där.

Säkrast är att gå till ett gym där ingen är smittad.
Citera
2020-12-03, 23:11
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Redan gjort! Regionerna själva säger att man har slagit i taket vad gäller kapaciteten på tester.

För tre, fyra veckor sen tog det lång tid att få provresultaten här i Stockholm. Från förra veckan har det gått mycket snabbare, vilket tyder på att man ökat på farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in