2020-12-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag använder Worldometers.

Om du använder de officiella dödstalen så kommer du dock att hitta en del konstigheter när du jämför de officiella talen hur många som "råkat dött" i samma tidsspann som epidemikurvan för en del länder.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Citera
2020-12-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Covidkurvan är ointressant vid det här laget. Det är den totala mortaliteten framöver som är av intresse

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/

But misleading, considering how low all-cause mortality dropped in the first quarter at the peak of the first wave.
Citera
2020-12-03, 22:36
Medlem
Citat:
Nja, räknat på miljoner invånare så har små länder såsom Andorra och San Marino värre dödstal än Sverige.

Bland länder som har färre dödstal än Sverige återfinns hyggligt stora länder t.ex. Ungern, Polen, Ukraina, Tyskland, Grekland
Det är småländer som enklast kan hantera en pandemi, av naturliga skäl.

Andorra och San Marino drabbades först i Europa. Det är förklaringen till varför de är outliers.

Polen och Ungern har obetydligt färre döda än Sverige. Det kan ändras på några veckor.

Tyskland och Ukraina är på peaken av sin pandemi nu. Och här måste jag påminna om att Tyskland faktiskt har 218 döda per miljon, så de är långt från helt förskonade. Även om Tyskland lyckas vända spridningen nu så är de ett stort land med momentum nog för att landa på minst 400 döda per miljon.
Citera
2020-12-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
EU/EEA+UK har 644 döda per miljon. Vi har 7% högre dödlighet.

Innan nyår ligger Sverige under EU-snittet i dödlighet.

Att det här tragglas som ett misslyckande är så löjligt.

Considering that deaths here are going to accelerate while other EU countries are slowing down after lockdowns, this isn’t going to be the final results. Second wave is just starting here and was delayed in comparison to most of Europe, that we’re still 7% ahead is a failure.
Citera
2020-12-03, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är småländer som enklast kan hantera en pandemi, av naturliga skäl.

Andorra och San Marino drabbades först i Europa. Det är förklaringen till varför de är outliers.

Polen och Ungern har obetydligt färre döda än Sverige. Det kan ändras på några veckor.

Tyskland och Ukraina är på peaken av sin pandemi nu. Och här måste jag påminna om att Tyskland faktiskt har 218 döda per miljon, så de är långt från helt förskonade. Även om Tyskland lyckas vända spridningen nu så är de ett stort land med momentum nog för att landa på minst 400 döda per miljon.

Visst kan allt ändras på några veckor men detta gäller självklart även för Sverige som inte har en obetydlig uppgång av dödsfall just nu. Faktum kvarstår dock att många länder har färre dödstal än Sverige och inte bara på grund av storlek och densitet utan även på grund av vald strategi i respektive land.
Citera
2020-12-03, 22:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ja det verkar väldigt komplicerat, men hur är det nu, räknas det 30 dagar bakåt bara? Senkomplikationer, följdsjukdomar som visar sig senare och indirekt leder till död räknas inte de in?
Det beror på vilken myndighet som för statistiken.
I Sverige för både Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsens dödsorsakrregister statistik över covid-19 och de räknar på olika sätt. Jag vet inte riktigt varför, men som jag förstått det är FHM:s statistik snabbare än Socialstyrelsen men mindre detaljerad. Man räknar också på lite olika sätt.
Socialstyrelsen samlar in all möjlig information om de som avlider i pandemin och så småningom i takt med att allt sammanställs säger man att man kommer ha tillgång till en komplett beskrivning av de dödsfall där covid-19 angetts som dödsorsak. Jag utgår från att man kommer ha med senkomplikationer, följdsjukdomar som visar sig senare och indirekt leder till död.

Säsongsinfluensa är minst lika komplicerad. Där tillkommer att få fall blir laboratoriebekräftade till skillnad från covid-19. Ingen vet riktigt hur många som dör av säsongsinfluensa varje år.
Citera
2020-12-03, 22:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du använder de officiella dödstalen så kommer du dock att hitta en del konstigheter när du jämför de officiella talen hur många som "råkat dött" i samma tidsspann som epidemikurvan för en del länder.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

Konstigheter kommer alltid gå att hitta men någonstans måste man förlita sig på att de officiella dödstalen. De visar i vart fall i vilken riktning det barkar. Jag förmodar att du letar med ljus och lykta efter källor som talar till Sveriges fördel samt andra länders nackdel avseende dödstal.
Citera
2020-12-03, 22:44
Medlem
Norge och finland ovanliga ur ett europeiskt perspektiv , enligt tegnällen
Citera
2020-12-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering that deaths here are going to accelerate while other EU countries are slowing down after lockdowns, this isn’t going to be the final results. Second wave is just starting here and was delayed in comparison to most of Europe, that we’re still 7% ahead is a failure.
Eller inte. EU ökar fortfarande snabbare än Sverige:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-22..latest&country=SWE~EuropeanUnion&region=World& deathsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true &smoothing=7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort= desc

7% skillnad i dödstal är en obetydlig skillnad i en pandemi. Ska man ha lockdowns och militärpoliser på gatan för 7% färre döda? Det kan inte ens du tycka.
Citera
2020-12-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Sverige är mer lik länderna nere i Europa.
Citera
2020-12-03, 22:48
Medlem
Citat:
Konstigheter kommer alltid gå att hitta men någonstans måste man förlita sig på att de officiella dödstalen. De visar i vart fall i vilken riktning det barkar. Jag förmodar att du letar med ljus och lykta efter källor som talar till Sveriges fördel samt andra länders nackdel avseende dödstal.

Det är som sagt bara att analysera listan jag länkade och jämföra de officiella talen med hur många som avlidit i jämförelse med tidigare år. I flera fall stämmer siffrorna hyfsat, i andra fall är det gigantiska skillnader. Ryssland är ett lysande sådant exempel.

Jag är snarare kritisk till officiella dödstal då det redan står klart att länderna räknar olika, och ibland väldigt olika.
Citera
2020-12-03, 22:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Han har ju inte direkt fel:

Cumulative confirmed COVID-19 deaths per million people

Norge & Finland i botten. Men dom kryper långsamt uppåt och kommer få sleven precis som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in