2020-12-03, 16:06
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Herregud. Att människor skall behöva leva som de gjort när det i vårt samhälle skall finns så fantastiska nät att fånga upp människor som behöver hjälp. Ett misslyckande. Men ber man inte om hjälp, så finns ingen att få. Man kan inte kräva att kommunerna skall pyssla med uppsökande verksamhet om inte personerna ber om hjälp. Vår västerländska samhälle håller hårt på den personliga integriteten. Men - de som verkligen BER om hjälp, får inte alltid hjälp. De anses för friska och har insikt och kan hjälpa sig själva kanske? Moment 22.
Ja det är en svår balansgång mellan psykiskt sjuka som uppenbart behöver hjälp och på dom som det inte syns på utsidan eller ens vid närmare titt.
Citera
2020-12-03, 16:07
Medlem
Han gick med på hjälp när hans syster prata med honom. Varför skulle han inte gått med på det om hans mamma som vill hans bästa gjort samma sak. Tänk efter bara hon har stjälpt inte hjälpt han!
Citera
2020-12-03, 16:08
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Hon hade väl en inkomst på runt 10 000 kr/mån? Blir tufft men inte omöjligt.
Jag tänkte mest eftersom hon pratade om att hon behövde pengar så hon kunde bo kvar
Citera
2020-12-03, 16:09
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Självklart, jag syftade på att det ska vara så att man får vård när man behöver, ska få träffa vilka man vill träffa osv. Han hade med största sannolikhet inte valt att leva så här om någon hjälpt honom att se att det finns andra möjligheter. Som tex att sova i en säng istället för på två skitiga handdukar på golvet. Det här är inget jag anser att han valt
När har det framkommit att han inte skulle få träffa vem han vill?
Citera
2020-12-03, 16:09
Medlem
Citat:
Herregud. Att människor skall behöva leva som de gjort när det i vårt samhälle skall finns så fantastiska nät att fånga upp människor som behöver hjälp. Ett misslyckande. Men ber man inte om hjälp, så finns ingen att få. Man kan inte kräva att kommunerna skall pyssla med uppsökande verksamhet om inte personerna ber om hjälp. Vår västerländska samhälle håller hårt på den personliga integriteten. Men - de som verkligen BER om hjälp, får inte alltid hjälp. De anses för friska och har insikt och kan hjälpa sig själva kanske? Moment 22.

Man kan visst bli ”uppfångad” och erbjuden hjälp men det betyder inte att hjälpen är helt utan motprestation. Målet är ju ändå självständighet. Jag tycker att de flesta som nekas hjälp nekas på goda grunder. Självklart finns det undantagsfall. Det måste finnas incitament för att ta tag i sitt liv och kämpa på. De allra flesta människor hamnar nån gång i livssituationer där de behöver kämpa.
Vi behöver inte fostras in mer i att det alltid finns någon som backar upp och tar ansvar när vi själva inte orkar. Tänk dig curling-generationen och ännu mer ”staten tar ansvar”-attityd. Hu. Räcker ju med att läsa den här tråden så förstår man att många har helt orealistisk bild av vad samhället ska stå till tjänst med för den enskilda individen.
Citera
2020-12-03, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Vanligtvis håller folk en social fasad.
Och barn brukar ju vara besvärligare mot föräldrarna än någon utomstående, barn ska ju testa gränserna mot föräldrarna.

Men bara det att de inte setts på nästan 30 år trots att de bott i samma stad är tillräckligt sjukt. Och jag tror inte det är dottern som har vägrat träffa brodern utan hon har inte fått komma in i lägenheten.
Citera
2020-12-03, 16:13
Medlem
Maimoudis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Jag tror inte att hon har blåst upp det, utan jag tror att sonen inte vågar säga mot sin mamma. Han är antagligen så hjärntvättat att han tror att det kommer att hända något farligt om han gör det. Det räcker att mamman tutat i honom att han inte skulle klara sig utan henne. Om han tror det så säger han inget emot henne.

Hej,

Nedan postar jag citerade uttalanden av åklagaren (från Aftonbladet):

"Åklagare Emma Olsson som lett utredningen av fallet säger att det inte finns några brottsmisstankar kvar mot kvinnan.
– Under de här dagarna som vi jobbat med ärendet och kvinnan suttit anhållen har vi inte egentligen hittat något bevis som styrker att det föreligger något brott, säger hon.
– Inga låsta dörrar, inga tecken på att han varit fastbunden eller på andra sätt förhindrad att lämna lägenheten.
Samtal med mannen har visat på samma sak.
– Han säger själv att han kunnat lämna lägenheten när han velat och känt för det, säger Emma Olsson.
Hon säger att rättsläkaren som undersökt mannen inte funnit några tecken på att han utsatts för våld. Hans skador ska i stället vara orsakade av sjukdom."

Även om vi nu ska spela djävulens advokater så har kvinnan som värst varit överbeskyddande gentemot en son som varit psykologiskt nedsatt. Att det kan vara problematiskt är sant men hoppet till att det ska ha varit brottsligt och något att liknas med de avskum som hittats i bland annat Österrike är stort.

Häxjakten på damen har varit fullständigt obefogat och det lilla förtroendet man kunde ha för media kommer vara borta en lång tid framöver.

Edit:
Bara för att täcka upp biten om att damen kanske hjärntvättat honom:
Visst finns någon sådan möjlighet men karln är 40 år gammal nu och har inte haft någon kontakt med modern under förhören. Hon har som citaten ovan tyder på varken orsakat någon fysiskt skada eller låst in honom.

Man får helt enkelt kanske begära en psykundersökning för att veta mer men vad som är klart är att situationen är långt ifrån så allvarlig som folk velat få det till.
Senast redigerad av Maimoudi 2020-12-03 kl. 16:18.
Citera
2020-12-03, 16:15
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
När har det framkommit att han inte skulle få träffa vem han vill?
Han har väl inte fått träffa sina systrar verkar det som. Hans morfar hade även "accepterat" att man inte fick komma in i lägenheten. Sen om detta beror på sonen eller mamman vet vi ju egentligen inte.
Citera
2020-12-03, 16:16
Medlem
Citat:
ja. De två har blivit alltmer deprimerade, och tappat fernissan.
Så klart gör hon rätt som vill ge sin bild av situationen. Inte alls ovanligt att misshandlade kvinnor håller stilen utåt under många år, men med åldern blir minnena svårare, och isolering och ensamhet leder till apati. Verkar ha blivit förfärligt sista året.
Expressen reportern borde väl ha tänkt på att köpa med sig kaffe och en macka, så klart vågar inte kvinnan gå ut nu efter denna uppståndelsen.
Mamman och sonen behöver ju hjälp, och just nu praktisk hjälp som en hurtfrisk städare, lite mat och nån som går och handlar.
Jag hade verkligen önskat att dottern inte gått ut till media i förstone, utan med broderns stöd valt en annan väg, att skaffa hjälp o insatser.
Så klart har mamman varit tungsint och ledsen, det förstår varje mänska som sätter sig in i hennes situation, ett barn dör en våldsam man, och sonen blir kvar hos den
utsatta mamman. Nu önskar man ju att inte tokigt folk förföljer dessa två personer.
Och att nån vänlig själ erbjuder sig handla nåt till henne. Och att inte fler reportrar dundrar in där, och intervjuar en redan knäckt mänska.
Nu önskar jag att systern kan visa framfötterna och går hem till sin mamma och hjälper till med städning odyl.
Citera
2020-12-03, 16:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Varför blev sonen sjukpensionär? Vad är diagnosen?
Citera
2020-12-03, 16:18
Medlem
henkesss avatar
Grabben verkar hjärntvättad, hoppas på att han inte får bo med morsan igen. Hon verkar inte psykiskt stabil för att klara av att vara en morsa. Jag sätter en slant på att morsan är en pundare.
Citera
2020-12-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
https://www.expressen.se/nyheter/mammans-egna-ord-jag-och-min-son-behover-hjalp/

Om det stämmer att mannen och mamman solerat sig och mått ännu sämre det sista halvåret så kan det kanske bero på Corona. Om de även annars känner ett hot utifrån så är det inte så konstigt om de mått ännu sämre nu.
Sant! Men att 41-årige sonen inte haft en säng att sova i känns inte alls bra! Borde finnas plats för det på 91 kvm. Fick de inte beviljat bidrag för det ändamålet från socialtjänsten?
De bör definitivt bo på varsitt håll!
Hoppas han nu upptäckt, att andra människor kan vara riktigt snälla och hjälpsamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in