Citat:
Ursprungligen postat av
Johio
Ja det verkar väldigt komplicerat, men hur är det nu, räknas det 30 dagar bakåt bara? Senkomplikationer, följdsjukdomar som visar sig senare och indirekt leder till död räknas inte de in?
Det beror på vilken myndighet som för statistiken.
I Sverige för både Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsens dödsorsakrregister statistik över covid-19 och de räknar på olika sätt. Jag vet inte riktigt varför, men som jag förstått det är FHM:s statistik snabbare än Socialstyrelsen men mindre detaljerad. Man räknar också på lite olika sätt.
Socialstyrelsen samlar in all möjlig information om de som avlider i pandemin och så småningom i takt med att allt sammanställs säger man att man kommer ha tillgång till en komplett beskrivning av de dödsfall där covid-19 angetts som dödsorsak. Jag utgår från att man kommer ha med senkomplikationer, följdsjukdomar som visar sig senare och indirekt leder till död.
Säsongsinfluensa är minst lika komplicerad. Där tillkommer att få fall blir laboratoriebekräftade till skillnad från covid-19. Ingen vet riktigt hur många som dör av säsongsinfluensa varje år.