2020-12-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maimoudi
Hej,

Nedan postar jag citerade uttalanden av åklagaren (från Aftonbladet):

"Åklagare Emma Olsson som lett utredningen av fallet säger att det inte finns några brottsmisstankar kvar mot kvinnan.
– Under de här dagarna som vi jobbat med ärendet och kvinnan suttit anhållen har vi inte egentligen hittat något bevis som styrker att det föreligger något brott, säger hon.
– Inga låsta dörrar, inga tecken på att han varit fastbunden eller på andra sätt förhindrad att lämna lägenheten.
Samtal med mannen har visat på samma sak.
– Han säger själv att han kunnat lämna lägenheten när han velat och känt för det, säger Emma Olsson.
Hon säger att rättsläkaren som undersökt mannen inte funnit några tecken på att han utsatts för våld. Hans skador ska i stället vara orsakade av sjukdom."

Även om vi nu ska spela djävulens advokater så har kvinnan som värst varit överbeskyddande gentemot en son som varit psykologiskt nedsatt. Att det kan vara problematiskt är sant men hoppet till att det ska ha varit brottsligt och något att liknas med de avskum som hittats i bland annat Österrike är stort.

Häxjakten på damen har varit fullständigt obefogat och det lilla förtroendet man kunde ha för media kommer vara borta en lång tid framöver.
Fy fan! Näe hon har inte gjort nå fel ?! Men om han fan har sår från en sjukdom varför var han inte tidigare hos läkaren. Varför tog han hjälp när systern bad?!Grattis din jävla egoistiska kärring!!! Du är en jävla sopa som borde bäras ut.
Citera
2020-12-03, 16:21
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maimoudi
Även om vi nu ska spela djävulens advokater så har kvinnan som värst varit överbeskyddande gentemot en son som varit psykologiskt nedsatt. Att det kan vara problematiskt är sant men hoppet till att det ska ha varit brottsligt och något att liknas med de avskum som hittats i bland annat Österrike är stort.

Häxjakten på damen har varit fullständigt obefogat och det lilla förtroendet man kunde ha för media kommer vara borta en lång tid framöver.
Fast det låter ju illa att hon inte ordnat en säng som han kunde sova i. Låter ju som att han sovit på filtar ända sen barndomen. Hon verkade inte servera ordentlig mat tillräckligt ofta heller när han var liten. Inte heller såg hon till att han var ren. Sen har vi inga uppgifter på att han skulle vara psykogiskt nedsatt. Nu har han väl ioförsig blivit det tack vara den traumatiska uppväxten. Mamman borde också själv ha kontaktat soc när barnen var små, nu är det ju försent. Håller verkligen inte med om att hon endast varit "överbeskyddande".

Ska givetvis inte liknas med Fritzl dock, precis som du skriver.
Citera
2020-12-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han åt väl chips, knäckebröd och makrill enligt systern? Åtminstone knäckebröd, torde vara svårt att få i sig utan tänder i mun?

De första uppgifterna gjorde gällande att han helt saknade tänder, sen hade han två svarta tänder framtill. Allt enligt systern.

Med tanke på hur tvivelaktiga resten av hennes uppgifter varit så kan man bara gissa, det är ju inget som kommer redovisas sakligt för allmänheten direkt.
Precis som med pölar av var(sic!), ett helt svart ben och att han inte kunde tala öht så kanske det snarare handlar om att han överlag har dåliga tänder, saknar flera framtänder men har kvar kindtänder, vem vet?

Det är inte vanligt kanske men det finns folk som av nån anledning inte tar tag i tandproblem även om dom har ett fullt fungerande liv i övrigt. Jag har iaf sett det många gånger.

Kan bero på tandläkarskräck, dålig ekonomi, att man redan låtit det gå så långt så man slutar bry sig.
Svårt att förstå när man tänker på hur mycket smärta det kan innebära, hur äckligt och krångligt det måste kännas.
För mannen i det här fallet var ett bländvitt leende kanske ingen viktig statussymbol, eller så skämdes han, tvivlar på att vi någonsin får veta.
Citera
2020-12-03, 16:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Borde ju solklart vara återbetalningsskyldig till försäkringskassan. Grovt utnyttjande.

Sen vadå, eskalerat det senaste halvåret? Jag tror jag svimmar. På bilderna att döma från Expressen ser det ju ut som en tattarkvart. Att en kvinna väljer att bo så tyder på att något inte står rätt till i hjärnkontoret. Det är någon del som är satt ur spel. Dessutom kläderna. Ja herrejösses. Städade de aldrig? De var väl så upptagna med heltidsjobb så de hade inte tid, skrattretande. De kunde anlitat städhjälp. Bett släktingar komma dit och städa. Så handlingsförlamade när det gällde hygien, hälsa och hem. Dock energi när det kom till manipulering av myndigheter så att pengarna skulle flyga in utan motprestation. En motprestation för sonen kunde ju varit nån form av psykologisk hjälp. För mig får han gärna gå hemma men då utan bidrag. För rätt ska vara rätt. Han får gärna sitta i knäet på sin mor, hon får gärna mata honom och torka honom i baken. Att han bara ville leva i den tattarkvarten. Något måste helt klart gått fel i tantens barndom. Svagt psyke kan man träna upp. Man kan inte skylla personliga problem på samhället. Inte i flera års tid, när det fanns chans att be om hjälp. Istället gjorde hon sig till ett offer. Att dra på sig offerkoftan är lättare och snyfta som en bebis. Det kanske är den nivån de befinner sig på, vad vet jag? Dock inte när det osar gratis inkomst, då åker yxan fram.

Vad har tanten egentligen jobbat med? Hon kanske också manipulerade myndigheterna när hon var i arbetsför ålder? Det går kanske hand i hand i släkten.

De gick armkrok.. Kan de ha haft ett litet turturduve-förhållande? Skulle inte förvåna mig det minsta. Allt kan hända i en tattarkvart.

Jag skulle aldrig flytta tillbaka till det området igen efter ett sådant här avslöjande. Jag hade skämts ögonen ur mig. Men har full förståelse för att hon kanske inte har någon skam i kroppen. Ett nytt boende hade ju också säkerligen förfallit och sätt ut som ett bombnedslag. White trash typ.... Båda två.
Citera
2020-12-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
avgiften på lägenheten utan lån (antar att den är betald för länge sen) ligger på runt 6000kr inkl allt. så ca 4000kr över isåfall
Plus ev bostadstillägg. För del av lägenheten. Den är ju rätt stor för en person. Ingen av dem behöver svälta. Hon kan ju också sälja lägenheten, om hon äger den. Ingen fara på taket alltså.
Citera
2020-12-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Det första som slog mig när jag läste om det här fallet var filmen "Seven" och scenen när dom hittar killen som har legat fastbunden i sin säng i ett års tid.

Likheterna med detta fall är slående...

Nja, bilden som systern och media kokade ihop hade likheter med filmen men det var ju därför det blev lätt att ställa sig kritisk till historien och de braskande rubrikerna.

Verkligheten verka inte har några större likheter med dom scener du tänker på.
Citera
2020-12-03, 16:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Man kan visst bli ”uppfångad” och erbjuden hjälp men det betyder inte att hjälpen är helt utan motprestation. Målet är ju ändå självständighet. Jag tycker att de flesta som nekas hjälp nekas på goda grunder. Självklart finns det undantagsfall. Det måste finnas incitament för att ta tag i sitt liv och kämpa på. De allra flesta människor hamnar nån gång i livssituationer där de behöver kämpa.
Vi behöver inte fostras in mer i att det alltid finns någon som backar upp och tar ansvar när vi själva inte orkar. Tänk dig curling-generationen och ännu mer ”staten tar ansvar”-attityd. Hu. Räcker ju med att läsa den här tråden så förstår man att många har helt orealistisk bild av vad samhället ska stå till tjänst med för den enskilda individen.

Här verkar det handla om psykisk ohälsa/trauman och då räcker det inte alltid med att "kämpa på".
Finns ju folk som sökt till psykakuten men fått vända i dörren och därefter skadat sej själv eller andra.
Citera
2020-12-03, 16:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Sant! Men att 41-årige sonen inte haft en säng att sova i känns inte alls bra! Borde finnas plats för det på 91 kvm. Fick de inte beviljat bidrag för det ändamålet från socialtjänsten?
De bör definitivt bo på varsitt håll!
Hoppas han nu upptäckt, att andra människor kan vara riktigt snälla och hjälpsamma!

Ja, han kan ju t.ex läsa här i tråden hur snälla folk är.
Citera
2020-12-03, 16:35
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Varför blev sonen sjukpensionär? Vad är diagnosen?

Undra jag med. Förmodligen något påhittat. Damen i fråga är ju en yxa när det gäller att få fram gratis pengar. Han var tydligen inte talför stod det i tråden, så hon fick kämpa och slåss i förvaltningsrätten. Kan tänka mig hur hon var där. Pinsamt. Pengar de borde betala tillbaka nu.
Citera
2020-12-03, 16:40
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Man kan visst bli ”uppfångad” och erbjuden hjälp men det betyder inte att hjälpen är helt utan motprestation. Målet är ju ändå självständighet. Jag tycker att de flesta som nekas hjälp nekas på goda grunder. Självklart finns det undantagsfall. Det måste finnas incitament för att ta tag i sitt liv och kämpa på. De allra flesta människor hamnar nån gång i livssituationer där de behöver kämpa.
Vi behöver inte fostras in mer i att det alltid finns någon som backar upp och tar ansvar när vi själva inte orkar. Tänk dig curling-generationen och ännu mer ”staten tar ansvar”-attityd. Hu. Räcker ju med att läsa den här tråden så förstår man att många har helt orealistisk bild av vad samhället ska stå till tjänst med för den enskilda individen.

Visst man kan inte tvinga någon att rycka upp sig själv men det låter som att du aldrig varit i skiten och borde inte ha rätt att uttala dig.
Citera
2020-12-03, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Här verkar det handla om psykisk ohälsa/trauman och då räcker det inte alltid med att "kämpa på".
Finns ju folk som sökt till psykakuten men fått vända i dörren och därefter skadat sej själv eller andra.

Inte om du har en särskild status i samhället. Vem kommer inte ihåg Hans Kristian Anders Ruben Rausing. Killen bodde med sin avlidna fru i flera månader. Han fick rätt insatser direkt från samhället. Emellertid måste britterna berömmas för att de åtalade heroinmissbrukaren än tillskillnad fallet här som är skandalöst, dvs ”inget brott har skett”.
Senast redigerad av Anonymaalko 2020-12-03 kl. 16:44.
Citera
2020-12-03, 16:41
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Du är helt jävla dum i huvudet/hjärndöd. Är det bästa möjliga sätt att vanvårdas i 30år sova på en filt inte ha en tand variga sår. När sjukvård/tandläkare är helt gratis upp till 20år. Hoppas innerligt att du själv får samma behandling.

Idiot. Vilken 70-årig pensionär tror du har vårdnadsansvar om en 40-årig man?
Senast redigerad av Starback 2020-12-03 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in