2020-12-02, 15:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Fast han höll ändå på heif, den snubben som skrev ovan håller på Brage
Däri (att han hejar på Brage) ligger anledningen till att han kläcker ur sig den mest korkade kommentaren ever(?).
Citera
2020-12-02, 17:59
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Vem fan bryr sig om vad Heif gjorde innan någon av dagens spelare ens hade börjat sina karriärer? Heif har varit hejdlöst usla i år och åker därmed föga förvånande ut. Blir intressant att se hur deras brandskattade ekonomi hanterar Superettan. Tur för dem att de fick Gigovic såld i alla fall, så man inte behöver panta burkar.
Enligt min källor kommer de klara raset bättre än 2016 för då hade de inte klausuler för nedflyttning på sina spelare. Vilket de nu verkar ha lärt sig att skriva in. Så ekonomiska situationen vid nedflyttning lär innehålla mer flexibilitet denna gång. Minus corona då.
Citera
2020-12-02, 21:19
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För andra lever detta såklart vidare, trist att det är tre gräslag som gör upp om vilka som skall åka ur och att det är platslag som spelar om de återstående Europaplatserna.

Om vi även räknar in AIK och Blåvitt som gräslag (oklart om AIK förtjänas att räknas då Friends arena är helt misshandlad trots att man inte längre kan skylla på Monstertruckar, One Direction eller Swedish House Mafia då det knappat varit evenemang där sen i April)

Så finns det en obekväm sanning i detta. Många av lagen som har underpresterat sett till sin plats i löneligan i Allsvenskan (Helsingborg, AIK och Blåvitt) har en USP när det kommer till att locka hem hemvändare.

Det är naturgräset....
Samma hemvändare som knappt gjort 400-500min (dvs cirka 5 90min matcher) per säsong under sina senaste år utomlands.
Dessa halvt invalida elitfotbollsspelare lever sedan gott i Allsvenskan där man i snitt har lång försäsonger då dessa kan rehabba och opereras för att sedan slussas in i Allsvenskan. Problemet är bara att de går sönder sliter upp gamla skador, överbelastar, osv. Även om Norden har extremt förmånliga sjukförsäkringar med speciella tillägg för elitidrottare så belastar detta klubbarna då det skapar en total obalans i laget med spelare som ska komma tillbaka från skada spela in sig peta andra spelare osv.

Just kroniskt skadade hemvändare tenderar att välja naturgräs lagen nästan exklusivt då det många gånger är en förutsättning för att de ska palla i ett par år till. Problemet är bara att de överskattar sin läkning, rehab och chans att komma tillbaka.
Citera
2020-12-02, 23:01
Medlem
gunnarks avatar
Man vet att det varit ett riktigt skitår när Falkenberg är det laget som har haft mest publik på en match under Allsvenskan 2020

Undra vad det hade gett på oddset?
Citera
2020-12-03, 07:16
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tror jag nog med en medaljplats i sikte

Det där spelar ju mindre roll, det var väl t.o.m. eder sportchef själv som inte visste om han skulle vara nöjd med att nå europaplats eftersom ingen vet vad conference league innebär penningmässigt. Det kan snarare innebära enbart slitage på truppen och plus/minus noll...

Sedan är givetvis läget ett annat nu när vi redan är klara.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Om vi även räknar in AIK och Blåvitt som gräslag (oklart om AIK förtjänas att räknas då Friends arena är helt misshandlad trots att man inte längre kan skylla på Monstertruckar, One Direction eller Swedish House Mafia då det knappat varit evenemang där sen i April)

Så finns det en obekväm sanning i detta. Många av lagen som har underpresterat sett till sin plats i löneligan i Allsvenskan (Helsingborg, AIK och Blåvitt) har en USP när det kommer till att locka hem hemvändare.

Det är naturgräset....
Samma hemvändare som knappt gjort 400-500min (dvs cirka 5 90min matcher) per säsong under sina senaste år utomlands.
Dessa halvt invalida elitfotbollsspelare lever sedan gott i Allsvenskan där man i snitt har lång försäsonger då dessa kan rehabba och opereras för att sedan slussas in i Allsvenskan. Problemet är bara att de går sönder sliter upp gamla skador, överbelastar, osv. Även om Norden har extremt förmånliga sjukförsäkringar med speciella tillägg för elitidrottare så belastar detta klubbarna då det skapar en total obalans i laget med spelare som ska komma tillbaka från skada spela in sig peta andra spelare osv.

Just kroniskt skadade hemvändare tenderar att välja naturgräs lagen nästan exklusivt då det många gånger är en förutsättning för att de ska palla i ett par år till. Problemet är bara att de överskattar sin läkning, rehab och chans att komma tillbaka.

Fotbollsplaner gör att spelare som vant sig vid att spela på det väljer lag som har det till skillnad från lag utan.

Sedan är det ju enkelt att säga att hemvändarna till oss varit skadade baserat på att just Bjärsa, Wernbloom, Jakob och Sebban varit det men beroende på hur långt tillbaka vi går och hur "stora" hemvändarna varit så har ju varken senaste årens Sana eller Sebban förra vändan varit annat än såna som spelat hela tiden.
Likadant var det ju exempelvis lite längre tillbaka med Tobbe och en sån som Alex och för all del Bjärsas förra vända. Eller Gurra.
Citera
2020-12-03, 08:20
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det som talar för Falkenberg är att man har en vana att spela avgörande matcher mot slutet av säsongerna, och har en märklig förmåga att ha marginalerna med sig just då.

2014 hängde man kvar med en pinne i sista matchen mot just Mjällby.
2015 hängde man kvar på bortamål efter två oavgjorda kvalmatcher mot Sirius.
2019 hängde man kvar efter vinst i de två sista matcherna och skickade Kalmar till kval eftersom Kalmar vek ner sig först i näst sista mot just Falkenberg (2-3, segermålet i 90:e) och sedan i sista matchen mot Sirius som inte hade något att spela för.

Men visst känns Falkenberg vekare denna säsongen, på något vis. Spelar egentligen mycket bättre än någonsin och rent spelmässigt är man ett lag för mitten/övre halvan, men i de båda straffområdena är man inte tillräckligt bra. En slags förvandling till det bättre som i praktiken har inneburit en ordentlig försämring av det som är viktigast i fotboll.

Jag tror tyvärr att deras "det löser sig" mentaliteten i år blir deras fall. Redan med 10 omgångar kvar började spelare, ledare osv prata om att "vi har varit här förut". Då fanns det 30 poäng kvar att spela om. Upp till bevis för katten med nio liv nu då om man ska ha något i Allsvenskan att göra. För precis som du säger så är dem BEDRÖVLIGA i båda straffområdena.
Citera
2020-12-03, 13:19
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det där spelar ju mindre roll, det var väl t.o.m. eder sportchef själv som inte visste om han skulle vara nöjd med att nå europaplats eftersom ingen vet vad conference league innebär penningmässigt. Det kan snarare innebära enbart slitage på truppen och plus/minus noll...
Jag har svårt att förstå det resonemanget. Det är väl klart att det är mycket bättre för en klubb att spela på en europascen, mäta sig mot tuffare motstånd och få den erfarenhet och kontakter som ett europaspel ger - än att inte göra det?

Pengar mäts dessutom inte bara i tävlingsinkomster. Gör Leo Bengtsson 6 mål i ett conference league-gruppspel så får till exempel Häcken rimligen mer betalt för honom än om han gör 6 mål på lika många matcher i allsvenskan.
Citera
2020-12-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Sedan är givetvis läget ett annat nu när vi redan är klara.

Ingen mer än typ de som jobbar med turneringen vet ju exakt hur det kommer se ut, låt säga att man får t ex en tredjedel av det man får i dagens Europa League

Base fee for group stage: €2,920,000
Group match victory: €570,000
Group match draw: €190,000

Så typ...
10 miljoner för gruppspel
2 miljoner för vinst
650k för oavgjort

+ ersättning för tv och publik

Problemet är väl främst för lag från ligor som är bättre än allsvenskan.

Låt säga att man får en total intäkt på 25 miljoner och kostnader på typ 15, med allsvenska mått mätt är ju det helt ok.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-12-03 kl. 14:04.
Citera
2020-12-03, 19:23
Medlem
Keldons avatar
Vad är det för idioti att påstå att conference league automatiskt medför ekonomiska förluster? Varför ens uttala sig innan siffrorna är redovisade?
Citera
2020-12-03, 19:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Vad är det för idioti att påstå att conference league automatiskt medför ekonomiska förluster? Varför ens uttala sig innan siffrorna är redovisade?
Jag tror att det är precis vad svenska klubbar behöver, bortsett från MFF som etablerat sig på iaf en okej EL-nivå.

Jag tror att den nya cupen kan vara mer realistisk där man får möta lag man är jämna med eller iaf borde vara...just för att kunna få matchning att utveckla ett internationellt tänk och spel för att kunna ta nästa steg. Bara för att det är färre glassiga motståndare så innebär inte att det inte kan vara utvecklande. Tvärtom snarare.

Ekonomiskt är det bra så länge det inte är en förlustaffär skulle jag säga. Vill man utvecklas eller inte? Dock tror jag pengarna är helt ok för en svensk klubb.
Citera
2020-12-03, 19:55
Medlem
Pancevs avatar
Varför lägger de inte sista omgången på en lördag som förra året? Så man kan få sig en dagskrök.. jävla tattarfasoner. Vad nu tattarna har med beslutet att göra.
Citera
2020-12-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror att det är precis vad svenska klubbar behöver, bortsett från MFF som etablerat sig på iaf en okej EL-nivå.

Jag tror att den nya cupen kan vara mer realistisk där man får möta lag man är jämna med eller iaf borde vara...just för att kunna få matchning att utveckla ett internationellt tänk och spel för att kunna ta nästa steg. Bara för att det är färre glassiga motståndare så innebär inte att det inte kan vara utvecklande. Tvärtom snarare.

Ekonomiskt är det bra så länge det inte är en förlustaffär skulle jag säga. Vill man utvecklas eller inte? Dock tror jag pengarna är helt ok för en svensk klubb.

I Europa league 2 kommer ju svenska lag ha en större chans att nå gruppspel och slipper åka i kvalet mot Cluj och Lech poznan osv. Nu kommer man troligen att få dessa lag i ett gruppspel istället om man tar turneringen åå allvar.

Stort plus att finalen kommer att spelas i Albanien med. Det har potential att bli en jävla resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in