2020-12-03, 17:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kära någon, du är ju precis lika naiv som de andra som inte begriper ett smack av vad som har skett och sker.

Exempel ur en artikel:
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3J3ln/aklagaren-om-instangde-sonen-inga-bevis-for-brott

– Man blir bedrövad när man tänker på att inte bara sonens liv utan mammans liv har försvunnit. Nästan 30 år är borta.

– Jag tror ingen i det här landet trodde att det var möjligt

Emma Olsson säger också att det var bra att larmet till slut kom från anhöriga:

– Så att det här kunde komma till punkt här och nu.

Det där är ju så jävla naivt och korkat jag totalt ger upp hoppet om mänskligheten. Mamman har ju AKTIVT valt att försätta sig själv och sin son i den här situationen. Hon har AKTIVT hållit sig undan myndigheter och samhället.

Kära någon, det är ju inte så att mamman under alla år har vädjat om hjälp från samhället men inte fått det! Hur jävla dumma är ni egentligen som sväljer detta sofistikerade skitsnack? Helt jävla sanslöst. Jag antar att ni också röstar vänster och alla konsekvenser som det medför, så jävla korkade som ni är. Ursäkta språket men jag blir förbannad över att det finns så otroligt många naiva och korkade människor i detta land, procentuellt sett!

Nej, röstar åt höger.

Jag har en tilltro till åklagarämbetet. Man har ganska snabbt rett ut att det inte är något straffrättsligt, liksom man såklart kan benämna det som en sorglig historia.
Jag bara redogör en tankebana - Att mannen ifråga kanske inte vet annat och därför ej lidit jämfört med en som de facto vet att det är åt helvete.
Jag tycker bara man ska vara försiktig i att definiera detta.
Citera
2020-12-03, 17:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det har inte framkommit något konkret kring det, det är bara ett exempel på hur det ska vara. Dock kan man ju misstänka att han påverkats att inte ha andra kontakter än de mamman tyckt varit lämpliga eftersom han enligt systern verkade glad när han såg henne och lät henne hjälpa honom trots att de inte haft kontakt på många år. Känns väl inte så troligt att han skulle reagera så om hon är en person han inte vill ha kontakt med.
Självklart blev han glad över att se sin syster för första gången på 20 år. Vad hindrade systern från att åka ut till Sleipnervägen och hälsa på sin bror tidigare?
Citera
2020-12-03, 17:14
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
avgiften på lägenheten utan lån (antar att den är betald för länge sen) ligger på runt 6000kr inkl allt. så ca 4000kr över isåfall
Före skatt. Nu har de haft två inkomster.
Citera
2020-12-03, 17:14
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Varför citerar du den spontana reaktionen från en granne, som uppenbarligen varken kände modern eller sonen?

Om du bemödar dig och läsa artikeln jag länkade till, så kanske du också kommer begripa att det inte är en granne, utan ÅKLAGAREN som jag citerar. Läs om, läs rätt.
Citera
2020-12-03, 17:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Om du bemödar dig och läsa artikeln jag länkade till, så kanske du också kommer begripa att det inte är en granne, utan ÅKLAGAREN som jag citerar. Läs om, läs rätt.
Jag såg det nu. Det är ännu värre. Vad har åklagaren för rätt att uttrycka sitt missnöje över deras val av liv? Modern är ju friad från brottsmisstankar.
Citera
2020-12-03, 17:19
Medlem
Citat:
Självklart blev han glad över att se sin syster för första gången på 20 år. Vad hindrade systern från att åka ut till Sleipnervägen och hälsa på sin bror tidigare?
Hon blev väl inte insläppt?
Då är det inte så lätt.
Citera
2020-12-03, 17:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Hon blev väl inte insläppt?
Då är det inte så lätt.
Både modern och sonen har rört sig ute. Då borde det inte vara så svårt att komma i kontakt, om man nu vill det?
Citera
2020-12-03, 17:22
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man har ganska snabbt rett ut att det inte är något straffrättsligt, liksom man såklart kan benämna det som en sorglig historia.

Och då har man FEL, punkt slut. Ta upp diskussionen med en, inom ämnet!, bevandrad yrkesman (eller yrkesHEN om du så vill ), allra helst inom psykiatrin, så kommer personen ha samma åsikt som mig.

Citat:
Jag bara redogör en tankebana - Att mannen ifråga kanske inte vet annat och därför ej lidit jämfört med en som de facto vet att det är åt helvete.

Ja lidit har han ju naturligtvis gjort, men jag tror inte han riktigt förstår det själv ännu, att han har lidit. För honom är ju hans värld den enda han känner till, men han gillar inte den världen. Dock tror han nog att alla omfattas av samma verklighet, så att säga. För att han skall fatta hur hans liv har varit och hur ILLA det har varit, så måste han först komma bort från sin mamma och börja leva normalt. Om, och efter, han har kommit bort från sin mamma, kan det ta flera år innan han vaknar och begriper detta och då kommer han vara helt förstörd till en början, för att sedan långsamt börja återhämta sig. Det är en lång process när det har gått så långt som det har gjort i detta fall.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2020-12-03 kl. 17:26.
Citera
2020-12-03, 17:22
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromtomten
Va? Han har ju inga tänder kvar? Han kan knappt gå, han kan knappt prata. Det är fan inte hans fel att han har varit borta i 28 år. Mamman är troligen psykiskt sjuk och galen och man kan diskutera vems fel det är att han har varit borta så länge men att det är hans fel är helt jävla uteslutet

Efter 30 års längtan ställer hon sej och räknar hans tänder utan att ens säga hej. Nu får du ge dej.
Citera
2020-12-03, 17:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Jag såg det nu. Det är ännu värre. Vad har åklagaren för rätt att uttrycka sitt missnöje över deras val av liv? Modern är ju friad från brottsmisstankar.

Modern är ju endast friad från brottsmisstankar för att utredarna inte begriper sig på problematiken
Citera
2020-12-03, 17:26
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Modern är ju endast friad från brottsmisstankar för att utredarna inte begriper sig på problematiken
Du låter som en rabiat socialkärring. Låt den stackars kvinnan och mannen leva precis som de vill. Vad du anser är ett drägligt och ”normalt” liv, är fullständigt ointressant.
Citera
2020-12-03, 17:26
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maimoudi
Hej,

Det du nämner är sånt som bara dottern har beskrivit och tyvärr tycks det ju vara som att hon överdrivit hela storyn. Vi vet inte om det stämmer.

Även om vi nu ska ta hennes ord som sanning så är det ingen barndom som är främmande för många av dagens barn. Jag vill inte trycka för mycket på att han haft sjukpension men det kan ju också ge en förklaring till den bild du nämner. Personen ifråga kanske föredrog att sova på golvet. Han kanske vägrade äta mer än det han fått, vad vet vi egentligen? Det här är detaljer som är mer lämpade åt socialverksamheten.
Nej det är tyvärr inte bara sånt dottern säger. Lärare och klasskompisar har berättat om bristande hygien samt att han verkade gå hungrig då mat serverades sällan. Expressen skrev om sängplatsen som bestått i ett par handdukar på golvet i deras reportage där de är hemma hos mamman och intervjuar henne, dvs ser med egna ögon. Att andra barn lever på ett liknande sätt gör inte detta mer ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in